Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Posten i farsan och morsans område kommer 7 på morgonen.

Tidningsutdelarna har en viss postutdelning (Bring), men sen kommer nog även Postnord och levererar senare under dagen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Posten i farsan och morsans område kommer 7 på morgonen.

Det finns endast vissa områden där posten delas ut så tidigt och det är i problem områden där det helt enkelt inte går att skicka ut brevbärarna på dagarna. Annars kommer dom första morgonbilarna inte förens 06:30 till 07:00 på morognen och efter så ska posten sorteras upp så Postnord delar inte ut några brev så pass tidigt så länge det inte är så att dina föräldrar bor i rinkeby elleler liknande områden....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Posten i farsan och morsans område kommer 7 på morgonen.

Det händer att tidningsbudet delar ut post från t ex kommunen. Att det är Postnord som kommer 7 på morgonen tror jag inte på.

Permalänk
Medlem

Specialbeställde en ny iMac härom dagen och den skickas tydligen från China.. Min förra skickades från Irland. Nu har den dock gått iväg och farit till USA, sen skickades den tillbaka till China och är nu i USA igen................
UPS..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Undrar om jag har en extrem otur? Skulle säga att nånstans 50-60% av mina paket utsätts för problem.

Har nu ett paket som skulle varit levererat i tisdags, enligt postens egna utsago.
Det satt istället fast på samma terminal måndag-natten mot torsdag.
Nu är sista scan 02:45 torsdag morgon, alltså mer än 1 dygn sedan.

Pratade med kundtjönst igår som sa att paketet kring 09:00 skulle varit på väg med bil mot mitt utlämningsställe.

På frågan varför det inte scannats då, så var svaret ”när det är för mycket att göra så rullar vi bara på alla burar”. Trist.

Till saken hör var att jag runt 20:00 igår kväll var hos mitt ombud, dom hade scannat alla paket och mitt har som sagt ingen scan....

Så frågan är ju var paketet är? Och eftersom dom själva slarvar med scans så lär dom inte heller veta, så idiotiskt.
En annan fråga är hur paketet bara magiskt ”fastnar” på en terminal på vägen som det bara borde passera, i 48 timmar...

Edit:
Pratade med en trevlig(!) kundtjönst. Hon kunde bara beklaga och sa att dom ligger efter.
Det som förmodligne har hänt i kedjan är att bilen blir full och min bur inte får plats på dagens transport på varje ställe.
Man hde ju hoppats på lite elasticitet i kapaciteten så dom så kunnat sätta in extra bilar, men det verkar inte finnas, utan burarna åker då med nästa möjliga tur istället.

Antar man som ”IT” är skadad, ett ”paket” åker ju i en kabel blir det fullt uppgraderar man länken. Antar det inte är lika lätt när det gäller transport...

Permalänk
Hedersmedlem

@BasseBaba: Vad än posten säger så är det mer störningar än någonsin, iaf för mig. Dock fungerar det oftast fortfarande men paketen är mer sönderslagna än tidigare, det är radikalt mycket sämre och ser ingen bättring i sikte.

Apropå fullt i bilen. Var hos ombudet för någon dag sedan då postbilen kommer med dagens burar. Han säger direkt att "kan inte ta med något, bilen är fullbokad!". Så paketen som lämnats in blev minst en dag försenade att gå iväg. Alternativt hämtas de av annan bil senare men kommer ändå bli försenade, men vad jag sett kommer det bara en bil här ute på landet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: På ett sätt skönt att man inte är ensam.

Jag har samma problem med sönderslagna paket. PostNord skyller på ”för dåligt emballage”. Men i den nivån paketen är kastade/söndertrasade hade det krävts nått annat än papp för att få det att hålla...
Även om man skulle ha ett paket i trä/metall så skulle ju grejora inuti bli sönderslagna i vilket fall.

Mitt paket är iaf inte scannat som framme, var förbi ombudet och frågade om dom kunde leta bland dagens inkommet gods, men dom var bara griniga, försökte vänligt förklara att PostNord är 3 dygn sena och att jag drar på semester idag, men nope. Inte deras problem. Dom är väl typ bara sura/griniga/leds på att behöva fronta postnords strul.

Detta är ju i min mening ett problem, det är inte någon i ”kedjan” som man enkelt kan få kontakt med som bryr sig om kunderna:
- kundtjänst kan bara ”beklaga”
- avsändaren skyller på PostNord
- ombuden är mest griniga, då det är ICA personal som helt plötsligt även fått paket på sin arbetsbörda
- den enda som kan kräva ersättning/skadestånd är avsändaren, som givetvis inte tycker det äe värt tiden.

Permalänk
Medlem

Oj vad många som har problem med PN. jag har aldrig haft ett enda missöde med varken dem eller posten. (inte heller med DHL/Schenker).

Visst har något paket blivit lite mörbultat men det beror mer på att avsändaren inte packat bra. t.ex en vanlig tunn wellpappkartong med lite tidningspapper som emballering. Eller gitarren jag köpte som säljaren hade figurinslagit i lite bubbelplast \o/

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

@MultiMan: På ett sätt skönt att man inte är ensam.

Jag har samma problem med sönderslagna paket. PostNord skyller på ”för dåligt emballage”. Men i den nivån paketen är kastade/söndertrasade hade det krävts nått annat än papp för att få det att hålla...
Även om man skulle ha ett paket i trä/metall så skulle ju grejora inuti bli sönderslagna i vilket fall.

Mitt paket är iaf inte scannat som framme, var förbi ombudet och frågade om dom kunde leta bland dagens inkommet gods, men dom var bara griniga, försökte vänligt förklara att PostNord är 3 dygn sena och att jag drar på semester idag, men nope. Inte deras problem. Dom är väl typ bara sura/griniga/leds på att behöva fronta postnords strul.

Detta är ju i min mening ett problem, det är inte någon i ”kedjan” som man enkelt kan få kontakt med som bryr sig om kunderna:
- kundtjänst kan bara ”beklaga”
- avsändaren skyller på PostNord
- ombuden är mest griniga, då det är ICA personal som helt plötsligt även fått paket på sin arbetsbörda
- den enda som kan kräva ersättning/skadestånd är avsändaren, som givetvis inte tycker det äe värt tiden.

De förstår säkert dig, men tänk vilken tid det skulle ta att titta igenom 100 eller fler paket efter ett med rätt namn, ankomstscanna det och sedan jobba in den kö som bildats under tiden de gjort detta... De ber kunderna komma tillbaka när ankomstscanningen är klar i stället för att slippa göra detta flera gånger per dag...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@gaminggirl: absolut, i 99/100 fall håller jag med.
Men då jag som sagt åkte iväg så var ju det kört. Paketet skulle ju enligt PostNord senast ha varit framme i tisdags, så har man en försening på 3 dagar mot max lev-tid och ett rejält bra argument till varför man inte kan vänta så hade man hoppats på lite förståelse.
Sist men inte minst var det en pjäs på 18 kg, stort som typ en flyttkartong, så en normalt funtad vettig person borde kunnat sålla bort 99% av paketen direkt.

Det vill säga, hade alla inblandade bara skött sig jobb hade jag hämtat ut mitt paket (som hade scannats som normalt) i tisdags....

Edit: men problemet är ju att personen i fråga är anställd av ICA. Han skiter väl i PostNord och deras kundvård. Om nått är han frustrerad på alla griniga kunder, eftersom PostNord säkert genererar försenade paket på daglig basis.

Permalänk
Medlem

Nästan 8 veckor från ankomst Sverige till leverans.
Igår fick jag äntligen min jäkla klocka.
Absolut sista försändelsen som jag tar Postnord.
Alla framtida försändelser kommer att tas via annan distributör.
Finns det enbart PN hos någon nätbutik är det deras förlust.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har en försändelse som varit i Örebro fyra gånger nu. Posten hävdar fortfarande att paketet ska levereras idag trots att deras normala leverans till ombud är mellan 13 och 14... En femte vända till Örebro då?

Förstår inte hur deras arbetsbörda kan lättas och pengar tjänas genom att köra samma paket fram och tillbaka till Örebro hela tiden. Är det lata chaufförer som när de kommit fram bara vänder utan att lasta ur så att de slipper bära?

Permalänk
Medlem

Jahapp, here we go again.
Postnord lantbrevbärare hämtade däck som jag returnerade pga felköp, tre av fyra däck anlände i tyskland. Det fjärde? Befinner sig i en annan dimension. Firman som sålde däcken vägrar betala tillbaka innan de har alla fyra däck vilket är förståeligt. Postnord?

