Permalänk
Medlem

Polariserande solbrillor

Hallå!

Jag gillar att ha solbrillor på mig utomhus, tycker det är skönt med dämpat ljus dagtid och när jag sitter bakom ratten, speciellt på jobbet, är det så nära på ett måste man kan komma!

För att gilla solglasögon har jag dock mycket skräp på mig, gamla as eller kinabrillor.
Men även kineserna lyckas få till det ibland, bl.a har de fått mig att få upp ögonen (hö hö) för detta med polariserande brillor! Och i och med att jag tagit steget in i den polariserande tidsåldern blir ju alla andra solbrillor jag har om möjligt ännu sämre i jämförelse!

Tänkte nu att jag skulle göra slag i saken och hitta ett par justa brillor som kan bli mina nya favvisar och tänkte därmed äska om tips och råd från Er med lite mer erfarenhet än jag!

Vad jag skulle vilja hitta är som följer:

Glasögon med nån sportig strömlinjeformad look, inte för att jag är särskilt sportig eller för att se sportig ut utan för att jag vill minimera det väldigt irriterande ljusinsläppet som kan komma från sidan på tex pilotbrillor.

Skön passform gärna med lite mjukare skalkar för att kunna bäras under mc-hjälm

Gärna utbytbara linser då jag önskar både gråa, gula och blå linser. Alla polariserande ofc. Gråa glas är dock min go to färg så solglasögon med fasta grå linser kan funka.

Humant pris, säg upp mot en 500:-.

Brukar ju säljas olika kit ("cykelglasögon") på exempelvis xxl med olika linser men dessa brukar sällan vara polariserande.
Har hittat en del på olika nätbutiker men dessa ger ofta "kina-intryck" så ser gärna att man kan åka till en fysisk butik och testa dem.

Vilka brillor har ni som ter sig passa in på mina önskemål? Andra tips och idéer?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kör själv bara på billiga polariserade brillor från fyndiq.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att det såldes solglasögon med ej polariserande glas nuförtiden?

Jag har ett par "Ray-Ban-kopior" som jag köpte för ca 100 kr på skänninge marken för en sisådär 5 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Kör själv bara på billiga polariserade brillor från fyndiq.

Skrivet av Exxovion:

Visste inte ens att det såldes solglasögon med ej polariserande glas nuförtiden?

Jag har ett par "Ray-Ban-kopior" som jag köpte för ca 100 kr på skänninge marken för en sisådär 5 år sedan.

Vill tillägga att kopior kan skada era ögon mer än vad dem skyddar.. Vad jag fått höra hos flera synoptiker. Även läkare har sagt det, då jag är diabetiker och besöker ögon läkare för ögonbotten fotografering och dem har ingen anledning och ljuga.

Enligt dem så används fel eller billig material på kopior som skadar ögonen under tiden du tror du är uv skyddad.

Permalänk
Medlem

Oakley M-Frame eller Radarlock kanske?
Jag köpte ett par Radarlock för länge sedan, och de har tjänat mig mycket väl. Köpte dem för att ha framförallt vid långa körsträckor, men de har funkat alldeles utmärkt på skjutbanan och slalom också. Polariserat och ballistiskt glas, plus att man kan byta ut linserna allt eftersom de slits/smak och tycke.
Lite pricey dock, jag köpte mina på nån rea i Umeå för en överkomlig slant.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Jag har använt säkert 10-15 par billiga solglasögon, som jag tyckte var bra, tills i somras när jag köpte "riktiga" solbrillor från en glasögonaffär. Dom kostade å andra sidan 2600:-. Men det är det värt, skillnaden är enorm. Färger och ljus blir så mycket bekvämare och bättre.
Och är man rädd om dom så har man dom ju i många år och då är inte 2600:- så mycket
Märket jag köpte var Maui Jim.

Så jag skulle säga att inte snåla, utan kosta på med ett par ordentliga och var rädd om dom istället

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Vill tillägga att kopior kan skada era ögon mer än vad dem skyddar.. Vad jag fått höra hos flera synoptiker. Även läkare har sagt det, då jag är diabetiker och besöker ögon läkare för ögonbotten fotografering och dem har ingen anledning och ljuga.

Enligt dem så används fel eller billig material på kopior som skadar ögonen under tiden du tror du är uv skyddad.

För en som inte är så insatt och aldrig(=läs väldigt sporadiskt,) har solglasögon(något dåligt.?) Varför? Ja det är ofta osmidigt, tex vattenskoter ramlar av brillor sjunker till botten. Fiska? liknande scenario. Köra bil? men då kör jag med solskyddet om det är irriterande. Hundra till scenarion men jag tycker sällan det är lämpligt.
Men, blir man mer utsatt av ett billigt material par glasögon än utan?

