Permalänk
Medlem

Jag kommer att pynta in en del pengar i SCA nu framöver. Varför? Jo, många konkurrenter har lagt ner maskiner och bruk runtom i Europa och världen. Efterfrågan på tryckpapper är väldigt hög och priserna på tryckpapper ökar (blir en höjning på 40€ i juli t.ex). Orderläget ser väldigt positivt ut och vad jag har hört så går investeringen på Östrand riktigt bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium: De flesta säger att man ska sälja nu på avanza, SCA störtdök och sedan går sakta uppåt sedan dess. Varför tipsar dom om att sälja när du säger att de kommer få mindre konkurrens och efterfrågan är stor?

Har själv inte fått så mycket erfarenhet än, men det låter ju vettigt som du tänker.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@Kalium: De flesta säger att man ska sälja nu på avanza, SCA störtdök och sedan går sakta uppåt sedan dess. Varför tipsar dom om att sälja när du säger att de kommer få mindre konkurrens och efterfrågan är stor?

Har själv inte fått så mycket erfarenhet än, men det låter ju vettigt som du tänker.

De skilde ut Essity AB som är hygiendelen i SCA, säkert det du tänker på när du säger störtdök.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

De skilde ut Essity AB som är hygiendelen i SCA, säkert det du tänker på när du säger störtdök.

Och då blev aktien mindre värd när de tog ut Essity AB. Men fick de som hade i SCA delar i Essity AB, annars förlorade de väl pengar eller hur fungerar det då?

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Och då blev aktien mindre värd när de tog ut Essity AB. Men fick de som hade i SCA delar i Essity AB, annars förlorade de väl pengar eller hur fungerar det då?

Man fick en aktie i essity för varje aktie i sca du ägde. Så värdet av ditt innehav var det samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@Dahle86: Ja, misstänkte att det var så det gick till. Det är intressant att följa börsen. Började för ca 1,5 år sedan med fonder och aktier. Är kul när man ser hur saker går ner och upp, lär sig hela tiden nya saker. Alla andra år innan har jag inte brytt mig alls, inget för mig har jag tänkt.

Idag installerade jag ett Skin till Rainmeter som visar mina aktier i realtid (med fördröjning genom Bloomberg). Kan man följa det där också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Som sagts tidigare, bolaget delades därav det stora dyket. Jag jobbar inom SCA och har därför ganska bra koll på vad som händer här. Jag vet inte varför dom tipsar om att sälja, men det går bra för SCA just nu i alla fall.

Men ja, vad jag hörde angående tryckpapper så har många pappersbruk framförallt i Kina stängt ner. Troligtvis pga utsläpp och för att dom försöker få rent luften och miljön i övrigt, var väl något stort sportevenemang som skulle hållas där inom något år tyckte jag någon pratade om (jag är totalt ointresserad av sport). Dessutom går det knaggligt för norske skog eller vad dom heter och det är en lite närmare konkurrent.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium: Tack för svar. Den aktien är intressant helt klart. Ska ha koll på den och kanske slå till när jag köper nästa gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att få 1% riskfritt?
Skandia kör någon slags flyttbonus på upp till 3000 kr om man flyttar fonder dit.

Man kan inte ta ut pengarna innan september någon gång, man kan dock byta till andra fonder.
Om man har Avanza eller Nordnet kostar det 40-50 kr att flytta per fond.

Ser ni några nackdelar jag inte ser?

https://www.skandia.se/spara/erbjudande/flytta-dina-fonder-ti...

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Pensionsparar i aktier på avanza. Sparat seriöst sedan 2017. Swingar en del (dvs, inte buy and hold) 5 Största innehav nu: THQ, Paradox, Talkpool, MTG B, LeoVegas. Dvs mkt spel & teknikrelaterat -saker jag tyckerm mig förstå på och tror på. Upp 64% sedan 2017.

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad sägs om att få 1% riskfritt?
Skandia kör någon slags flyttbonus på upp till 3000 kr om man flyttar fonder dit.

Man kan inte ta ut pengarna innan september någon gång, man kan dock byta till andra fonder.
Om man har Avanza eller Nordnet kostar det 40-50 kr att flytta per fond.

