Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Att rösta blankt, eller medvetet avstå röst, och sedan tro att man gör någon sort skillnad måste vara höjden av insnöad självupptagenhet. Gå och rösta för helvete, gillar du inte vad som erbjuds så rösta på det du ogillar minst. Sitt inte på kammaren och gråt över världen som en självutnämnd martyr. Du är ingen häftig rebel som protesterar mot patriarkatet genom att lägga din röst, ingen bryr sig om din protest. Sveriges politiska arena är för det mesta åt helvete och det kan jag hålla med om, men demokrati innebär fortfarande folkstyre. Sedan om allt nu är så jävligt så starta ett eget parti istället, eller gå med i ett existerande och försök förbättra det.

OBS! Undantag! Om du hade planerat att rösta på fi, miljöpartiet eller hon Lööf så kan du tryggt lägga din röst. Sverige blir bara bättre av det.

Själv: Troligen SD igen. SD är inte perfekt och ett ganska obeprövat parti, men jag vill inte ha massinvandring i Sverige. Punkt. Sverige är ett litet land, alla får inte plats och alla kan inte vara med. Halva Afrika skulle säkert gärna vilja flytta till Sverige men då finns det inget Sverige kvar. Problemen i världen ska lösas i världen, inte genom att flytta problemen till Sverige. Duktiga och välutbildade människor som pratar bra engelska och som vill integrera sig får gärna komma hit, resten kan vi skippa så långt det går.

Permalänk
Medlem

Jag ska rösta blankt.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå hur man kan rösta på SD. Inte pga deras politik utan för att jag inte förstår vad dom vill. Kolla tex på matgeeks filmer med olika partiledare och jämför Jimmie Åkesson med Jonas Sjöstedt, Annie Lööf eller tom Ebba Busch Thor. Oavsett om man håller med Sjöstedt, Lööf och Busch Thor eller ej så förstår man iaf vad de vill uppnå och varför. Åkesson verkar bara allmänt bitter och klarar inte alls att få fram en vision om hur han vill ta landet framåt. Man blir inte heller klokare av hur de röstar i riksdagen. Vad är det i deras politik som ni 56% som tänker rösta på dom gillar? Är det bara att ni ogillar invandrare och feminister så mycket att det är viktigare än allt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@MsSmith: Lägg ner, vi har en demokrati och sluta klanka ner på andra.
Du har lika lite rätt som någon annan har och din åsikt är värd precis lika mycket som Åkessons på valdagen.

Få ditt parti att ta ställning i en fråga istället för att tänka "Hur ska vi sätta SD i skiten" istället så kanske vårat land kommer att utvecklas.

Precis - demokrati. Främlingsfientlighet och "rasfrågor" hör inte dit. I övrigt har de ingen genomförbar politik och kan på sin höjd anses som ett konservativt enfrågeparti. Det finns anledningar till att övriga partier som helhet inte pratar med SD och jag hoppas att det fortsätter och jag utgår också från att majoriteten här aldrig kan räkna ut varför det är så. Är dock inte särskilt förvånad att många användare här röstar på SD eller åtminstone sympatiserar.

Permalänk
Medlem

När syd och nord Korea klarar av att diskutera med varandra medans svenska partier knappt vågar nämna ordet SD, tycker jag dagis nivån på Sveriges politik har gått för långt.

Har inte orkat läsa på något ännu men det partiet som JAG tycker har bra svar på försvars, sjukvård, pensionär(äldre? ) politik och skolan och ett stort jävla nej till EMU kommer troligtvis få min röst
Men som sagt får se hur det blir. I slutändan kommer man väl rösta på dem som ljuger bäst och inget kommer förändras som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag har lite svårt att förstå hur man kan rösta på SD. Inte pga deras politik utan för att jag inte förstår vad dom vill. Kolla tex på matgeeks filmer med olika partiledare och jämför Jimmie Åkesson med Jonas Sjöstedt, Annie Lööf eller tom Ebba Busch Thor. Oavsett om man håller med Sjöstedt, Lööf och Busch Thor eller ej så förstår man iaf vad de vill uppnå och varför. Åkesson verkar bara allmänt bitter och klarar inte alls att få fram en vision om hur han vill ta landet framåt. Man blir inte heller klokare av hur de röstar i riksdagen. Vad är det i deras politik som ni 56% som tänker rösta på dom gillar? Är det bara att ni ogillar invandrare och feminister så mycket att det är viktigare än allt annat?

