Är det möjligt o "hacka" ett SNES från 1992?

Permalänk

Är det möjligt o "hacka" ett SNES från 1992?

Tjena! Jag hittade ett Super Nintendo (SNSP-001A) i källaren som jag hade när jag var mindre, det är ett original nintendo vilket betyder ingen USB port eller liknande.

http://www.gamesstationretro.com/images/snes%20new%206.jpg

Har sett en del videos på youtube där folk hackar SNES Classic så att dom kan fixa en custom kernel o lägga till massa spel osv. Men eftersom originalet inte har någon USB port så undrar jag om det är möjligt att dumpa kernel på något annat sätt? Dvs göra det möjligt så jag kan spela vilka spel jag vill via filer istället för dom stora "kassetterna". Hittar ingen info om just originalet.. Mvh!

Permalänk
Medlem

Super Nintendo Classic Mini är modern hårdvara som emulerar SNES, har inbyggt lagringsminne. På ett äkta SNES får du lov att köra t.ex. SD2SNES – som kostar mer än en SNES Classic.

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem

Ett gammalt SNES har inte alls samma hårdvara som de senare släppta Classic-varianterna, så det du tänker är i princip helt omöjligt.

Vad du däremot "kan" göra är att skaffa en loader som tar SD-kort. t.ex. SD2SNES, Super Everdrive eller SNES PowerPak.

Edit: Too slow, se ovan

Permalänk

Man tackar för alla svar! Ni e snabba som ninjor haha

Får kolla in ett sådant!

Edit: Okej.. $197.00 för ett sådant. Vem betalar så mycket? Jag menar, Kan jag inte köpa delarna o löda ihop min egen SD card "controller"??

Eller ta isär ett av spel jag har o flasha en ny rom/nytt spel?

Permalänk
Medlem

Vill du bara komma billigt undan så köp en raspberry pi 3 och kör en SNES-emulator - vill du köra saker på riktig hårdvara så får du tyvärr öppna plånboken rejält.

Permalänk

@elBenko:

Jo har ju redan en raspberry pi + en del emulatorer på datorn, Ville mest köra originaler för "känslan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av psrfreddyz06:

Man tackar för alla svar! Ni e snabba som ninjor haha

Får kolla in ett sådant!

Edit: Okej.. $197.00 för ett sådant. Vem betalar så mycket? Jag menar, Kan jag inte köpa delarna o löda ihop min egen SD card "controller"??

Eller ta isär ett av spel jag har o flasha en ny rom/nytt spel?

Nej du kan inte göra om ett spel till en multicart. SD2SNES är den med bäst kompatibilitet.

Permalänk
Medlem

@psrfreddyz06: Okej, ja då får du tyvärr räkna med att grejer kostar en hel del. Det är en ganska liten och nischad marknad

Permalänk

Alright får köpa en SNES usb kontroll o köra med emulator då!

Tacksam för alla svar

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej du kan inte göra om ett spel till en multicart. SD2SNES är den med bäst kompatibilitet.

https://www.youtube.com/watch?v=dV6J6cpVUfg

Är det inte det han gör?

Permalänk
Medlem

Jag tror det som gör flashkort som SD2SNES så komplexa och dyra är att utvecklaren måste skapa en "loader" som antagligen styr en FPGA inuti flashkortet, för möjligheten att välja spel med hjälp av din konsol. Flashkortet kopierar vanligen det valda spelet från SD-kortet till ett RAM-chip som fungerar på samma sätt som ROM-chippet i ett originalspel.

SNESen har ju inget operativsystem, utan all kod körs direkt på hårdvaran, därav är det ingen självklarhet att kunna växla från ett program (loadern) till ett annat (spelet du väljer).

Så det bra mycket mer än bara en adapter för SD-kort.

edit: Videon du länkar är väl att han byter ut ett spel mot ett annat bara? Den var lite lång men hoppade igenom den som hastigast.

Permalänk

@s0sdaf:

Då hänger jag med! Tack för förklaringen.

Som jag förstår det eftersom han nämnde att han vill sätta chipet så han enkelt kan "flasha" nya spel så gissar jag på att han menar filer.. men är inte säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psrfreddyz06:

Nej, han flashar inte flera spel och vill du göra repros behöver du ingen donator. Finns såklart bootleg multicarts, men det är inget som får diskuteras i forumet. SD2SNES är kompatibel med spel som kräver DSP/co-processor, så det är inte riktigt samma sak som billigare alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psrfreddyz06:

Den processen är väldigt invecklad och du måste "offra" en originalspel varje gång du vill göra ett nytt spel. Spelen måste vara baserad på samma sorts rom och specialchipp som donor-carten har. Därför är SD2SNES det bästa alternativet om du vill spela rommar på en original-snes.

