Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Det är ju inga lurar man har på stan om man säger så, kabeln är väldigt tjock så jag ser det inte som ett problem. Har bytt kabel på mina flertalet gånger men inte av anledningen att den har gått sönder.

Hur har du lyckats bytt ut den då?

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Hur har du lyckats bytt ut den då?

Kortare längd primärt, har bytt drivers och gjort div andra mods som kräver att kabeln löds om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Kortare längd primärt, har bytt drivers och gjort div andra mods som kräver att kabeln löds om

Grattis! Så du är ett proffs? Coolt.

Permalänk
Medlem

Mina TurtleBeach 450 blåtand lurar håller på att falla i bitar. Dags att uppgradera.
För resa har jag haft Bose QC25or ganska länge. Vid datorn har det varit TB lurarna som gäller.
Anledningen till köpet av TB lurarna var för att slippa tråden. Annars kunde jag anslutitr QC25orna...

Nu till min fråga.
Jag skulle vilja köra ett par lurar via blåtand, både när jag tar bussen till jobbet, flyger och vill ha noicecancelation på eller när jag sitter vid datorn.
Jag var in på HiFi klubben och de hintade på ett par Bowers & Wilkins lurar.

Skulle vilja ha lite second opinion om lurarna.
Samt lite info, vad krävs för att ansluta ett par lurar trådlöst till min dator?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Mina TurtleBeach 450 blåtand lurar håller på att falla i bitar. Dags att uppgradera.
För resa har jag haft Bose QC25or ganska länge. Vid datorn har det varit TB lurarna som gäller.
Anledningen till köpet av TB lurarna var för att slippa tråden. Annars kunde jag anslutitr QC25orna...

Nu till min fråga.
Jag skulle vilja köra ett par lurar via blåtand, både när jag tar bussen till jobbet, flyger och vill ha noicecancelation på eller när jag sitter vid datorn.
Jag var in på HiFi klubben och de hintade på ett par Bowers & Wilkins lurar.

Skulle vilja ha lite second opinion om lurarna.
Samt lite info, vad krävs för att ansluta ett par lurar trådlöst till min dator?

Tja, har inte testat B&W som du länkar men ska du ha blåtand och NC så måste du ju testa Bose QC35II och Sony WH-1000XM2.
(tror inte du hittar lurar som har bättre NC än de två.) Perfekta för resande fot i alla fall, som gaminglurar kanske jag skulle ha valt andra.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/8lzd2h/inflight_...

Såg den här tråden på Reddit preics. Kan vara intressant för dig

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Tja, har inte testat B&W som du länkar men ska du ha blåtand och NC så måste du ju testa Bose QC35II och Sony WH-1000XM2.
(tror inte du hittar lurar som har bättre NC än de två.) Perfekta för resande fot i alla fall, som gaminglurar kanske jag skulle ha valt andra.

Inte säkert att det blir andra rese-lurar. Men för hem måste jag hitta nått och tänkte kanske "göra två flugor på smällen". Ena bågen är nästan av, de är i plast, så jag letar efter nått med bättre kvalité. Letar också efter kvittot, så jag kan reklamera dem, de är bara drygt ett år gamla.

Skiljer det nått i ljud mellan QC25 (Jag har nu) och QC35II?
När jag köpte QC25, lyssnade jag också på QC35 och kom fram till att ljudet var så lika att jag i alla fall inte kunde höra skillnad (med kabel).
Då det fortfarande var NO-NO! att köra radio (BT) på flyget och jag ändå skulle köra kabel, var QC25 given. Idag är det OK att slå på flygplansläge och sedan slå på BT igen på flyget. Bose var förutbestämd, då de hade bäst ANC. Underbart när man sitter inklämd +12 timmar i ett flygplan. Jag har brukat ta bort sladden på natten och bara ha ANC medans man slumrar i stolen.

Idag tror jag många konkurenter har kommit ikapp med ANC, så annat kan vara intressant.
Jag använder bara Bose lurarna när jag är ute och reser, annars samlar de damm i skåpet. De låter ganska fint, men jag saknar "något"
Turtle Beach lurarna köpte jag för att slippa kabeln vid datorn. Ljudet är OK, speciellt för gaming, men skulle inte vara nöjd med dem för musik.

Jag skall kolla på SONY lurarna, de ser smidiga ut i formatet. (För stora, då kan man inte ha nackkudde med lurarna på flyget.)

Skrivet av Clibben:

@Turbonisse:

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/8lzd2h/inflight_...

