Permalänk
Skrivet av Kakann:

Menade bara att det kan ha förändrats sedan hon köpte sin, nu för tiden kanske de kör safir på klockorna.

Ja min har safirglas , trodde alla i den serien hade det men vet inte hur det är med dam-modellerna

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Du vet inte mkt kolla in dessa: https://www.bravurwatches.com/

Jag skrev visserligen även "Undagtag finns såklart (hade inte tackat nej till en Sjöö Sandström, men de ligger över din tänkta budget)."

Men ver inte mycket om Bravur. Verkar dock som att alla deras quartz-modeller är helt tillverkade helt i Schweiz (så mycket för en "svensk" klocka). Det finns många budgetklockor tillverkade i Schweiz så det i sig säger inte så mycket.

5-6000:- för en massproducerad quartz-ur från okänd tillverkare (fabriken uppges ej) låter ju inte direkt som ett fynd, men har inte sett kvalitén på dom så har svårt att bedöma det helt.

Deras enda mekaniska är i.a.f. ihopskrivad i Sverige med Selittas SW300-urverk som verkar vara deras ETA 2892-klon. 15000:- låter inte heller särskilt billigt med tanke på urverket (som inte heller är certifierat eller så som skulle höjt priset), men vad vet jag som aldrig sett klockan - kvalitén kanske motiverar priset?

Vid en första anblick verkar de följa den "svenska mallen" fast lite högre upp i pris - massproducerat i annat land med stort prispåslag.
Och hur mycket "svenskt" är det med en sån klocka?
Du, som jag antar sett dessa i verkligheten, kanske själv har mycket mer insikt om hur dessa står sig mot t.ex. Tyska, Schweiziska, Kinesiska och Japanska märken i samma prisklass?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Varför inte en Patek Philippe Aquanaut, de är inte så tjocka.

Patek Philippe gör de tunnaste automater du kan få tag på, tyvärr kostar det därefter, tror inte TS vill lägga runt 200k och uppåt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Angående batteridrivna så har Casio, Seiko och Citizen många solcellsdrivna modeller som är i princip underhållsfria i upp till 10-tals år med lite tur.

Oavsätt får du byte kondensatoren efter några år, det kostar några hundra kronor. Nu är det många år sedan jag har jobbat med t.ex. Seiko tror vi dem gång tog i underkant av 400:- för ett byte, men nu som även batteribyte går på från 150:- o uppåt ligger det väl på 500+ i dag?!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

seiko har kvalitativa och prisvärda. rekommenderar deras velatura och prospex. en bra klocka att börja med är skx007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Triwa har sin butik på Grev Turegatan 13 och deras Sample Sale popup på Norrlandsgatan 3 i Stockholm. Tänkte själv svänga förbi där imorgon

Tog en sväng in i butiken och köpte en klocka, blev den "svarta" då jag inte har någon likande Tack!

Skrivet av Starric:

Jag tänkte likt många andra på Certina när jag läser dina önskemål. Själv har jag en DS Caimano, som förvisso är lite mindre än mina andra, men väldigt trevlig och passar alltid även när man vill vara lite mer dressad. I längden är det ju roligare att ha ett riktigt klockmärke än ett modeur

http://media4.uret.se/images/product-popup-o/cd/certina-C017.410.44.087.00.jpg

Yes, riktigt snyggt. Stämmer väldigt bra in på vad jag beskrev

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/accessoarer-och-vaskor/seiko-snzf17k1-p4165361...

Vet inte om den räknas som tunn, men jag har denna klocka och är sjukt nöjd.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

http://cdon.se/accessoarer-och-vaskor/seiko-snzf17k1-p4165361...

Vet inte om den räknas som tunn, men jag har denna klocka och är sjukt nöjd.

Räknas inte som tunn, men tycker den såg trevlig ut, urverket såg dock något billigt ut, men vad kan man förvänta av en klocka till det priset. Blev nästan sugen själv.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Tog en sväng in i butiken och köpte en klocka, blev den "svarta" då jag inte har någon likande Tack!

