Permalänk

TCL 75"

Hej,

Jag var inne på Costco häromdagen och såg att de sålde ut en TCL 75" tv. På objekt beskrivningen stod det att tvn var en 75QM8B. När jag kom hem och packade upp tvn upptäckte jag att modellen hette 75QM8BX1. Jag har googlat och har inte hittat en bra träff om hur pass bra tvn är.

Jag har sett att Elgiganten säljer ut en TCL 75" MQLED85 4K MINI-LED till ett bra pris. Om ni skulle välja vilken tv hade ni tagit?

75QM8BX1 vs MQLED85

Permalänk
Medlem

Uch TCL:s namngivning gör min alldeles snurrig 😵‍💫😵🤯
MQLED85 tror jag om jag har förstått rätt är 2023års modell. Fortfarande en bra modell, därav så valde TCL att ha kvar den även för 2024.

Hittade denna sidan igår (kollar skälv på TCL, fast inte så stor som du) och den visar både det amerikanska och det europeiska motsvariga namnet. Sedan behöver man söka en ytterligare massa...
Men QM851Q tror jag är TVin du har fått tag i 🤔 eller i alla fall en väldigt lik sådan. Men jag är absolut inte säker.
Men om det är den, så hadde jag nog valt att behålla den du har nu tror jag i alla fall 🤔🙂

https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gick den på? Har inte Costco-medlemskap själv men en polare har.

Utan att ha gjort en case study i just TCLs modellnummer kan X1 kan vara en hyfsat irrelevant suffix, är inte ovanligt att diverse produkter har några extra sådana men är samma produkt i huvudsak.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Bildexpert 📺

MQLED85 är EL-G:s variant av C765 alltså en 2024/25-modell med hög ljusstyrka i förhållande till sin modellnivå (C7-serien). C7X heter 2025-versionen men de verkar inte nått butiker ännu. Dessa är specade något högre till 3000 nits mot 2400 nits för MLQED85/C765 och fler zoner. Verklig prestanda är ungefär hälften till 2/3-delar av specen så rätt ljusstarka maskiner.

TCL har senaste tiden uppdaterat halvårsvis med modeller och gör ändringarna främst runt ljusstyrka och FALD.

QM8-serien i nordamerika motsvaras av X9-serien i Europa, alltså flaggskeppsmodellen fast i mindre storlekar där Europeiska X9 typiskt bara finns i stora storlekar. Då QM8 i nordamerika körts hårt av influensers bär "QM8" en viss tyngd även i Europa där modellen egentligen inte finns. Märks inte minst på Swec där många frågat om QM8 finns att köpa för de har sett sin favoritinfluenser av förklarliga skäl hylla modellen...

Eftersom vem som helst kan vilken vilken TCL-modell som helst och kalla den vad de vill bara de säljer tillräckliga mängder är det en del butikskedjor som kör en frisurf på allt detta och döper om en befintlig och enklare europeisk TCL-modell till QM8-någonting. Det jag har sett är QM8A som runt om i europa på bilder och specar varit den gamla C745 som är väldigt mycket enklare än den amerikanska modellen.

QM8B listas på Flatpanels som C805/C755/MQLED80 och därmed Snäppet sämre än C765/MQLED80: https://www.flatpanelshd.com/tcl_c805_qled_2023.php

QM8B +whatever extra bokstäver som adderas för att skapa en egen modellbeteckning kan vara just denna. Det lilla jag kan googla fram om Costco och QM8 är från instagram och då används bilden med naturmotivet från en C805:

Just det motiv som används i en TCL-whatever-modell är rätt träffsäkert för vilken grundmodell det egentligen är.

Permalänk

Tack för alla svar. Det lutar mer och mer till att byta ut tvn från Costco till Elgigantens MQLED85. Dels är fjärrkontrollen undermålig på QM8 och det Laxpudding skriver om panelerna. QM8s garanti måste hanteras genom amerikanska TCL ifall det skulle uppstå någon garanti fråga. @daemon har du hittat någon? Jag fick betala 12999kr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Christiaan:

Tack för alla svar. Det lutar mer och mer till att byta ut tvn från Costco till Elgigantens MQLED85. Dels är fjärrkontrollen undermålig på QM8 och det Laxpudding skriver om panelerna. QM8s garanti måste hanteras genom amerikanska TCL ifall det skulle uppstå någon garanti fråga. @daemon har du hittat någon? Jag fick betala 12999kr.

Fast du köper väl inte från costco i USA och importerar TV:n? Det torde vare sig fungera något vidare (110 volt etc) och de brukar inte säljas till Europa. Den QM8 du köper från europeisk butik har alltså noll och inget med den amerikanska modellen att göra. Än mindre sådant som garantier.