Tappat lösenordet till min Linux

Permalänk
Medlem

Tappat lösenordet till min Linux

Har förlorat mitt Linus lösenord.
Jag startar datorn, trycker på "ESC" får upp:
Linux Mint 17.8
Avancerade flaggor för Linux

Nästa steg visar Linux Mint recovery mode, trycker på den samtidigt som jag håller nere "Shift" tangenten.
Kommer nu till Återställningsmeny
En bit ner finns "hoppa till Root-promt"
där jag tänkte skriva in mitt nya lösenord.
MEN, högst upp står det att "filsystemets tillstånd=skrivskyddat.
Längst ner blinkar nu promten och ber att få root password for maintenance.
Går inte att skriva där.
Vad ska jag göra??

Permalänk
Skrivet av stenent:

Har förlorat mitt Linus lösenord.
Jag startar datorn, trycker på "ESC" får upp:
Linux Mint 17.8
Avancerade flaggor för Linux

Nästa steg visar Linux Mint recovery mode, trycker på den samtidigt som jag håller nere "Shift" tangenten.
Kommer nu till Återställningsmeny
En bit ner finns "hoppa till Root-promt"
där jag tänkte skriva in mitt nya lösenord.
MEN, högst upp står det att "filsystemets tillstånd=skrivskyddat.
Längst ner blinkar nu promten och ber att få root password for maintenance.
Går inte att skriva där.
Vad ska jag göra??

Prova att koppla in ett ps/2 tangentbord, ibland kan det hjälpa då usb i vissa fall behöver drivrutiner.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Har du fler val än root prompt i recovery-menyn?

https://community.linuxmint.com/tutorial/view/1355

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har du fler val än root prompt i recovery-menyn?

https://community.linuxmint.com/tutorial/view/1355

Tack för svar. Ja det är en hel lista:
Resume = återuppta normal start
Clean = Försök att skapa ledigt utrymme
dpkg = Reparera trasiga paket
fsck = Kontrollera alla filsystem
grub = uppdatera starthanteraren grub
network = aktivera nätverk
root = hoppa till en rootpromt
system-summary = systemsammandrag

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Prova att koppla in ett ps/2 tangentbord, ibland kan det hjälpa då usb i vissa fall behöver drivrutiner.

Tack--men har inget extra

Permalänk
Medlem

I början av bootningen så börjar linux alltid med filsystemet i Read-only (RO) läget för kontroll av filsystemet och när den är OK först då växlar till RW-läget.

I boot-menyn så har inte linux ens startat och därmed är filsystemet alltid i RO-läge - det innebär också att du inte kan ändra några passord här och måste komma ihåg den gamla.

---

en väg att komma runt en glömd root-passord är att ladda ned och bränna/lagra imagen av systemrescuecd på en DVD/USB och sedan boota på DVD/USB-stickan, sedan mounta den filsystemet som har passordet i sig och om disken är mountad under /nmt, leta efter

/mnt/etc/shadow och editera denna i texteditor. (emacs, vi etc.)

Somliga distributioner har inte 'root' som giltig user utan man måste gå in som användare och där sedan öka sina rättigheter med 'sudo', i andra fall som kanske här, används samma passord som den första användaren vid installationen av OS:t och är administratör.

I filen shadow så har man en lista på olika användare varav många av dessa inte har någon passord alls och går inte att logga in på hur man än försöker (därför som root i många fall inte exponeras utåt vid inloggning då en angripare provar detta som första moment, utan först måste man in som vanlig användare med administratörsrättigheter och därefter öka sina rättigheter med su eller sudo - med ytterligare passord)

Det du kan göra där är att ersätta raden med användar/root-kontot med en likadan sträng som har en hash-summa av ett känt passord och som du får tillverka den enkom för uppgiften i tex. din systemrescuecd med tex "adduser", leta under /etc/shadow och klistra in strängen efter kontonamnet på /mnt/etc/shadow

jag tillverkade en sådan för användare 'tom'

och i shadow så hittar man i listan en sträng:

.
.
.
tom:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::

det man först kan prova med är att att ta bort hela hash-sekvensen för passordet

till tex. för root

root::17671:0:99999:7:::

eller första/administrativa användaren som mitt exempel är 'tom' när systemet installerades

tom::17671:0:99999:7:::

sparar (ctrl-x ctrl-w i emacs) och startar om utan USB-stickan

nu accepterar inte en del program/applikationer att en användare/root inte har passord och rejektar av den orsaken

då kan man prova med att använda 'tom':s sträng även för root

dvs man klipper och klistrar i shadow-filen så att man har:

root:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::
tom:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::

båda får då exakt samma passord som i det här fallet är "tomtomtom"

spara undan och sedan reboota (igen) utan USB-stickan

nu bör du komma in i systemet med passordet "tomtomtom" om det inte finns andra fel som stökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

I början av bootningen så börjar linux alltid med filsystemet i Read-only (RO) läget för kontroll av filsystemet och när den är OK först då växlar till RW-läget.

I boot-menyn så har inte linux ens startat och därmed är filsystemet alltid i RO-läge - det innebär också att du inte kan ändra några passord här och måste komma ihåg den gamla.

---

en väg att komma runt en glömd root-passord är att ladda ned och bränna/lagra imagen av systemrescuecd på en DVD/USB och sedan boota på DVD/USB-stickan, sedan mounta den filsystemet som har passordet i sig och om disken är mountad under /nmt, leta efter

/mnt/etc/shadow och editera denna i texteditor. (emacs, vi etc.)

Somliga distributioner har inte 'root' som giltig user utan man måste gå in som användare och där sedan öka sina rättigheter med 'sudo', i andra fall som kanske här, används samma passord som den första användaren vid installationen av OS:t och är administratör.

I filen shadow så har man en lista på olika användare varav många av dessa inte har någon passord alls och går inte att logga in på hur man än försöker (därför som root i många fall inte exponeras utåt vid inloggning då en angripare provar detta som första moment, utan först måste man in som vanlig användare med administratörsrättigheter och därefter öka sina rättigheter med su eller sudo - med ytterligare passord)

Det du kan göra där är att ersätta raden med användar/root-kontot med en likadan sträng som har en hash-summa av ett känt passord och som du får tillverka den enkom för uppgiften i tex. din systemrescuecd med tex "adduser", leta under /etc/shadow och klistra in strängen efter kontonamnet på /mnt/etc/shadow

jag tillverkade en sådan för användare 'tom'

och i shadow så hittar man i listan en sträng:

.
.
.
tom:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::

det man först kan prova med är att att ta bort hela hash-sekvensen för passordet

till tex. för root

root::17671:0:99999:7:::

eller första/administrativa användaren som mitt exempel är 'tom' när systemet installerades

tom::17671:0:99999:7:::

sparar (ctrl-x ctrl-w i emacs) och startar om utan USB-stickan

nu accepterar inte en del program/applikationer att en användare/root inte har passord och rejektar av den orsaken

då kan man prova med att använda 'tom':s sträng även för root

dvs man klipper och klistrar i shadow-filen så att man har:

root:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::
tom:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::

båda får då exakt samma passord som i det här fallet är "tomtomtom"

spara undan och sedan reboota (igen) utan USB-stickan

nu bör du komma in i systemet med passordet "tomtomtom" om det inte finns andra fel som stökar.

Tack för informationen men tyvärr ligger det nog ett par våningar över vad jag klarar av. Ska ev. se om jag kan formatera om disken och ladda ner på nytt alt. skaffa en ny disk och stoppa i.

Permalänk
Medlem

Varför inte prova - du tänker ju ändå scrappa det hela, det finns säkert dussintal tutorial du kan googla fram och läsa om detta och detta är en bra och ha-kunskap till senare situation då det kanske finns mycket mera i system och data som tar längre tid att återställa än att installera om från början.

---

Och angående passord och passfras och risken att glömma, som du redan har känt på - det är inge fel att ha en inplastad lapp i plånboken - gärna med flera dussintals andra menlösa passord som gör att det inte är självklar vilken som används som någon annan skulle se det.