Permalänk
Medlem

Äger själv ett par polariserade pilotisar som jag anser vara mycket bra, dock lite störigt med ljusinsläpp vid sidor men vad gör man inte för att se cool ut

Flickvännen har ett par Oakley Jawbreaker som uppfyller alla dina krav förutom att det är en ganska dyr sak. Hon är väldigt nöjd med sina rent funktionellt men är enligt mig inte de snyggaste glajjerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

För en som inte är så insatt och aldrig(=läs väldigt sporadiskt,) har solglasögon(något dåligt.?) Varför? Ja det är ofta osmidigt, tex vattenskoter ramlar av brillor sjunker till botten. Fiska? liknande scenario. Köra bil? men då kör jag med solskyddet om det är irriterande. Hundra till scenarion men jag tycker sällan det är lämpligt.
Men, blir man mer utsatt av ett billigt material par glasögon än utan?

Ja, du kisar/blundar inte när du kör med glasögon och om de är dåliga så blockerar de inte det skadliga ljuset vilket du får in mer av i ögat.

Förstår dock inte hur du kan göra alla dessa aktiviteter utan brillor. Skulle aldrig genomlida en bilresa, fisketur eller sväng med vattenskotern utan att brillor med polariserande glas friviligt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jerban:

Jag har använt säkert 10-15 par billiga solglasögon, som jag tyckte var bra, tills i somras när jag köpte "riktiga" solbrillor från en glasögonaffär. Dom kostade å andra sidan 2600:-. Men det är det värt, skillnaden är enorm. Färger och ljus blir så mycket bekvämare och bättre.
Och är man rädd om dom så har man dom ju i många år och då är inte 2600:- så mycket
Märket jag köpte var Maui Jim.

Så jag skulle säga att inte snåla, utan kosta på med ett par ordentliga och var rädd om dom istället

Well said sir!
Instämmer helt och håller i detta.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har själv 3 par från hawkers, fantastisk kvalite, alla glajjor är polariserade till ett grymt pris!

https://www.hawkersco.com

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

För en som inte är så insatt och aldrig(=läs väldigt sporadiskt,) har solglasögon(något dåligt.?) Varför? Ja det är ofta osmidigt, tex vattenskoter ramlar av brillor sjunker till botten. Fiska? liknande scenario. Köra bil? men då kör jag med solskyddet om det är irriterande. Hundra till scenarion men jag tycker sällan det är lämpligt.
Men, blir man mer utsatt av ett billigt material par glasögon än utan?

Du skadar ögonen mer med billiga solglasögonen än inga, ja 😊 När det kommer till ögon, bör man aldrig snåla, tkr jag iaf 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Jag har själv 3 par från hawkers, fantastisk kvalite, alla glajjor är polariserade till ett grymt pris!

https://www.hawkersco.com

Jag med, trevliga och ganska billiga

Permalänk
Medlem

vad är det som gör dåliga glasögon sämre än inga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Vill tillägga att kopior kan skada era ögon mer än vad dem skyddar.. Vad jag fått höra hos flera synoptiker. Även läkare har sagt det, då jag är diabetiker och besöker ögon läkare för ögonbotten fotografering och dem har ingen anledning och ljuga.

Enligt dem så används fel eller billig material på kopior som skadar ögonen under tiden du tror du är uv skyddad.

Ja tror de har blivit påverkade av marknadsföringen för dyrare solglasögon som alla vi andra. Finns massor av tester på youtube där de visar att de billigaste är lika bra som de dyraste.

Ett exempel:

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

vad är det som gör dåliga glasögon sämre än inga?

Skickades från m.sweclockers.com

Mörkare glas öppnar pupillen men glaset kanske inte filtrerar bort det skadliga UV ljuset.
Men det finns ingenting som säger att billiga brillor inte kan vara bra.
Om man räknar bort alla som vill sälja dyra brillor då såklart.

En liten test med en massa skräp-brillor:
https://www.youtube.com/watch?v=CG7aBul033I

edit:
ah, tvåa på bollen med AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Du skadar ögonen mer med billiga solglasögonen än inga, ja 😊 När det kommer till ögon, bör man aldrig snåla, tkr jag iaf 😎

Har du ens några exempel på folk som har skadats av billiga solglasögon? Och då menar jag inte att man tittar rakt på solen, utan normal användning. Det är en myt att dyrare är bättre.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla på Oakleys hemsida, många sköna modeller och deras prizm-linser tycker jag är dom absolut bästa och mest behagliga. Använder just nu holbrook och silver, helt i plast så dom flyter och inga jävla gångjärn som blir sneda med tiden.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

edit:
ah, tvåa på bollen med AvE

Fler AvE-fans här på swec? Tycker han är störtskön.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Fler AvE-fans här på swec? Tycker han är störtskön.

