5,25 " Floppy med Dos 1.2

Permalänk

5,25 " Floppy med Dos 1.2

Hej pojkar och flickor!!

Finns det någon som har eller vet av någon som kan ge/sälja en 5,25 tum floppy disk med Dos på? (fungerande).
Googlat en del men inte hittat så mycket!!

Permalänk
Medlem

Måste den ligga på en 5.25" disk och DOS vara v1.2?
Kolla här annars om du hittar nåt http://bootdisk.com/bootdisk.htm

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Vad är det för gammal relik du vill starta?

Ver 1.2 av Dos tror jag inte finns alls (det finns DOS version 1.0 som mest är bara hörsägen men ingen sett, Dos version 2.0 har jag faktiskt sett och hållit i på diskett men aldrig använt då det var omodernt redan 1985 - det var först med DOS2.0 som hierarkisk katalogstruktur ala 'UNIX' infördes (som var en ren plankning av just - UNIX - förutom att det blev en back-slash istället för vanlig slash, förmodligen för att undvika upphovsrättsliga diskussioner med den dåvarande Unix-världen) - innan dess var det platt filsystem ala CP/M) utan du frågar nog efter DOS som ligger färdigskriven på en 1.2 MB HD-diskett gissar jag - då är Dos-versionerna 3.0 eller mer troligt 3.1

Är det gammal PC-XT dator så är risken stor att den inte kan läsa 1.2 MB HD-disketter utan du måste ha DD-disketter och skrivna i 320 kB 40-spårs diskett-drive - och dessa är bra sällsynta idag... både drive och disketter...

Permalänk

@xxargs: Jag har 2 supergamla XT maskiner. En Ericsson bärbar(eller släpbar) och en stationär i samma årgång också en Ericsson. Mina disketter som jag har till dom har blivit förstörda av tidens tand och skulle vara roligt att få dom att snurra igen!! Bara som en kul grej!!!

Permalänk
Medlem

@Gripen333

Sådant har jag full respekt för - har dragit igång gammal vintage jag med...

Frågan är om Ericsson hade någon specialvariant av DOS - det var inte så standardiserat på den tiden och har svag minne att Ericsson-PC var lite egna, vilket också kan gälla OS.

Dessvärre har jag inget i 'hyllan' jag kan bjuda på när det gäller media. Det du behöver får klart för dig är dom det sitter 40-spårs driver eller 80-spårs driver.

PC-världen hade aldrig några 80-spårs DD-driver utan antingen är det 40-spårs DD eller 80 spårs HD-drive. - det svåra är om man har DD-drive är att hitta media som passar för dessa, HD-media såldes i fler magnituder fler exemplar än DD-media. och DD-media användes princip till skarven till när PC-AT lanserades och med dem HD-drive och media - sedan var inte DD intressant längre.

DD = double density aka 320 kB eller 360 kB (det fanns 300 RPM resp 360 RPM-drivers, 8 resp 9-sektors - vilket jag har för mig DOS stödde båda) och magnetmediats coercivitet 300 Örstedt och mediaytan var uppenbart (kaffe) brun i färgen

HD (1.2 MB-diskar) hade magnetmedia med 600 Örstedt coercivitet och mediaytan nästan svart med svag brun ton. - kommer inte ihåg om HD-driven kunde växla mellan 300 resp 360 RPM...

DD-drive kan inte skriva (säkert) på HD-media då den inte riktigt orkade magnetisera om beläggningen medans HD-drive kunde läsa 40-spårs DD-media med dubbelsteppning

Ett problem till är att HD-drive bara skriver med halva bredden vilket gör att DD-drive läser två spår samtidigt om det är skrivet av en HD-drive.

Det gör att om bara har HD-drive så kan man inte skapa boot-bara disketter för dd-drive vare sig man hade DD-media eller HD-media pga att spårbredden är halverad. - har förvisso en del gammalt men har bara 80-spårs HD-drive, tyvärr - och den är inte provad på mycket länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vad är det för gammal relik du vill starta?

Ver 1.2 av Dos tror jag inte finns alls (det finns DOS version 1.0 som mest är bara hörsägen men ingen sett, Dos version 2.0 har jag faktiskt sett och hållit i på diskett men aldrig använt då det var omodernt redan 1985 - det var först med DOS2.0 som hierarkisk katalogstruktur ala 'UNIX' infördes (som var en ren plankning av just - UNIX - förutom att det blev en back-slash istället för vanlig slash, förmodligen för att undvika upphovsrättsliga diskussioner med den dåvarande Unix-världen) - innan dess var det platt filsystem ala CP/M) utan du frågar nog efter DOS som ligger färdigskriven på en 1.2 MB HD-diskett gissar jag - då är Dos-versionerna 3.0 eller mer troligt 3.1

Är det gammal PC-XT dator så är risken stor att den inte kan läsa 1.2 MB HD-disketter utan du måste ha DD-disketter och skrivna i 320 kB 40-spårs diskett-drive - och dessa är bra sällsynta idag... både drive och disketter...

FreeDOS har ett v1.2 nummer om det är det han menar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har en ”ny”/oanvänd 5,25”-enhet i källaren, har för mig att det är en 360 KB. Tyvärr har jag nog inga tomma 5,25”-disketter, eller någon uppackad dator att koppla in diskettstationen i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

FreeDOS har ett v1.2 nummer om det är det han menar

Freedos fanns inte vid tiden som är aktuell för dessa gamla reliker - frågan är 'moderna' dosversioner hanterar gammal HW som tex dess diskkontroller som var på den tiden...

kommer inte ihåg hur stor skillnaden var mellan 5-1/4" och de lite senare 3-1/2" disketterna på HW-sidan - annars kanske det är en väg att gå?

förutom DD och HD och antal spår så har man troligen också olika snurrhastigheter att tampas med i datorns inbyggda BIOS (5-1/4" 300 RPM, 3-1/2" 360 RPM ?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

@Gripen333
Ett problem till är att HD-drive bara skriver med halva bredden vilket gör att DD-drive läser två spår samtidigt om det är skrivet av en HD-drive.

Det gör att om bara har HD-drive så kan man inte skapa boot-bara disketter för dd-drive vare sig man hade DD-media eller HD-media pga att spårbredden är halverad. - har förvisso en del gammalt men har bara 80-spårs HD-drive, tyvärr - och den är inte provad på mycket länge...

Det går, men det gäller då att man har en blank disk som man formaterar till 360K (40 spår) på HD enheten. Den får aldrig ha varit formaterad i 80 spår på HD-enheten eller skriven på med en DD 40 spårs drive.

Ev skulle det gå om man kan göra "bulk erase" först på en DD-disk innan man formaterar, men har inte provat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har en ”ny”/oanvänd 5,25”-enhet i källaren, har för mig att det är en 360 KB. Tyvärr har jag nog inga tomma 5,25”-disketter, eller någon uppackad dator att koppla in diskettstationen i.

Skulle nog kunna hitta lite DD media på vinden, men tror inte jag har några oanvända. Sen vill jag minnas att Ericsson PC hade nån specialvariant av DOS för de var inte helt PC-kompatibla. Har dock aldrig kört Ericsson PC så det är andrahandsuppgifter.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Jag använde aldrig en 5,25” själv eftersom min första lånedator redan hade 3,5” FDD, däremot har jag för mig att jag har kvar några gamla 5,25”-disketter med några drivrutiner eller liknande. Det är färre än tio stycken vet jag, och även om de aldrig förvarats i ”garagemiljö” så är det okänt vad ~30 års lagring har gjort med dem.

Permalänk
Hjälpsam

Har för mig att DOS 2.4 hade gott anseende.

edit Var nog DOS 2.1.
https://en.wikipedia.org/wiki/MS-DOS

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har för mig att DOS 2.4 hade gott anseende.

Dubbelt så bra som 1.2?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Dubbelt så bra som 1.2?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Har nu hittat en original disk som fungerar! Så jag har kopierat den och fick igång den
Visade sig vara DOS 2.11D. Tror att det är en specialare till Ericsson datorer!
Hade också en 3.1 men den fungerade inte!

Funderar på att köpa nya diskar så man kan rädda det som går igång!
Vet ni av något sätt att "rädda" en disk som inte går läsa ordentligt? (utan att lämna till nån som tar jättemycket betalt)

Permalänk

@Sveklockarn: Är det något du kan tänka dig sälja? och isåfall vad vill du ha för den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gripen333:

@Sveklockarn: Är det något du kan tänka dig sälja? och isåfall vad vill du ha för den?

Jag har precis flyttat men har tänkt sälja av all gammal datornostalgi jag har i källarförrådet. Jag har inte exakt koll på vad det är i alla, men det finns ett flertal lådor med grejer som jag tänker gå igenom och lägga ut på Tradera. Det är massa ”bra att ha” som jag sparat under drygt tjugo år. Allt ska bort, är tanken.

Jag har inte tänkt längre än så just nu. Däremot verkar det vara sug efter såna diskettstationer, har fått PM av folk här som vill köpa till och med.

Permalänk
Inaktiv

@Sveklockarn:
Lämpligen lägger du då ut det på Marknaden då all form av handel ska ske där, Se vidare §9 Reglerna.

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

...Så slipper jag att radera inläggen i/låsa denna tråden.

(då jag tycker att bevarandet av "gamla OS" har ett allmänintresse)
/mod

Permalänk
Medlem

@anon257891: Jag har inte sålt eller försökt sälja någonting, jag bara förklarar vilken väg jag har tänkt avyttra grejerna. Sweclockers marknad är på tok för krångligt att använda, och alldeles för dyrt ställe att sälja merparten av grejerna som är värda några tior.

Permalänk
Medlem

dock - vintage-grejor med +20 år kanske du finner vara värt betydligt mer än några av dina tänkta tior ;-).

Det finns allt större samlarkrets av vintage och det är klart svår brist på vissa typer av prylar och ändå 'måste' ha dem för att det skall fungera i slutändan...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Jag ska inte sälja någonting precis just nu ändå, allt ligger som sagt i förrådet efter flytten. För mig är det viktigare att grejerna kommer till ”rätt person” än att jag får in några pengar på dem, men om man skickar iväg det lådvis så kommer det bara sugas upp av andra som ska lägga ut det alternativt ”samlare” (som aldrig använder grejerna).