Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Scythe Gentle Typhoon

Någon som minns dessa fläktar? Suveräna till CPU kylare/vattenkylning. Börjar bli lite sugen på dessa faktiskt! Någon som har dessa i sitt system fortfarande? Hur låter dem?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Riktigt bra fläktar! Hade dom i många år men bytte när jag bytte låda för nått år sen, inte för att dom blivit sämre, men ville ha allt nytt bara, blev Noctua 800rpm fläktar istället.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag hade 4st av dem när jag körde custom loop. Tror faktiskt att de sitter kvar på ena radiatorn.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

De jag hade var mycket tysta o flyttade mängder med luft saknar dem ibland vet inte varför de slutade tillverkas enda likvärdiga ersättaren är väl EK Vardar men de är ganska högljudda.

Permalänk
Medlem

Mycket bra fläktar, bra tryck och minimalt med ljud ifrån bladen.
Tyvärr så är ljudet ifrån lagrena något enormt störande, har inte köpt en datorfläkt med kullager sedan dess.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Avstängd

Hade 8 stycken i min gammeldator.. (E6600), tror några sitter kvar fortfarande.. Inte särskilt tysta men flyttar bra med luft..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Skrivet av gibbs79:

De jag hade var mycket tysta o flyttade mängder med luft saknar dem ibland vet inte varför de slutade tillverkas enda likvärdiga ersättaren är väl EK Vardar men de är ganska högljudda.

Har funnits på Amazon i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@gibbs79: De slutade inte tillverkas.
Om jag inte missminner mig så sket det sig mellan Nidec som tillverkade dem och Scythe som saluförde dem. Har gått att få tag på Nidec versioner ett tag i alla fall, som typ hos Ebay och Amazon. Dock utan själva "Gentle-Typhoon" namnet då det är Scythe som äger rättigheterna till det.

Dock har Noctua nu släppt sin GT-dödare med sin egen klon: https://noctua.at/en/home-product/nf-a12x25-pwm
Jämför man bilder på dem så är de ju extremt lika, förutom färgen då , så man kan nog säga att de är som utdöda nu.

Har som tur var 3x som ligger i någon låda här hemma, ifall man behöver.

Permalänk
Medlem

De har funnits i ett par år från Darkside Mods på bl.a. dazmode.com och på diverse kinesiska auktionssite:r som Taobao.
De finns med PWM-styrning och med svarta blad, vilket Scythe aldrig sålde.

Det finns mängder av jämförelsevideos på nätet som visar att de fortfarande är en av de bästa 120mm-fläkten för radiatorer mätt i ljud/prestanda.
De har kullager, som sägs ge längre livslängd än olika sorters vätskelager som nästan alla andra fläktar har — framför allt om fläkten ligger ner. Men då bör man ta hand om dem och fylla på med smörjmedel i lagren.

Men de kanske inte är så jämförelsevis tysta vid låga hastigheter ... och vid ett visst RPM så ger fläktarna ifrån sig ett ringande ljud.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Har fortfarande alla fläktar Gentle typhoon, Rullat på i 5-6år säkert nu.
Böt bort Noctua fläktar mot dessa, and not regreting it
Kommer inte ihåg exakt vilken model det är i min maskin, men ett av dom med lägre rpm. Hörs inget iaf, och maskinen är 1m från skärmen

Permalänk
Medlem

Har två GT 120mm 1150rpm som snurrat i min gamla burk i nio år nu. Förutom att den ena emellanåt får för sig att rassla lite (vilket löses genom att ömt rycka lite i rotorn, vilket inte är någon större operation då den agerar utblås) fungerar de minst lika bra idag som när de ursprungligen monterades in.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720