Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vi vet redan vad han gör, dvs spelar spel. Och ja vad spelar det för roll om det är "i stort sett" noll prestandaförlust i spel? Att folk är sådana fanboys att man tycker det är försvarbart att gå back med möjligen tusentals kronor för ingen vinst? Normalt hade dom flesta förmodligen ifrågasatt om det är värt att byta för en 5% ökad prestanda, men nu får du samma eller sämre.

Det sista du skrev ger mig vibbar om att du är otroligt rädd för vad andra tycker om dig, om det ska vara så märkvärdigt att "uttrycka sig fel". Dessutom har jag inte fel någonstans eftersom det handlar om en åsikt, min åsikt att det är ett dåligt val och mina skäl till detta. Men är det bättre att ha "rätt" åsikt kanske så man får lite tummen upp så man kan känna att man är socialt accepterad?

Du vet att vi diskuterar på ett entusiastforum gällande hårdvara va? Många lägger betydligt mer än tusentals kronor för enbart bättre temperaturer i vissa fall.

Ganska sorgligt att du känner dig tvungen att spela fanboy-kortet, för att inte tala om att du drar storslagna slutsatser om att vissa har ett behov att känna social acceptans bara för att man inte har samma åsikter som du har.

Klarar du inte av att diskutera eller att folk lägger tusentals kronor på hårdvara utan för dig accepterbar vinst i prestanda inom specifika områden är du nog tyvärr helt enkelt inne och skriver på fel ställe när du väljer ett hårdvaruforum för entusiaster.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Så fort någon tar upp att dom vill gå över till det röda laget så bruka tråden spåra ur en del.

TS: Det händer inte så jättemycket när det kommer till CPU även om du byter till ett 2600x så är det bara ett par FPS som du förlora och det är inget man lär märka av.

Sen vet man aldrig vad framtids CPU kan erbjuda.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du vet att vi diskuterar på ett entusiastforum gällande hårdvara va? Många lägger betydligt mer än tusentals kronor för enbart bättre temperaturer i vissa fall.

Ganska sorgligt att du känner dig tvungen att spela fanboy-kortet, för att inte tala om att du drar storslagna slutsatser om att vissa har ett behov att känna social acceptans bara för att man inte har samma åsikter som du har.

Klarar du inte av att diskutera eller att folk lägger tusentals kronor på hårdvara utan för dig accepterbar vinst i prestanda inom specifika områden är du nog tyvärr helt enkelt inne och skriver på fel ställe när du väljer ett hårdvaruforum för entusiaster.

Ja det vet jag, att andra slösar pengar är inget argument för att göra det. Eftersom fanboys gör precis som du gjorde, dvs försvara dåliga beslut enbart i favör till ett visst märke så är det inte orimligt att anta en sådan sak. Jag gjorde mig väldigt tydlig med vad det var jag ifrågasatte vad gäller social acceptans, nämligen detta:

Citat:

Därav är det ofta bättre att svara på frågan TS ställer istället för att sväva ut och riskera att uttrycka sig fel.

Alltså hade det ingenting att göra med åsikterna om ämnet i sig, så låtsas inte om det.

Man kan vara entusiast utan att slösa pengar, men vill du göra det så för all del, det är ju dina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ja det vet jag, att andra slösar pengar är inget argument för att göra det. Eftersom fanboys gör precis som du gjorde, dvs försvara dåliga beslut enbart i favör till ett visst märke så är det inte orimligt att anta en sådan sak. Jag gjorde mig väldigt tydlig med vad det var jag ifrågasatte vad gäller social acceptans, nämligen detta:

Alltså hade det ingenting att göra med åsikterna om ämnet i sig, så låtsas inte om det.

Man kan vara entusiast utan att slösa pengar, men vill du göra det så för all del, det är ju dina.

Detta börjar bli löjligt. Jag försvarar att TS har en egen vilja och ett eget val. Vill han byta till AMD, av principiella skäl så är det hans ensak.