Såg den här tråden på Reddit preics. Kan vara intressant för dig

Tack. Bra info med hur de släpper om man vinklar huvudet. Beror iofs på huvudet och nacken lurarna sitter på, men värt att ha med i beräkningen.
Det jag gillade vid en första kläm (Hade inte tid o provlyssna) var att bågarna var i metall, med erfarenheten från mina nuvarande i färskt minne.

Sista frågan, om jag köper ett par lurar med BT, kan/hur ansluter man dem till datorn, så de funkar? Köpa valfri BT dongel? Och det bara lirar?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Är det nån som äger ett par Grado hörlurar? Är nyfiken på dessa. Kanske köper ett par. De verkar ligga högre i pris i Sverige än recensionerna på youtube, det rör sig om en tusenlapp mindre på Grado SR325e.

Jag har ett par Grado SR80i. De är väldigt detaljerade och luftiga, passar utmärkt för akustisk musik och metal. Inte riktigt lika bra för elektronisk musik och hiphop, eftersom basen saknar lite oomph. Man måste vara medveten om att de läcker otroligt mycket ljud, både in och ut. Inga problem om man lyssnar i en tyst miljö, men inget att ha på bussen eller i bullrig stadsmiljö.

Jag tror knappt det finns någon annan hörlur som ger lika mycket hifi/krona dock, utom kanske möjligtvis Koss Porta Pro.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk

Konkursutförsälning av hörlurar och annat

Såg precis den här:
https://psauction.se/auction/13040/gibson-innovations-sweden-...
Finns mycket Philips och Onkyo-lurar för den som vill fynda.

Permalänk
Medlem

@R_U_Sirius: Mest skräp men fanns några X2HR, L1 samt H800. Notera att det är exkl moms samt exkl en serviceavgift á 250 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@R_U_Sirius: Mest skräp men fanns några X2HR, L1 samt H800. Notera att det är exkl moms samt exkl en serviceavgift á 250 kr.

Avgiften varierar dessutom baserat på beräknat marknadsvärde, verkar det som.
Första posten en 55" TV ligger service avgiften på 470kr ex moms.
Inte mycket marginal kvar att bjuda då.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Avgiften varierar dessutom baserat på beräknat marknadsvärde, verkar det som.
Första posten en 55" TV ligger service avgiften på 470kr ex moms.
Inte mycket marginal kvar att bjuda då.

Nej och vad jag förstår är det dessutom moms på både serviceavgift och slutgiltigt bud vilket innebär att många av lurarna redan kostar för mycket för att vara riktiga klipp De fraktar inte heller så det blir nog egentligen bara intressant för folk som bor i närheten... Hade annars gärna skaffat mig en Onkyo A800, det är en fantastisk lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Focal Elear

Nya kompisar vid datorn. Focal Elear + NAD D1050.

Har sedan tidigare använt en kombination av öppna och stängda lurar vid datorn (audio technica R70x + A1000Z). Försöker nu slimma ned till bara en uppsättning hörlurar för musiklyssning vid datorn.

Har provlyssnat Elear hos hifiexperience i Uppsala tidigare och var inte helt övertygad då. Men efter att ha läst mer om folks erfarenheter med dessa så har har jag blivit nyfiken på dem igen. De ska svara bra på EQ och True-Fi som jag redan har köpt har en profil för Elear. Dekoni har också nyligen släppt pads till Elear på Massdrop, så nu har jag ett par "Fenestrated Sheepskin" på ingående. Dessa ska ge ett mer balanserat ljud än originalpadsen.

Tillsammans med NAD:en som kombinerad dac och hörlursförstärkare och med True-Fi aktiverat så ger de ett positivt intryck. Utan EQ så upplever jag ljudet lite mörkare/dovare. Men en aning EQ gör dem piggare och klarare. Ska bli intressant att se hur de spelar med de nya padsen från Dekoni när de kommer framåt midsommar.

Har inte några djuplodande lyssningsintryck än, men bjuder på lite ögongodis.

Permalänk
Medlem

@Deepy: De där ser riktigt bra ut måste jag säga, grattis.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Om man ska köpa brusreducerande hörlurar för max 2000 kronor vilka är det som gäller då?

Har kollat flera recensioner och väljer mellan dessa tre:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4097521

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4468196

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4289296

Är mest ute efter ett par som kan stänga ute oönskat ljud och är bekväma.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

@backspace: Jo, det är intressanta lurar. Några av anledningarna till att jag valde dessa är att de är öppna, vilket jag brukar uppskatta för en naturligare och mer öppen ljudbild. Sen lyfter nästan alla fram att Elear ska spela med stor dynamik, vilket jag gillar, det ska hända nåt när man tar på sig lurarna.

