Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pr3vZ:

Vilken är bäst, vilken hade du köpt? Kan jag göra ngt extra för 1tusen? Eller ska jag satsa på överklockning för 18k?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag ju flera datorer som är byggda med hårdvara märkta gaming och hårdvara märkta standard. Mitt val hade nog varit baserat på om man vill glänsa med sina grejer genom sidofönster i lådan eller ej. Kort och gått kan du lätt gå på alt tre och bara byta ut lådan mot ett likadant utan fönster om du kanske skulle prioritera låg ljudnivå före design. Vill du att de skall se lite snyggt ut så kan du välja alt ett eller två beroende på vilken du tycker bli snyggast.
Jag hade dock skippat överklockning då de mest är "nice to have", men som förmodligen inte kommer ge dig nåt mervärde rent praktiskt. Väldigt många här på forumet ser överklockning som något man bara måste ha, annars är de lite kasst. Jag tycker man bör se på om man ens har nytta av de eller ej innan man kastar ut nån extra tusenlapp för en funktion man sannolikt aldrig kommer att utnyttja. Jag skriver av egen erfarenhet då jag själv har överklockat. Men de ger i princip ingenting extra om till exempel spelen flyter på bra med säg 120 FPS i snitt.
Vill du spendera en extra tusenlapp så hade jag alla dagar i veckan lagt de på ett strå vassare grafikkort.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr3vZ:

Är MSI bättre än Asus? Och vrf en i5? Blir det inte en stor skillnad med i7?

MSI och ASUS är ganska likvärdiga, det mesta handlar om egen preferens (mest i utformningen av BIOS).
Skillnaden mellan i5 och i7 är att i5:an saknar hyperthreading. Hyperthreading är en väldigt trevlig funktion när man sysslar med videoredigering etc. men ger inte alls mycket när det gäller gaming.

När man är ute efter en gaming burk i dagsläget så är det i5 8400 som ger mest prestanda per krona, och rent generellt så ligger prestandan kanske bara några procent under i7:an i spelprestanda.

Ska man däremot använda burken till mer än spel så kan i7:an mycket väl vara att föredra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Eller ska men skaffa ryzens för den ska tydligen ha en bra fläkt också.. Samt bättre vid multitasking som jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

MSI och ASUS är ganska likvärdiga, det mesta handlar om egen preferens (mest i utformningen av BIOS).
Skillnaden mellan i5 och i7 är att i5:an saknar hyperthreading. Hyperthreading är en väldigt trevlig funktion när man sysslar med videoredigering etc. men ger inte alls mycket när det gäller gaming.

När man är ute efter en gaming burk i dagsläget så är det i5 8400 som ger mest prestanda per krona, och rent generellt så ligger prestandan kanske bara några procent under i7:an i spelprestanda.

Ska man däremot använda burken till mer än spel så kan i7:an mycket väl vara att föredra.

Redigerar också :/

Permalänk
Medlem

Ryzen

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11515574/

I7

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11515595/

Exklusive burk på båda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pr3vZ:

Redigerar också :/

Då kan du få utveckla mer i detalj vad du gör vid datorn förutom då ev spel och redigering?

AMD-paketet ser hyffsat ut. Men X370 lämpar sig mest för dom som vill köra CrossFire. Du kan gott och väl gå ner till ett med B350 då den enda funktionen du förlorar är just stödet för att köra flera grafikkort.
Intel-paketet har lite långsamma minnen för processorn.
Min rekommendation om du nu väljer att satsa på något som klarar av att överklocka är att du också sätter dig in i de och lär dig hur man gör. Men innan du beställer nåt så börja läsa på tester för respektive grafikkort och processorer så ser du rätt snabbt om överklockning är något som kommer ge dig den prestandavinst du önskar i de program du använder. Om vinsten är minimal eller obetydlig för ditt användningsområde så anser iaf jag att de då är bortkastade pengar på något som man kan klassa som "penisförlängare"

Tillägg och rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

@Pr3vZ: Det var ett dyrt Intel paket du hittat. 3500+ kr enbart för moderkort och kylare. Går mycket bra att kapa runt 1500 kr på det om du väljer komponenter själv och som fungerar precis lika bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

En ganska högpresterande och bra balanserad speldator, men det enda att påpeka är att du inte kan överklocka processorn med ett B eller H moderkort, endast med Z moderkorten. Ungefär 300 kronor över budget men det borde väl inte direkt göra något. Observera att inget Windows är med i varukorgen:

Enligt genomsnittliga benchmarks av komponenterna skulle din dator ungefär prestera såhär:
http://www.userbenchmark.com/PCBuilder/Custom/S0-M356837.3723...

/M18