Som jag skrev för en stund sedan så är deras politik det som stämmer bäst överens med vad jag tycker är viktigt. SD är inte ett enfrågeparti, vilket du kan läsa mer om här.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Röstar SD i år samhället håller på att förfalla på flera håll, trött på denna tafatthet. Har annars röstat på socialdemokraterna i alla år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag har lite svårt att förstå hur man kan rösta på SD. Inte pga deras politik utan för att jag inte förstår vad dom vill. Kolla tex på matgeeks filmer med olika partiledare och jämför Jimmie Åkesson med Jonas Sjöstedt, Annie Lööf eller tom Ebba Busch Thor. Oavsett om man håller med Sjöstedt, Lööf och Busch Thor eller ej så förstår man iaf vad de vill uppnå och varför. Åkesson verkar bara allmänt bitter och klarar inte alls att få fram en vision om hur han vill ta landet framåt. Man blir inte heller klokare av hur de röstar i riksdagen. Vad är det i deras politik som ni 56% som tänker rösta på dom gillar? Är det bara att ni ogillar invandrare och feminister så mycket att det är viktigare än allt annat?

Eller så är det så enkelt att många kanske känner igen sig i SD politikerna och känner man har mer gemensamt än med t.ex. Stefan Löven. Säger inte att det är så, spekulerar fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag utgår från att du förstår skillnaden mellan fakta och siffror, och att du därmed kan redogöra för dina pålitliga källor till dessa 200 mdr sek/år?
Migrationsverkets kostnader finner man här och uppgår för 2016 till ungefär 52 mdr och för 2017 till ungefär 54 mdr. Med 28939 respektive 25666 (källa) asylsökande för dessa två år skulle kostnaden enligt dina uppgifter för "invandrarbidrag och bostäder" uppgå till 5.1 miljoner per asylsökande för 2016, och 5.7 miljoner för 2017. Man behöver knappast ha läst högskolematematik för att förstå att de siffrorna inte stämmer för fem öre, särskilt inte med tanke på att en stor del av migrationsverkets kostnader utgörs just av ersättningar och bostadskostnader.

Siffrorna 29K och 25K är så felaktiga de bara kan bli. Ska man prata om invandringen så måste man också
ta med anhörighetsinvandringen som är mångdubbelt högre.

"49 085 personer uppehållstillstånd genom anknytning år 2016 jämfört med 43 414 personer år 2015"

Man behöver knappast ha läst till socionom för att förstå att de flesta inte kommer leva själva i Sverige.

Sedan är invandringens totalkostnader finns är inte samma som migrationsverket kostnader.

Du tror inte det krävs sjukvård, skola, tandvård osv?

Permalänk
Medlem

Hej alla arga människor. I frågan om statsskulden tillhandahåller Riksgälden denna sida:

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sverig...

Vill ni tro att allt går dåligt kan ni screenshota den första grafen.
Vill ni tro att allt går bra kan ni byta till den andra grafen "procent av BNP per år".

Själv är jag av åsikten att den andra är det enda riktiga men att Sverige har blött resurser till privatisering på ett sätt som är viktigare än skulden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@twit: Helt otroligt menar du att invandringens enda kostnader är migrationsverkets ?. Det är även hälften av arbetsförmedlingens budget +70,000 kr per år livet ut i genomsnitt . Så 200 miljarder stämmer nog ganska bra . En sak är helt säkert det lär inte vara mindre . i alla fall om man ser på den forskning som finns på området = Ekberg (1999)
Gustafsson & Österberg (2001)
Storesletten (2003)
Ekberg (2011)
Ruist (2015)
Offentliga utredningarna om migrationens effekt på de offentliga finanserna samt Pensionsmyndighetens rapport om just pensioner:
Ekberg ESO (2009)
Flood och Ruist SOU 2015:95
Aldén och Hammarstedt Finanspolitiska rådet (2016)

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Som jag skrev för en stund sedan så är deras politik det som stämmer bäst överens med vad jag tycker är viktigt. SD är inte ett enfrågeparti, vilket du kan läsa mer om här.

Första rutan på den sidan tycker jag sammanfattar min förvirring kring SD rätt bra. Där skriver de att "Pensionärerna är vår tids kanske mest eftersatta grupp. Vi måste ta bort straffbeskattningen av pensioner.". Samtidigt så röstar de emot sänkt skatt för pensionärer. Med de andra partierna så kan man nästan i förväg veta hur de ska rösta i olika frågor eftersom man förstår deras politik och vart de vill. SD verkar däremot ofta rösta helt slumpmässigt. Om det inte är för att de bara vill sätta käppar i hjulet för andra partier snarare än att driva sin politik.