Najs! Blev samma klocka till mig här!? Hade svårt att hålla mig till det priset. 900:-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Najs! Blev samma klocka till mig här!? Hade svårt att hålla mig till det priset. 900:-

https://i.imgur.com/bZiK0oar.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Inte svårt att se var dom har hämtat inspiration från.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Halloj,
Jag letar efter en klocka som har metallband men med ett ur som inte är så "tjockt"/"djupt". Klockor som jag har just nu är med läderband och uret är rätt "tunt". Jag har ganska vanliga klockor som man ser ofta från Gant och Daniel Wellington, gillar den enkla designen.

Så jag letar efter en klocka med metallband med smalt klockur (vilket jag inte hittat ännu, kanske inte finns?), den ska vara mellan 37-44mm i diameter.

Här är en klocka som jag t.ex tycker har snygg design:
https://klockorochsmycken.se/wp-content/uploads/2015/12/w1120...

Vill även tillägga att jag kan tänka mig gå upp i pris på klockan om det är ett litet svenskt företag som gör egna klockor

Hoppas det finns någon med tips!

Nu såg jag att du redan köpt klocka, men du kanske är sugen på fler då det blev en lite billigare klocka du köpte (?).

Vad hade du tänkt dig för budget isåfall?

Jobbar själv i klockbutik och gjort det i snart fyra år - så har väl hyfsat bra koll.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Najs! Blev samma klocka till mig här!? Hade svårt att hålla mig till det priset. 900:-

Haha precis, jag köpte samma klocka för 900 Jag ändrade till ett annat band bara

Skrivet av Samlooh:

Nu såg jag att du redan köpt klocka, men du kanske är sugen på fler då det blev en lite billigare klocka du köpte (?).

Vad hade du tänkt dig för budget isåfall?

Jobbar själv i klockbutik och gjort det i snart fyra år - så har väl hyfsat bra koll.

Nej då, jag letar fortfarande efter en klocka som är som i beskrivningen
Kan tänka mig höja priset på klockan till 25 000 efter att ha tittat mera, men då ska jag VERKLIGEN tycka om den. Så jag ska nog försöka hålla mig till en smal budget tills den klockan dyker upp helt enkelt

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Nej då, jag letar fortfarande efter en klocka som är som i beskrivningen
Kan tänka mig höja priset på klockan till 25 000 efter att ha tittat mera, men då ska jag VERKLIGEN tycka om den. Så jag ska nog försöka hålla mig till en smal budget tills den klockan dyker upp helt enkelt

Okej!

Jag har flera klockor - alltifrån Breitling till Seiko - men favoriten (och också den första lite dyrare klockan jag köpte) är Longines Legend Diver. Otroligt mångsidig klocka i bra storlek (42mm) som gör sig bra till alla tillfällen, vare sig det är t-shirt och jeans eller uppdressat. Det roliga är också att den passar bra med så många olika band. Dessutom vattentät (man kan t.om dyka med den), safirglas och skruvad krona - så man behöver inte vara super rädd om den. Automatiskt ETA-urverk, vilket gör att reservdelar kommer att finnas kvar långt in i framtiden.

Kostar ungefär 20TKR med meshlänk i butik, men dessa något dyrare klockor brukar nästan alltid gå att pruta ned lite.

De översta två är utan datum, och dessa finns inte längre att få tag på - men ser exakt likadana ut som den de med datum (förutom datumrutan då) och har samma dimensioner.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Du vet inte mkt kolla in dessa: https://www.bravurwatches.com/

600$ för en quartz från ett okänt märke njaaaa.

Skrivet av Samlooh:

Okej!

Jag har flera klockor - alltifrån Breitling till Seiko - men favoriten (och också den första lite dyrare klockan jag köpte) är Longines Legend Diver. Otroligt mångsidig klocka i bra storlek (42mm) som gör sig bra till alla tillfällen, vare sig det är t-shirt och jeans eller uppdressat. Det roliga är också att den passar bra med så många olika band. Dessutom vattentät (man kan t.om dyka med den), safirglas och skruvad krona - så man behöver inte vara super rädd om den. Automatiskt ETA-urverk, vilket gör att reservdelar kommer att finnas kvar långt in i framtiden.

Kostar ungefär 20TKR med meshlänk i butik, men dessa något dyrare klockor brukar nästan alltid gå att pruta ned lite.