Ser ni några nackdelar jag inte ser?

https://www.skandia.se/spara/erbjudande/flytta-dina-fonder-ti...

Riskfritt vet jag inte, förutom att man inte kan ta ut pengarna när man vill är det en kursrisk eftersom flytten kan ta upp till 4 veckor (!) när man varken kan sälja eller byta fonder. Det är inte heller säkert att Skandia erbjuder samma fonder som Avanza/Nordnet/mm. Tar de dessutom en flyttavgift på 50 kr/fond måste man flytta minst 5000 kr för att öht gå jämnt upp. Minsta belopp för att få bonus är 50000 kr i fondandelar, då får man 500 kr minus flyttavgifter och ev skatt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Riskfritt vet jag inte, förutom att man inte kan ta ut pengarna när man vill är det en kursrisk eftersom flytten kan ta upp till 4 veckor (!) när man varken kan sälja eller byta fonder. Det är inte heller säkert att Skandia erbjuder samma fonder som Avanza/Nordnet/mm. Tar de dessutom en flyttavgift på 50 kr/fond måste man flytta minst 5000 kr för att öht gå jämnt upp. Minsta belopp för att få bonus är 50000 kr i fondandelar, då får man 500 kr minus flyttavgifter och ev skatt.

Tack för svar!
Fonden ligger väl kvar i ena depån, tills den flyttas. Så man kan i praktiken avbryta flytten genom att sälja, dock får man betala flyttavgiften då. Men vet inte säkert.

Har bara erfarenhet ett misslyckat försök av flytt från tidigare. Öppnade konto i en ny bank för att få bra bolåneränta, ett "villkor" var att man ska flytta över vissa saker, t.ex. fondsparande. Den fonden jag skrev upp för flytt gick dock inte att flytta. Så det kom ett meddelande några veckor senare, och en flyttavgift (som nya banken betalade/makulerade åt mig).

Skandia har sämre utbud.

Vad menar du med ev skatt? Du tänker om man flyttar mellan aktie- och fondkonto?

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad menar du med ev skatt? Du tänker om man flyttar mellan aktie- och fondkonto?

Skandias bonus är skattegrundande, för fonder i depå 30% som inkomst av kapital och på ISK räknas det in i kapitalunderlaget. Se Skandias frågor och svar på sidan du länkade till, fråga nr 14.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Jo det har jag läst, tänkte om du syftade på någon annan skatt.
Klart bäst att flytta till och från ISK.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Skandia har sämre utbud.

Minst sagt. Tycker att man även får räkna in avgiften för att flytta tillbaka, annars är den där knappa procenten snart uppäten av sämre utveckling och avgifter.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vadå, menar du att Skandia skulle ha nån baktanke med sitt erbjudande eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Minst sagt. Tycker att man även får räkna in avgiften för att flytta tillbaka, annars är den där knappa procenten snart uppäten av sämre utveckling och avgifter.

De har billiga indexfonder: global, nordamerika, Europa, Japan. Kostar inget att ha ISK hos dem heller.
Jag siktar på att flytta en fond till ett värde av 300k, deras globala indexfond. Just den är näst billigast av alla globala indexfonder som Avanza erbjuder. Räknar då med att sitta igen med 3000-39-49 kr = 2900 kr.

Jag är ingen som försöker time:a marknaden, investerar långsiktigt, så det är ingen nackdel för mig att pengarna är låsta under flytten.

Ja det är ovärt att flytta små belopp då de äts upp av flyttavgifter, trodde det var så självklart att det inte behövdes skrivas ut i mitt första inlägg.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vadå, menar du att Skandia skulle ha nån baktanke med sitt erbjudande eller?

Det är ett sätt att locka kunder, antagligen billigare och effektivare än en reklamkampanj.
De hoppas kanske på att locka oerfarna sparare som de med hjälp av personlig rådgivning kan pracka på sina aktivt förvaltade fonder med hög avgift, eller andra tjänster.

