Permalänk
Medlem

Problem med internet och Bahnhof

Det är så att ända sedan jag flyttade in i min nuvarande lägenhet så finns det ett svårdiagnostiserat problem med internet och Bahnhof är inte helt hjälpsamma och teknikerna dem skickar (inhyrda) har gjort saken värre. Symptomen är att jag förlorar i slumpmässiga tillfällen internet som i sin tur kräver antingen en release eller total omstart av router. Hur många gånger jag behöver utföra detta är varierande och problemet dyker upp precis när det själv vill, där är inget förbestämt mönster till problematiken och varken jag eller Bahnhof kan sätta knut på det hela. Det kan uppstå mitt under dagen, kvällen eller inte alls - eller så sker det medans jag och alla andra sover.

Jag har haft 4 hemmaroutrar av olika märken och nuvarande använder jag en dator som pfSense router som på något sätt har minimerat symptomen - men det sker i vilket fall.

Har försökt med följande:

Olika routrar (2 st Dlink, Apple Airport Extreme, Asus RT AC68U)
Olika firmwares på dessa routrar
Olika nätverkskablar
Dator direktansluten
Diagnostierat med en Raycore enhet

Jag felanmälde (fredag den 25e) efter ha stött på problemet ytterligare ännu en gång, Bahnhof skickar en tekniker från "Wireless Communication" om jag minns rätt. Denna tekniker kommer hem till mig med diverse verktyg för att kontrollera vägguttaget och kommunikationen med switchen. Mot slutet av processen så bestämde teknikern sig för att byta ut RJ45 kontakten i väggen (bor i lägenhet), sagt och gjort utförde denne sitt (var under tiden distraherad av mina katter så jag följde inte hans process visuellt). Klink klonk så tryckte han in allt och ringde även till ett center som jag inte kan namnet på för att bekräfta (lät det som iaf). Han tackade för sig och jag tackade för hjälpen, sen satte jag mig vid datorn - JAG HAR NU INGET INTERNET I NÅGON SOM HELST BENÄMNING.

Internet var HELT borta, IP var inte att tala om utan nu gav det ingen som helst LED indikator vid koppling. Jag ringde Bahnhof (det var nu måndag den 28e) och felanmälde det hela, supportkillen sa att han skulle kontakta en ansvarig. Det går till dagen efter (tisdag) utan någon som helst förändring - jag felanmäler IGEN. Senare under dagen blir jag kontaktad av en ny tekniker och vi båda kom överens om ett datum (fredag den 1e juni) - TEKNIKERN KOM ALDRIG, något frustrerad så messar jag teknikern från tisdags och får information om att dem hade skickat en ny tekniker men på något jävla vänster aldrig kom till mig, denne tekniker försökte inte heller kontakta mig (varken på mobilen eller dörrpanelen) under dagen. Jag får ett mindre sms från teknikern jag blev kontaktad av i tisdags att dem ska gå på Bahnhof. (vad nu anledningen är)

Så, jag kommer nu ha i över en vecka varit utan internet och har inte fått den hjälp jag behöver eller blivit erbjuden kompensation för besväret.

Vad fan ska jag göra? Jag har bara haft en tekniker hos mig och han bytte ut RJ45 uttaget och jag vill inte röra det utifall det gör mig till en variabel.

Edit:

Att tillägga, teknikern jag hade här kunde konstatera att felet låg inte på mitt håll, iaf tills han själv orsakade ett värre.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Vila i frid

Om du har NAT'ad IP, begär att få publik IP.

När det händer, vad har du då för trafik på WAN? Använd capture med pfSense eller koppla WAN direkt till datorn och kika med Wireshark. Ser du management-trafik, inget alls eller något annat på WAN-snöret när det skiter sig? Hur ser din DHCP-kommunikation ut med Bahnhof? Förlorar du DHCP-lease eller lägger "internet" av mitt under en lease? Hur långt kan du pinga om det sker när du har en aktiv dhcp-lease?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om du har NAT'ad IP, begär att få publik IP.

När det händer, vad har du då för trafik på WAN? Använd capture med pfSense eller koppla WAN direkt till datorn och kika med Wireshark. Ser du management-trafik, inget alls eller något annat på WAN-snöret när det skiter sig? Hur ser din DHCP-kommunikation ut med Bahnhof? Förlorar du DHCP-lease eller lägger "internet" av mitt under en lease? Hur långt kan du pinga om det sker när du har en aktiv dhcp-lease?

Jag kan inte få IP i och med varken pfSense eller min ena router (som jag gjorde till en accesspunkt) då ingen signal alls, kommer fram. Det är som om på andra sidan av kablaget har dragits ut bara för att jävlas med mig. Så trafiken är inte bara helt noll, om detta vore en bil så startar den inte alls. Kopplar jag kabeln direkt till en switch och routern till samma så lyser bara routern upp som "etablerad länk" (upptäcksbar) men internet "länken" är helt frånvarande. Det finns ingen poäng att göra DHCP lease när det ändå inte finns något annat som flöder. Gör jag datorn som direktansluten till internet så visar Windows att det inte finns något på andra sidan som sladden är kopplad till (röd/kryssat ikon), och då har jag testat båda kablarna.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Att du inte ens får länk längre tyder på att teknikern kopplat fel i jacket. Plocka loss det och dubbelkolla så att alla ledare sitter fast ordentligt på rätt plats.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ohem:

Det finns ingen poäng att göra DHCP lease när det ändå inte finns något annat som flöder.

Anslut din dator direkt till WAN-anslutning. Ställ manuellt in adress t.ex. 10.10.10.2 på din dators NIC. Spela nu in WAN-trafiken med Wireshark så bör du se management-trafik från din ISP och diverse broadcast. Denna PCAP fil sparad mha Wireshark är väldigt bra info när du ringer och felanmäler din anslutning. Ser du ingen annan trafik än din egen dators "brus" är det förmodligen ett fysiskt fel mellan ditt vägguttag och leveratörens switch i er byggnad.

Det är svårt att ge mer handfasta direkta råd när man inte har vetskap om din kunskapsnivå om osi layers etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Anslut din dator direkt till WAN-anslutning. Ställ manuellt in adress t.ex. 10.10.10.2 på din dators NIC. Spela nu in WAN-trafiken med Wireshark så bör du se management-trafik från din ISP och diverse broadcast. Denna PCAP fil sparad mha Wireshark är väldigt bra info när du ringer och felanmäler din anslutning. Ser du ingen annan trafik än din egen dators "brus" är det förmodligen ett fysiskt fel mellan ditt vägguttag och leveratörens switch i er byggnad.

Det är svårt att ge mer handfasta direkta råd när man inte har vetskap om din kunskapsnivå om osi layers etc.

Sant mycket av den kuskapen ha siprat ut genom åren, dem flesta problem man har bemött har inte riktigt krävt sådan kraftig felsökning. Kanske ska ta igen det lite.

Men jag har iaf under senaste timmen gått igenom med supporten och gjort en ny felanmälan och enklare felsökning (enligt deras processer i pappret), så jag får se hur det går. Under tiden så ska jag kolla in Wireshark metodiken.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Får du länk när du ansluter din dator (ej router) direkt till uttaget?
Om inte är det felkopplad. Med länk menar jag att lamporna på nätverkskortet lyser.

att visuelt inspektera uttaget och trådarna kanske hjälper, men man vet inte hur det är kopplat på andra sidan.

Risken är ju att han testade med sin egen dator där och då blev det dhcp lås, så när du sen koppla in datorn så får du inget ip pga man måste frigöra leasen från ISP, eller vänta hur länge nu det är leasat.

När/om du nu får IP igen och kan surfa vad är symptomen när det slutar funka? Kan du pinga din gateway (dvs ISP's gateway, ofta samma som ditt WAN ip fast med 1 i slutet), en pingplotter på en domän nånstans visar detta också. Ibland är det bara DNSerna som suger, så om du kan pinga gateway men inte kommer åt en hemsida, testa då skriv i cmd "nslookup hemsida.se" och funkar inte det testa "nslookup hemsida.se 1.1.1.1"

Permalänk
Medlem

Suck, jag fick nog med att vänta på teknikern och tog lite initiativ, och hittade felet. I det "nya" keystone jacket så vara alla trådar var rätt kopplade men problemet var ett par trådar som snuddade vid varandras ändar, så mer eller mindre kortslutning. så jag böjde undan ena tråden litegran och vips - Internet.

Suck

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Fått liknande problem med Comhem. Hade ett glappande uttag som gjorde att TV och Internet var instabilt och dålig/ingen bild på vissa kanaler. Men idag så var tekniker här och bytte uttaget och nu är allt dött. Tack för det....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ohem: En vän till mig hade problem med strömadaptern till Raycore:n. Det märktes genom att teknikern testade hur iptv:n fungerade. Helt enkelt att strömmen var inte tillräckligt stark. Det var supersvårt att felsöka då allt annat och även grannarna fungerade felfritt.