Jag själv använder system som https://www.passwordcard.org/en utskriven inplastad i plånkan och på så sätt får passord med hög entropi med relativt få bokstäver - vill man så kan man kombinera sekvensen med sitt egna hemliga passord också och då är den borttappade passwordcard totalt värdeös för upphittaren. - 12 tkn minst bör användas

Detta främst för passord som inte är tänkta att lära sig utantill

för passfraser som är tänkt att läras utantill så småningom så är det bättre med att ta fram en rad ord för en passfras med tex.

https://www.rempe.us/diceware/#swedish

och lägga upp ett antal rader och kolumner i en excel-ark, skala ned och färglägga på samma sätt som passwordcard för kredikortsformat - 6 ord med skiljetecken (helst ej mellanslag) mellan orden rekommenderas varav ett kan vara hemligt för dig själv. målet är att aldrig behöva ta upp kortet ur plånkan efter tillräckligt många användning och det kommer att gå trögt i början men efter en tid med flitig upprepning så kommer du knappa in dessa väldigt snabbt också

Ovanstående ger extremt starka passord av anledningen att det är maskinframslumpat - försöker människan själv skapa passord/passfras så blir det genast enklare för en angripare.

det finns heller ingen anledning att byta ett bra passord/passfras med hög entropi - att behöva bytan den var 3-6 månad som en del arbetsgivare försöker tvinga på är rent idioti - det är bättre att hjälpa till att skapa en _bra_ passord/passfras som man sedan kan ha under mycket lång tid eller tills den blir läckt...

Permalänk
Medlem

@stenent:
Ett tips när du installerar är att få din /home på en egen partition. Då är det bara formatera / och installera om sedan installera alla paket igen så är du igång där du slutade. Minns inte kommandot för att spara alla installerade paket i en fil. Den kan du sedan använda för att återställa allt igen.

Finns en uppsjö av program för backup. Testar REAR just nu verkar ok. http://relax-and-recover.org/

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Varför inte prova - du tänker ju ändå scrappa det hela, det finns säkert dussintal tutorial du kan googla fram och läsa om detta och detta är en bra och ha-kunskap till senare situation då det kanske finns mycket mera i system och data som tar längre tid att återställa än att installera om från början.

---

Och angående passord och passfras och risken att glömma, som du redan har känt på - det är inge fel att ha en inplastad lapp i plånboken - gärna med flera dussintals andra menlösa passord som gör att det inte är självklar vilken som används som någon annan skulle se det.

Jag själv använder system som https://www.passwordcard.org/en utskriven inplastad i plånkan och på så sätt får passord med hög entropi med relativt få bokstäver - vill man så kan man kombinera sekvensen med sitt egna hemliga passord också och då är den borttappade passwordcard totalt värdelös för upphittaren. - 12 tkn minst bör användas

Detta främst för passord som inte är tänkta att lära sig utantill

för passfraser som är tänkt att läras utantill så småningom så är det bättre med att ta fram en rad ord för en passfras med tex.

https://www.rempe.us/diceware/#swedish

och lägga upp ett antal rader och kolumner i en excel-ark, skala ned och färglägga på samma sätt som passwordcard för kredikortsformat - 6 ord med skiljetecken (helst ej mellanslag) mellan orden rekommenderas varav ett kan vara hemligt för dig själv. målet är att aldrig behöva ta upp kortet ur plånkan efter tillräckligt många användning och det kommer att gå trögt i början men efter en tid med flitig upprepning så kommer du knappa in dessa väldigt snabbt också

Ovanstående ger extremt starka passord av anledningen att det är maskinframslumpat - försöker människan själv skapa passord/passfras så blir det genast enklare för en angripare.

det finns heller ingen anledning att byta ett bra passord/passfras med hög entropi - att behöva bytan den var 3-6 månad som en del arbetsgivare försöker tvinga på är rent idioti - det är bättre att hjälpa till att skapa en _bra_ passord/passfras som man sedan kan ha under mycket lång tid eller tills den blir läckt...

