Permalänk
Medlem

Fråga om 1080Ti

Detta finns på Inet och är billigare än motsvarande. Är det sämre?

1080 Ti

Är det en dum idé att köpa 1080 Ti istället för 1080?

Vill spela med höga inställningar och vill ha lite framtidssäkert.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Vänta till att Nvidia släpper nästa gen. viket är snart.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett väldigt högljutt grafikkort. Vänta på nästa serie. Bättre prestanda, billigare och tystare. Om det är din dator i signaturen så är det dags att köpa en helt ny dator om du ska ha ett grafikkort i "premium-klassen".

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

@Larsp777: Vänta till att Nvidia släpper nästa gen. viket är snart.

Kanske det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Kanske det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kollar på ett kort som är i referensdesign. Brukar oftast vara billigare.

Kortet är starkt och lär ge dig några framtidssäkra år. Men att idag köpa det kortet för +/- 9.000 är inget bra val, enligt mig.
Kortet är snart 2 år gammalt. Jag personligen köpte Strix varianten som kostar nästan 10.000 idag för runt 7.800 förra sommaren och då tyckte dem flesta att korten var overpriced..

Ett råd, hitta något begagnat och vänta tills nästa gen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Detta finns på Inet och är billigare än motsvarande. Är det sämre?

1080 Ti

Är det en dum idé att köpa 1080 Ti istället för 1080?

Vill spela med höga inställningar och vill ha lite framtidssäkert.

Ska du köpa ett referenskort så ska du köpa det direkt från nVidias egen shop. Där kostar det 7599 kr. Just i skrivande stund är det slut i lagret men det brukar dyka upp någon gång med jämna mellanrum, men det gäller att vara snabb. Övriga kort är lättare att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Du kollar på ett kort som är i referensdesign. Brukar oftast vara billigare.

Kortet är starkt och lär ge dig några framtidssäkra år. Men att idag köpa det kortet för +/- 9.000 är inget bra val, enligt mig.
Kortet är snart 2 år gammalt. Jag personligen köpte Strix varianten som kostar nästan 10.000 idag för runt 7.800 förra sommaren och då tyckte dem flesta att korten var overpriced..

Ett råd, hitta något begagnat och vänta tills nästa gen

GTX1080Ti släpptes ju för ett år sedan så 2 år är att ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Ska du köpa ett referenskort så ska du köpa det direkt från nVidias egen shop. Där kostar det 7599 kr. Just i skrivande stund är det slut i lagret men det brukar dyka upp någon gång med jämna mellanrum, men det gäller att vara snabb. Övriga kort är lättare att köpa

Vad innebär referenskort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Grundkortet som Nvidia skapat. Med den grundläggande kylaren. Men det är nog bättre än det Asus turbo kort du länkade först. Gå in på Nvidias shop så ser du

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda för CPU tillsammans med grafikkortet och vilken upplösning ska du spela i? Hursomhelst är det värt att vänta på nästa serie som kommer i sommar? Billigare, tystare och bättre prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Vänta på GTX1180 och om du inte ids vänta köp detta istället och spara 1000:- https://www.proshop.se/Grafikkort/EVGA-GeForce-GTX-1080-Ti-SC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sludent:

GTX1080Ti släpptes ju för ett år sedan så 2 år är att ta i.

Kanske jag tog i lite för mkt på 1080ti men själva 10xx serien är nästan 2 år gammal. Själva TI släpptes väl runt feb/mars förra året, och de vanliga korten släpptes flera månader innan. Hur som helst är det för överprisad för att ens ses som ett kort värt o köpa nu när den ligger 20% mer än vad den gjorde vid release.. igen, my opinion.

Permalänk
Medlem

Ja, känns som det är bättre att vänta på ett nytt kort om det inte dröjer alltför länge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har 1080ti turbo kortet då jag absolut föredrar ett kort som blåser varm luft ut ur burken. Det kör jag ihop med en väldigt gammal intel core i950 och jag märker inte att saker går långsamt. Kortet är inte särskilt högljutt heller om man jämför med andras maskiner där chassiefläktarna ylar för fullt för att kyla ner lådan innuti.