Finns 2 sorters folk.
Dom som gillar AvE och dom som ännu inte hittat hans kanal !

Precis som Techmoan så kan han få vilket ämne som helst att bli intressant.
Techmoan tack vare hans entusiasm och kunskaper och AvE mest p.g.a. språket

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog så att det är mellanprisklassen som ev kan vara skadliga för synen då de dyrare brukar vara seriöst filtrerade oavsett vad de är gjorda av och billiga/skyddsglasögon ofta är gjorda i Polycarbonat som i sig filtrerar bort uv, så länge man undviker glas och de allra sämsta leksaksmodellerna så lär uv filtreringen vara bra. Det som säljs som skyddsglasögon brukar alltså vara säkra även mot uv, personligen skulle jag aldrig betala över 100kr för ett par polycarbonatskyddsglasögon då de definitivt inte har bättre skyddsfunktion utan man bara göder ett varumärke som lever på att lura av folk pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Polariserande linser gillar jag. Men tänk på att om du har en mobil med LCD display, blir den ofta omöjlig att se. AMOLED går alldeles utmärkt.

Annars har det redan sagts.
Var rädd om dina ögon! Du får inga fler! Är det värt att riskera synen för några hundralappar sparade?
Jag har billiga glasögon, polariserade, köpta på ClasOlsson för ett par hundra, som är lite mera strömlinjeformade, sitter tätare runt fejan. De har jag på stranden osv... Solar jag, ligger jag i regel och blundar i alla fall. Och de kostar inte så mycket, så man har råd att tappa ett par utan att gråta blod.
Till vardags, ute på stan, eller när jag sitter och kör bil, har jag solglasögon köpta hos optikern. De senaste, fick jag för bra pris. Min fru var och hämtade nya glasögon och jag spanade in 25% på alla solglasögon. För bara ett par veckor sedan.

Jag tror att det finns linser, som lurar ögat att det är mörkare, så pupillen öppnar sig mera, men linsen släpper igenom strålar som skadar ögonen. Därför har jag alltid varit lite försiktig med val av solglasögon.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Solglasögon är värt betala lite extra för. Varför inte va rädd om ögonen? Bra polariserande jag själv testat är Oakley och Rayban.

Pratade med en optiker sist jag köpte solglasögon och han har sett flera fall av äldre som haft skador och ärrbildning på baksidan av ögat pga av solen. Detta kan i sin tur leda till synskador när man blir äldre. Så tänk hellre långsiktigt för kanske slippa problem på äldre dar, för man märker inga problem med billiga kinaglas nu.. men kanske om 25år

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

@maLakai: Nu vill jag inte vara tråkigt pissig men hur många har han sett som Inte hade någon ärrbildning p.g.a samma orsak?
Det jag menar är att man kanske måste ha lite eget kritiskt tänkande.
Nu är jag inte emot solglasögon, jag behöver faktiskt själv nya eftersom jag glömde mina förra i den förra arbetsgivarens lastbil så nu har säkerligen en dansk eller polack "lånat" dem.

Jag hade ett par Oakley, jag gillade dem men jag kommer nog välja ett par pilotbågar den här gången. Tror jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

https://www.hawkersco.com/ Har bra brillor till billigt pris och är polariserade.

Permalänk

Jag kör själv med ett par Polaroid..

kostade 699 kr tror jag, men stilrena metalbåge som inte blockerar hälften av synen i sidled.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Polaroid
Har man väl prövat är man hooked, 500ing ca hos någon optiker. Tror mina är från specsavers

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng olika polariserade raybans.
Kan inget annat än rekommendra Rayban om man är ute efter något att ha många år! På lensway finns det lite olika för kring tusen lappen, upp till 1500.
Lite över din budget, kan dock erbjuda 25% där Finns även andra märken, t.ex. Norr, som har polariserade glasögon för runt femhundringen!

https://www.lensway.se/solglasogon/ray-ban?p_polarized=Polari...

Edit: Annars är ju Polaroid originalet när det gäller polariserade solglasögon

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Ja tror de har blivit påverkade av marknadsföringen för dyrare solglasögon som alla vi andra. Finns massor av tester på youtube där de visar att de billigaste är lika bra som de dyraste.

Ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=CG7aBul033I

Gissar på att glajjor från bensinmackar osv. måste certas för UV-skydd, tveksam om glasögon från orientexpressen gör det.

+1 på AvE, men passar mig för Kina oavsett. Själv kör jag Oakley M-frames, ganska dyra för ett par plastbrillor men sköna att bära och täcker bra (+ att jag ibland behöver skyddsklassen i jobbet).

Dock slår inget ett par riktiga zeisslinser i glas.