Skrivet av reverend benny:

Eller så är det så enkelt att många kanske känner igen sig i SD politikerna och känner man har mer gemensamt än med t.ex. Stefan Löven. Säger inte att det är så, spekulerar fritt.

Jag tror det ligger något i det. Det var nog lite samma sak med Trump. De flesta som röstade på honom gjorde det nog för att de tyckte som honom, inte för att han hade bra idéer och visioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Siffrorna 29K och 25K är så felaktiga de bara kan bli. Ska man prata om invandringen så måste man också
ta med anhörighetsinvandringen som är mångdubbelt högre.

"49 085 personer uppehållstillstånd genom anknytning år 2016 jämfört med 43 414 personer år 2015"

Man behöver knappast ha läst till socionom för att förstå att de flesta inte kommer leva själva i Sverige.

Sedan är invandringens totalkostnader finns är inte samma som migrationsverket kostnader.

Du tror inte det krävs sjukvård, skola, tankvård osv?

Du själv påstod att siffran 200 mdr/år gäller tre specifika poster, nämligen "migrationsverket, invandrarbidrag och bostäder". Du skrev aldrig något om totalkostnad så jag vet inte varför det är något du tar upp nu. Du kan förövrigt inte presentera någon fakta gällande denna totalkostnad heller eftersom det inte finns någon sådan att tillgå. Det finns försök att beräkna denna, men sådant leder till siffror, inte fakta.

Okej, jag räknade inte med anhöriginvandringen, och inte heller med att alla asylsökande inte får uppehållstillstånd. Jag avrundar det hela till din fördel och vi säger 75000 uppehållstillstånd per år. Vi landar fortfarande på två miljoner per person och år om dina 200 mdr/år skall stämma. De siffrorna får du gärna trolla fram.

@ottoblom jag har inte gjort några som helst påståenden om invandringens totalkostnader.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Första rutan på den sidan tycker jag sammanfattar min förvirring kring SD rätt bra. Där skriver de att "Pensionärerna är vår tids kanske mest eftersatta grupp. Vi måste ta bort straffbeskattningen av pensioner.". Samtidigt så röstar de emot sänkt skatt för pensionärer. Med de andra partierna så kan man nästan i förväg veta hur de ska rösta i olika frågor eftersom man förstår deras politik och vart de vill. SD verkar däremot ofta rösta helt slumpmässigt. Om det inte är för att de bara vill sätta käppar i hjulet för andra partier snarare än att driva sin politik.

Jag tror det ligger något i det. Det var nog lite samma sak med Trump. De flesta som röstade på honom gjorde det nog för att de tyckte som honom, inte för att han hade bra idéer och visioner.

Blir ju inte lätt att driva en politik när ingen av de andra partierna vill ha med dem att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd

Jag är så fundersam över varför alla som röstar SD tror att det ska bli bättre?

Nog för att andra politiker och partier struntat i viktiga frågor, men man släcker inte en eld med bensin bara för att det är en vätska.

SD har i princip en agenda, de har noll koll på något annat, hur de möjligtvis skulle kunna fixa landet är så osannolikt att man blir mörkrädd. FI och SD är i princip samma parti med olika kärnor, rösta på den ena är lika mycket bortkastat som den andra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@MsSmith:
Problemet är ju att du är ju precis lika mycket ute och cyklar som SD när du säger så.
Sitt i din sandlåda och kasta paj mot SD så kommer dom att kasta tillbaka eller så kan man mogna upp och ta en diskussion med en stor del av Sveriges befolkning.
Alla röster räknas och att du inte tycker att Sverige har ett max tak på invandringen så finns det andra som tycker att det finns.
Någon måste betala för kalaset och de andra partiernas lösning är ju att höja skatter så att de som tjänar pengar flyr landet dvs Sverige blir fattigare eller så tar vi ännu bara ett "litet" lån.

Klart att folk vill få en pension istället för att slänga pengar på Bert och hans bostäder för 500:- dagen för en etta.

Jag vill bara nämna att jag inte sympatiserar med SD men jag är bara trött på alla jävla södermänniskor som bor i en bubbla och inte förstår situationen i Malmö eller Södertälje och är nöjda så länge surdegsbröd bakas i stenugn på Södermalm.
Eller politiker som skattefuskar med miljoner du tjänar i Bryssel för att sedan komma hem och höja skatterna.

