Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpte dator på tradera - Gjorde jag ett fynd?

Permalänk
Medlem

Köpte dator på tradera - Gjorde jag ett fynd?

Hej,

Köpte precis en dator på tradera, och skulle vilja veta vad ni anser om priset samt datorn och ifall det var värt det.

Får jag skicka PM till någon här för lite rådgivning snälla?

Permalänk
Medlem

Tror det blir bättre om du postar här.

Min lärdom är att man sällan gör fynd på tradera. Alltid någon annan lirare som har det man tänkt köpa på bevakning och bjuder högre, eller så är man den som bjuder högst. Sen väldigt många som inte hittat till prisjakt...

Däremot är det gött att sälja på tradera. Vid flera tillfällen sålt för högre än vad jag köpte (köpte nytt, sålde begagnat (obs, inte köpt för att medvetet sälja till högre pris, utan jag har använt produkten). Eller att man säljer något och värdeminskningen är väldigt liten.

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv direkt här i tråden istället så får du hjälp extremt mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Här är datorn :

https://www.tradera.com/item/120202/311576040/monster-dator-

Hur mycket hade ni betalat för detta om det var era pengar? min kunskap gällande datorer sträcker sig inte särskilt långt, vad är det ja borde testa när jag hämtar datorn ?

Permalänk
Inaktiv

Säljaren förlorade en hel del pengar på värdeminskning, det som gör mig fundersam är att personen som har monterat datorn ändå måste kunna en hel del. Det är inget bygge man bara slänger ihop, sedan direkt efter sälja den.

En dator i denna klass speciellt när det handlar om en säljare med litet betyg så är det inget man ska förskottsbetala och sedan hopas på att den kommer på posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Säljaren förlorade en hel del pengar på värdeminskning, det som gör mig fundersam är att personen som har monterat datorn ändå måste kunna en hel del. Det är inget bygge man bara slänger ihop, sedan direkt efter sälja den.

En dator i denna klass speciellt när det handlar om en säljare med litet betyg så är det inget man ska förskottsbetala och sedan hopas på att den kommer på posten.

Den skall hämtas på plats, vi skall även ringa tillsammans till butiken för att bekräfta allt från garanti till kvitto osv. Precis som du säger, ja fick det till att nypriset ligger på 35,000kr +

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hasson39:

Den skall hämtas på plats, vi skall även ringa tillsammans till butiken för att bekräfta allt från garanti till kvitto osv. Precis som du säger, ja fick det till att nypriset ligger på 35,000kr +

Ok bra, Intel i7 7820x 8cores är en lite speciell, men helt klart bortsett från priset på denna och moderkortet så är den riktigt bra.

Var bara väldigt noggrann med allt, testa gärna något krävande hos säljaren som ett spel.
Det ringer lite varningsklockor hos mig som säger för bra för att vara sant. Samtidigt så är såna datorer mer svårsålda är mer vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok bra, Intel i7 7820x 8cores är en lite speciell, men helt klart bortsett från priset på denna och moderkortet så är den riktigt bra.

Var bara väldigt noggrann med allt, testa gärna något krävande hos säljaren som ett spel.
Det ringer lite varningsklockor hos mig som säger för bra för att vara sant. Samtidigt så är såna datorer mer svårsålda är mer vanliga.

Tycker också att det är lite för bra för att vara sant, men allt skall som sagt testas på plats, trots att jag inte är särskilt kunnig så kan jag åtminstone bekräfta att det är rätt delar som sitter i, att datorn är tyst, testa ett par spel, och självklart höra när han ringer upp företaget gällande kvittot.

Är det något annat jag bör tänka på ? Större företag som komplett webhallen erbjuder väl garanti så länge man har kvittot, eller måste det vara ursprungsägaren ?

Jag har kollat upp alla delar, moderkortet ligger på ca 6000kr , grafikkortet 12,000kr, minnerna 3000kr, osv osv.

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt som @anon159643 säger att man säljer efter en månad. Men ja låter ju som ett kap om allt är i sin ordning.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd

Är set för bra för att vara sant ...........

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Men detta är ändå svart på vitt? Om jag åker dit och allt ser bra ut, så är det väl bara tuta och köra? Låt oss vända på det, vad är det jag borde kolla för att förhindra att jag blir lurad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasson39:

Men detta är ändå svart på vitt? Om jag åker dit och allt ser bra ut, så är det väl bara tuta och köra? Låt oss vända på det, vad är det jag borde kolla för att förhindra att jag blir lurad?

Du kan börja med att installera cpu-z och kolla så att det stämmer där så att det sitter ett GTX 1080 TI, CPU,RAM och inte något annat kort annans så kan man kolla det i enhetshanteraren.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Är det något annat jag bör tänka på ? Större företag som komplett webhallen erbjuder väl garanti så länge man har kvittot, eller måste det vara ursprungsägaren ?

Formellt tror jag garantin bara gäller för den ursprungliga köparen. Du får kolla med företaget han har köpt komponenterna av vad som gäller om du köpt i andra hand. De kan dock inte undkomma reklamationsrätten. Om varan var behäftad med ett ursprungligt fel har du rätt att få felet åtgärdat.

Permalänk

Onödigt att misstänkliggöra, jag sålde också en dator till stor förlust kort efter inköp, och jag hade mina anledningar.

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/120202/312828238/monster-dator-

Ångra säljaren sig att sälja för det priset och lägger ut igen med högre utgångsbud?

Permalänk
Avstängd

@PeanutPowerz: Väldigt skumt.