Och hade du tänkt dig att spela ditt original-snes med gamla halvdassiga komposit-kablar så kommer det se ut som en sönderstampad potatis på tv'n och ingen billig komposit till hdmi adapter kommer få det att se bättre ut. Utan då måste du också lägga ned ännu mer pengar på en Open Source Scan Converter https://www.videogameperfection.com/products/open-source-conv... som gör att du får den allra bästa tänkbara möjliga bild från dina gamla konsoler som använder komposit/rgb. Alternativet är att du skaffar dig en gammal tjocktv och kopplar upp enheterna till om du verkligen vill ha retro-känsla vilket de flesta retro-gamers idag gör.

Ett annat alternativ som kom ut förra året är att skaffa dig en Super NT https://www.analogue.co/pages/super-nt/ som är en modern Super Nintendo som är baserad på gamla Super Nintendo hårdvaran men har nya finesser som HDMI. Du måste fortfarande ha SD2SNES för att spela rommar dock även på denna.

Eller så nöjer du dig med en Raspberry Pi.

Permalänk

@Greed:

Got it! Får ta o sälja mitt original o fixa något modernare (och billigare) haha

Mvh.

Permalänk
Skrivet av psrfreddyz06:

Alright får köpa en SNES usb kontroll o köra med emulator då!

Tacksam för alla svar

Kan rekommendera 8bitdo ifall du vill ha en replika av SNES-kontroller med bra kvalite och känsla.
Kan dessutom användas trådlöst till orginal-SNES ifall man köper en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunther Granath:

Kan rekommendera 8bitdo ifall du vill ha en replika av SNES-kontroller med bra kvalite och känsla.
Kan dessutom användas trådlöst till orginal-SNES ifall man köper en adapter.

Vill bara instämma, har ett gäng billiga snes-usb kontroller och 8bitdo är många gånger bättre

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Orginal NTSC SNES Mini med RGB modd + 8bitdo Retro Receiver + 8bitdo SFC30 Bluetooth Gamepad + SD2SNES + RetroGamingCables RGB kabel + en upscaler (OSSC eller Framemeister) rekommenderar jag.

Varför SD2SNES är så dyr, och så bra, är för att det är ett chipp inne i den (FPGA) som kan programmeras om för att emulera special chip som vissa SNES spel har. T.ex. om du vill spela Super Mario Kart på den kommer den programmeras om till ett DSP-1 chipp vilket Super Mario Kart kräver.
Nyligen fixades gsu/superfx stöd vilket gör att t.ex. Yoshis Island och Star Fox är spelbara, vilket de inte är på andra Everdrive varianter.

Traditionellt har krikzz -20% rea på Black Friday varje år, så kan vara ett bra tillfälle att köpa en då.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Super Nt med custom firmware är billigare. Bara SD-kort som behövs där.

SNES Classic Mini ännu mer så såklart, men då är det ju bara emulering och det kan man ju köra på vad som helst.

Permalänk
Medlem

@Petterk: SuperNT är nice, men problemet med att köra jailbreak på den är att den metoden inte stöder specialchippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@Petterk: SuperNT är nice, men problemet med att köra jailbreak på den är att den metoden inte stöder specialchippen.

Stämmer förvisso, men med nuvarande pris på uppskalare (de mer eftertraktade) så är det nog billigare med Super Nt + SD2SNES. I det fallet ger väl inte custom firmware så mycket, men det ger dig i.a.f. möjligheten att dumpa dina egna spel, hjälper ju inte när det rör sig om kretsar som SD2SNES inte stödjer, men bör funka med resten. Att kopiera sin egna spel är lagligt, så det är ju alltid ett bra alternativ för de som inte vill köra warez. Emulator på en kraftigare plattform är väl annars det som har bredast stöd idag.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Japp, håller helt och hållet med. Vill man ha digital videoutgång så är superNT smidigaste alternativet, och förmodligen den optimala lösningen tillsammans med ett sd2snes.

Moddar man ett gammalt snes för hdmi så har du alltid åtminstone någon/några frame(s) i buffern vid konverteringen från analog video, men jag har för mig att Kevtris nämnt att man kan sätta superNT i ett läge som skickar videodata rakt ut på hdmi utan buffer.
Oavsett om detta stämmer eller ej så är det fortfarande bästa lösningen för en LCD-baserad display.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Kommer inte ihåg alla valmöjligheter när det gäller inställningarna i Super Nt, men recensioner tycks ge bilden att den är minst lika bra som som de mer eftertraktade lösningarna rent generellt. Förutsatt att man inte kör piratkopior så bör man nog klara sig med custom firmware på Super Nt:n och får nöja sig med att sätta i spelkassetterna på den handfull mängd spel man har som kör specialkretsar. Flera populära titlar kör dessa, men de flesta spelen kör inga specialkretsar trotts allt. Alternativt kan man ju köra på en gammal SNES och en gammal CRT-TV som tar RGB och leta upp en bra deal på en Super EverDrive eller SD2SNES. Båda dessa alternativ bör inte bli allt för saftigt när det gäller kostnaden.

Allt beror ju på hur mycket man vill investera och hur man vill använda grejerna. Ska man köra uppskalare ska man nog ha några fler system än SNES åtminstone