Men jag har inte riktigt fått grepp om dem än. De är kameleonter med EQ:n. I vissa låtar spelar de bättre med True-Fi påslaget och i andra så låter det bättre utan. Ibland kan jag inte säga vad jag föredrar, så jag måste lyssna mer på dem innan jag fått kläm på vad jag tycker om ljudet från dem. Dynamiken är nog ändå det som utmärker dem mest hittills, vilket jag också minns att jag tyckte när jag jämförde dem mot Sennheiser HD800S hos Hifiexperience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

https://i.imgur.com/5c95YJS.jpg

Nya kompisar vid datorn. Focal Elear + NAD D1050.

Har sedan tidigare använt en kombination av öppna och stängda lurar vid datorn (audio technica R70x + A1000Z). Försöker nu slimma ned till bara en uppsättning hörlurar för musiklyssning vid datorn.

Har provlyssnat Elear hos hifiexperience i Uppsala tidigare och var inte helt övertygad då. Men efter att ha läst mer om folks erfarenheter med dessa så har har jag blivit nyfiken på dem igen. De ska svara bra på EQ och True-Fi som jag redan har köpt har en profil för Elear. Dekoni har också nyligen släppt pads till Elear på Massdrop, så nu har jag ett par "Fenestrated Sheepskin" på ingående. Dessa ska ge ett mer balanserat ljud än originalpadsen.

Tillsammans med NAD:en som kombinerad dac och hörlursförstärkare och med True-Fi aktiverat så ger de ett positivt intryck. Utan EQ så upplever jag ljudet lite mörkare/dovare. Men en aning EQ gör dem piggare och klarare. Ska bli intressant att se hur de spelar med de nya padsen från Dekoni när de kommer framåt midsommar.

Har inte några djuplodande lyssningsintryck än, men bjuder på lite ögongodis.

Har du möjlighet testa dem på trafomatic audio head One. På den är elear tappa hakan bra även efter ett år.... Ingen av mina solid state förstärkare matchar riktigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Nä, jag sitter inte med just den förstärkaren, även om det vore trevligt! Hade tänkt köra på NAD:en i första hand eftersom den är liten och smidig och inte tar upp så mycket plats på skrivbordet. Har en LDMKII som jag kopplar R70x på, men jag tror Elearen har för låg impedans för att spela bra ihop med den. Har en Torpedo från ECP Audio i vardagsrummet som jag nog får ta upp och testa med Elear, kan nog matcha varandra väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

...
Sista frågan, om jag köper ett par lurar med BT, kan/hur ansluter man dem till datorn, så de funkar? Köpa valfri BT dongel? Och det bara lirar?

I Win7 har jag aldrig fått det att funka utan extremt mkt krångel varje gång jag försökt ansluta, kanske något drivrutinstrul men känns inte värt det.

Permalänk
Medlem

Mina nuvarande hörlurar till datorn: AKG K271 MKII, börjar bli lite slitna och jag funderar på en ersättare.

Jag skulle kunna tänka mig att ge max 3000 för ett par nya lurar.

Kraven är väl att det ska vara lite mer bas än de nuvarande och att de helst ska vara slutna.

För övrigt drivs de nuvarande hörlurarna via moderkortet med en Objective 2 förstärkare.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Skrivet av cyprus:

Mina nuvarande hörlurar till datorn: AKG K271 MKII, börjar bli lite slitna och jag funderar på en ersättare.

Jag skulle kunna tänka mig att ge max 3000 för ett par nya lurar.

Kraven är väl att det ska vara lite mer bas än de nuvarande och att de helst ska vara slutna.

För övrigt drivs de nuvarande hörlurarna via moderkortet med en Objective 2 förstärkare.

Beyerdynamic DT150 med velourkuddar..Inte snygga dock

Permalänk

Hifimagasinet lägger ner:

"Hej hifivänner!

EU:s nya datalagstiftning GDPR har inneburit mycket huvudbry för oss och vi har kommit fram till att vi inte kan fortsätta att driva Hifimagasinet efter den 25 maj 2018. Det är en för liten verksamhet för att kunna säkerställa att sidan på alla sätt lever upp till de strikta regler som lagen GDPR innebär. Efter mer än 18 år säger jag Tack och hej.