Permalänk
Medlem

Ingen säljare som går att lita på uppenbarligen, var försiktig

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Det kanske är Ts som e säljaren...…;)

Permalänk
Avstängd

Skulle inte förvåna mig om det läcker vatten över tid alternativt att där är någonting med hårdvaran som visar sig under mycket begränsade förhållanden. Skulle själv aldrig få för mig att köpa en färdigbyggt dator. Man missar det roliga med bygget och det finns en risk med att något blivit fel under någon annans bygge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeanutPowerz:

https://www.tradera.com/item/120202/312828238/monster-dator-

Ångra säljaren sig att sälja för det priset och lägger ut igen med högre utgångsbud?

Mycket intressant.

Jag förstår inte riktigt detta med att datorn som säljare säljar räknas som entusiastdator med tanke på vattenkylning etc. Det är inget som en person bara bygger ihop utan att hänga på olika datorforum och diskutera val av allt möjligt.
Varför då försöka kränga en sådan sak på en aktionsida där det är att köpa grisen i säcken?
Det är väldigt svårt att få bra betalt på en sådan dator på tradera om man inte har många betyg innan för dyrare saker.
Jag vet fler på tradera som har låtit någon med mer betyg sälja deras dyrare saker just för detta. Personen som agerar målvakt är då nära bekant då den får skit om det strular.

Permalänk
Avstängd

Skit i säljer då personen verka inte vilja sälja den för det priset.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tyvärr så var det nog för bra för att vara sant, han lär på sin höjd få kontot avstängt men det är väl bara att göra ett nytt för honom, han har ändå inte mycket omdömen, så han bryr sig nog inte.

Segt mannen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

https://i.imgur.com/C8S86ft.png

Skit i säljer då personen verka inte vilja sälja den för det priset.

Det konstiga här är väl att har man lagt ut en sak så många gånger utan att få den såld så borde man fundera på varför.
Svaret är enkelt, folk är rädda för att köpa dyra saker av okända med lite betyg, när det är en nischad produkt med vattenkylning etc gör det ej saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tyvärr så var det nog för bra för att vara sant, han lär på sin höjd få kontot avstängt men det är väl bara att göra ett nytt för honom, han har ändå inte mycket omdömen, så han bryr sig nog inte.

Segt mannen

Konton på Tradera är dock kopplade till personnummer och BankID numera. Så om han inte tänker använda någon skäktnings eller väns personnummer så kommer han inte kunna fortsätta sälja på tradera

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det konstiga här är väl att har man lagt ut en sak så många gånger utan att få den såld så borde man fundera på varför.
Svaret är enkelt, folk är rädda för att köpa dyra saker av okända med lite betyg, när det är en nischad produkt med vattenkylning etc gör en saken bättre.

Sant.

Och en till orsak kan vara risken att skicka den via posten då dator kan ta skadad.

Om jag hade börjat sälja saker så hade jag sålt små saker för att bygga upp bättre betyg innan man går över till dyra saker.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Konton på Tradera är dock kopplade till personnummer och BankID numera. Så om han inte tänker använda någon skäktnings eller väns personnummer så kommer han inte kunna fortsätta sälja på tradera

Säger du det? well, jag har iaf inte behövt göra det med mitt gamla konto så jag antar att det bara är konton som skapas nu och framåt som har det kravet :X

Permalänk
Medlem

Märkligt att en ny annons på samma vara ligger ute igen. Kommer följa denna tråden.

TS, har du provat kontakta säljaren om varför han omlistat datorn?

Permalänk
Medlem

Hahah kan alla ta det lugnt för ett ögonblick. Ni gjorde mig tveksam, och helt ärligt rädd, så jag bad honom vänta någon dag, och låta mig tänka över detta. Så antar att han har lagt ut den igen .

Saken är att han bor 10 min bort från mig, så jag funderar helt ärligt på att göra ett besök , men problemet är att jag inte är särskilt kunnig, allt jag vet är hur man kollar så att alla delar stämmer överens. Testar ett krävande spel, och vad mer ?

Kvittot och allt sånt kommer vi tillsammans ringa in till komplett för att bekräfta.

Vad tycker ni jag borde göra? Allt är väl ändå svart på vitt, allt går väl att kolla upp ?

Permalänk
Medlem

Ok, om han tror köparen backar ut är det inget konstigt att han omlistar det.

Darran, tror inte du behöver vara orolig. Varför säljer han den så snabbt?
-Han behöver pengar (ångerrätten har redan gått ut)
-Man tappar mycket pengar vid försäljning av komplett dator
-Han vill byta till MAC/OSX
-Han vill byta till laptop

Kan finnas massor av andra anledningar till att man säljer, men testa bara att allting funkar vid köp så ska du se att det går bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasson39:

Hahah kan alla ta det lugnt för ett ögonblick. Ni gjorde mig tveksam, och helt ärligt rädd, så jag bad honom vänta någon dag, och låta mig tänka över detta. Så antar att han har lagt ut den igen .

Saken är att han bor 10 min bort från mig, så jag funderar helt ärligt på att göra ett besök , men problemet är att jag inte är särskilt kunnig, allt jag vet är hur man kollar så att alla delar stämmer överens. Testar ett krävande spel, och vad mer ?

Kvittot och allt sånt kommer vi tillsammans ringa in till komplett för att bekräfta.

Vad tycker ni jag borde göra? Allt är väl ändå svart på vitt, allt går väl att kolla upp ?

Om jag inte miss fel så är vare bud bindande sen vet jag inte vem som kommer få problem.

Tycker min ide är enkel CPU-Z och checka av kvitton och prova spela något.

Sen om det stämmer att den är bara en månad gammal så bruka det inte uppstå några problem men man vet aldrig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666