OK, får kanske ta ett tag en regnig, grå dag och se om jag begriper någonting. Du ska ha tack för instruktionen.
Jag har inga problem med lösenord--Normalt har jag mycket bra koll och ordning på mina lösenord/passfraser och ett slumpsystem jag har haft i över 20 år.
Men i detta fall så har jag bara på kul installerat Linux på en gammal laptop i stället för Windows 7. En dator som jag inte har något annat i just nu = ingenting att backa-upp. Nu tänkte jag lägga in ett program och då poppar lösenordsrutan upp.
Jag har absolut inget minne av att Linux frågade efter något lösenord under installationen för då borde jag ha stoppat in ett speciellt ord jag brukar använda vid oviktiga tillfällen. Tyvärr så är jag nu ställd men det ordnar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

I början av bootningen så börjar linux alltid med filsystemet i Read-only (RO) läget för kontroll av filsystemet och när den är OK först då växlar till RW-läget.

I boot-menyn så har inte linux ens startat och därmed är filsystemet alltid i RO-läge - det innebär också att du inte kan ändra några passord här och måste komma ihåg den gamla.

---

en väg att komma runt en glömd root-passord är att ladda ned och bränna/lagra imagen av systemrescuecd på en DVD/USB och sedan boota på DVD/USB-stickan, sedan mounta den filsystemet som har passordet i sig och om disken är mountad under /nmt, leta efter

/mnt/etc/shadow och editera denna i texteditor. (emacs, vi etc.)

Somliga distributioner har inte 'root' som giltig user utan man måste gå in som användare och där sedan öka sina rättigheter med 'sudo', i andra fall som kanske här, används samma passord som den första användaren vid installationen av OS:t och är administratör.

I filen shadow så har man en lista på olika användare varav många av dessa inte har någon passord alls och går inte att logga in på hur man än försöker (därför som root i många fall inte exponeras utåt vid inloggning då en angripare provar detta som första moment, utan först måste man in som vanlig användare med administratörsrättigheter och därefter öka sina rättigheter med su eller sudo - med ytterligare passord)

Det du kan göra där är att ersätta raden med användar/root-kontot med en likadan sträng som har en hash-summa av ett känt passord och som du får tillverka den enkom för uppgiften i tex. din systemrescuecd med tex "adduser", leta under /etc/shadow och klistra in strängen efter kontonamnet på /mnt/etc/shadow

jag tillverkade en sådan för användare 'tom'

och i shadow så hittar man i listan en sträng:

.
.
.
tom:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::

det man först kan prova med är att att ta bort hela hash-sekvensen för passordet

till tex. för root

root::17671:0:99999:7:::

eller första/administrativa användaren som mitt exempel är 'tom' när systemet installerades

tom::17671:0:99999:7:::

sparar (ctrl-x ctrl-w i emacs) och startar om utan USB-stickan

nu accepterar inte en del program/applikationer att en användare/root inte har passord och rejektar av den orsaken

då kan man prova med att använda 'tom':s sträng även för root

dvs man klipper och klistrar i shadow-filen så att man har:

root:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::
tom:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::

båda får då exakt samma passord som i det här fallet är "tomtomtom"

spara undan och sedan reboota (igen) utan USB-stickan

nu bör du komma in i systemet med passordet "tomtomtom" om det inte finns andra fel som stökar.

Varför mecka med passwd filer när du bara kan gör chroot /mnt och använda passwd?

Permalänk
Medlem

Tappat lösenordet till min Linux

Skrivet av xxargs:

I början av bootningen så börjar linux alltid med filsystemet i Read-only (RO) läget för kontroll av filsystemet och när den är OK först då växlar till RW-läget.

I boot-menyn så har inte linux ens startat och därmed är filsystemet alltid i RO-läge - det innebär också att du inte kan ändra några passord här och måste komma ihåg den gamla.