Vad du sedan känner att du kan analysera av min personlighet genom några inlägg på ett teknikforum är tämligen off-topic och på gränsen till oförskämt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Tja kära medlemmar har datorn i sign alltså en 7700k och nu vill jag byta ut den till en ryzen processor. Frågan är då vilken? har ett asus b350 stirx här hemma med senaste bios så den kan ha senaste ryzen prollarna i sig. Spelar i 1440p 165hz med gsync, är bästa alternativet en 2600x? sorry om det verkar lite luddig är 30c i lägenheten atm

Ha det gött

Utan att ha läst tråden kan jag räkna ut med röven att det blir massa fanboy-skit "varför ska du byta till AMD intel är bättre bla bla". Skit i det. Spelar du i 1440P så är det inte CPU utan GPU som är flaskhals.

Jag skulle nog säga kör på en 2700X. Det fina med AMD är ju just de många kärnorna och trådarna och ska du ändå byta över till det röda laget kan du lika gärna köra på en cpu där fördelarna blir extra tydliga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

För att klargöra är inte missnöjd med prestandan i min 7700k men jag vill bort från intel som företag. Och istället för att sitta och kasta skit på dem i olika forum, så ska jag göra det värsta en konsument kan göra mot ett företag... sluta ge dem mina pengar.

Ha det gött

Kan hålla med dig i ditt missnöje mot Intel. Men problematisk nog så har du ju redan köpt 7700k (Intel har alltså redan fått dina pengar) och att göra dig av med den kommer inte leda till att Intel går i konkurs eller förlorar pengar.

För din och miljöns skull skulle jag hellre invänta tills det faktiskt kommer en AMD processor som gör det värt pengarna att "uppgradera".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Kan hålla med dig i ditt missnöje mot Intel. Men problematisk nog så har du ju redan köpt 7700k (Intel har alltså redan fått dina pengar) och att göra dig av med den kommer inte leda till att Intel går i konkurs eller förlorar pengar.

För din och miljöns skull skulle jag hellre invänta tills det faktiskt kommer en AMD processor som gör det värt pengarna att "uppgradera".

Kanske inte är samma sak men om TS säljer sina då den som köper det köper det av TS och inte av Intel då borde Intel förlora lite pengar då den inte köper nytt av Intel. Eller tänker jag fel?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kanske inte är samma sak men om TS säljer sina då den som köper det köper det av TS och inte av Intel då borde Intel förlora lite pengar då den inte köper nytt av Intel. Eller tänker jag fel?

Så skulle det kunna vara. Alternativt är det en person med lite lägre budget som står mellan en ny AMD eller begagnad Intel. Trogna Intel-fanboy köper troligtvis nytt kan jag tänka mig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Detta börjar bli löjligt. Jag försvarar att TS har en egen vilja och ett eget val. Vill han byta till AMD, av principiella skäl så är det hans ensak.

Vad du sedan känner att du kan analysera av min personlighet genom några inlägg på ett teknikforum är tämligen off-topic och på gränsen till oförskämt.

Nu är det inte en enda här som sagt något annat, snarare motsatsen, han bestämmer själv. Att man delar sin åsikt är inte att försöka bestämma vad han ska göra. Inte heller var det någon vad jag kan se som sagt något om att inte han skulle byta till AMD, dock att det kanske är bättre att vänta tills dess att AMD släpper en cpu som är värt att uppgradera till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utan att ha läst tråden kan jag räkna ut med röven att det blir massa fanboy-skit "varför ska du byta till AMD intel är bättre bla bla". Skit i det. Spelar du i 1440P så är det inte CPU utan GPU som är flaskhals.

Jag skulle nog säga kör på en 2700X. Det fina med AMD är ju just de många kärnorna och trådarna och ska du ändå byta över till det röda laget kan du lika gärna köra på en cpu där fördelarna blir extra tydliga.

Vilken förutfattad mening du har, ingen fanboy i tråden som är emot att byta till AMD, dock ifrågasatt att byta till en cpu som inte är bättre i vad det som TS gör (spelar) och därav ett onödigt byte. Flera som har sagt att det är bättre att vänta till en bättre AMD cpu kommer helt enkelt. Ser detta i nästan alla nyhetskommentarer och forumstrådar där det är Intel/AMD/Nvidia inblandat, folk som klagar på Intel/Nvidia fanboys mer än det överhuvudtaget finns fanboyinlägg i tråden. Ofta samma användare också givetvis, då börjar man undra vilka som är "fanboys" eller ja kanske inte så extremt men i alla fall redigt partiska.