Postnords enda svar på reklamationen av försändelsen är att "Paketet kanske dyker upp någon dag". Det har gått 21 dagar sedan det hämtades av lantbrevbäraren och 6 dagar efter reklamation, ingen händelse på kollit utöver att det är bokat och sedan upphämtat av lantbrevbärare finns när man spårar paketet. Postnord verkar enbart hålla tummarna att ett paket de slarvat bort till värde av strax över 2000:- kommer dyka upp från ingenstans, bara att vänta, snart löser det sig självt minsann!

Postmord

Permalänk
Inaktiv

Och nu inför Postnord en ny tjänst där vem som helst kan hämta ut ditt paket.

http://www.ehandel.se/Nu-later-PostNord-vem-som-helst-hamta-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Och nu inför Postnord en ny tjänst där vem som helst kan hämta ut ditt paket.

http://www.ehandel.se/Nu-later-PostNord-vem-som-helst-hamta-u...

Så länge man själv legitimerat sig med Bank-ID innan ja

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag har aldrig haft några problem, och ingen jag känner heller, för den delen. Då skickar jag ändå brev flera gånger i veckan, ibland värda en hel del (samlarkort). Inga paket har heller kommit bort, någon gång har det tagit en arbetsdag för mycket, men det lever jag med.

Däremot verkar det ha blivit populärt att skylla på Postnord när man själv har klantat sig, som en bekväm ursäkt.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

En liten update angående mitt försvunna paket (ett paket av fyra). Firman som sålde däcken reklamerade också försändelsen ca två dagar efter min post. När jag kontaktar Postnord och frågar när de kommer starta utredningen så får jag svar, efter semestern förmodligen, Augusti någon gång. Och på fråga om hur lång tid utredningen kommer ta får jag svaret, cirka 31 dagar, dock kan det bli längre.

Så både jag och däckfirman måste fortsätta trycka på Postnord fram till September för att få dem att leta reda på paketet de tappat bort, eller ersätta dem som köpte frakten(däckfirman). Och inte förrns efter denna två~ månaders reklamationsperiod samt godkännande av ersättning, samt utbetalning av ersättning så kommer paketet att räknas som borttappat av Postnord i deras perfekta statistik.

Deras strategi är att spela på folks tålamod och uthållighet för att undvika att erkänna att de har tappat bort paket.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på tid från betalad tull till utskick? Betalade i måndags, och fortfarande står det bara att det hanteras för tull. Fått betalningen bekräftad. Behöver glasögonen i paketet till semestern om en dryg vecka, så hoppas verkligen inte att de tar längre än så på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Någon som har koll på tid från betalad tull till utskick? Betalade i måndags, och fortfarande står det bara att det hanteras för tull. Fått betalningen bekräftad. Behöver glasögonen i paketet till semestern om en dryg vecka, så hoppas verkligen inte att de tar längre än så på sig.

Tja, det är semestertider och det mesta tar längre tid...

Skulle ringa och pressa på om jag var du.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Någon som har koll på tid från betalad tull till utskick? Betalade i måndags, och fortfarande står det bara att det hanteras för tull. Fått betalningen bekräftad. Behöver glasögonen i paketet till semestern om en dryg vecka, så hoppas verkligen inte att de tar längre än så på sig.

Du är ganska modig om du tror saker ska fungera normallt under juli =D
Aldrig i mitt liv varit med om en firma som går som vanligt på sommaren.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

https://imgur.com/a/AzvDk91
https://imgur.com/a/AatHVtE

Inte så konstigt att PostMord har svårt med lönsamheten när paketen får åka gratis turné genom Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

Min historia är att vi köpte klösträd för katter med hemleverans. Helt plötsligt så får jag notis om att paketet har blivit signerat och utlämnat. Självklart så lämnar de paketet till någon annan på helt fel gata flera kilometer bort och hen tar emot det. Som tur i oturen så var det misstag och de som tog emot paketet omedvetet var snälla och kontaktade oss och körde ut det också Men ändå, de kollade leg samt signerade...

Permalänk
Medlem

Fick hämtat ut mitt paket efter postens "tullklarering", tog bara 77 dagar, fyra telefonsamtal och ett fysiskt brev gällande varans värde innan det gick att hämta ut. Snabbt och smidigt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar om handlarna kommer att höja fraktpriserna då också. Men jag antar att man genom att betala denna extra avgift kan förvänta sig samma fina "service" som övriga tider på året.

Citat:

Postnord höjer sina julpriser genom att införa ett ”kapacitetstillägg” mellan 15 november och 31 december, mitt under julruschen.

Anledningen är att företaget måste kompensera för de ökade kostnaderna kring högtiderna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwQ10n/postnord-hojer-pa...

