SVT granskar kravbrev till misstänkta fildelare – 35 000 skickas ut under 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onnu:

Med GDPR i bakhuvudet: Man borde kunna höra av sig till denna advokatfirma och be dem ta bort alla uppgifter de har om en så fort man får ett brev hem. Sen kan man önska dem lycka till domstolen!

Juste! Bra idé xD

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla: du har svårt att skilja på äpplen och päron ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av huxflux:

Vem fildelar i Sverige 2018? Det är så bakåtsträvande så det kan bara handla om nån ynka promille som hittat sin nisch. Representanterna för film- och musikindustrin ligger lika efter som självaste film- och musikindustrin.
Fråga inte ens hur det ser ut med privatkopiering..

Perfekt att strömma när man inte har fungerande internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem

Det första man ska göra innan man slänger ett sånt här brev är att byta operatör. Det finns operatörer i Sverige som Inte lämnar ut uppgifter till sånt här nonsens. Det finns även sidor där man kan söka upp vilka operatörer som lämnar ut och vilka som stretar emot.

Permalänk
Skrivet av anton studs:

@IKEA Billy Bokhylla: du har svårt att skilja på äpplen och päron ?

Snarare Ingrid Marie och Discovery. Samma gäng med rödstrumpor hela högen. Men jo jag vet skillnaden mellan SR, SVT och Radiotjänsten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

perfekt då vi har GDPR så kan man kräva att dom bort alla uppgifter om en för att man har ej godkänt det

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Äras den som äras bör.

Jag hoppas att SVT har gett Bahnhof en eloge för det här. Då det är Bahnhof som både initierat och driver fram det här ur skumrasket.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/05/25/bahnho...

Permalänk
Medlem

Programmet Plånboken i P1 tog upp detta här om veckan och där påpekade en professor i juridik att detta kommer klassas som "små-mål" där den misstänkta inte riskerar några rättegångskostnader om det nu mot förmodan skulle komma till domstol.
Experten i programmet var väldigt påläst och intressant och ovanligt pedagogisk för att vara jurist, lyssning rekommenderas verkligen:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1073477?programid=2778

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeLi:

Äras den som äras bör.

Jag hoppas att SVT har gett Bahnhof en eloge för det här. Då det är Bahnhof som både initierat och driver fram det här ur skumrasket.

Jösses, den där pressreleasen tassar verkligen omkring på gränsen till osaklighet...och kliver över ganska rejält ett par gånger. Visst är det intressant att dra upp eventuellt jäv och intressekonflikter, men att ens påstå att det faktum att domsluten oftast gått på filmbolagens linje skulle visa på "en asymmetri som inte signalerar opartiskhet.". Antingen så bryr man sig inte om att man drar slutsatser man inte kan dra, eller så förstår man inte bättre. Fruktansvärt tråkigt att man tar upp något som är både intressant och viktigt och dränker in det i tendensiöst dravel...blä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeLi:

Äras den som äras bör.

Hoppas det får lite mer spridning, var solklart i TPB fallet och här ser man att det är på en större skala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Helt bisarrt att detta får förekomma

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Perfekt att strömma när man inte har fungerande internetuppkoppling.

jag säger inte emot fildelare, säger bara att det är en nisch. Dom lägger för mycket resurser på att jaga ett koncept som knappt existerar. Girighet har ingen gräns.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Vem fildelar i Sverige 2018? Det är så bakåtsträvande så det kan bara handla om nån ynka promille som hittat sin nisch.

När det inte hjälper att folk över hela världen skriker i supportforum, skapar omröstningar och annat i flera år för att försöka få tjänsteleverantörerna att tillgodose de mest grundläggande behoven, då har jag förståelse att en del tröttnar på att betala och går tillbaka till fildelning som fungerar istället. Ser inte det som bakåtsträvande. Strömningstjänsternas utbud blir allt större men användargränssnitt och funktionalitet är så dåliga att man knappt kan tillgodogöra sig utbudet.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

När det inte hjälper att folk över hela världen skriker i supportforum, skapar omröstningar och annat i flera år för att försöka få tjänsteleverantörerna att tillgodose de mest grundläggande behoven, då har jag förståelse att en del tröttnar på att betala och går tillbaka till fildelning som fungerar istället. Ser inte det som bakåtsträvande. Strömningstjänsternas utbud blir allt större men användargränssnitt och funktionalitet är så dåliga att man knappt kan tillgodogöra sig utbudet.

se ovan

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan man lita på att IP numret visar rätt samhälle? Det står att jag kommer från Vimmerby fast jag inte gör det när jag kollar sidor som whatsmyip.com . Nu tankar jag inte ner nåt mer än mina steamspel längre. Det är slut med piratande sedan länge

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av huxflux:

jag säger inte emot fildelare, säger bara att det är en nisch. Dom lägger för mycket resurser på att jaga ett koncept som knappt existerar. Girighet har ingen gräns.

Santsant, filmbolag etc måste ju anpassa sig mer efter modern teknik och möjligheter istället för att jobba mot den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Det första man ska göra innan man slänger ett sånt här brev är att byta operatör. Det finns operatörer i Sverige som Inte lämnar ut uppgifter till sånt här nonsens. Det finns även sidor där man kan söka upp vilka operatörer som lämnar ut och vilka som stretar emot.

Lite sent att byta operatör efter man fått brevet.

Så kanske snarare byta operatör innan man fildelar???

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

"De har för avsikt att göra det 2018" = De har inga som helst planer att dra någon inför domstol, men kan av uppenbara skäl inte säga det.

Finland tog dom 3 till domstol, sen kom nya lagar (så häxjakten upphörde) 2 friades och en erkände. Att inte Sverige kommit längre är komiskt.