Normalt spelar jag bara på 2560 upplösningen utan en massa kantutjämning vilket jag personligen tycker funkar mycket bättre och blir snyggare.
Dock spelar jag inte Chrysis men Destiny2, the Division och theCrew funkar finfint.

Men som alla säger, du kan köpa ett begagnat för halva priset.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ser ut som ett väldigt högljutt grafikkort. Vänta på nästa serie. Bättre prestanda, billigare och tystare. Om det är din dator i signaturen så är det dags att köpa en helt ny dator om du ska ha ett grafikkort i "premium-klassen".

Ja, det är min dator i signaturen och jag planerar att köpa en helt ny.

Istället för att köpa en i mellansegmentet som jag ofta gör vill jag ha en riktig premiumdator.

Har satt ihop en på Inet men blir antagligen att jag väntar.

Tror jag visade den i annan tråd men här är den igen:

Kundvagn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Inte en chans att jag skulle köpa just nu för det priset när nästa generations kort precis är runt hörnet. Det är dessutom referens.
Välj istället ett tyst och svalt kort med rejäl kylning. Snabbare med stabilare strömförsörjning för överklockning.
Dom kostar lite mer men är värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Inte en chans att jag skulle köpa just nu för det priset när nästa generations kort precis är runt hörnet. Det är dessutom referens.
Välj istället ett tyst och svalt kort med rejäl kylning. Snabbare med stabilare strömförsörjning för överklockning.
Dom kostar lite mer men är värt det

Ja, hade på känn att det var så. Dumt att spara in en tusenlapp eller så när det blir en ganska dyr burk ändå.

Har dock som sagt insett att det är bättre att vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

I augusti kommer du eventuellt kunna köpa GTX 1170 för 499USD vilken med stor sannolikhet kommer prestera i närheten av GTX 1080 ti.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larsp777:

Detta finns på Inet och är billigare än motsvarande. Är det sämre?

1080 Ti

Är det en dum idé att köpa 1080 Ti istället för 1080?

Vill spela med höga inställningar och vill ha lite framtidssäkert.

Kortet är utan tvekan en kompetent krigare för din dator. Däremot så, som redan har sagts, lär den låta en hel del när fönen drar igång. Det lär låta som du har en helikopter i datorn redo att dra iväg.Spara lite till, och köp sedan en 1180Ti/2080Ti/whatever nästa heter med tredjepartskylning. Det är värt väntan, jag lovar

Permalänk
Medlem

Vilket 1080 Ti kort skulle ni rekommendera i nuläget.

Ska vara så tyst som möjligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Larsp777:

Vilket 1080 Ti kort skulle ni rekommendera i nuläget.

Ska vara så tyst som möjligt.

Ska du köpa ett 1080 ti så är MSI Gaming X (har en själv) eller Gaming X Trio som verkar ha fått grymt bra kritik. Även Asus ROG Strix kylare ska vara kompetent.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon255588:

Kortet är utan tvekan en kompetent krigare för din dator. Däremot så, som redan har sagts, lär den låta en hel del när fönen drar igång. Det lär låta som du har en helikopter i datorn redo att dra iväg.Spara lite till, och köp sedan en 1180Ti/2080Ti/whatever nästa heter med tredjepartskylning. Det är värt väntan, jag lovar

Håller med.

Man ska aldrig köpa ett FE-kort eller dessa kort med ''hårfönkylare'' om man inte ska smäcka dit en egenbyggd vattenkylning på dessa sen för enklare mått på vattenblock m.m.

Ska man inte göra detta är tredjepartskylare ett måste numera, annars kan man räkna med prestandaförlust pga värmen som FE-kort alltid kämpar mot.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Håller med.

Man ska aldrig köpa ett FE-kort eller dessa kort med ''hårfönkylare'' om man inte ska smäcka dit en egenbyggd vattenkylning på dessa sen för enklare mått på vattenblock m.m.

Ska man inte göra detta är tredjepartskylare ett måste numera, annars kan man räkna med prestandaförlust pga värmen som FE-kort alltid kämpar mot.

Tycker du har fel. Kör du ett ITX bygge är en blower kylare att föredra då det får ut värmen ur chassit direkt. Jag kommer köpa en FE som nästa kort, och köra så

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Tycker du har fel. Kör du ett ITX bygge är en blower kylare att föredra då det får ut värmen ur chassit direkt. Jag kommer köpa en FE som nästa kort, och köra så

Så du har inget 120mm eller 140mm fläkt som utsug i ditt itx chassi?

Alla test jag har sett har FE kort förlorat i temp och ljudnivå oavsett datorlåda.

Finns ju bra ITX grafikkort med bättre kylning än FE-kort, man har ju minst en utsugsfläkt i datorlådan som drar ut värmen ur lådan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Så du har inget 120mm eller 140mm fläkt som utsug i ditt itx chassi?

Alla test jag har sett har FE kort förlorat i temp och ljudnivå oavsett datorlåda.

Finns ju bra ITX grafikkort med bättre kylning än FE-kort, man har ju minst en utsugsfläkt i datorlådan som drar ut värmen ur lådan.

Problemet med de mindre chassina är inte bara grafikkortstemperaturen utan hur den värmen ökar temperaturen på övriga komponenter i lådan.

Ja ett Founders Edition kort har högre temperatur och högre ljudnivå än ett Strix eller Gaming X kort MEN dessa kort höjer även temperaturen på processorn, moderkortet, lagringsenheter etc. Det gör inte Founders Edition kortet i samma utsträckning då den värme som alstras av kortet skjuts ut utanför chassit.

Även om du har chassifläktar så kommer dessa inte till fullo klara av att nollställa temperaturhöjningen i ett väldigt litet chassi. Jag tänker typ Ghost och liknande chassin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Problemet med de mindre chassina är inte bara grafikkortstemperaturen utan hur den värmen ökar temperaturen på övriga komponenter i lådan.

Ja ett Founders Edition kort har högre temperatur och högre ljudnivå än ett Strix eller Gaming X kort MEN dessa kort höjer även temperaturen på processorn, moderkortet, lagringsenheter etc. Det gör inte Founders Edition kortet i samma utsträckning då den värme som alstras av kortet skjuts ut utanför chassit.

Även om du har chassifläktar så kommer dessa inte till fullo klara av att nollställa temperaturhöjningen i ett väldigt litet chassi. Jag tänker typ Ghost och liknande chassin.

Finns ju som sagt små ITX grafikkort med bättre kylarlösning än FE-kylaren.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Finns ju som sagt små ITX grafikkort med bättre kylarlösning än FE-kylaren.

Läste du inte vad jag skrev? Problemet är inte kylarens effektivitet. Problemet är att om inte värmen förflyttas ut ur chassit tillräckligt effektivt så kommer den att värma upp övriga komponenter i chassit också. Och i ett väldigt litet chassi där du inte har lika stor möjlighet att fläska på med stora CPU-kylare så är det alla gånger bättre att ha ett så kallat blower-style kort i form av ett Founders Edition än att ha ett tredjeparts kort där värmen kommer stanna kvar i chassit för att förflyttas ut av övriga chassifläktar efter att det värmt upp resterande komponenter först

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Läste du inte vad jag skrev? Problemet är inte kylarens effektivitet. Problemet är att om inte värmen förflyttas ut ur chassit tillräckligt effektivt så kommer den att värma upp övriga komponenter i chassit också. Och i ett väldigt litet chassi där du inte har lika stor möjlighet att fläska på med stora CPU-kylare så är det alla gånger bättre att ha ett så kallat blower-style kort i form av ett Founders Edition än att ha ett tredjeparts kort där värmen kommer stanna kvar i chassit för att förflyttas ut av övriga chassifläktar efter att det värmt upp resterande komponenter först

Jo men hellre att cpu värms upp lite extra än att grafikkortet throttlas ner pga gpu'n går för varm. Sällan att processorn når 100c i dessa små datorlådor om man har en bra LP processorkylare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

@Larsp777:
Vilken upplösning har du på skärmen?
Jag märker ju i 2560x1440, att 3,5 gb vram är 1 flaskhals.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jo men hellre att cpu värms upp lite extra än att grafikkortet throttlas ner pga gpu'n går för varm. Sällan att processorn når 100c i dessa små datorlådor om man har en bra LP processorkylare.

En FE kommer aldrig nå upp i 100 grader. Hur dåliga tror du att de är egentligen?

De är inte så dåliga som du verkar tro