Det är så att ända sedan jag flyttade in i min nuvarande lägenhet så finns det ett svårdiagnostiserat problem med internet och Bahnhof är inte helt hjälpsamma och teknikerna dem skickar (inhyrda) har gjort saken värre. Symptomen är att jag förlorar i slumpmässiga tillfällen internet som i sin tur kräver antingen en release eller total omstart av router. Hur många gånger jag behöver utföra detta är varierande och problemet dyker upp precis när det själv vill, där är inget förbestämt mönster till problematiken och varken jag eller Bahnhof kan sätta knut på det hela. Det kan uppstå mitt under dagen, kvällen eller inte alls - eller så sker det medans jag och alla andra sover.
Jag har haft 4 hemmaroutrar av olika märken och nuvarande använder jag en dator som pfSense router som på något sätt har minimerat symptomen - men det sker i vilket fall.
Har försökt med följande:
Olika routrar (2 st Dlink, Apple Airport Extreme, Asus RT AC68U)
Olika firmwares på dessa routrar
Olika nätverkskablar
Dator direktansluten
Diagnostierat med en Raycore enhet
Jag felanmälde (fredag den 25e) efter ha stött på problemet ytterligare ännu en gång, Bahnhof skickar en tekniker från "Wireless Communication" om jag minns rätt. Denna tekniker kommer hem till mig med diverse verktyg för att kontrollera vägguttaget och kommunikationen med switchen. Mot slutet av processen så bestämde teknikern sig för att byta ut RJ45 kontakten i väggen (bor i lägenhet), sagt och gjort utförde denne sitt (var under tiden distraherad av mina katter så jag följde inte hans process visuellt). Klink klonk så tryckte han in allt och ringde även till ett center som jag inte kan namnet på för att bekräfta (lät det som iaf). Han tackade för sig och jag tackade för hjälpen, sen satte jag mig vid datorn - JAG HAR NU INGET INTERNET I NÅGON SOM HELST BENÄMNING.
Internet var HELT borta, IP var inte att tala om utan nu gav det ingen som helst LED indikator vid koppling. Jag ringde Bahnhof (det var nu måndag den 28e) och felanmälde det hela, supportkillen sa att han skulle kontakta en ansvarig. Det går till dagen efter (tisdag) utan någon som helst förändring - jag felanmäler IGEN. Senare under dagen blir jag kontaktad av en ny tekniker och vi båda kom överens om ett datum (fredag den 1e juni) - TEKNIKERN KOM ALDRIG, något frustrerad så messar jag teknikern från tisdags och får information om att dem hade skickat en ny tekniker men på något jävla vänster aldrig kom till mig, denne tekniker försökte inte heller kontakta mig (varken på mobilen eller dörrpanelen) under dagen. Jag får ett mindre sms från teknikern jag blev kontaktad av i tisdags att dem ska gå på Bahnhof. (vad nu anledningen är)
Så, jag kommer nu ha i över en vecka varit utan internet och har inte fått den hjälp jag behöver eller blivit erbjuden kompensation för besväret.
Vad fan ska jag göra? Jag har bara haft en tekniker hos mig och han bytte ut RJ45 uttaget och jag vill inte röra det utifall det gör mig till en variabel.
Edit:
Att tillägga, teknikern jag hade här kunde konstatera att felet låg inte på mitt håll, iaf tills han själv orsakade ett värre.