De översta två är utan datum, och dessa finns inte längre att få tag på - men ser exakt likadana ut som den de med datum (förutom datumrutan då) och har samma dimensioner.
http://i50.tinypic.com/e6d82e.jpg
https://www.vintage-portfolio.com/wp-content/uploads/Longines-Legend-Diver-y1721-1.jpg
http://i.imgur.com/24BRPtB.jpg

Den där klockan är ruskigt snygg! speciellt på krokodillädret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Okej!

Jag har flera klockor - alltifrån Breitling till Seiko - men favoriten (och också den första lite dyrare klockan jag köpte) är Longines Legend Diver. Otroligt mångsidig klocka i bra storlek (42mm) som gör sig bra till alla tillfällen, vare sig det är t-shirt och jeans eller uppdressat. Det roliga är också att den passar bra med så många olika band. Dessutom vattentät (man kan t.om dyka med den), safirglas och skruvad krona - så man behöver inte vara super rädd om den. Automatiskt ETA-urverk, vilket gör att reservdelar kommer att finnas kvar långt in i framtiden.

Kostar ungefär 20TKR med meshlänk i butik, men dessa något dyrare klockor brukar nästan alltid gå att pruta ned lite.

De översta två är utan datum, och dessa finns inte längre att få tag på - men ser exakt likadana ut som den de med datum (förutom datumrutan då) och har samma dimensioner.
http://i50.tinypic.com/e6d82e.jpg
https://www.vintage-portfolio.com/wp-content/uploads/Longines-Legend-Diver-y1721-1.jpg
http://i.imgur.com/24BRPtB.jpg

Gillar TS den så finns den för ca. 13k här: https://www.chrono24.se/longines/legend-diver-42mm---new-stra... Ser ut att vara i mycket fint skick och tämligen nyservad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Haha precis, jag köpte samma klocka för 900 Jag ändrade till ett annat band bara

Nej då, jag letar fortfarande efter en klocka som är som i beskrivningen
Kan tänka mig höja priset på klockan till 25 000 efter att ha tittat mera, men då ska jag VERKLIGEN tycka om den. Så jag ska nog försöka hålla mig till en smal budget tills den klockan dyker upp helt enkelt

Funderad på resa till England, eller du kanske åker dit då och då? Kan då tipsa om www.watchfinder.co.uk

Begagnade klockor till begagnade priser, och med garanti.

Tror inte det finns något liknande i Sverige?!

Annars när det är upp till 25k, sänkt pris på en Tag Heuer Carrera, som jag tycker ser riktigt trevlig ut, och priset är inte helt åt skogen.

http://www.uret.se/tag-heuer-tag-heuer-carrera-svart-lader-o41-mm-p-56194.html

Obs kortet länker till en begagnad klocka på Watchfinder, inte en ny från fabrik.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Funderad på resa till England, eller du kanske åker dit då och då? Kan då tipsa om www.watchfinder.co.uk

Begagnade klockor till begagnade priser, och med garanti.

Tror inte det finns något liknande i Sverige?!

Annars när det är upp till 25k, sänkt pris på en Tag Heuer Carrera, som jag tycker ser riktigt trevlig ut, och priset är inte helt åt skogen.

http://www.uret.se/tag-heuer-tag-heuer-carrera-svart-lader-o41-mm-p-56194.html

https://wfmedia.azureedge.net/imgv2/stock/110166/TagHeuer-Carrera-WAR201A.FC6266-110166-2-180524-114255.jpg

Obs kortet länker till en begagnad klocka på Watchfinder, inte en ny från fabrik.

Skulle generellt sett avråda från Tag Heuer - då jag finner att det är ganska ordentligt överpris på dem.

Tidigare satt det ETA-verk i dem, men efter att Swatch Group (som äger ETA-fabriken) inte längre säljer dessa verk till märken utanför Swatch Group så har TAG övergått till att använda "Sellita" och "Ronda" - vilket är en nedgradering (särskilt Ronda urverken). För jämförelsens skull så sitter Sellita i Oris, som du finner för ca 15TKR (med länk dessutom). Quartzklockorna från Tag Heuer med Ronda urverk skulle jag säga t.om är sämre än Certina (i mellansegmentet) - som du finner för nästan hälften av vad en Tag Heuer klocka kostar.

Med det sagt så måste jag ju säga att det finns flera Tag Heuer som är snygga, inte minst Carrera kronograferna.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Skulle generellt sett avråda från Tag Heuer - då jag finner att det är ganska ordentligt överpris på dem.