---

en väg att komma runt en glömd root-passord är att ladda ned och bränna/lagra imagen av systemrescuecd på en DVD/USB och sedan boota på DVD/USB-stickan, sedan mounta den filsystemet som har passordet i sig och om disken är mountad under /nmt, leta efter

/mnt/etc/shadow och editera denna i texteditor. (emacs, vi etc.)

Somliga distributioner har inte 'root' som giltig user utan man måste gå in som användare och där sedan öka sina rättigheter med 'sudo', i andra fall som kanske här, används samma passord som den första användaren vid installationen av OS:t och är administratör.

I filen shadow så har man en lista på olika användare varav många av dessa inte har någon passord alls och går inte att logga in på hur man än försöker (därför som root i många fall inte exponeras utåt vid inloggning då en angripare provar detta som första moment, utan först måste man in som vanlig användare med administratörsrättigheter och därefter öka sina rättigheter med su eller sudo - med ytterligare passord)

Det du kan göra där är att ersätta raden med användar/root-kontot med en likadan sträng som har en hash-summa av ett känt passord och som du får tillverka den enkom för uppgiften i tex. din systemrescuecd med tex "adduser", leta under /etc/shadow och klistra in strängen efter kontonamnet på /mnt/etc/shadow

jag tillverkade en sådan för användare 'tom'

och i shadow så hittar man i listan en sträng:

.
.
.
tom:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::

det man först kan prova med är att att ta bort hela hash-sekvensen för passordet

till tex. för root

root::17671:0:99999:7:::

eller första/administrativa användaren som mitt exempel är 'tom' när systemet installerades

tom::17671:0:99999:7:::

sparar (ctrl-x ctrl-w i emacs) och startar om utan USB-stickan

nu accepterar inte en del program/applikationer att en användare/root inte har passord och rejektar av den orsaken

då kan man prova med att använda 'tom':s sträng även för root

dvs man klipper och klistrar i shadow-filen så att man har:

root:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::
tom:$6$aJuu3OFc$RvZ2nkJ/7aWc9RonFndttT4QaNhQb6u6pmmINHIDzSoyD5gBJN/sZfhGwIVVWYcc5m4ohd/6gR9N6EFeuFexK/:17671:0:99999:7:::

båda får då exakt samma passord som i det här fallet är "tomtomtom"

spara undan och sedan reboota (igen) utan USB-stickan

nu bör du komma in i systemet med passordet "tomtomtom" om det inte finns andra fel som stökar.

Hej igen. Lite oväntad upplösning på mitt inloggningsproblem. Haft datorn avstängd en vecka och skulle ta ett nytt tag. Skrev in vad jag brukar ha som lösenord och Si! nu fungerade det och jag kom in. Tidigare har jag provat exakt samma lösen säkert 20-25ggr utan att lyckas!
Tack för allt intresse och hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenent:

Hej igen. Lite oväntad upplösning på mitt inloggningsproblem. Haft datorn avstängd en vecka och skulle ta ett nytt tag. Skrev in vad jag brukar ha som lösenord och Si! nu fungerade det och jag kom in. Tidigare har jag provat exakt samma lösen säkert 20-25ggr utan att lyckas!
Tack för allt intresse och hjälp!

Kanske nåt lösen du brukade ha, men inte använder så ofta längre.
I alla fall så är en password manager med "riktiga" lösenord bra att ha, men du fick ju några bra tips på hur du kan bygga upp minnesregler med en slags kom-i-håg-lapp, och den + vad man har i huvudet överlever alla möjliga tekniska problem.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv

Såg att du löste det via ett mysterium, troligen hade du bytte keymap via en keyboards kombination som är lätt hänt och då blir det lite lustigt då saker och ting byter plats.

Men blev lite smått fundersam när jag såg så många svar men inget bra svar så nästa gång det händer dig eller någon annan stackare som drabbats av detta så byter ni helt enkelt lösenord på ett korrekt sätt enligt *nix nördarna såhär:

Börja med att tanka hem valfri linux dist och släng in på en bootbar usb sticka, boota upp. Personligen använder jag systemrescuecd själv som bygger på gentoo och för er med en EFI setup så är det fullt stöd för detta på denna skivan. Tanka hem systemrescuecd här.

