[Nordea] känner mig så förbannad...

Permalänk
Avstängd

[Nordea] känner mig så förbannad...

Tjo,

Jag har köpt saker många gånger på ebay utan några problem men nu så går det inte att köpa på ebay och får detta svar från Nordea.

Hej Johan, Vad bra att du hör av dig till oss. Vi förstår så klart ditt bekymmer. I detta fall skickar inte Ebay något belopp som dom vill dra när du försöker genomföra ditt köp. För att vi ska kunna neka eller acceptera köpet behöver dom skicka in ett belopp för betalning. Så länge du har öppnat ditt kort för alla internetköp i 60 minuter när du ska handla på en sida som inte använder sig av 3D secure så ska du kunna genomföra köpet. Vi kan se att du i dagsläget har ett Nordea Electronkort. Detta kort är lite mer begränsat än ett vanligt Nordea Debitkort. Electronkortet är ett onlinekort som kräver att köpestället är uppkopplat mot banken vid tidpunkten för köpet. Om du vill ansöka om ett Nordea Debitkort istället så är du varmt välkommen att kontakta oss på telefon 0771 22 44 88, öppet alla dagar 8-22. Vi önskar dig en fortsatt fin dag. Med vänlig hälsning Nordea Bank AB (publ) *********

"Öppna alla internetköp i 60 minuter" funkar heller inte.

Känns som dom vill att jag ska ansöka om ett annat kort som kostar mycket mer att äga.

Det som jag blir mest förbannad på är att jag framstår som en idiot på Ebay när min bank fuckar upp allt.

Några ide på hur jag ska lösa mitt problem?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Lösning,
Alt. 1: Skaffa ett debit-kort, kostar 24kr månaden eller 12kr månaden som student.

Alt. 2: Byt bank

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@superegg:

Skaffa ett Visa kort / be nån annan betala och swisha personen....

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sätt Electronkort som riktiga kort utan mer barnkort och då skall man vara glad att det funkar på nätet. Då du är 23? så kan du få Nordeas Visa kort för 144 om året, känns klart rimligt.

Sen är det inte rimligt att nordea nekar köp där prissumma inte är specificerad? Då de måste verifiera att du har pengarna på kontot.

Permalänk
Medlem

Men du har ett Rent Onlinekort, så felet är inte Nordea utan Ebay. Detta då de inte skickar beloppet som ska ske. Det är så med alla Electronkort/ Maestro kort.
Så du ska ju inte vara förbannad på banken...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Jag har aldrig sätt Electronkort som riktiga kort utan mer barnkort och då skall man vara glad att det funkar på nätet. Då du är 23? så kan du få Nordeas Visa kort för 144 kr i månaden, känns klart rimligt.

Sen är det inte rimligt att nordea nekar köp där prissumma inte är specificerad? Då de måste verifiera att du har pengarna på kontot.

Känner personligen inte att 144 kr i månaden är rimligt

144 kr/år är däremot rimligare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Lösning,
Alt. 1: Skaffa ett debit-kort, kostar 24kr månaden eller 12kr månaden som student.

Alt. 2: Byt bank

Skickades från m.sweclockers.com

Men tycker det inte känns okej ändå jag betalar redan 12 kronor vare månad och har inte lust att betala ännu mera jag har köpt saker på ebay i över 2 år utan några problem.

Skrivet av Mordin:

@superegg:

Skaffa ett Visa kort / be nån annan betala och swisha personen....

Mvh

Det står Visa på mitt kort.

Skrivet av Tino:

Jag har aldrig sätt Electronkort som riktiga kort utan mer barnkort och då skall man vara glad att det funkar på nätet. Då du är 23? så kan du få Nordeas Visa kort för 144 om året, känns klart rimligt.

Sen är det inte rimligt att nordea nekar köp där prissumma inte är specificerad? Då de måste verifiera att du har pengarna på kontot.

Jag har gjort köp över 10 tusen på ebay inte några problem och nu när jag ska göra ett köp för 3,500 kronor så blir det problem.

Jag förstår inte varför jag skulle vilja betala 144 kronor om året plus 12 kronor per månad för att kunna göra köp som jag redan kunde göra innan utan några problem.

Det känns som Nordea gör detta med flit så att man ska betala mera för att kunna använda kortet.

Skrivet av Zyces:

Men du har ett Rent Onlinekort, så felet är inte Nordea utan Ebay. Detta då de inte skickar beloppet som ska ske. Det är så med alla Electronkort/ Maestro kort.
Så du ska ju inte vara förbannad på banken...

Ebay funkar då och då. Går det ens att skriva till ebay och klaga på dom?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@superegg: Paypal? Om inte annat så direkt banköverföring?

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem

@superegg: Du e ju kund hos ebay också skicka argt brev till dem med

Och ja paypal hade varit d bästa för alla sidor som tar d

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har pengar.