Men dessa herrar har betydligt bättre ekonomiska muskler och har advokatutbildning. Så utfallet kan bli ovist, känns dock inte rätt att dra folk inför rätten (är svårt att hävda sig och domarna har inte större kunskap om IT i många fall och även den åtalande kanske inte är så haj själv).

Skrivet av Lutop:

Om man är låst x antal år är det lite svårt

Skrivet av skogsvilden:

Programmet Plånboken i P1 tog upp detta här om veckan och där påpekade en professor i juridik att detta kommer klassas som "små-mål" där den misstänkta inte riskerar några rättegångskostnader om det nu mot förmodan skulle komma till domstol.
Experten i programmet var väldigt påläst och intressant och ovanligt pedagogisk för att vara jurist, lyssning rekommenderas verkligen:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1073477?programid=2778

Pratades hel del om detta i annan tråd, det som står på förlikningserbjudandet behöver inte vara det dom tar till domstol. Utan kan kräva större summor i stället (för att inte bli småmål), i teorin.

Verkar som i Finland dom inte gjort det upplägget dock (på dessa tre som hamna i rätten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@nipe: Spotify fungera utmärkt. Dom som laddar ner musik måste vara väldigt få. Att filmindustrin inte har hängt på är häpnandsväckande. Jag betalar för ett par tjänster, men om jag skulle betala för allt som jag vill titta på pratar vi om runt 5 olika abonnemang och 1000+/månaden.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Isp

@AMD-FX: Ditt ip-nr är tilldelat av din ISP så dom vet. sen att det inte visar exakt var du befinner dig har nog med att de dirigerar om trafik via olika stationer skulle jag tro

Visa signatur

Corsair carbide SPEC-03 | Corsair CX750M 750W | Intel LGA1151 core i7 6700K | Gigabyte LGA1151 GA-Z170-Gaming K3 | 4x8GB 3000MHz (PC4 2400) DDR4 CL16 1,35V Black&Red | Asus GeForce RTX 2070S 8GB Turbo OC | Samsung 950 Pro 256GB M.2 PCIe SSD | Windows 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, du är ansvarig för uppfostran och att ge mat och tak över huvet. Du är inte ansvarig för brottet den begår. Annars skulle väl föräldrar sitta inlåsta för att deras barn har misshandlat någon, och så är det ju naturligtvis inte.

Halvt rätt. Beroende på brott och barnets ålder, så är förälder, eller målsman, skyldig att ta straffet. Dock utdelas mycket sällan fängelsestraff utan något motsvarande krav om gemensam samhällstjänst alternativt en bot/skadestånd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Bäst är väl att dra in så mycket pengar som möjligt av folk som betalar av rädsla för att sedan försöka få det sista, skiter det sig i domstolen så har de ändå tjänat mycket pengar.

Skulle det faktiskt gå till domstol och de blir fällda för kravbreven så borde de som redan ha betalat kunna kräva tillbaka pengarna.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du kan alltså åka i fängelse för något dina barn gör som du inte vet något om i förväg? Nej precis, skulle inte tro det.

Skulle tusan behöva vara så... så att folk tar ansvar för sina barn. Det daltas på tok för mycket med ungjävlarna idag och allt för mycket ansvar läggs över på skolorna istället.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår samt div. otrevligheter. Vänligen håll er till topic, spydiga och otrevliga kommentarer undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Skulle det faktiskt gå till domstol och de blir fällda för kravbreven så borde de som redan ha betalat kunna kräva tillbaka pengarna.

Eventuellt, men då ska man vara insatt i vad som händer, tror inte agda 85 är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Eventuellt, men då ska man vara insatt i vad som händer, tror inte agda 85 är det

Tror nog Agda 85 inte ens äger en internetuppkoppling och samtidigt har nog ett barn eller ett barnbarn som läser tidningar alt. kan googla.
Det jag tror är att det är föräldrar som har tonåringar samt medelålders människor som betalar. Känns som det är denna grupp som piratkopierar eller har någon de är osäker på om de piratkopierat eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Rent bevismässigt är det ju inte mer än att påstå att du har haft ett oskyddat trådlöst nätverk för att din IP ska betyda 0 i domstol. Eller att du bor i ett hushåll med mer än 1 person. Eller att du låter dina gäster ta del av ditt wifi-lösenord. För att bli skadeståndsskyldig måste de bevisa att just du, personligen, piratkopierat. Inte din IP, din dator eller ditt internet utan du som person. Och inte är det vårdslöst att dela ut ditt internet. Det gör ju McDonalds till vem som helst.

IP är ju som artikeln säger inte mer än adressen till routern. Vad som händer bakom routern är tack vare brandväggar omöjligt att ta reda på utan att göra sig själv skyldig till dataintrång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Halvt rätt. Beroende på brott och barnets ålder, så är förälder, eller målsman, skyldig att ta straffet. Dock utdelas mycket sällan fängelsestraff utan något motsvarande krav om gemensam samhällstjänst alternativt en bot/skadestånd.

Nej du kan aldrig få straff för någon annan. Däremot kan en förälder bli skadeståndsskyldig för sitt barns brottsliga gärningar om föräldern brustit i sin uppsikt. Detta gäller dock bara personskador och sakskador. Immaterialrättsliga skador är i princip alltid ekonomiska skador. Men detta är inte samma sak som straffrättsligt ansvarig. Se 3 kap. 5§ & 6§ 2 stycket Skadeståndslagen.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag ett Nigeriabrev från Njord Law.
Ska polisanmäla Njord Law samt skicka en anmälan till datainspektionen.
I brevet hänvisades till en snart 2år gammal nedladdning av någon skit film jag aldrig hört talas om.