Permalänk
Medlem

En extra fläkt till hyper 212 evo

Hej! Vill köpa en till fläkt till min cpu men jag undrar vad jag ska köpa för fläkt och hur jag ska fästa den. Har i7 7700K och den kan spika maximum 90 C när jag spelar man brukar lika stabilt runt 70 C. Jag har just nu hyper 212 evo och jag skulle vilja köpa en bättre cpu kylare t.ex Noctua NH-D14 eller något men är det bättre att köpa en extra fläkt och fästa ? Jag har sett denna fläkten : https://www.inet.se/produkt/5320478/cooler-master-masterfan-m...

som också är 120mm som den jag har men kommer den kunna sättas på SYS_FAN istället för CPU_FAN för jag tror bara jag har 1 CPU_FAN på mitt moderkort. Jag har ett z170 pro gaming.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

En extra fläkt kommer göra 2-3 graders skillnad, mycket bättre att lägga pengarna på en bättre kylare i så fall.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Ok tack. Skulle ville helst undvika att behöva ta ut moderkort och fästa fläkt osv men det är nog kanske värt det. Är det arctic clean man ska använda till att ta bort cpu pastan från processorn eller ?

Permalänk

Jag körde med två corsair ml 120 och det sänkte min i5 4670k med mellan 6 och 8 grader. Körde den i 4,4 Ghz och i spel aldrig över 62 grader.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en extra fläkt till min Evo och temperaturen gick ner med 3-5 grader så jag skulle rekommendera att köpa en bättre kylare istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är VÄLDIGT viktigt att bli av med den varma luften, har du bra flöde genom lådan?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du måste ta bort moderkortet? De flesta chassi har ju en öppning i plåten för att komma åt på baksidan om CPU.
Sen som sagt, i med fler fläktar i chassit.

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla om jag kan komma till baksidan av moderkortet genom att skruva upp den sidan av chassit. Jag har ett gammalt chassi så jag kör utan chassifläktar. Men jag har chassit öppet istället.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har Noctua DH-15 till I7-7700K ? Är intresserad av vad det är för temperatur när man gibbar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inga chassifläktar så skaffa det eller byt chassi innan du lägger pengar på dyra kylare tycker jag. Spelar ingen roll hur bra kylaren är om luften den drar in är varm.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Luften inuti är nog inte så varm. Kör med öppen chassisida.

Permalänk

När det gäller fläktar till CPU kylare så är det mycket viktigt med lufttrycket. Inte hur mycket luft fläkten flyttar på.
Om du vill fortsätta köra med EVO 212 kylaren (vilket jag personligen inte skulle göra) så kolla in
Coolermaster Masterfan pro 12mm Airpressure.
Din nuvarande fläkt har ett lufttryck på 0.77 mmH2O.
Den nämnda fläkter har ett lufttryck har 1,45 mmH2O. en eller 2 sånna skulle göra en del skillnad.
Jag bytte ut min EVO 212 till en Noctua NH-D15. Där har du en grym kylare.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

70 grader är inget att hänga upp sig på. Vad menar du med att den går upp till 90 grader, är det bara under någon sekund? Då låter det snarare som en bugg i mätningen.
Är det att den sakta kryper upp mot 90 för att sedan sakta sjunka skulle du kunna testa med en egen fläktkurva.

En Evo 212 är inte den bästa kylaren på marknaden men den duger med marginal om du inte ska överklocka en massa. Att köpa en till fläkt gör som andra sagt ingen större skillnad.

(Jag hade sparat pengarna till ett ordentligt chassi istället)

Permalänk

Har en Evo 212 och har väl runt 73 grader max@4,6 ghz i silent mode!
Så något borde vara fel!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk

Innan min gamla CPU dog så hade jag en EVO 212 med en AMD FX-8350.
Tempen var bra och den gick aldrig väldigt sällan över 65 grader med fläkten som följde med. Men den har varit uppe i nästan 70 grader.
Jag har ett Coolermaster Storm trooper chassi. I det chassit så finns det möjlighet att sätta på och stänga av belysningen på fläktarna via en knapp på övre front. Eftersom den stödjer endast 3 fläktar så satte jag in ett relä (Solid state) som gjorde att jag kunde koppla in hur många fläktar jag ville som har denna funktion.

Åter till topic.
Jag jämförde dessa fläktar som jag kunde styra belysningen med och den som kom med som orginal till 212 evo kylaren. Det visade sig att dessa fläktar var mer effektiva än orginalfläkten till kylaren.
Högre lufttryck och flyttade mer luft. Så jag beställde 2 st för att få en pull/push. Temperaturen sjönk med ca 5-10 grader i både idle och load.
Men nu hittade jag en AMD FX-9590 som drar 220 watt jämfört med 125 watt på en FX-8350 vilket innebär att jag behövde byta kylare.

Orginalfläkten till EVO212: (LÄNK)
RPM: 600 - 1600 RPM
Airflow: 24,9 - 66,3 CFM
Airpressure: 0,3 - 1,7 mmH20
Noice Level: 9 - 31

Fläktarna jag bytte till (Chassifläktar med röda LED:s): (LÄNK)
RPM: 1200 RPM
Airflow: 51 CFM
Airpressure: 2.94 mmH20
Noice Level: 17 dB-A
Rated Voltage: 12 V DC
(Finns även som vit fläkt med vita LED:s för er som har Storm Stryker) LÄNK
OBSERVERA:
Sitter ni på ett AM3+ moderkort och vill uppgradera till en bättre CPU så dubbelkolla att moderkortet klarar av att driva CPU:n.
Jag valde moderkortet då jag i framtiden tänkte uppgradera CPU:n till en bättre.
Men nu är dom flesta AM3+ CPU:erna påväg att utgå i sortimenten.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Jag ska nog köpa noctua DH-15 om ett tag när jag har pengar till det. Min processor har haft bättre temperaturer, i vintras så låg minimum temp på min CPU på typ 27 men nu är minumum 38. Jag har ett väldigt litet rum och det blir väldigt varmt efter bara att jag spelat i 40 min. Jag har också sätt att finns damm vid fläkten som jag ska ta bort men då måste jag ta bort fläkten.

Min cpu kan spika 90 C när det laddar mycket när jag spelar t.ex en smoke på csgo.

**EDIT**

Jag ska ta bort kylaren från moderkortet och sen ta bort fläkten från kylaren så att jag lätt kan ta bort damm. Behöver jag byta ut kylpastan efter att jag har tagit bort kylaren ? Jag har haft samma kylpasta i ett år nu.

Permalänk
Medlem

@Frutipro: det är och rekommendera att byta kylpasta varje gång du tar bort kylaren. Vissa kylpasta härdar vid värme och andra kan ge dig luftbubblor om du inte byter

Permalänk
Medlem

@agitax: Vet du hur ska jag ta bort den gamla kylpastan på ett säkert sätt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frutipro:

@agitax: Vet du hur ska jag ta bort den gamla kylpastan på ett säkert sätt ?

Torka noga bort med kaffefilter.
Sen tar du isopropanol på kaffefilter och gnuggar lite.
Sen torkar du med ett tort kaffefilter.
Sen en gång till med isopropanol på kaffefilter så allt säkert är borta.

Detta gör du självklart på både cpu och kylare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kollar på yt hur man tar bort kylpastan och då rekommenderar dom arctic cool. Det ser väldigt smidigt ut. ska man ta isopropanol eller arctic ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frutipro:

Jag kollar på yt hur man tar bort kylpastan och då rekommenderar dom arctic cool. Det ser väldigt smidigt ut. ska man ta isopropanol eller arctic ?

Det kvittar fullständigt.
Får du bort pastan från kontaktytorna utan lösningsmedel så strunta i det.
Vissa pastor blir ganska hårda och då kan lite alkohol hjälpa.
Och kör med vilken papperstuss eller trasa som helst, skulle det blir några pappersfibrer kvar (osynliga för ögat) så kvittar det fullständigt.

Permalänk

Jag byter alltid kylpasta när jag har haft bort kylaren. Vissa pasta leder ström,så tänk på det .sen använder jag isopropanol för att rengöra. Isopropanol leder inte ström och avdunstar väldigt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz