Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

SVT, SR och UR. Bara nyheter och samhällsinformation?
Nej tack.

Dock så är en del program på SVT, TV4, TV3, Kanal 5 etc.... helt ointressanta för mig.

Vad ska betraktas som samhällsinformation?
Plus?

Naturprogram?

Nu ställer du de riktiga frågorna.

Innan man kan bestämma sig för hur man ska finansiera det behöver man bestämma sig för vad som faktiskt ska finansieras...

Ja jag anser att det som idag räknas som public service är alldeles för brett och behöver smalas av.

Varför ska det finnas både SVT 1 och 2? Varför UR och barnkanalen etc.

De har rätt många kanaler som går under public service. Jag tycker inte underhållning är public service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tv-avgiften betalar enbart för SVT. Övriga kanaler du radar upp har andra sätt att ta betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet det.
SVT, UR, SR.

Skrivet av Skonky:

Nu ställer du de riktiga frågorna.

Innan man kan bestämma sig för hur man ska finansiera det behöver man bestämma sig för vad som faktiskt ska finansieras...

Ja jag anser att det som idag räknas som public service är alldeles för brett och behöver smalas av.

Varför ska det finnas både SVT 1 och 2? Varför UR och barnkanalen etc.

De har rätt många kanaler som går under public service. Jag tycker inte underhållning är public service.

Därför har jag frågat att folk jämför Brittiska BBC med SVT.

Och smaken är som baken.

Idrott etc är väl inte public service heller?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk

Bra

Bra, nu är det lätt att göra rätt för sig. Tack för Public Service, som erbjuder bra och oberoende journalistik.

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk

Nu blir det lätt motivera att public service inte ska konkurrera med privata företag med skattemedel. Jag tror det kan finnas en nytta med väder och nyhetstjänst men tror att ju mer sidospår man kör såsom melodifestivalen försämrar prestationerna inom kärnuppgiften.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Tänkte också i efterhand att det omöjligen kan bli dubbla efter lite grubblande huvudräkning.
Åtminstone i ett tidigt skede (sedan vet vi ju inte hur mycket skattehöjningar det kommer komma under åren).
Men en höjning på ca 30% är ju ganska spikad eller?

Ca 3,5 miljoner svenskar betalar 2400 kr / år i TV-licens ~ Vilket blir 8,4 miljarder årligen. Dra sedan av för verksamheten runtomkring, indrivning, inhyrda torpeder ja... Gissningsvis 8-8,2 miljarder kvar?

Vi utgår ifrån att det bor 10 miljoner personer i Sverige (lite grovt jag vet, det är ju fler).

Nya avgiften blir 1308kr per person och år, vissa undantag, vissa med reducerat belopp.
Omkring 67 procent av skattebetalarna beräknas få betala maxbeloppet.
Omkring 24 procent får betala ett reducerat belopp.
Omkring 9 procent behöver inte betala något (under 18 eller kvalificerar inte sig av andra anledningar)
(Källa: Public servicekommittén)

Lite snabbt då;
Maxbelopp: 6,7miljoner x 1308 = 8,76 Miljoner
Har inte lyckats hitta hur reducerat belopp räknas eller vad det landar på, så jag räknade halverad avgift för dessa personer bara.
Reducerat belopp: 2,4miljoner x 654 = 1,57 miljarder
Lägg sedan till Radiotjänst som läggs ner, som kostade skattebetalarna ca 150 miljoner per år.
Längre upphandlingar på sändningstillstånd vilket bör medföra minskade kostnader etc

Slutar väl på kanske 10,6 miljarder eller något dylikt. Sedan har man aviserat en höjning redan 2019 men svårt att säga vad den kommer landa på i dagsläget då vi har ett val där emellan och lite saker ändrats sedan man aviserade.

10,6-8,2=2,4
2,4/8,2=0,2926~29%

Att det blir samma budget som innan känns lite långsökt eller vad tycker du?
Det var definitivt inte dubbla iaf, jag borde räknat på det tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

@Söderbäck:

Tänkte också i efterhand att det omöjligen kan bli dubbla efter lite grubblande huvudräkning.
Åtminstone i ett tidigt skede (sedan vet vi ju inte hur mycket skattehöjningar det kommer komma under åren).
Men en höjning på ca 30% är ju ganska spikad eller?

Ca 3,5 miljoner svenskar betalar 2400 kr / år i TV-licens ~ Vilket blir 8,4 miljarder årligen. Dra sedan av för verksamheten runtomkring, indrivning, inhyrda torpeder ja... Gissningsvis 8-8,2 miljarder kvar?

Vi utgår ifrån att det bor 10 miljoner personer i Sverige (lite grovt jag vet, det är ju fler).

Nya avgiften blir 1308kr per person och år, vissa undantag, vissa med reducerat belopp.
Omkring 67 procent av skattebetalarna beräknas få betala maxbeloppet.
Omkring 24 procent får betala ett reducerat belopp.
Omkring 9 procent behöver inte betala något (under 18 eller kvalificerar inte sig av andra anledningar)
(Källa: Public servicekommittén)

Lite snabbt då;
Maxbelopp: 6,7miljoner x 1308 = 8,76 Miljoner
Har inte lyckats hitta hur reducerat belopp räknas eller vad det landar på, så jag räknade halverad avgift för dessa personer bara.
Reducerat belopp: 2,4miljoner x 654 = 1,57 miljarder
Lägg sedan till Radiotjänst som läggs ner, som kostade skattebetalarna ca 150 miljoner per år.
Längre upphandlingar på sändningstillstånd vilket bör medföra minskade kostnader etc

Slutar väl på kanske 10,6 miljarder eller något dylikt. Sedan har man aviserat en höjning redan 2019 men svårt att säga vad den kommer landa på i dagsläget då vi har ett val där emellan och lite saker ändrats sedan man aviserade.

10,6-8,2=2,4
2,4/8,2=0,2926~29%

Att det blir samma budget som innan känns lite långsökt eller vad tycker du?
Det var definitivt inte dubbla iaf, jag borde räknat på det tidigare

"Omkring 67 procent av skattebetalarna"...du måste då utgå från antalet skattebetalare och inte från totala befolkningsmängden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orfi:

@Söderbäck:

Tänkte också i efterhand att det omöjligen kan bli dubbla efter lite grubblande huvudräkning.
Åtminstone i ett tidigt skede (sedan vet vi ju inte hur mycket skattehöjningar det kommer komma under åren).
Men en höjning på ca 30% är ju ganska spikad eller?

Ca 3,5 miljoner svenskar betalar 2400 kr / år i TV-licens ~ Vilket blir 8,4 miljarder årligen. Dra sedan av för verksamheten runtomkring, indrivning, inhyrda torpeder ja... Gissningsvis 8-8,2 miljarder kvar?

Vi utgår ifrån att det bor 10 miljoner personer i Sverige (lite grovt jag vet, det är ju fler).

Nya avgiften blir 1308kr per person och år, vissa undantag, vissa med reducerat belopp.
Omkring 67 procent av skattebetalarna beräknas få betala maxbeloppet.
Omkring 24 procent får betala ett reducerat belopp.
Omkring 9 procent behöver inte betala något (under 18 eller kvalificerar inte sig av andra anledningar)
(Källa: Public servicekommittén)

Lite snabbt då;
Maxbelopp: 6,7miljoner x 1308 = 8,76 Miljoner
Har inte lyckats hitta hur reducerat belopp räknas eller vad det landar på, så jag räknade halverad avgift för dessa personer bara.
Reducerat belopp: 2,4miljoner x 654 = 1,57 miljarder
Lägg sedan till Radiotjänst som läggs ner, som kostade skattebetalarna ca 150 miljoner per år.
Längre upphandlingar på sändningstillstånd vilket bör medföra minskade kostnader etc

Slutar väl på kanske 10,6 miljarder eller något dylikt. Sedan har man aviserat en höjning redan 2019 men svårt att säga vad den kommer landa på i dagsläget då vi har ett val där emellan och lite saker ändrats sedan man aviserade.

10,6-8,2=2,4
2,4/8,2=0,2926~29%

Att det blir samma budget som innan känns lite långsökt eller vad tycker du?
Det var definitivt inte dubbla iaf, jag borde räknat på det tidigare

Fast nä det är inte spikat med 30% heller. Vet inte var du fick dubbleringen ifrån innan men är det på samma ställe som du nu fått 30% ifrån ,alltså dina uträkningar så kan det bli svårt för andra att gå med på vad som är "spikat". Själv skulle jag spara på den termen tills en sådan siffra är officiell.
Vidare får du nog anta att du kan ha räknat fel.
Exempelvis är det väl ca 30% av befolkningen som är minderåriga och inte ska tas med i uträkningarna. Visst tar du upp det som en punkt, men i dina siffror och uträkningar utgår du ändå från att de är inkluderade. 70% av tio miljoner ska användas.
"Maxbelopp: 6,7miljoner x 1308 = 8,76 Miljoner".
Siffran 6,7 miljoner har du hämtat från hur många vi är i sverige totalt men det blir ju fel för i den befolkningsmängsiffran är ju inte barnen borttagna ännu.
Det är kanske därför du får ett värde som är 30% för högt ;). Fast det kan finnas ett gäng andra grejer vi har missat också. Det är svårt att som lekman själv skjuta från höften och få till rätt uträkning direkt.

Därför rekommenderar jag istället att läsa igenom lagförslagets budgetdel då denna del tar upp hur finansieringen är tänkt att fungera.
http://www.regeringen.se/4971fa/contentassets/b464ff821b98447...
Exempelvis på sida 33 om du inte vill läsa allt eller leta i innehållsförteckningen:
"Utgångspunkten för beräkningen av avgiftens storlek är att de avgiftsmedel som tas in ska täcka kostnaderna för public serviceverksamheten. Beräkningen av hur stor avgiften bör vara utgår från tilldelningen av medel till programföretagen under pågående tillståndsperiod (2014–2019)"

Förslaget har alltså utgått ifrån samma önskade mängd pengar att samla in till public service som radiotjänst nu använder. Samma mängd slantar ska in och utifrån detta har man räknat fram hur mycket varje person ska betala. Så står det i lagförslaget iaf.

Så även om jag inte skulle kalla det spikat ännu så vill jag påstå att det tydligaste svaret på frågan om totala inkomststorleken är att den initialt skall följa rådande mönster - det är alltså ingen höjning av avgiften som gäller just nu.

Ja sedan kan man såklart nämna att nuvarande tillståndsperiod som bestämmer hur mycket som ska samlas in löper ut 2019 och därefter vet vi inte. Men det har inte gjorts några beloppskalkyler av hur stor publicserviceskatten efter denna tidsperiod ska bli heller utan uträkningarna är gjorda efter rådande förhållanden.
Därmed går det inte att dra slutsatser om ökningar av intäknterna på varken 30% eller dubbleringar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Äh, vettigt med en skatt. Är van att bo i Sverige med höga skatter så en till känns ju knappast i plånboken. Singelhushåll blir ju vinnare i varje fall.
Sen att kalla det för rån är väl bara rätt löjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

För min del är det sak samma om det är 1,3k/år eller som nuvarande 2,3k/år.
Jag är ok för att betala den via skatten. Och som sjukersatt, så betalar jag i alla fall mer skatt i % än om jag skulle kunnat arbeta.
Faktist inte så stor skillnad till när jag arbetade, det som jag nu betalar i skatt.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Inaktiv

** tråd låst i väntan på rensning/moderering (ot/urspårning) /mod **

Edit:
** Tråd Rensad med den GROVA kvasten, det strök säkert med ett inlägg eller två som kunde varit kvar om man finlirat.

Tyvärr så strök även ett intressant sido-spår med, eftersom diskussionen inte kunde hållas på en saklig nivå *trist*

** Eftersom vissa, trots tidigare rensning och tillsägelse i tråden, fortfarande inte kunde hålla sig till ämnet låter jag tråden vara låst tills vidare (jag ska diskutera med övriga moderatorer om vi ska ompröva mitt beslut i frågan) **

2018-04-20: Tråd upplåst!

Vi testar låsa upp igen för att engagerade ska kunna fortsätta en vettig diskussion. Skippa påhoppen och sidospåren, tänk först och posta sedan. Ser ni någon som retar er, rapportera istället för att bråka tillbaka. Vi kommer helt sonika kasta ut folk som inte kan bete sig, och/eller låsa tråden igen.

//EÅ

Rensning
Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Ja du har säkert rätt, jag räknade nog på hela befolkningen haha, orkar inte räkna om igen. Så går det när man inte lägger sig själ i det och har bråttom
Jag lovar dock att återkoppla till dig när vi efter år 1 får facit på hur mycket dom faktiskt fick in, men att det kommer bli mer än dagens intäkter kan vi nog vara säkra på.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orfi:

@Söderbäck: Ja du har säkert rätt, jag räknade nog på hela befolkningen haha, orkar inte räkna om igen. Så går det när man inte lägger sig själ i det och har bråttom
Jag lovar dock att återkoppla till dig när vi efter år 1 får facit på hur mycket dom faktiskt fick in, men att det kommer bli mer än dagens intäkter kan vi nog vara säkra på.

Mvh

Det tycker jag låter som en bra deal :).
Högst nyttigt att faktiskt kolla upp om det lovas runt och hålls tunt.
Dessutom så sträcker sig inte befintlig plan längre än 2019 och vad som händer därefter behöver vi grotta mer i också. Helt med dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

@Söderbäck: Ja du har säkert rätt, jag räknade nog på hela befolkningen haha, orkar inte räkna om igen. Så går det när man inte lägger sig själ i det och har bråttom
Jag lovar dock att återkoppla till dig när vi efter år 1 får facit på hur mycket dom faktiskt fick in, men att det kommer bli mer än dagens intäkter kan vi nog vara säkra på.

Mvh

Enligt SCB så var antalet skattebetalare 2016 7 467 838 stycken. Baserat på dina tidigare uppgifter och antaganden så blir det då ca 7,72 Miljarder i skatteintäkter från det nya förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men då blir det inte Public service längre.

Public service har inget med hur avgifterna tas in. Så det skulle gå lika bra om de skickade ut tv-boxar till de som vill ha SVT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Varifrån tror du SVT får sina siffror? Genom att fråga folk på sta'n?
Hur tänker du?

De har önskat att många ska se programmet och gjort egna uppskattningar av tittarsiffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

De har önskat att många ska se programmet och gjort egna uppskattningar av tittarsiffrorna.

Nej det är inte så det går till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

De har önskat att många ska se programmet och gjort egna uppskattningar av tittarsiffrorna.

Eh, nä inte riktigt så det går till. Tittarsiffror mäts av MMS (http://mms.se). Det är viktigt att tittarsiffrorna går att lita på eftersom de ligger till grund för vad annonsörer betalar, bland annat. Såhär beskriver MMS på sin egen sajt hur det går till:

Tittarpanelen består av 3000 rapporterande hushåll motsvarande cirka 6360 personer. Varje hushåll är utrustad med en mätare med tillhörande fjärrkontroll, med vilken varje hushållsmedlem loggar in sig med en personlig knapp. En display på TV-mätaren bekräftar alla knapptryckningar som görs. Tillfälliga gäster i hushållet registrerar också sitt TV-tittande samt uppgifter om kön och ålder. För hushållets ordinarie medlemmar finns förutom kön och ålder ytterligare en stor mängd bakgrundsdata inkodade. I panelhushållen finns en mätare per TV-apparat. Mätaren registrerar tittandet genom att lyssna av ljudet som spelas upp och varje natt överförs informationen till Nielsen Audience Measurement via telefonnätet eller GSM. Ljudet som mätarna fångat upp matchas sedan mot ett referensbibliotek för att ta reda på vad som tittats på samt om det sågs live eller tidsförskjutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Public service har inget med hur avgifterna tas in. Så det skulle gå lika bra om de skickade ut tv-boxar till de som vill ha SVT.

Tanken var nog att konceptet "Public Service" inte längre är just en tjänst för allmänheten om det blir något man betalar direkt för att få tillgång till kanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tanken var nog att konceptet "Public Service" inte längre är just en tjänst för allmänheten om det blir något man betalar direkt för att få tillgång till kanalerna.

Det så det fungerar idag.
Men nu betalar man för tv-apparaten. Den är inte så public som man ger sken av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eh, nä inte riktigt så det går till. Tittarsiffror mäts av MMS (http://mms.se). Det är viktigt att tittarsiffrorna går att lita på eftersom de ligger till grund för vad annonsörer betalar, bland annat. Såhär beskriver MMS på sin egen sajt hur det går till:

Tittarpanelen består av 3000 rapporterande hushåll motsvarande cirka 6360 personer. Varje hushåll är utrustad med en mätare med tillhörande fjärrkontroll, med vilken varje hushållsmedlem loggar in sig med en personlig knapp. En display på TV-mätaren bekräftar alla knapptryckningar som görs. Tillfälliga gäster i hushållet registrerar också sitt TV-tittande samt uppgifter om kön och ålder. För hushållets ordinarie medlemmar finns förutom kön och ålder ytterligare en stor mängd bakgrundsdata inkodade. I panelhushållen finns en mätare per TV-apparat. Mätaren registrerar tittandet genom att lyssna av ljudet som spelas upp och varje natt överförs informationen till Nielsen Audience Measurement via telefonnätet eller GSM. Ljudet som mätarna fångat upp matchas sedan mot ett referensbibliotek för att ta reda på vad som tittats på samt om det sågs live eller tidsförskjutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte dumt om man själv kan tala om hur gammal man är. Det blir som ungdomens källa.
Vad jag förstår så behöver man inte titta på programmet, bara knappa in sig i en separat dosa. Har man aldrig sett på tv förr så kan man göra det dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det så det fungerar idag.
Men nu betalar man för tv-apparaten. Den är inte så public som man ger sken av.

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar? Om man ska aktivt prenumerera på SVT så kommer såklart en hel del att välja bort det, vilket gör att det inte längre blir just public service. Sedan finns det ju även en hel del radiokanaler som Public Service ligger bakom.

Att ta bort kopplingen till att TV-apparaten är det som avgör om man ska betala eller inte lär nog vara en av anledningarna till att man nu vill lägga det på skatten i stället.

Permalänk
Medlem

@abki: Om du sitter på bättre siffror än MMS så kan du ju göra bra business. Frågan är bara hur du lyckats få fram dem. ** bort//mod**

§1
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av D_River:

Nuvarande TV-Avgift är 2 400kr/år, så skillnaden till 2x1300 minskar och minskar.

Nyfiken, vad menar du med direktsändningar efter tablån?

Nu har jag snackat med SVT, appen till Apple-Tv har inte ”Kanaler”. Men de skulle ta förslaget med sig så kanske det kommer nästa uppdatering.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Inaktiv

**Tråden lätt rensad från OT (återigen).
Ämnet är att TV-avgiften föreslås ersättas med skatt. Inte Public Service vara eller icke vara, eller hur SVT/PS utför sitt uppdrag.
Håller er till ämnet!
//mod **

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Nu har jag snackat med SVT, appen till Apple-Tv har inte ”Kanaler”. Men de skulle ta förslaget med sig så kanske det kommer nästa uppdatering.

Tackar för informationen. Jag hoppas att de lägger till den funktionen.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush_Robert:

Utmärkt förslag. Prislappen förväntade jag dock skulle vara lägre än idag (per person) eftersom fler kommer vara med och betala i det nya förslaget.

Jag förstår inte hur folk kan gnälla om att behöva vara med o betala för något "de inte använder". Så funkar det med de flesta offentligt finansierade förmåner i det här landet.
Antar att ni inte heller tycker er skatt ska gå till sjukvården. För ni är ju inte aldrig sjuka? Föräldrapenning? Ni har ju inga bar.... *poff* rätt var det är så är ni in en punkt i livet då ni får barn och klagar inte längre på den svenska föräldraförsäkringen.

Tycker man nyheterna är vridna så får man tycka det, SVT är inte alltid felfria. Men den fakta-baserade information de levererar är värt de pengarna de ber om. Ta en titt ut i resten av världen och inse hur jäkla bra vi har det i detta landet. Även om allting såklart kan bli bättre.

Fast att folk tänker SVT & sjukvård/fp går inom samma ram är ju bara dumt, men att bara fortsätta lägga skatter på allting även fast man inte använder nånting som public service är inte rätt väg att gå, vill man använda SVT, betala för SVT. Lägg ner alla kanaler och behåll enbart nyheter på SVT så har du ju minskat kostnaderna, sen så lägger du SVT2 på en betalkanal för dom som vill.

Jag betalar gärna skatt, men inte i överdrift som det är på väg att göra. Det är ju bara kolla på bonus/malus och miljözonerna, dom höjer skatterna(mycket) på nya bilar som klarar av E6 kraven. Men dom vill samtidigt att folk ska köpa nya bilar(?) Sen så finns det ju många mellan 17-18 modellerna som klarar av E6, men själva iden är ju fortfarande dum. Samtidigt samma regering sa ju att dom inte skulle röra bensin/diesel skatten som har blivit höjt 2(?) gånger, så varje liter du tankar betalar du ungefär 70% rakt till statskassan.

Visst, vi har det "bra", men vi betalar ju samtidigt enormt mycket för det. Högsta skatten i EU, snart högsta drivmedelsskatten i världen(i ett land som är bl.a dom mest glesbyggda). För varje "vanlig familj med lön" så blir ju en höjning där, en annan där mycket i slutändan. Bara för min familj klarar oss bra betyder ju inte att jag bara ska acceptera det.

Permalänk
Inaktiv

**Tråden lätt rensad från OT och §1 (återigen).
Ämnet är att TV-avgiften föreslås ersättas med skatt. Inte Public Service vara eller icke vara, eller hur SVT/PS utför sitt uppdrag.
Håller er (någorlunda) till ämnet!
//mod **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizeeu:

Fast att folk tänker SVT & sjukvård/fp går inom samma ram är ju bara dumt, men att bara fortsätta lägga skatter på allting även fast man inte använder nånting som public service är inte rätt väg att gå, vill man använda SVT, betala för SVT. Lägg ner alla kanaler och behåll enbart nyheter på SVT så har du ju minskat kostnaderna, sen så lägger du SVT2 på en betalkanal för dom som vill.

Jag betalar gärna skatt, men inte i överdrift som det är på väg att göra. Det är ju bara kolla på bonus/malus och miljözonerna, dom höjer skatterna(mycket) på nya bilar som klarar av E6 kraven. Men dom vill samtidigt att folk ska köpa nya bilar(?) Sen så finns det ju många mellan 17-18 modellerna som klarar av E6, men själva iden är ju fortfarande dum. Samtidigt samma regering sa ju att dom inte skulle röra bensin/diesel skatten som har blivit höjt 2(?) gånger, så varje liter du tankar betalar du ungefär 70% rakt till statskassan.

Visst, vi har det "bra", men vi betalar ju samtidigt enormt mycket för det. Högsta skatten i EU, snart högsta drivmedelsskatten i världen(i ett land som är bl.a dom mest glesbyggda). För varje "vanlig familj med lön" så blir ju en höjning där, en annan där mycket i slutändan. Bara för min familj klarar oss bra betyder ju inte att jag bara ska acceptera det.

"samma regering sa ju att dom inte skulle röra bensin/diesel skatten som har blivit höjt 2(?) gånger"
Sen när har politikers uttalande varit sanning. Vi har t.ex. moms idag. Det är en tillfällig skatt enligt politikers uttalanden då den kom. Men tillfällig kan vara många 10-tals år om det inte är evigt. Samma är att inte röra något gäller inte efter uttalandet, bara före. Politiker har ett helt eget språk och har inte ännu lärt sig vad svenska är, det måste vi alla andra för
stå.
Har haft en del samröre med skatteverket. Där anser man att en väldigt lång tid är under 1 månad, även där har man stora språkproblem och vet inte vad olika språkbegrepp betyder normal.
Det borde finnas personer som kan översätta deras språk till svenska men är rädd att det inte finns någon som kan förstå dom. Det måste vi tänka speciellt på nu när valet av partinamn snart kommer.

**bort mod** Hade det varit service skulle det finnas 1 deltidskanal för tv och 1 för radio. Men politiker har egna språk och begreppen betyder andra saker än normalt.

OT //Mod
Permalänk
Medlem

Suck. Sparar man in på gungorna så spenderas det omedlbart på karusellen.. Vanföreställningen att staten kan eller bör försöka skapa jobb måste fan bort. Bort bort bort.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artik...

Permalänk
Medlem

@Olegh:

Fast det är ingen vanföreställning - staten (och landsting och kommuner) skapar naturligtvis hundratusentals jobb i Sverige.

I det här fallet handlar det då om glesbygdspolitik.
Radiotjänst lokaliserades en gång i tiden i Kiruna, för det spelar ju inte ett skit roll var i landet de som gör det jobbet fysiskt sitter.
När Radiotjänst nu ser ut att läggas ned så blir frågan om staten kan hitta nån annan verksamhet de kan lägga där.

Inte konstigt alls - om man tycker att det är av värde att folk skall kunna bo i hela landet, och inte bara i några få storstäder.
Det finns bred politisk enighet om de här frågorna också, så det hade inte spelat nån roll om vi haft en annan regering.

Frågan är ju snarare varför alla statliga verk och myndigheter - som finansieras med alla svenskars skattepengar (eller som i fallet med Radiotjänst då, licensavgiften) - skall ligga i storstäderna? Eller mer specifikt Stockholm - där de allra, allra mest sånt ligger.

Finns ju oftast ingen som helst anledning att det skall göra det och om något blir det antagligen bara billigare för staten (och skattebetalarna) på sikt att lägga verksamheter i glesbygd där allt från lokalkostnader till löner är lägre än i Stockholm.