Finns absolut ingen anledning att välja Skandia framför Avanza/Nordnet (Nordea har i alla fall drastiskt sänkt courtage och är numera billigast i många fall) så detta är väl en smart grej från deras sida.
De har lyckats locka i alla fall en kund. Om det blir lönsamt för dem får vi se

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Då är junis köp och sälj gjorda och detta blev resultatet. Snitt avkastningen blev 14,79%
för denna perioden. Har utökat med att lägga till amerikanska marknaden så nu är det 4 nordiska och 2 amerikanska aktier som gäller.

Citat:

Aktie

Inköpspris

Försäljningpris

Utdelning

Vinst/Förlust

Palatin Technologies, Inc.

1,1494

BP Prudhoe Bay Royalty Trust

25,75

Componenta Corporation

0,2055

Wise Group AB

59,2

Neste Corporation

67,14

Bakkafrost

436,4

Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj

7,75

7,4

0,34

-0,13%

Tokmanni Group Oyj

8,07

7,045

0,3485

-8,38%

Swedish Match AB

302,5

424,6

16,6

45,85%

NOVOTEK AB ser. B

24,3

28,3505

1,25

21,81%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Jag är relativt ny på detta med börs och ekonomi, har dock ägnat ett par veckor åt att läsa på. Dels på Rikatillsammans.se, denna forumtråd och ytterligare källor som aktieskolan. Till saken, jag tänker börja ett månadssparande i fonder om några tusen per månad och undrar vad ni tycker om följande fördelning?

Jag är i dagsläget 24 år och detta är tänkt som långsiktigt sparande, tänkt horisont är minst 10 år, möjligen längre. Har utgått från Bolmesons nybörjarportfölj och modifierat lite, tänker att större andel aktiefonder kan vara vettigt med denna tidshorisont.

40% Globalfonder (fördelat lika)
Länsförsäkringar Global Indexnära
SPP Aktiefond Global

10% Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

20% Tillväxt/Asien (fördelat lika)
Swedbank Robur Access Asien
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära

10% Bransch/Hög risk (fördelat lika)
Swedbank Robur Ny Teknik
Handelsbanken Läkemedelsfond

10% Kort Räntefond
Spiltan Räntefond Sverige

10% Lång Räntefond
AMF Räntefond Lång

Viss ombalansering kommer säkert krävas under åren, funderar som sagt mest på om detta är en vettig grund att starta på. Tacksam för svar och input

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Jag är relativt ny på detta med börs och ekonomi, har dock ägnat ett par veckor åt att läsa på. Dels på Rikatillsammans.se, denna forumtråd och ytterligare källor som aktieskolan. Till saken, jag tänker börja ett månadssparande i fonder om några tusen per månad och undrar vad ni tycker om följande fördelning?

Jag är i dagsläget 24 år och detta är tänkt som långsiktigt sparande, tänkt horisont är minst 10 år, möjligen längre. Har utgått från Bolmesons nybörjarportfölj och modifierat lite, tänker att större andel aktiefonder kan vara vettigt med denna tidshorisont.

40% Globalfonder (fördelat lika)
Länsförsäkringar Global Indexnära
SPP Aktiefond Global

10% Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

20% Tillväxt/Asien (fördelat lika)
Swedbank Robur Access Asien
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära

10% Bransch/Hög risk (fördelat lika)
Swedbank Robur Ny Teknik
Handelsbanken Läkemedelsfond

10% Kort Räntefond

10% Lång Räntefond
AMF Räntefond Lång

Viss ombalansering kommer säkert krävas under åren, funderar som sagt mest på om detta är en vettig grund att starta på. Tacksam för svar och input

Är det på 10år kan du stryka räntefonderna. Annars ser det bra ut personligen tycker jag inte om läkemedelsfonder då de ofta har rätt dålig avkastning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag investerar genom att låta en stor del av pengarna vara kvar i mitt eget företag och göra nytta där

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

[...]

[...]

10% Kort Räntefond

10% Lång Räntefond
AMF Räntefond Lång

Med 10-årshorisont behöver du som @Dahle86 skriver knappast bry dig om räntefonder, speciellt inte långräntefonder. När räntorna börjar gå upp kommer nämligen dessa att sjunka i värde, bättre då att ha pengarna på ett sparkonto. Antingen helt utan bindningstid för att kunna utnyttja dippar på aktiemarknaden eller med kort bindningstid (6-12 mån) för att få någon ränta alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på nyheterna om hur efterfrågan på minneskretsar är större än vad som produceras slogs jag av tanken att det kanske är en god idé att kasta lite pengar på något av de "drabbade" bolagen?

De största på marknaden ska visst vara Samsung, Hynix och Micron. De har ju till och med råkat ut för en pågående class action lawsuit i USA för sina monopol-liknande prissättningar.

Men om man bortser från eventuella stämningar, skulle det inte kunna vara en idé att investera i till exempel Micron Technology Inc?

Jag tänker alltså att det skulle vara en flerårig satsning, inte något kortsiktigt för snabba pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Med tanke på nyheterna om hur efterfrågan på minneskretsar är större än vad som produceras slogs jag av tanken att det kanske är en god idé att kasta lite pengar på något av de "drabbade" bolagen?

De största på marknaden ska visst vara Samsung, Hynix och Micron. De har ju till och med råkat ut för en pågående class action lawsuit i USA för sina monopol-liknande prissättningar.

Men om man bortser från eventuella stämningar, skulle det inte kunna vara en idé att investera i till exempel Micron Technology Inc?

Jag tänker alltså att det skulle vara en flerårig satsning, inte något kortsiktigt för snabba pengar.

Förutsatt att priserna fortsätter upp och att bolaget klarar sig undan en fet bot efter eventuellt fällande dom.

Känns som att "Risk/Rewarden" är på tok för kass för att det ska vara värt det.. Jag personligen föredrar dessutom att investera i bolag som ligger i någorlunda samma tidszon, i alla fall när det gäller högrisk investeringar. Kommer det kursdrivande PM/Nyheter vill man vara snabb på bollen.

Permalänk

@Dahle86: Tack för feedback, har du något förslag på vad som är vettigt att satsa på som alternativ till läkemedel?

@zarkov: Jag förstår, tack för synpunkten. Då kanske det är onödigt att lägga så mycket som 20% på någon form av räntesparande. Vad tror du om att minska det till 10% som sätts in på sparkonto med ränta och lägga de överblivna 10% till någon mer branschfond och Sverigefond? Tänker att man delar det som 5% till varje.

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

@Dahle86: Tack för feedback, har du något förslag på vad som är vettigt att satsa på som alternativ till läkemedel?

@zarkov: Jag förstår, tack för synpunkten. Då kanske det är onödigt att lägga så mycket som 20% på någon form av räntesparande. Vad tror du om att minska det till 10% som sätts in på sparkonto med ränta och lägga de överblivna 10% till någon mer branschfond och Sverigefond? Tänker att man delar det som 5% till varje.

Jag hade satt 10% på bankkonto och 10% i en småbolagsfond, t.ex. Öhman småbolag (Sverige) eller SHB Nordiska småbolag.

Visa signatur

Permalänk

@zarkov: Tack för förslagen, båda fonderna ser intressanta ut. Jag kan tillägga att jag redan har ett buffertkonto med ett belopp som motsvarar ca 5 månaders utgifter, därför placerar jag hellre pengarna i fonder där de kan växa något när det handlar om såpass lång sparhorisont. Tänker jag knasigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Skrivet av Dahle86:

Man fick en aktie i essity för varje aktie i sca du ägde. Så värdet av ditt innehav var det samma.

dessutom så har ju Essity i princip stått still sedan spliten medan SCA är upp 60%, med facit i hand skulle man sålt alla Essity man fick och köpt SCA för rubbet.. Mycket som går bra för skogsbranschen nu, priserna på sågade trävaror är all time high och som Sveriges största aktör så gör givetvis flera om inte alla SCA's sågar fina vinster just nu. Skog är framtiden så jag ligger lång i mina innehav i SCA och Holmen som tillsammans äger 3,5 milj hektar skog.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

portföljen du satt upp är bra, men jag tycker också att du ska skippa räntefonderna och plocka in Swedbank Robur Technology samt möjligen nån japanfond.

http://www.swedbankrobur.se/fonder/technology/index.htm

de 4 störa innehaven, Google, Facebook, Apple, Microsoft står för ca 30% av fonden.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13