Permalänk
Medlem

jag skulle sagt kör på amd om det var så att det handlade om att han stog i valet att välja mellan en 7700k eller en 2600x, men att byta från den ena till den andra, oavsett håll, känns som slöseri av pengar.

Vänta tills amd släpper nytt och du är i uppgraderings behov. men att byta för sakens skull kan jag inte förstå.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

7700k är fortfarande en ganska attraktiv cpu så sälj skiten sikta på en 2600x som duger gott för spelande eller en 2700x om du vill go mad men har extremt svårt att tro en 2700x kommer vara befogat köp sett till spel utan då handlar det om mer multitrådade saker och 2600x är mitt råd och spar resten till nästa uppgradering

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Känns kul att min gamla 6700k (release 2015?) fortfarande slår 2700x i spelprestanda, och då oklockad. Blir nog ett byte här också så fort Amd släpper nåt som kliver om lite mer, förstår dina tankar kring ett byte och tänker lika själv. Men du gör nog också klokast i att vänta.

Mjo, jag tycker att det är sorgligt att intel inte gjort några vidare framsteg sen tre gens tillbaka utöver att lägga till 2c/4t.

Till TS föreslår även jag att avvakta då du inte får gains i ditt huvudsakliga användningsområde med att slänga ut din 7700k, men vill du byta så kommer en Ryzen att göra märkbart lika bra ifrån sig men bättre där fler kärnor används

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vilken förutfattad mening du har, ingen fanboy i tråden som är emot att byta till AMD, dock ifrågasatt att byta till en cpu som inte är bättre i vad det som TS gör (spelar) och därav ett onödigt byte. Flera som har sagt att det är bättre att vänta till en bättre AMD cpu kommer helt enkelt. Ser detta i nästan alla nyhetskommentarer och forumstrådar där det är Intel/AMD/Nvidia inblandat, folk som klagar på Intel/Nvidia fanboys mer än det överhuvudtaget finns fanboyinlägg i tråden. Ofta samma användare också givetvis, då börjar man undra vilka som är "fanboys" eller ja kanske inte så extremt men i alla fall redigt partiska.

Jag kan bara konstatera att vi står väldigt långt ifrån varandra i frågan om vad som är fanboyaktigt.

Det är fakta att TS redan bestämt sig för att byta till AMD, det enda man ska göra då är att ge råd om vilken AMD-processor TS ska använda, inte hålla på och säga att TS ska behålla intel. Särskillt inte när upplösningen TS spelar i ger raka staplar oavsett om det är AMD eller intel man kör.

Man får självklart också tänka på att det är TS som ska ha datorn. Det är liksom hans pengar, inte någon annans, och att då rekomendera Intel när man själv inte ens påverkas av valet är väldigt Fanboy-aktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utan att ha läst tråden kan jag räkna ut med röven att det blir massa fanboy-skit "varför ska du byta till AMD intel är bättre bla bla". Skit i det. Spelar du i 1440P så är det inte CPU utan GPU som är flaskhals.

Jag skulle nog säga kör på en 2700X. Det fina med AMD är ju just de många kärnorna och trådarna och ska du ändå byta över till det röda laget kan du lika gärna köra på en cpu där fördelarna blir extra tydliga.

Ja fanboys är inget jag lyssnar på då jag anser att dessa människor lider av en lättare hjärnskada. Men kommer sitta lugnt i båten till nästa år. Kommer inte zen2 2019?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Ja fanboys är inget jag lyssnar på då jag anser att dessa människor lider av en lättare hjärnskada. Men kommer sitta lugnt i båten till nästa år. Kommer inte zen2 2019?

Ha det gött

Stämmer, 2019 kommer ZEN2, och AMD har vid olika tillfällen sagt att allt går enligt plan så det vi kan hoppas på är ju att vi slipper förseningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror nog skillnaden är liten generellt sett, 7700k fungerar lika bra eller något bättre till spel kontra 2600X och liknande, så vetefan om det är nån ide att göra en sidogradering här, du "riskerar" snarare att tappa lite spelprestanda.

Mer bang-for-the-buck att vänta in nästa eller näst-nästa generation Ryzen och uppgradera hela systemet då.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@bobzombie: Många spekulationer i din tråd.
Kör själv 1440p, har personligen aldrig sett fördelen med gsync, hade det på min tidigare skärm. Men vad jag vet så ska inte gsync dra något extra på CPUn? Sitter iaf på en 1600X med ett 1080ti och tycker det flyter riktigt bra i 1440p @ 144Hz. Men om du vill ha något säkrare så skulle jag kika på den AMD som har bäst single thread prestanda.
Det händer då och då att trådarna som används går upp i 100%. Spel har några år kvar till att stödja fler än 4 trådar, tänk bara hur lång tid det tog från duo till quad för speltillverkare.

Med det sagt så hade jag nog kört på en 2700X om jag skulle fortsätta köra AMD. I dagsläget lite oklart. Gillar inte heller Intel direkt, men prestandan är bättre för det jag gör.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...
Cinebench är bra att kika på för just single thread prestanda.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan bara konstatera att vi står väldigt långt ifrån varandra i frågan om vad som är fanboyaktigt.

Det är fakta att TS redan bestämt sig för att byta till AMD, det enda man ska göra då är att ge råd om vilken AMD-processor TS ska använda, inte hålla på och säga att TS ska behålla intel. Särskillt inte när upplösningen TS spelar i ger raka staplar oavsett om det är AMD eller intel man kör.

Man får självklart också tänka på att det är TS som ska ha datorn. Det är liksom hans pengar, inte någon annans, och att då rekomendera Intel när man själv inte ens påverkas av valet är väldigt Fanboy-aktigt.

Man blir mörkrädd över hur dålig läsförståelse ni har alltså, som jag sa ingen säger åt TS att inte byta till AMD, utan att inte byta nu då det inte vore någon prestandavinst.

Alltså, ingen rekommenderade att byta till en annan Intel cpu vad jag kunde se. Så antingen har du som sagt dålig läsförståelse, inte läst tråden alls även efter mitt svar (vilket borde ha uppmanat dig att läsa igenom den) eller också står du här och ljuger. Jag hoppas på det förstnämnda, för det är i alla fall en godtycklig ursäkt.

Precis det är hans pengar, och det är ingen som försökt tvinga honom heller.

Permalänk
Avstängd

Yes du borde byta upp dig till en 2600x, Du får mer sväng rum, men glöm inte att köpa Ram minnen som G skill Flare x 3200mhz 14cl för att matcha intel 7700k i spel. Om du spelar CPU intensiva spel som Assassins Creed Origins eller Crysis 3 så kommer du ha bättre prestanda än en 7700k och du slipper delid för att överklocka till max, samt att du kan byta upp dig ytterligare ett steg när Ryzen 3000 serien med Zen 2 kommer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är fakta att TS redan bestämt sig för att byta till AMD, det enda man ska göra då är att ge råd om vilken AMD-processor TS ska använda, inte hålla på och säga att TS ska behålla intel.

Nej, det är fakta att TS bestämde sig för att avvakta, tack vare att vissa gav just dessa goda råd att det var en dålig idé att byta processor.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Du länkar till ett test i 1080p. TS Skriver uttryckligen att han spelar i 1440p. I TS upplösning kommer grafikkortet att flaska långt tidigare än CPUerna 2700X eller 7700K. Så TS kommer inte att få en prestandaförlust. Han kommer inte att få ett prestandalyft heller så det är som flera redan påpekat en onödig uppgradering för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Nej, det är fakta att TS bestämde sig för att avvakta, tack vare att vissa gav just dessa goda råd att det var en dålig idé att byta processor.

Inkorrekt. Informationen som framfördes hade indirekt inverkan. Det var den kalla ölen som var direkt avgörande!

Skrivet av bobzombie:

Tack alla för visat intresse! Får nog ta mig en öl och en ordentlig funderare.

Ha det gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Inkorrekt. Informationen som framfördes hade indirekt inverkan. Det var den kalla ölen som var direkt avgörande!

Härligt att se att alkoholen kan ge förbättrat omdöme ibland!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1