Permalänk
Medlem

Nu erkände Postnord att de har tappat bort paketet och kommer ersätta företaget för kostnaden av innehållet. Deras argument var.

- Du postade aldrig ena kollit (via tfn samtal)
- Ena däcket fanns inte att hämta
- Ena paketet vägde 22KG i systemet så mottagaren har fått alla däck (mottagaren bekräftade att de fick tre kollin på åtta kilo styck)

Stod mot allt med fakta, Sedan började Postnords undersökning in i vad som kan ha hänt.

Postnords nonsens svar i hopp om att man ger upp:

Skrivet av Postnord:

Tack för din reklamation.

Enligt våra uppgifter fanns det inget däck för upphämtning gällande
kolli 03015089196891X.
Skulle du kunna återkomma med de andra 3 kollina?

Skrivet av Postnord:

Tack för ditt mejl.

Det verkar som att det har skickats två däck på kollinummer
03015089196892.
Vikten på kolli 03015089196797, 03015089196798 är 7,80kg och vikten på
kolli 03015089196892 är 22,0 kg.

Alla däck har alltså kommit i retur till avsändaren.

Skrivet av postnord:

Jag har nu haft kontakt med avsändaren och vi kommer betala ut en ersättning till dom för de saknade däcket.

För mer information, vänligen vänd dig till avsändaren.

Permalänk
Medlem

Får intrycket allmänt att kundtjänster på många företag idag består av korkade nittitalister. Så är det verkligen på företaget jag jobbar på. Varje gång man kontaktar PN får man nåt goddag yxskaft svar.
Fortfarande dock helt hopplöst långsamt när de lägger beslag på försändelser. En del får jag igenom utan tull och då tar det en vecka från utskick till leverans men det mongona lägger beslag på kan ligga i en månad innan man får sin vara.

Permalänk
Medlem

Har väntat på ett paket från Japan i 2 månader och fick detta svar idag från Postnord...

"Tack för ditt mejl,

Jag är ledsen att det tagit så pass lång tid för din försändelse, det är inte en rimlig tid att behöva väna. Vad jag kan se i importsystemet är att avsändarna inte har skrivit någon vikt på ditt paket vilket har orsakat att den inte kan importeras färdigt.

Det finns tyvärr inte någon möjlighet för oss att komplettera detta i efterhand. Jag rekommenderar att du tar kontakt med avsändaren för att upprätta en reklamation. Dom tar det vidare med postoperatören dom anlitat som i sin tur tar det vidare med oss då det är dom som har rätt till ersättning."

Låter helt befängt att dom inte kan leverera mitt paket bara för att dom i Japan glömt skriva vikten på paketet...
Paketet är skickat med "SAL small packet registered" och tror inte det är försäkrat och innehållet kostade ca 1500kr som verkar bortkastat nu eller kan jag göra något åt detta?
Varan är beställd från Mandarake i Japan.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

@Leffe-:
Men nej vilka monster de är, har de slängt en dakimakura? Aldrig haft problem med importer från Japan, Postnord kan även komplettera uppgifterna i efterhand, de gjorde det på en beställning via en Proxy jag gjorde (person som gick till en con och köpte en limited edition dakimakura åt mig och skickade). Tullverket hanterade ärendet dock, inte Postnord.

Har de returnerat brevet till sändaren eller rakt av slängt det? Eller ligger det hos Tullverket?

Permalänk
Medlem

Min kusin i Norge köpte komponenter från Netonnet (från Borås till Bergen) som skulle levereras med Postnord. Eftersom han inte har några tidigare kunskaper av datorbygge och jag snart skulle åka hem till Sverige var det väldigt viktigt att varan levererades i tid. Vilket den också gjorde

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Leffe-:
Men nej vilka monster de är, har de slängt en dakimakura? Aldrig haft problem med importer från Japan, Postnord kan även komplettera uppgifterna i efterhand, de gjorde det på en beställning via en Proxy jag gjorde (person som gick till en con och köpte en limited edition dakimakura åt mig och skickade). Tullverket hanterade ärendet dock, inte Postnord.

Har de returnerat brevet till sändaren eller rakt av slängt det? Eller ligger det hos Tullverket?

Robotech figur.

Tittar man i postnords APP så står det "Förändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu"
Verkar som paketet ligger hos PostNord?
Och det där med vikten så står den även i Appen 0,816kg väger paketet så det verkar vara BS att dom inte kan importhantera färdigt pga vikten...

Idioter!

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync