Telia stäms av filmindustrin med syfte att framtvinga blockering av piratsajter

Permalänk
Melding Plague

Telia stäms av filmindustrin med syfte att framtvinga blockering av piratsajter

I syfte att blockera populära piratsajter stämmer en lång rad tunga namn inom filmindustrin Telia, som genom ett interimistiskt beslut kan komma att tvingas blockera innan domen fallit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När det ska stämmas har de inga problem att arbeta tillsammans, men att gå ihop och bilda en fungerande distributionskedja för materialet i fråga klarar de inte...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

När ska mediaföretagen komma ikapp nutiden?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Har de fått igenom det med Bredbandsbolaget så lär de få igenom det med Telia. Själv sitter jag här med Bahnhof och än är inte något blockerat. Det ska bli spännande att se vad som händer om de försöker ge sig på Bahnhof.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lite intressant. Tror dom att Pirate Bay är grunden för all ondska(pirater)? Det finns otaligt många "piratsidor" på internet utöver ThePirateBay, vill dom blockera alla dessa också?

Permalänk
Medlem

Skandal att privata underhållnings företag tillåts slösa domstolarnas/allmänhetens resurser, de har inget i domstolar att göra.

Kopiering är en folk rörelse & staten har 5 tusen konstnärer och dylikt som får betalt av staten, det enda logiska steget är att fler musiker osv blir anställda av staten.

Nästa grej är kanske att mimare man gått förbi på stan skickar räkning till ens brevlåda.

Permalänk
Medlem

känns som att pengarna dom lägger på stämningsansökningarna är pengar dom kan lägga på att släppa filmerna på netflix. Är ju såååå jobbigt att byta dns xD

Det stoppar ju ingen som vill ladda ner från tpb att faktiskt göra det. så är ju helt meningslöst. Dom kan ju lika gärna försöka dränka en fisk.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Känns lika meningsfullt som när katten försöker fånga den där röda laserpekaren.. de jagar spöken..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

känns som att pengarna dom lägger på stämningsansökningarna är pengar dom kan lägga på att släppa filmerna på netflix. Är ju såååå jobbigt att byta dns xD

Det stoppar ju ingen som vill ladda ner från tpb att faktiskt göra det. så är ju helt meningslöst. Dom kan ju lika gärna försöka dränka en fisk.

Jag har ingen koll på vad BBB gjorde, vet du att de endast trixade med diverse DNS-entries för att "blockera"?
Null-routing av prefix vore "bättre".

Permalänk
Medlem

Så får man fråga hur stämningen är utformad, stäms Telia för att dem tillåter deras kunder besöka ThePirateBay?

Permalänk
Medlem

Jaha, gör det då. Sen när de blockerat alla sidor så kommer det upp nya.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

När det ska stämmas har de inga problem att arbeta tillsammans, men att gå ihop och bilda en fungerande distributionskedja för materialet i fråga klarar de inte...

De skulle kunna gå ihop och fixa en fungerande distributionskedja om de vill, men...

Om du kunde sitta hemma och strömma alla nya filmer samtidigt som de hade premiär på bio skulle branschen gå miste om intäkter från, i tur och ordning, bio, hyr- och köpfilm (både strömmat och på roterande plastbitar), TV- och streaming-bolagen. Detta bortfall skulle inte på långa vägar täckas av en hundralapp i månaden som ni drömmer om att det borde kosta. Det finns helt enkelt inga ekonomiska incitament att gå samman och fixa en fungerande distributionskedja. De har redan en distributionskedja som fungerar alldeles utmärkt, för producenterna. Att vi som konsumenter har andra önskemål på distributionskedjan, det är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem

Om man klarar av att använda torrents klarar man nog också av att byta DNS-server. Så detta är ju bara rent slöseri med resurser.

Permalänk
Medlem

HA HA HA! Fram med popcorn.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@Trebsor:
snarare att man använder rena IP nummer för att nå sajterna, dvs att det trycks till "dark web".

Permalänk
Medlem

Man borde aldrig underskatta nån som vill inte betala för nånting. Att fixa en ny DNS/VPN tar typ 10 minuter, eller så kommer folk bara bytta företag. Själv sitter jag på Ownit internet, som jag har haft bokstavligt ingen problem med i 3 år nu.

Permalänk
Medlem

Tycker Telia och alla andra kan gå ut redan nu med ett officiellt uttalande, "Inga problem, vi blockar tpb om ni lägger alla rättegångskostnader på svältande barn i världen(eller något annat lämpligt)", inte så att de de kommer gå ihop som ett kollektiv och skapa en en distributionskedja inom en snar framtid, kasta pengarna på något vettigt tills den dag de inser att deras metoder är ohållbara. Nästa site, rince and repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

De skulle kunna gå ihop och fixa en fungerande distributionskedja om de vill, men...

Om du kunde sitta hemma och strömma alla nya filmer samtidigt som de hade premiär på bio skulle branschen gå miste om intäkter från, i tur och ordning, bio, hyr- och köpfilm (både strömmat och på roterande plastbitar), TV- och streaming-bolagen. Detta bortfall skulle inte på långa vägar täckas av en hundralapp i månaden som ni drömmer om att det borde kosta. Det finns helt enkelt inga ekonomiska incitament att gå samman och fixa en fungerande distributionskedja. De har redan en distributionskedja som fungerar alldeles utmärkt, för producenterna. Att vi som konsumenter har andra önskemål på distributionskedjan, det är en helt annan fråga.

En hundring/månaden är väl vad som är gångbart för de tjänster vi har idag. För ett rykande färskt filmutbud kan nog rätt många tänka sig betala några hundralappar mer.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Nästa steg är väl att Postnord stämmer om man inte blockerar chatt- och e-mail tjänster eftersom ingen skickar brev längre.

Det handlar inte om att få ladda ner illegalt, det handlar om principen att företag inte ska få censurera.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl inte att sidorna blir "blockerade", det går ju att "lösa" för dom som är intresserade.

IMHO, det stora problemet är att privata aktörer kan blockera innehåll som inte faller dom i smaken, med svenska domstolar som redskap.
Helt enkelt ännu ett angrep på nät neutralitet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har de fått igenom det med Bredbandsbolaget så lär de få igenom det med Telia. Själv sitter jag här med Bahnhof och än är inte något blockerat. Det ska bli spännande att se vad som händer om de försöker ge sig på Bahnhof.

Vad tror du egentligen ska hända? Att Bahnhof kommer anställa bättre advokater än Telia, och få genom ett annat beslut?

De (filmindustrin) har redan fått genom sin vilja mot BBB, de kommer få genom sin vilja mot Telia, och kommer 100% få genom sin vilja mot Bahnhof om de skulle gå efter dem. Bahnhof är en liten leverantör och har inte precis något extra eller magiskt som kan få dem att fälla de stora bjässarna. Att de är vokala motståndare gör inte dem precis starkare i rätten.

edit: Missförstå inte, jag bytte själv till Bahnhof just för att de är så vokala och starka motståndare. Det jag säger, är att de inte har någon större motståndskraft än BBB eller Telia, och kommer tvingas följa lagen som alla andra

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

De skulle kunna gå ihop och fixa en fungerande distributionskedja om de vill, men...

Om du kunde sitta hemma och strömma alla nya filmer samtidigt som de hade premiär på bio skulle branschen gå miste om intäkter från, i tur och ordning, bio, hyr- och köpfilm (både strömmat och på roterande plastbitar), TV- och streaming-bolagen. Detta bortfall skulle inte på långa vägar täckas av en hundralapp i månaden som ni drömmer om att det borde kosta. Det finns helt enkelt inga ekonomiska incitament att gå samman och fixa en fungerande distributionskedja. De har redan en distributionskedja som fungerar alldeles utmärkt, för producenterna. Att vi som konsumenter har andra önskemål på distributionskedjan, det är en helt annan fråga.

Jag tror inte någon menar att vi skulle få se filmer som precis nyligen haft premiär via en streamingtjänst - utan snarare när de finns på DVD/Bluray. För en sådan tjänst skulle man ju kunna ta betydligt mer än en hundralapp, och folk hade troligtvis ändå betalat det. Illegal nedladdning av musik dog ju helt ut när Spotify kom - och det skulle säkert mycket väl kunna ske samma sak med illegal nedladdning av film. Finns ju ganska mycket pengar därifrån.

Men det är klart .. antagligen inte lika mycket som de intäkter de förlorade från de saker som du listade upp.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

IMHO, det stora problemet är att privata aktörer kan blockera innehåll som inte faller dom i smaken, med svenska domstolar som redskap.
Helt enkelt ännu ett angrep på nät neutralitet.

Det här i kombination med att Telia är den enda internetoperatör jag har tillgång till i min bostad gör mig arg.
Att man inte har en chans att välja annan operatör känns jäkligt förlegat och borde i mitt tycke regleras på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lite intressant. Tror dom att Pirate Bay är grunden för all ondska(pirater)? Det finns otaligt många "piratsidor" på internet utöver ThePirateBay, vill dom blockera alla dessa också?

Det är över ett decennium nu sedan den berömda polis-razzian mot TBP, och sidan lever och frodas fortfarande. TBP verkar också vara den i särklass mest populära torrent-sidan för tillfället, se t.ex. TorrentFreak. Så TBP är en viktig piratsymbol för filmindustrin, något ironisk eftersom filmindustrins idoga försök att stänga ner sidan troligtvis är en stor orsak till att sidan blivit så populär (frågan är om TBP ens hade överlevt så länge utan filmindustrins "hjälp").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

De skulle kunna gå ihop och fixa en fungerande distributionskedja om de vill, men...

Om du kunde sitta hemma och strömma alla nya filmer samtidigt som de hade premiär på bio skulle branschen gå miste om intäkter från, i tur och ordning, bio, hyr- och köpfilm (både strömmat och på roterande plastbitar), TV- och streaming-bolagen. Detta bortfall skulle inte på långa vägar täckas av en hundralapp i månaden som ni drömmer om att det borde kosta. Det finns helt enkelt inga ekonomiska incitament att gå samman och fixa en fungerande distributionskedja. De har redan en distributionskedja som fungerar alldeles utmärkt, för producenterna. Att vi som konsumenter har andra önskemål på distributionskedjan, det är en helt annan fråga.

Som någon nämnde skulle gärna betala mer (500-1000svkr/månad personligen) för en samlad tjänst där jag får all media jag önskar på ett och samma ställe(vilket blir en del i månaden från en världsbefolkning). Tror inte biograferna är ett utdöende släkte för den delen heller, det är en unik upplevelse att tex se en imaxfilm på bio jämfört med vad du får hemma i soffan framför din 65" oled/projektor/whatever(förutsatt att man har råd med det). De måste bara fortsätta jobba på den upplevelsen också, siffrorna visar att biotittandet faktiskt inte påverkats speciellt mycket sedan streaming påbörjades och tror inte den skulle påverkas allt för mycket även om de började släppa biofilmer direkt som streaming heller men och andra sidan så finns det ju inget som hindrar dem från att göra en delay på en månad eller två mellan bio och streamingtjänst. Finns säkert en marknad för samlare när det kommer till roterande plastbitar också även om det känns som det bara vore en fördel om dessa fasades ut för andra medium (rent miljömässigt).

Permalänk
Medlem

skall fan stämma vägverket för att dom tillhandahåller en väg som går till stans mest kända knarklangare och att dom inte blockerat av denna vägen...

Permalänk
Medlem

Och sen då? Det finns en myriad av hemsidor att ge sig på, för att inte tala om alla från Ryssland som dessa tomtar aldrig kommer komma åt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om dom blockerar TPB, Dreamfilm, Fmovies osv. Det kommer bara upp nya och det gör det hela tiden. Det blir en evighetskamp, folk kommer inte börja betala för sig när dom håller på så. Tror dom verkligen att man vill betala för ett dussin olika tjänster och ändå inte få tillgång till mängder med filmer? Slå ihop er och skapa en egen tjänst utan någon extra mellanhand som Netflix så ska ni se att TPB dreamfilm osv kommer tappa användare

Permalänk

Syftningsfel i rubriken? "Telia stäms av filmindustrin – vill blockera The Pirate Bay" avser att det är Telia som vill blockera The Pirate Bay, väl?

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i detta ämne men hur kan The Pirate Bay vara på tapeten än? Blev det inte en dömmande dom i rättegång för många herrans år sedan där grundarna fick absurda böter(och fängelse?)

Antog det innebar att sidan togs ner...