Där jag nämner sdX[0-9] är vart du har din / lagrad. sdX betyder DISK och 1-9 är partion på disken. Har du problem med detta steget så rekomenderar jag dig inte att vara i en chroot miljö med full root om du inte alls känner dig hemma för att det är extremt lätt att tabba sig om man inte vet vad man gör och man vill väl oftast inte sabba sin data p.g.a av ett så enkelt fel som att man skrivit fel bokstav efter sd.. (and yep, det händer även dom bästa) så de är i välmening jag avråder er isåfall.

Nåja, när du bootat upp systemet och har en console redo så gör följande:

  • livecd ~ # mount -v /dev/sdx0 /mnt/mysystem

  • livecd ~ # mount -v -t proc none /mnt/mysystem/proc

  • livecd ~ # mount -v --rbind /sys /mnt/mysystem/sys

  • livecd ~ # mount -v --rbind /dev /mnt/mysystem/dev

  • livecd ~ # mount -v --make-rslave /mnt/mysystem/sys

  • livecd ~ # mount -v --make-rslave /mnt/mysystem/dev

  • livecd ~ # chroot /mnt/mysystem /bin/bash

  • Du nu har nu joinat ditt system och har full root tillgång

Nu räcker att du skriver följande för att byta lösenord:

  • livecd ~ # passwd username

  • Changing password for username.

  • New password:

  • Retype new password:

  • passwd: password updated successfully

För att avsluta och starta om skriv bara:

  • livecd ~ # exit

  • livecd ~ # cd; umount /mnt/mysystem/dev; umount /mnt/mysystem/dev; umount /mnt/mysystem/dev; umount /mnt/mysystem/sys; /mnt/mysystem/proc; reboot

Thats it!

Inte svårt att hacka en linux maskin inte och överta root(therefore encryption is so extremely important)

Ett extremt bra tips För att inte tabba dig så kan du göra som mina exempel här nedanför så blir det lättare att se i prompten att du är i en chroot environment. Det kan ofta vara svårt att avgöra om du te.x har många fönster uppe och har det lite stressigt så är det extremt bra att veta att 'aha, enkelt och bra nu ser i prompten att de här är min system disk jag ändrar på nu'. Har själv råkat göra inställningar av alla dess olika slag direkt på stickans / istället för i min chroot och när man bootar upp sitt system efteråt så undrar man bara WHAT !!! Vart är mina settings jag ställde in i chroot? NEEJ, det var ju på usbn tydligen så jag var visst i fel console ruta, nu är allt borta! NOOO! Lovar er att det det är rätt trist att reboota usbn och göra om allt för man tabbade sig p.g.a detta. Jag brukar rekomenderar folk alltid att köra via cdrom/dvdrom för att inte fucka upp sin setup då den är read-only så det går inte tabba sig om man är i fel console men annars skriver ni följande för att inte göra samma misstag som hänt mig:

  • livecd ~ # source /etc/profile

  • livecd ~ # export PS1="(chrootthisismysystembecareful) $PS1"

  • livecd(chrootthisismysystembecareful) ~ # ls -la

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

Såg att du löste det via ett mysterium, troligen hade du bytte keymap via en keyboards kombination som är lätt hänt och då blir det lite lustigt då saker och ting byter plats.

Men blev lite smått fundersam när jag såg så många svar men inget bra svar så nästa gång det händer dig eller någon annan stackare som drabbats av detta så byter ni helt enkelt lösenord på ett korrekt sätt enligt *nix nördarna såhär:

Börja med att tanka hem valfri linux dist och släng in på en bootbar usb sticka, boota upp. Personligen använder jag systemrescuecd själv som bygger på gentoo och för er med en EFI setup så är det fullt stöd för detta på denna skivan. Tanka hem systemrescuecd här.

