Anmäl dig till Roborock Challenge!

Skillnaden mellan 16GB och 32GB på en Värstingdator?

Permalänk

Skillnaden mellan 16GB och 32GB på en Värstingdator?

Det är snart dags att köpa en nya dator, tänk er en speldator i 25 000 kr klassen. Windows operativsystem.

Jag arbetar mestadels enbart med Office-paketet, men även i Photoshop, och scrollar mycket bilder och mest resurskrävande är väl spel.

Prestandaskillnaden mellan 16GB och 32GB på en dator i den kalibern, hur stor är det? Vart kommer det att märkas?

Permalänk
Medlem

Så länge du inte jobbar med stora tryckfiler i photoshop, typ rollups eller dylikt samtidigt som du spelar pubg på en annan skärm och dessutom kör en paus med lite pivottabeller i excel som baseras på en CSV på 2gb så kommer du klara dig galant med 16gb. 32gb ram i en speldator är lite som ett öppet luftfilter på en vw golf.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Avstängd

Vid endast spel är det ingen som helst skillnad. 16GB räcker gott och väl för att köra flera spel, webbläsare, tabba ur snabbt och tillbaka mellan alla.

Däremot så kommer du vilja ha 32GB ram om du använder Photoshop med stora upplösningar eller t.ex använder After Effects då man kan aldrig ha för mycket ram när det gäller det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dominator-2010:

Det är snart dags att köpa en nya dator, tänk er en speldator i 25 000 kr klassen. Windows operativsystem.

Jag arbetar mestadels enbart med Office-paketet, men även i Photoshop, och scrollar mycket bilder och mest resurskrävande är väl spel.

Prestandaskillnaden mellan 16GB och 32GB på en dator i den kalibern, hur stor är det? Vart kommer det att märkas?

För spel:
Frågar du mig räcker det med 16 GB, du kommer aldrig använda mer än så ändå. Ibland undrar jag om det faktiskt bara räcker med 8GB med riktigt bra hastighet.

Men ram är inte allt, du måste se helheten i det. Bra grafikkort, CPU mm.
Men svar på din fråga, en 25k dator räcker 16 GB.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

16 räcker fint tycker jag.

8gb äter iaf jag upp rätt snabbt med lite flikar uppe i chrome.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga om du har pengar så köp 32GB det kommer flera program som kommer kräva mera ram så det är bra att ha.
Även Chrome älskar ram.

Om du använder få program och använder få flikar på tex Chrome så klara du dig på 16GB.

Skrivet av evirob:

16 räcker fint tycker jag.

8gb äter iaf jag upp rätt snabbt med lite flikar uppe i chrome.

Du är inte den ända som äter mycket ram.

Dock så har jag inte 74TB då två NFS är inkopplad.

Har inte orkat öka ram minnet på VM.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det är ingen prestandaskillnad mellan 16 och 32 GB om du bara kör program och spel som använder <16 GB RAM. Det är lite som att köpa en hårddisk på 8 TB och sedan bara lagra 200 GB på den.

Använder du program som behöver mer än 16 GB blir det en enorm skillnad eftersom det är enorm segt att swappa till disk/SSD jämfört med att bara arbeta mot RAM.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det är ingen prestandaskillnad mellan 16 och 32 GB om du bara kör program och spel som använder <16 GB RAM. Det är lite som att köpa en hårddisk på 8 TB och sedan bara lagra 200 GB på den.

Använder du program som behöver mer än 16 GB blir det en enorm skillnad eftersom det är enorm segt att swappa till disk/SSD jämfört med att bara arbeta mot RAM.

Vilka program kan det handla om?

Permalänk
Medlem

32GB är om du håller på med tunga 3D rendering och sådana tunga applikationer som älskar mycket minne.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Tack för alla svar. I got it.

Permalänk

@evirob:

Wtf

Jag har uppe 40 flikar i chrome och det tar under 2 gig (jobbdatorn med google sheets mm)

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Med tanke på ram priserna skulle jag nog köra 16GB om budgeten ligger på 25.000:-
du får minst 1500 kr till bättre grafikkort eller något annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erssn:

Så länge du inte jobbar med stora tryckfiler i photoshop, typ rollups eller dylikt samtidigt som du spelar pubg på en annan skärm och dessutom kör en paus med lite pivottabeller i excel som baseras på en CSV på 2gb så kommer du klara dig galant med 16gb. 32gb ram i en speldator är lite som ett öppet luftfilter på en vw golf.

Ja men ett öppet luftfilter ger ju iallafall något (ett annat ljud ifrån motorn) till skillnad från en större mängd minne som inte utnyttjas.

Permalänk
Inaktiv

Värstingdator med 32GB, det är lite som att prata värsting bil och fråga 3 eller 4 cylindrig motor? Nå 25 000kr får du en ok speldator för, med det gäller att snåla och med dagens minnespriser så är 16GB rätt val. Det finns ingen vettig person som till ditt syfte, din budget och dagens minnes och grafikkort-priser som rekommenderar mer ram. (då det istället innebär sämre grafikkort eller annat)

Sedan frågan när man behöver ha mer ram än 64GB så kan man vända på frågan och säga när man klarar sig med mindre ram? Jo när man sitter med enkla saker, i princip en i taget eller när man ha fler datorer att sprida lasten på. Detta med att sprida laster gör folk ofta omedvetet, de sitter och kodar emot en databas som ligger på en helt annan dator etc.

Permalänk
Inaktiv

Det är rätt stor skillnad att gå från 16 till 32Gb då windows kommer använda det som cache och arbeta fortare.

Stoppar du i mer ram använder windows mer.

Men 16Gb räcker gott och väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@evirob:

Wtf

Jag har uppe 40 flikar i chrome och det tar under 2 gig (jobbdatorn med google sheets mm)

Det låter väldigt lite?! Jag brukar snitta 6 gb när jag jobbar/pluggar på min laptop. 6,5gb brukar jag ligga på. Chrome x 2 och lite texteditors uppe.