Seriekoppla två förgreningssladdar till en stationär?

Permalänk

Seriekoppla två förgreningssladdar till en stationär?

Har nyss flyttat ihop med tjejen och ska tillfälligt ställa min stationära i köket tills dess att rummet där den ska stå blir färdigt.

Problemet är att det finns inga eluttag bra positionerade relativt till där den måste stå.

Det närmaste eluttaget går att nå om jag kollar ihop två förgreningssladdar: en för att nå eluttaget och den andra för mina högtalare, skärm och dator.

Något skriker "brandrisk!" i bakhuvudet men jag har inte hittat något som säger att det ska vara någon fara än så länge.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte lova något men jag har haft flera förgreningssladdar seriekopplade i många år nu och än så länge har inget hänt.
Har för stunden 3 förgreningssladdar seriekopplade i samma eluttag till min dator.

Permalänk
Medlem

Brandrisken uppstår om du fyller alla lediga uttag med brödrost, köksassistent, mixer, flera datorer etc.

Så länge du BARA använder den första förgreningssladden som förlängning så är det lugnt, du kan nog ladda en telefon eller två i den också utan problem. Proppen kommer gå innan brandrisk uppstår...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MotherlovingOidipus:

Har nyss flyttat ihop med tjejen och ska tillfälligt ställa min stationära i köket tills dess att rummet där den ska stå blir färdigt.

Problemet är att det finns inga eluttag bra positionerade relativt till där den måste stå.

Det närmaste eluttaget går att nå om jag kollar ihop två förgreningssladdar: en för att nå eluttaget och den andra för mina högtalare, skärm och dator.

Något skriker "brandrisk!" i bakhuvudet men jag har inte hittat något som säger att det ska vara någon fara än så länge.

Vad tror ni?

Skrivet av ZAIZAI:

Brandrisken uppstår om du fyller alla lediga uttag med brödrost, köksassistent, mixer, flera datorer etc.

Så länge du BARA använder den första förgreningssladden som förlängning så är det lugnt, du kan nog ladda en telefon eller två i den också utan problem. Proppen kommer gå innan brandrisk uppstår...

Helt rätt. Brandrisken kommer av att förlängningen kan vara fysiskt dimensionerad för viss effekt. Men köper du kablar som är specade för 16A, vilket de flesta är, så kommer säkringen att gå först.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det 1,5mm^2 kabel i förgreningskablarna (skall stå på kabeln), så kan du dra 10 ampere genom den utan problem, motsvarar 2300 W. Det krävs en hel del i datorutrustning för att överbelasta den första förgreningssladden.

Skulle helst inte vilja rekommendera att man går högre då kablarna i väggarna eller säkringarna i proppskåpet oftast inte specificerade för mer för den delen.

Permalänk
Medlem

Bör inte vara något problem, men känner du dig osäker springer du iväg och köper ett grenuttag med längre sladd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Är det 1,5mm^2 kabel i förgreningskablarna (skall stå på kabeln), så kan du dra 10 ampere genom den utan problem, motsvarar 2300 W. Det krävs en hel del i datorutrustning för att överbelasta den första förgreningssladden.

Skulle helst inte vilja rekommendera att man går högre då kablarna i väggarna eller säkringarna i proppskåpet oftast inte specificerade för mer för den delen.

Det gäller enbart om kabeln är utrullad. Många buntar/rullar ihop saker och då gäller inte 10A längre. Läser du t ex på de där runda dosorna där man kan rulla ihop kabeln inuti så står det uttryckligen att man bara kan belasta fullt om hela kabeln är utdragen/avrullad.

Edit: Dessutom finns det gott om importerat Kina-skit där kontakterna inte ens är av koppar eller mässing utan endast pläterat järn, då ökar resistansen direkt. Likaså finns många sådana lågkvalitetsdosor som har aluminiumkabel och då gäller inte 10A/1,5mm2 heller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för svaren grabbar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem. Däremot så har jag fått höra att man inte ska förlänga från en kontakt som inte är jordad in i ett jordat rum och vice versa.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2