Tidigare satt det ETA-verk i dem, men efter att Swatch Group (som äger ETA-fabriken) inte längre säljer dessa verk till märken utanför Swatch Group så har TAG övergått till att använda "Sellita" och "Ronda" - vilket är en nedgradering (särskilt Ronda urverken). För jämförelsens skull så sitter Sellita i Oris, som du finner för ca 15TKR (med länk dessutom). Quartzklockorna från Tag Heuer med Ronda urverk skulle jag säga t.om är sämre än Certina (i mellansegmentet) - som du finner för nästan hälften av vad en Tag Heuer klocka kostar.

Med det sagt så måste jag ju säga att det finns flera Tag Heuer som är snygga, inte minst Carrera kronograferna.

Upplever du mycket reklamationer från dessa märken jamnfört med tillsvarande från ETA? Ärlig fråga då jag faktiskt inte vet, är några år sedan jag var i branchen. Fast tillbaka om ett par veckor.

Men om jag uppfattar dig rätt blir det lite fel jamnföra en klocka från annat märke, i olika pris segment på bakgrunn av vad det är för urverk i.

Blir som att säga att alla lyxmärken överprisar alla sina klockar som kostar mera än en Certina/Tissot. Det är som du redan vet mycket mera som ligger bak olika pris segment på armbandsur.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Skulle generellt sett avråda från Tag Heuer - då jag finner att det är ganska ordentligt överpris på dem.

Tidigare satt det ETA-verk i dem, men efter att Swatch Group (som äger ETA-fabriken) inte längre säljer dessa verk till märken utanför Swatch Group så har TAG övergått till att använda "Sellita" och "Ronda" - vilket är en nedgradering (särskilt Ronda urverken). För jämförelsens skull så sitter Sellita i Oris, som du finner för ca 15TKR (med länk dessutom). Quartzklockorna från Tag Heuer med Ronda urverk skulle jag säga t.om är sämre än Certina (i mellansegmentet) - som du finner för nästan hälften av vad en Tag Heuer klocka kostar.

Med det sagt så måste jag ju säga att det finns flera Tag Heuer som är snygga, inte minst Carrera kronograferna.

Sellita 200 är ju mer eller mindre en ETA 2824 klon, sägs även vara bättre då dom använder en annan spiralfjäder som gör att dom håller tiden lite bättre.
Oris är ju väldigt poppis i 10k+ segmentet då dom har lite annorlunda design samtidigt Sellita 200 och inte direkt någon som klagar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Sellita 200 är ju mer eller mindre en ETA 2824 klon, sägs även vara bättre då dom använder en annan spiralfjäder som gör att dom håller tiden lite bättre.
Oris är ju väldigt poppis i 10k+ segmentet då dom har lite annorlunda design samtidigt Sellita 200 och inte direkt någon som klagar på det.

Mer eller mindre, ja. Har dock tyvärr sett ganska många garantiärenden på Orisklockorna.

Jag säger inte att Oris är dåliga. Anledningen till att jag tog upp dem var för att de använder samma/liknande urverk i sina klockor - samtidigt som Tag Heuer ofta kostar betydligt mer. Jag menar alltså att Tag Heuer generellt sett inte är särskilt prisvärda - framförallt deras quartzklockor.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Upplever du mycket reklamationer från dessa märken jamnfört med tillsvarande från ETA? Ärlig fråga då jag faktiskt inte vet, är några år sedan jag var i branchen. Fast tillbaka om ett par veckor.

Men om jag uppfattar dig rätt blir det lite fel jamnföra en klocka från annat märke, i olika pris segment på bakgrunn av vad det är för urverk i.

Blir som att säga att alla lyxmärken överprisar alla sina klockar som kostar mera än en Certina/Tissot. Det är som du redan vet mycket mera som ligger bak olika pris segment på armbandsur.

Nu jobbar jag inte längre med Oris, men tyckte att det var ganska mycket garantiärenden på deras Aquais-modeller - fast inte överdrivet mycket.

Varför är det fel att jämföra olika märken baserat på urverken?

Oftast så har ju lyxklockorna bättre verk, men inte alltid. Om en betydligt billigare klocka har ett bättre verk, så har jag ju svårt att rekommendera den dyrare klockan. Självklart finns det ju fler saker som har betydelse - som länkar och finish - men just i fallet med Certina och Tag Heuer tycker jag inte Tag Heuer är en självklar vinnare där heller.