Men tycker det inte känns okej ändå jag betalar redan 12 kronor vare månad och har inte lust att betala ännu mera jag har köpt saker på ebay i över 2 år utan några problem.

Det står Visa på mitt kort.

Jag har gjort köp över 10 tusen på ebay inte några problem och nu när jag ska göra ett köp för 3,500 kronor så blir det problem.

Jag förstår inte varför jag skulle vilja betala 144 kronor om året plus 12 kronor per månad för att kunna göra köp som jag redan kunde göra innan utan några problem.

Det känns som Nordea gör detta med flit så att man ska betala mera för att kunna använda kortet.

Ebay funkar då och då. Går det ens att skriva till ebay och klaga på dom?

Vi tvivlar inte på att du har pengar. Ha inte taggarna utåt, utan det är att ditt kort är begränsat för att du är under 16.
Be din mamma betala med hennes kort istället och lös det där efter. Det kommer mycket nyheter nu i och med GDPR som du kanske läst och fått 100-tal mail om. Ett electronkort är mycket begränsat och har säkerligen blivit ännu mer begränsat nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tim_quartz:

@superegg: Paypal? Om inte annat så direkt banköverföring?

Ebay så går nästan allt via paypal men när dom gjorde om sidan för några år sen så funkar det inte hela tiden.

Innan kunde man välja paypal banköverföring men dom har taget bort det nu är det bara paypal konto och direkt banköverföring men det är paypal.

Skrivet av agitax:

@superegg: Du e ju kund hos ebay också skicka argt brev till dem med

Och ja paypal hade varit d bästa för alla sidor som tar d

Jag har skickat till ebay med.

Kolla ovan för.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Vi tvivlar inte på att du har pengar. Ha inte taggarna utåt, utan det är att ditt kort är begränsat för att du är under 16.
Be din mamma betala med hennes kort istället och lös det där efter. Det kommer mycket nyheter nu i och med GDPR som du kanske läst och fått 100-tal mail om. Ett electronkort är mycket begränsat och har säkerligen blivit ännu mer begränsat nu.

Jag är inte under 16 år jag är 23 år.

Om det hade vart GDPR så skulle banken sagt det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag är inte under 16 år jag är 23 år.

Om det hade vart GDPR så skulle banken sagt det.

Jasså? men då förstår jag inte alls varför du har ett electronkort?
Finns det några argument för det?

Jag skulle rekommendera att du har ett visa- (ej electron) och ett mastercardkort. Mastercard har jag satt upp som ett kreditkort där jag själv väljer gräns. Beloppet dras nästakommande månad och det är det kort jag använder för internetbetalning och är mycket säkrare för jag kan hålla kolla på vad som kommer dras och kan spärra transaktioner via Nordea om det är något fuffens. reser du utomlands är det dessutom bra att ha ett VISA och mastercard med sig om något system går ned.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Skaffa ett riktigt kort om du är myndig(om du får). Visa Electron eller Maestro är ju för barn/omyndiga personer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Jasså? men då förstår jag inte alls varför du har ett electronkort?
Finns det några argument för det?

Kortet har alltid funkat för mig så har inte bryt mig om det står electronkort eller något annat.

Sen har jag inte lust att betala 144 kronor om året och 12 kronor per månad för något extra som jag inte behöver då electronkort har alltid funkar för mig har inte lust att betala mera.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jätte enkelt problem med en jätte enkel lösning, skaffa visa eller Mastercard.
Vill även tilläga att du får också olika försäkringar via Mastercard t.ex. Fick 2000 kr från Mastercard när mitt flyg var försenat i 8 timmar.
Så egentligen har jag gått plus på att ha detta kort.

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att det står Visa på kortet så kan det fortfarande vara ett "Visa Electron". D.v.s. inte ett "riktigt" Visa-kort.

Om du har en inkomst så att du kan få kredit - skaffa ett kreditkort. Hos t.ex. Bank Norwegian så kostar det ingenting per månad eller år, och det kostar inte heller någonting i ränta under förutsättning att du betalar alla dina fakturor till 100% och inte utnyttjar din kredit längre än tills att fakturan kommer. Ska du däremot använda krediten, ja, då blir det dyrt. De räknar med att folk ska använda krediten då och då, och tjänar då pengar på detta, bland annat. Eller om man ska vara mer cynisk, använda det för att betala för saker som man "egentligen" inte har pengar för och bygga upp en fin kortskuld. Det är bara att tacka och ta emot och utnyttja kreditkortsföretagens girighet här, och inte gå i den fällan.

Om man tycker att sånt är kul så får man också poäng på alla sina köp som man kan använda till flygresor hos Norwegian, fast det ser inte jag riktigt som den primära grejen, utan snarare att årsavgiften är gratis.