Där jag nämner sdX[0-9] är vart du har din / lagrad. sdX betyder DISK och 1-9 är partion på disken. Har du problem med detta steget så rekomenderar jag dig inte att vara i en chroot miljö med full root om du inte alls känner dig hemma för att det är extremt lätt att tabba sig om man inte vet vad man gör och man vill väl oftast inte sabba sin data p.g.a av ett så enkelt fel som att man skrivit fel bokstav efter sd.. (and yep, det händer även dom bästa) så de är i välmening jag avråder er isåfall.

Nåja, när du bootat upp systemet och har en console redo så gör följande:

  • livecd ~ # mount -v /dev/sdx0 /mnt/mysystem

  • livecd ~ # mount -v -t proc none /mnt/mysystem/proc

  • livecd ~ # mount -v --rbind /sys /mnt/mysystem/sys

  • livecd ~ # mount -v --rbind /dev /mnt/mysystem/dev

  • livecd ~ # mount -v --make-rslave /mnt/mysystem/sys

  • livecd ~ # mount -v --make-rslave /mnt/mysystem/dev

  • livecd ~ # chroot /mnt/mysystem /bin/bash

  • Du nu har nu joinat ditt system och har full root tillgång

Nu räcker att du skriver följande för att byta lösenord:

  • livecd ~ # passwd username

  • Changing password for username.

  • New password:

  • Retype new password:

  • passwd: password updated successfully

För att avsluta och starta om skriv bara:

  • livecd ~ # exit

  • livecd ~ # cd; umount /mnt/mysystem/dev; umount /mnt/mysystem/dev; umount /mnt/mysystem/dev; umount /mnt/mysystem/sys; /mnt/mysystem/proc; reboot

Thats it!

Inte svårt att hacka en linux maskin inte och överta root(therefore encryption is so extremely important)

Ett extremt bra tips För att inte tabba dig så kan du göra som mina exempel här nedanför så blir det lättare att se i prompten att du är i en chroot environment. Det kan ofta vara svårt att avgöra om du te.x har många fönster uppe och har det lite stressigt så är det extremt bra att veta att 'aha, enkelt och bra nu ser i prompten att de här är min system disk jag ändrar på nu'. Har själv råkat göra inställningar av alla dess olika slag direkt på stickans / istället för i min chroot och när man bootar upp sitt system efteråt så undrar man bara WHAT !!! Vart är mina settings jag ställde in i chroot? NEEJ, det var ju på usbn tydligen så jag var visst i fel console ruta, nu är allt borta! NOOO! Lovar er att det det är rätt trist att reboota usbn och göra om allt för man tabbade sig p.g.a detta. Jag brukar rekomenderar folk alltid att köra via cdrom/dvdrom för att inte fucka upp sin setup då den är read-only så det går inte tabba sig om man är i fel console men annars skriver ni följande för att inte göra samma misstag som hänt mig:

  • livecd ~ # source /etc/profile

  • livecd ~ # export PS1="(chrootthisismysystembecareful) $PS1"

  • livecd(chrootthisismysystembecareful) ~ # ls -la

Vad som kan vara viktigt att veta är att detta inte fungerar om ditt system använder LVM.
För att kunna mounta ett sådant system gör man något liknande detta.

#vgscan (scan all disks for volume groups and rebuild caches)
#vgchange -ay (Activates LVM Volume Group(s))
#lvscan (Scans for available Logical Volumes)
#mkdir /mnt/volym (Create a mount point for that Volume)
#mount /dev/YourVolGroup00/YourLogVol00 /mnt/volym (Mount it: )

Sedan för att återställa lösenordet så finns det olika metoder.
Ex för Fedora bootar du livecdn eller usb’n öppna en terminal och kör detta.

#mkdir /mnt/sysimage
#mount /dev/sda1 /mnt/sysimage
#chroot /mnt/sysimage
#passwd
#exit

Permalänk
Inaktiv

@Ennuj: Mja, egentligen räcker det ju att lägga till 'vgchange -a y' som första kommando och mounta lvm enheten istället för sdx0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

@Ennuj: Mja, egentligen räcker det ju att lägga till 'vgchange -a y' som första kommando och mounta lvm enheten istället för sdx0.

Semantik.