Sen förstår jag ju att i slutändan kommer man troligtvis välja den klocka som man tycker är snyggast, och där har ju alla sina personliga preferenser.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Nu jobbar jag inte längre med Oris, men tyckte att det var ganska mycket garantiärenden på deras Aquais-modeller - fast inte överdrivet mycket.

Varför är det fel att jämföra olika märken baserat på urverken?

Oftast så har ju lyxklockorna bättre verk, men inte alltid. Om en betydligt billigare klocka har ett bättre verk, så har jag ju svårt att rekommendera den dyrare klockan. Självklart finns det ju fler saker som har betydelse - som länkar och finish - men just i fallet med Certina och Tag Heuer tycker jag inte Tag Heuer är en självklar vinnare där heller.

Sen förstår jag ju att i slutändan kommer man troligtvis välja den klocka som man tycker är snyggast, och där har ju alla sina personliga preferenser.

Fast utan att dra det ut för mycket i fel tråd så tidligare innan nu ETA bestämde sig för att behålla urverken från ETA inom Swatchgroup, fanns 7750 t.ex. i en Certina som man får säga kostar en hel del mindre än t.ex. en Breitling till 30-40k. Visst vissa modifieringer är/kan ha blivit gjort, chronometer certifiering, samt en snyggare finishiering, men ändå.

Men visst det kan göra det svårare att sälja in hos en kund då man inte kan använda argumentet med urverket är etc. Men skillnaden ligger alltid i detaljene. När det ska sägas så får jag erkänna jag personligen inte har jobbat med Tag Heuer(eller Oris för den delen) men jag tycker om endel av designen på vissa Tag Heuer's modeller. Men servad några 1000 mekaniska urverk det har jag

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Fast utan att dra det ut för mycket i fel tråd så tidligare innan nu ETA bestämde sig för att behålla urverken från ETA inom Swatchgroup, fanns 7750 t.ex. i en Certina som man får säga kostar en hel del mindre än t.ex. en Breitling till 30-40k. Visst vissa modifieringer är/kan ha blivit gjort, chronometer certifiering, samt en snyggare finishiering, men ändå.

Men visst det kan göra det svårare att sälja in hos en kund då man inte kan använda argumentet med urverket är etc. Men skillnaden ligger alltid i detaljene. När det ska sägas så får jag erkänna jag personligen inte har jobbat med Tag Heuer(eller Oris för den delen) men jag tycker om endel av designen på vissa Tag Heuer's modeller. Men servad några 1000 mekaniska urverk det har jag

Jo absolut! Tag är inte det enda exemplet. Hursomhelst tänkte jag kanske framförallt på deras quartzmodeller, då vissa av rondaurverken som de använder sig utav nästan är skrattretande. Men jag håller med dig om att detaljerna/finish också är viktigt! Och kanske också det man väljer efter i slutändan som sagt.

Men precis, back on topic!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kollat något på Triwa? Svenskt märke som just nu har sample sale:
https://www.triwa.com/se/outlet/

Gillar dessa själv:
https://triwa.centracdn.net/client/dynamic/images/775_06f85f9db9-ash-nevil-black-giza-classic-01-ss15-800x800.jpg

https://triwa.centracdn.net/client/dynamic/images/1309_b059d66aee-ivory-falken-black-classic-01-aw15-800x800.jpg

Triwa har sin butik på Grev Turegatan 13 och deras Sample Sale popup på Norrlandsgatan 3 i Stockholm. Tänkte själv svänga förbi där imorgon

Tack för tipset, blev en beställning i helgen. De gjorde det lätt att kolla upp vilket urverk som används inuti, vilket uppskattas

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera OP att bli medlem på https://klocksnack.se/ och lurka runt där ett tag. Finns hur mycket information där som helst.

Själv så köpte jag en vintage Omega Seamaster från 1957 i våras som min första "riktiga" klocka och jag är kanonnöjd! Dock stundar det husköp nu under sommaren/hösten så en uppgradering får vänta, men en SKX007 kanske inte skulle sitta fel ändå

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

införskaffade mig en seiko srb777 nyligen och är sjukt nöjd. det få bli mitt tips