Sedan är det ju faktiskt så att nästan alla nya partier startar som ett enfrågeparti för att sedan utvecklas.
Kolla bara på MP, men idag räknas dom som etablerade.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@grovlimpa: Nej dom röstade ner en budget ….. Som innehöll en massa andra saker .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@M89: Landet måste styras . Jag hoppas på att S+SD blir över 175 mandat . SD + M blir över 175 mandat . Så kan små partierna ställa vilka krav dom vill .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hej alla arga människor. I frågan om statsskulden tillhandahåller Riksgälden denna sida:

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sverig...

Vill ni tro att allt går dåligt kan ni screenshota den första grafen.
Vill ni tro att allt går bra kan ni byta till den andra grafen "procent av BNP per år".

Själv är jag av åsikten att den andra är det enda riktiga men att Sverige har blött resurser till privatisering på ett sätt som är viktigare än skulden.

Titta gärna på helheten. Svenska staten har absolut låg skuldsättning, men kollar man på svenska folkets finanser så ser de för jäkliga ut. Inga problem så länge räntan är på minus, men det kommer en ordentlig smäll förr eller senare här. Denna fördelning beror på skattepolitiken, som inget parti verkar vilja diskutera detta val.

Förra mandatperioden ("alliansen 2") så gick ekonomin bra genom den otroliga skuldsättningsökning som skedde (https://cornucopia.cornubot.se/2014/10/ny-rapport-sverige-mes...) och under denna har staten blåst på BNP rejält genom invandringen. Kollar man dock på BNP / capita vilket är enda relevanta parametern så ser framtiden för Sverige mörk ut, vilket även diskuterats i utländsk press (https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-02-09/sweden-s-e...).

+6% ökade skatterna med i denna högkonjunktur, kan på sätt och vis förstå att ingen verkar vilja vinna detta val

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/...

Permalänk
Inaktiv

En fråga för alla. Hur står ni i frågan om "Är det okej att sälja sin röst?"

Vad menar jag då med sälja. Att ta emot något så som pengar, en vara, eller annat som intresserar en.

Tänker mest på de som inte bryr sig alls om politik eller inte ska rösta eller rösta blankt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Första rutan på den sidan tycker jag sammanfattar min förvirring kring SD rätt bra. Där skriver de att "Pensionärerna är vår tids kanske mest eftersatta grupp. Vi måste ta bort straffbeskattningen av pensioner.". Samtidigt så röstar de emot sänkt skatt för pensionärer. Med de andra partierna så kan man nästan i förväg veta hur de ska rösta i olika frågor eftersom man förstår deras politik och vart de vill. SD verkar däremot ofta rösta helt slumpmässigt. Om det inte är för att de bara vill sätta käppar i hjulet för andra partier snarare än att driva sin politik.

Aftonbladet ser jag inte längre som en trovärdig källa, mycket pga Anders Lindberg. Men det är en helt annan diskussion. Jag läser på annat håll, jag citerar "Sverigedemokraterna vill visserligen sänka pensionärsskatten mer än regeringen, men Alliansen föreslår inte någon sänkning alls.". Kan vara därför som SD röstade nej, SD kanske hoppades kunna rösta på Alliansens förslag istället för (S). Vad som pågick, eller pågår, bakom kulisserna vet vi ju inte.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@lasseTM: 500kr per dag för en etta är billigt.. Humana hyrde ut en etta i mölndal i göteborg för 65000:- per månad till migrationsverket..

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Du kan ha rätt faktiskt då migrations kostnaderna för 2015 års flykting kris kommer vältras över på kommunerna från nästa år . deras kostnad försvinner inte utan blir kommunernas kostnader från nästa år

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Blir ju inte lätt att driva en politik när ingen av de andra partierna vill ha med dem att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga vill prata med oss, därför röstar vi tvärtemot den politik vi säger oss föra - S(kit)D(umt)

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Därför man sitter på husköpar pengarna ett tag till och väntar på att bubblan likt den i USA kommer.. folk kommer inte kunna betala sina bostäder och säljer till slut med förlust.. Den enes bröd......

Permalänk
Medlem

Enda jag vet är att jag inte kommer rösta på SD iallafall...

Permalänk
Medlem

Socialdemokraterna : )

Permalänk
Medlem

Kanske blir klassiskt liberala partiet.

Permalänk
Medlem

SD kommer inte innebära någon förändring tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Inga vill prata med oss, därför röstar vi tvärtemot den politik vi säger oss föra - S(kit)D(umt)

Som jag skrev blir ju inte lätt att föra någon vidare politik när resterande partier beter sig som dem gör då får man ju sjunka till den nivån. Ökade våldsbrott, haltande vård, bristfälliga skolor så ser dagens Malmö ut, men visst SD kanske är dumt för de som inte ser verkligheten. F.ö är jag själv invandrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B