Tack alla ni som annonserat på Hifimagasinet. Och tack till alla bannerannonsörer som gjort det möjligt att driva sidan.

hifimagasinet.com kommer med största sannolikhet att vara online igen inom kort, med uppdateringar för att möta kraven i GDPR och kanske med välbekant design, men det blir i så fall inte i min regi.

Tack till er alla!

Jonas"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kastar in erbjudandet även här bland galningarna. Portabel DAC/AMP Teac HA-P50SE-B för 990:- hos Webhallen https://new.webhallen.com/se/product/254119-Teac-HA-P50SE-B-H...

Prisjakt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3606821

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Kastar in erbjudandet även här bland galningarna. Portabel DAC/AMP Teac HA-P50SE-B för 990:- hos Webhallen https://new.webhallen.com/se/product/254119-Teac-HA-P50SE-B-H...

Prisjakt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3606821

Någon som har erfarenhet av denna? Blev lite sugen

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

@like_a_baws: Vad synd, hoppas de kommer igen i ny regi snart. Jag har gjort ett antal köp på Magasinet under åren. Hör ju till den dagliga rutinen att kolla in de nya annonserna. Känner redan abstinens.

Permalänk

Letar efter ett par lurar. Främst för att ha vid datorn hemma, så, kabelanslutna (3,5/5.25 eller toslink) till förstärkaren jag har, alternativt mitt SB-X ljudkort.
Men kan inte bestämma mig eller hitta nog sköna lurar.

Provade ett par:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4474923 (JBL E65BT NC), skulle dock vilja ha lite skönare dynor för öronen då jag har ganska stora öron.
Ljudmässigt helt okej, men saknar lite... trycka bakom.
Primärt tänkt för typ musik/streaming och allmänt spelande, inget "gamerheadset" tack.

Några idéer?

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Letar efter ett par lurar. Främst för att ha vid datorn hemma, så, kabelanslutna (3,5/5.25 eller toslink) till förstärkaren jag har, alternativt mitt SB-X ljudkort.
Men kan inte bestämma mig eller hitta nog sköna lurar.

Provade ett par:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4474923 (JBL E65BT NC), skulle dock vilja ha lite skönare dynor för öronen då jag har ganska stora öron.
Ljudmässigt helt okej, men saknar lite... trycka bakom.
Primärt tänkt för typ musik/streaming och allmänt spelande, inget "gamerheadset" tack.

Några idéer?

beyerdynamic dt770 pro kanske? 12-1500:-
(olika ohm finns)

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av like_a_baws:

Hifimagasinet lägger ner:

"Hej hifivänner!

EU:s nya datalagstiftning GDPR har inneburit mycket huvudbry för oss och vi har kommit fram till att vi inte kan fortsätta att driva Hifimagasinet efter den 25 maj 2018. Det är en för liten verksamhet för att kunna säkerställa att sidan på alla sätt lever upp till de strikta regler som lagen GDPR innebär. Efter mer än 18 år säger jag Tack och hej.

Tack alla ni som annonserat på Hifimagasinet. Och tack till alla bannerannonsörer som gjort det möjligt att driva sidan.

hifimagasinet.com kommer med största sannolikhet att vara online igen inom kort, med uppdateringar för att möta kraven i GDPR och kanske med välbekant design, men det blir i så fall inte i min regi.

Tack till er alla!

Jonas"

Skickades från m.sweclockers.com

Trist! Hoppas någon plockar upp sidan snarast. Hifitorget är betydligt bökigare att navigera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om man ska köpa brusreducerande hörlurar för max 2000 kronor vilka är det som gäller då?

Hur gick det med valet?

Intresserad av ett par enklare trådlösa hörlurar och började fundera på Sennheiser HD 4.50 BTNC nu när Komplett verkar ha 20% på dem. Men även Sony's WH-H900N verkar intressanta då de visst ska vara rätt lika WH-1000XM2.

Permalänk
Medlem

Tjena, vad kan ni rekommendera för headset främst till spelande? Använder just nu ett par G933 och är faktiskt nöjd men dom men inne på mitt 3:de par på 2 år. Gillar det virtuella surround ljudet så det är alltid lätt att identifiera ljud och var dom kommer ifrån. Ljudet är okej men letar efter något som verkligen låter bra och man känner wow när man använder dom. Man kanske får offra surround ljudet då för att ha ett headset med jätte bra ljud, eller? Måste ju finnas något "flaggskepp" till gaming som är det bästa på marknaden.

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz