Moped Baotian Angel kabel från kick lossnat från någonstans - var skall den sitta?

Permalänk

Moped Baotian Angel kabel från kick lossnat från någonstans - var skall den sitta?

Hej!

Som rubriken lyder:

Har köpt en moppe för att enkelt och billigt ta mig till och från arbetet som ligger en knapp mil bort. Moppen ifråga är dock en riktig bråkstake och jag själv har ungefär samma tekniska kunskaper som en lågstadieelev.
Efter krångel med kicken plockade jag så bort kåpan över denna, kollade att allt var fysiskt oskatt och skulle sedan sätta tillbaka alltihopa - men i samband med detta lossnade kabeln som går från kicken till motorn - och jag kan ta mig fasen inte hitta vart kabeln skall kopplas in igen motoridiot som jag är.

Någon som har en sådan moppe som kan ge mig en bra ledtråd på var jag kopplar in denna kabel?
(Optimala vore en bild... *skratt*)

Vore grymt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta enorma I-landsproblem.

Ha det gott!

Inlägg återställt //mod
Permalänk
Medlem

Vilken färg har den och funkar moppen utan den inkopplad vart det nu ska vara?

Finns ju en legendarisk rosa kabel som går ner i det där området som är kopplat mellan en pulsgivare och cdi-boxen. Är den av så vet inte cdi-boxen hur snabbt mopeden går och en elektroniska strypningen av farten kopplas ut och man höjer därmed maxhastigheten.

Permalänk

@Panzerfister:

Kabeln är svart (den yttre delen) sedan är det som en grön "plopp" som sitter i änden och som det sticker ut en kopparfärgad "hona" ur.

Vet inte om moppen funkar utan denna eftersom jag skruvat isär den delen av moppen. Att skruva ihop allt och se om jag lyckats fixa ursprungsfelet och att den startar utan kicken inkopplad blir nödlösningen men då jag är grymt dålig på sånt här ville jag först se om jag kan få kabeln ifråga på plats så att jag slipper upprepa skruvandet. Minimera riskerna med ytterligare problem som lär uppstå om jag ska pilla mer än nödvändigt så att säga. ;p

Den där legendariska kabeln är redan urkopplad så moppen ifråga puttrar på i dryga 60 km/h, men den sitter på andra sidan av mopeden (högersidan).

Den kabel jag talar om sitter alltså på vänster sida, sitter kopplad till kicken och skall väl, antar jag, kopplas in till motorn. Men jag hittar inte vart fasen den skall in trots att jag lyser runt där innanför med ficklampa och har tagit bort lådan under sadeln för att få ökad insyn.

Permalänk
Medlem

Ok, ja jag är ingen expert direkt, har min egna kinaskräp-moppe som driver mig till vansinne haha!

Det är inte kabeln som går till sensorn som känner av om stödet är upp- eller ned-fällt?

Permalänk

@Panzerfister:

Haha, skitmärke som skitmärke.

Någon sådan kabel visste jag inte ens finns.
Den jag talar om sitter fast på insidan av kåpan, i en svart gummiplupp som sitter monterad så att den, när kåpan är monterad, ligger emot en rund "dosa" med 6 hål i som sitter utanför det bakre "drevet" eller vad det nu är som drivremmen sitter runt i bakänden.

Övergår mitt förstånd vad den är till för och vart den skall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

@Panzerfister:

Haha, skitmärke som skitmärke.

Någon sådan kabel visste jag inte ens finns.
Den jag talar om sitter fast på insidan av kåpan, i en svart gummiplupp som sitter monterad så att den, när kåpan är monterad, ligger emot en rund "dosa" med 6 hål i som sitter utanför det bakre "drevet" eller vad det nu är som drivremmen sitter runt i bakänden.

Övergår mitt förstånd vad den är till för och vart den skall...

Finns elschema längst ner Manual PDF

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Jag börjar luta mot min ursprungliga gissning, att det är sensorn för farten då den verkar sitta utanpå den bakre variatorn.
Kineserna känner nog inget behov av att samma kabel måste gå från sensorn ända fram till cdi-boxen utan mest troligt kopplas de samman i nån kabel-sko nånstans halvvägs (där den också byter färg till rosa).
Du vet ju vart du klippt den rosa kabeln, följ den bakåt och se om du inte hittar en ensam kabel-sko nånstans.

Permalänk
Medlem

Kolla 2:13 in i denna video, är det den?
https://youtu.be/42WXjFKyyic

Permalänk

@Panzerfister:

Dagens hjälte! Den kabeln är det!
När du började prata om den först så började jag kolla och insåg att den kabeln tydligen dragits så att ena änden går på höger sida medan den delen jag funderade över ju satt på vänster - därav trodde jag helt enkelt att den andra änden till den kabeln du föreslog satt inklämd i närheten av den del jag såg på högersidan.

Nu har jag preciiiis skruvat ihop allt, rullat ner moppen från min verkstad (hallgolvet ) och testat så att den gick igång.

Tackar så mycket för dina svar och att du lade ner tid på mig och min "Ängel".

Ha en fin kväll!

Mvh, Fredrik

Permalänk
Inaktiv

Trådstart återställd, vi tar ogärna bort inlägg (om det inte bryter mot våra regler) då det dels är orättvist mot övriga deltagare i tråden och dels att frågeställningen (speciellt när det är löst!) Kanske kan hjälpa andra, vilket ju är lite av poängen med ett forum.

//mod

Permalänk
Medlem

@thunderwolf:

Gott! Kul att man kunde hjälpa till! Har inget bättre för mig iaf på moppefronten, sitter o väntar på att det ska komma en ny förgasare till min efter att min nuvarande lyckats fylla oljetråget med bensin 2 ggr...

Tror att äga och laga en kina-moppe är en riktig crash course vad gäller fordonsmekanik/liknande, efter ett år har man varit tvungen att djupdyka i alla ingående system haha!

Lycka till med din best i framtiden!

Permalänk

Menar du att du råkade rycka ut el-kicken? Såg att de fallet löste sig, men de fungerar bra med manuell kick med haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3