Problem med satellit/parabol efter oväder

Permalänk
Medlem

Problem med satellit/parabol efter oväder

Tjena!

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga det här inlägget men det har ju med TV att göra iaf..

Har en moster som haft problem med "ingen signal" sedan ett åskoväder för en månad sedan.
Inget nedslag i huset eller så vad hon vet men en antennförstärkare till gamla antennen gick sönder i samma veva och satellitmottagaren visar dålig/ingen signal. Den visar dock 45% styrka men plötsligt så går den ner till 0 och sen upp igen direkt.

Fått igång 1,2 4 osv genom gamla hederliga antennen men det går inte få igång satellit. Hon har kört någon fri sändning med franska kanaler på satelliten Hotbird och det är det enda hon vill ha in igen förutom då 1,2 och 4 genom antennen.

Testade en annan mottagare hon hade låg men det gjorde ingen skillnad, 45% styrka och 0% kvalitet.

Jag är ingen expert på detta ö.h.t. men jag funderade på om det kan vara LNB-huvudena som tagit stryk? Själva disken har inte flyttat sig så det jag kan tänka mig är huvuden eller diseqc-switchen? Är som sagt inte bra på detta men hon vill helst inte ta in ett företag..

Någon annan som har erfarenhet av detta problem? Kan väl såklart vara fel på även den andra mottagaren men jag tvivlar på det, den byttes bara ut när parabolen byttes mest för att. Vad jag vet iaf, hon vet inte alls.

Sen så sitter det 3 huvuden, varit 4 om man ser till kablar och switchen men behövs detta verkligen om man bara har en mottagare och bara ser på en kanal typ genom en satellit?

Om ingen har en bättre idé så byter jag väl switchen och ett huvud för att se om det hjälper.. funkar inte det får man ta hjälp av en firma ändå ^^

Permalänk
Vila i frid

När det begav dödade ett åsknedslag två km från min boning två av mina Zyxel 9k6 modem. Byt
det billigaste av switch och huvud först innan det andra byts.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:
Tack, ska börja så, ett huvud och switch så får vi se om det blir någon skillnad!

Permalänk
Medlem

Nu behöver inte parabolen vrida sig mycket för att det tappar kontakten. Det var i alla fall ofta problem i min fars hus. Så man fick ibland justera parabolen igen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200