Då får du ett "riktigt" kort som funkar överallt till skillnad från ett Visa Electronkort. Dessutom är det säkrare för att du slipper ha ditt kort kopplat direkt mot dina pengar. Bra om ditt kortnummer skulle komma på vift. Om någon skulle dra en massa pengar därifrån så reklamerar du, och slipper stå där med länsat bankkonto. En skuld på ett kort som kommer försvinna är mycket enklare att hantera.

Permalänk
Avstängd

Byt bank
Länsförsäkringar bank har gratis kort tills man fyller 30

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sen har jag inte lust att betala 144 kronor om året och 12 kronor per månad för något extra som jag inte behöver

Fast uppenbarligen behöver du det för det du har idag fungerar ju inte.
Så bara att ta ett riktigt visa eller mastercard så ska du se att allt fungerar fint.
Dags att uppgradera och skaffa "vuxenkort" :).

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Byt bank eller kort istället för att klaga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kortet har alltid funkat för mig så har inte bryt mig om det står electronkort eller något annat.

Sen har jag inte lust att betala 144 kronor om året och 12 kronor per månad för något extra som jag inte behöver då electronkort har alltid funkar för mig har inte lust att betala mera.

Ok, ja det är väl så att de begränsat de ytterligare då antar jag. De flesta jag känner kör med "vanligt" visakort. Känner faktiskt ingen som kör med electron. Bara bita i det sura..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Varför har man ett Electron om man är 23 år gammal??

Hade electron som tonåring men tog det riktiga Visa kortet så fort som möjligt när jag fyllde 18.

Ett riktigt Visa är lite ballare lite bättre, helt upplåst.

Betalar 12kr i månaden vilket är en skitsumma, ingenting är gratis i världen. Så 12 kr i månaden för bankkort, mobilbank och kundservice dygnet runt är ganska värt det. Dock är avgiften dyrare för "vuxna" med jobb, men då kan man allt betala den dyrare avgiften med högre inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kortet har alltid funkat för mig så har inte bryt mig om det står electronkort eller något annat.

Sen har jag inte lust att betala 144 kronor om året och 12 kronor per månad för något extra som jag inte behöver då electronkort har alltid funkar för mig har inte lust att betala mera.

Electron-kort fungerar inte om det är något anslutningsproblem mot banken, s.k. offline-köp i kortterminaler t.ex. Så det finns helt klart nackdelar med den typen av kort.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kortet har alltid funkat för mig så har inte bryt mig om det står electronkort eller något annat.

Sen har jag inte lust att betala 144 kronor om året och 12 kronor per månad för något extra som jag inte behöver då electronkort har alltid funkar för mig har inte lust att betala mera.

Skaffa ett kreditkort som är gratis med bra förmåner och passar din konsumtion.
Anser du att kreditkort är skit och man bara går i skuld med de så tycker jag det är bäst att du frågar någon annan att betala varan åt dig.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Byt bank. Nordea är helt jävla värdelösa och den i särklass sämsta bank jag någonsin haft att göra med.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kortet har alltid funkat för mig så har inte bryt mig om det står electronkort eller något annat.

Fast... nu gör det ju bevisligen inte det.

Är nog dags att skaffa ett vuxen-kort: https://www.nordea.se/privat/produkter/kreditkort-bankkort/no...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av superegg:

Jag är inte under 16 år jag är 23 år.

Om det hade vart GDPR så skulle banken sagt det.

Men det är ju bara byta från Electron till debit. Är ju samma slutkostnad då och du betalar Nordea för den tjänst de tillhandahåller via debit för samma summa.

Finns ingen vits att ha två kort till samma konto i samma bank och betala för båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kortet har alltid funkat för mig så har inte bryt mig om det står electronkort eller något annat.

Sen har jag inte lust att betala 144 kronor om året och 12 kronor per månad för något extra som jag inte behöver då electronkort har alltid funkar för mig har inte lust att betala mera.

Så du klagar på att deras ungdoms-kort inte fungerar och är inte villig att betala 12 (!) kronor i månaden för servicen för att uppgradera till ett kort för vuxna.

Permalänk
Medlem

@superegg: Nordea Electron-korten är gjorda för att vara "gratiskort" åt ungdomar 0-16 (gratis tom. 18 om jag inte minns fel), efter det bör du åtminstone uppgradera till ett debit kort (kostar precis lika mycket som ett electron-kort för en person som fyllt 18).

Skillnaden mellan ett electron-kort och ett debit-kort är att ett electron-kort måste kontrollera saldot varje gång det belastas för att Pelle 11 år inte ska dra på sig en massa skulder.

Som tidigare sagt, uppgradera till ett vuxenkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kortet har alltid funkat för mig så har inte bryt mig om det står electronkort eller något annat.

Sen har jag inte lust att betala 144 kronor om året och 12 kronor per månad för något extra som jag inte behöver då electronkort har alltid funkar för mig har inte lust att betala mera.

Är du över 18 betalar du ändå 12 kronor i månaden (eller 24 kronor, beroende på vad du är för kund) oavsett om du har electron eller debit.