Mobilt bredband för gaming..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Mobilt bredband för gaming..

Tja,

Vi är tre pers som planerar att dra iväg till polarens landställe i sommar för lite dedikerad gaming iväg ifrån tjejer, hundar och barn.
Tanken är att lira PUBG nonstop i två dygn Problemet är bara att det inte finns någon vettig internetuppkoppling där.

Däremot så får man utan problem full 4G-mottagning på mobilen och jag har alltid haft känslan att det borde funka för lite gaming. Ja, latency blir säkert lidande men jag har _inga_ erfarenheter här då jag aldrig testat själv. Polaren säger att han testat vid ett tillfälle och det laggade till då och då. Enligt honom var det ospelbart. Han delade dock ur wifi direkt ifrån mobilen och jag tror att det är fler faktorer som kan ha spelat in här. Jag är fortfarande lite optimistisk till "tekniken" i sig. Kan det bli bättre med ett vettigt 4g-modem?

Så jag undrar, har någon här någon erfarenhet om detta och orkar dela med sig?

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 960 EVO 500GB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q
Gästrigg: FD Define C | ASUS z170 pro gaming | delid 6700k@4.5 w NH-D15 | 16GB Corsair Dominator Platinum 3000 | 180GB Intel SSD | 2x Radeon R9 290 Crossfire | EVGA SuperNova 850 G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Min roomie glömde betala för fibern en månad så vi satt utan uppkoppling ett par dagar. Körde på 4G under dessa dagar.

PUBG funkade utan problem, skulle knappt märkt skillnad på ett blindtest. Servrarna är ju sådär ändå.
Rocket League som är mycket känsligt funkade förvånansvärt OK. Det kom spikes ibland men jag körde på Champ-nivå utan större problem.
Battlerite funkade OK med lite spikes ibland.

Överlag mycket bättre än vad jag förväntade mig.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix (@2.1/12Ghz)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

När jag låg ute på jobb under veckorna spelade jag alltid wow med delat internet från mobilen. Detta var via 3g nätet och funkade hur bra som helst. Lirade arena och hade aldrig problem med lagg. Nu kanske pubg är mer känsligt men tycker det borde fungera bra med 4g 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Jag körde mobilt bredband som huvudinternet i några år fram tills för 2 år sedan när jag flyttade till en lya med vanligt bredband. Och jag hade en 4G router. Jag reflekterade aldrig över att det laggade. Sen kan det nog bli lite olika ifall man delar ut från telefonen eller har en 4G router/modem gissar jag på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015

Allt beror ju på hur känslig man är. Latenserna är ju rätt horribla om man jämför med fiber. 3/4G kan ju ligga uppåt 30-100 ms i ping.

Är man dock en äcklig casual som jag så är det ändå spelbart (enligt mig). Körde lite spel senaste 2 åren och har då använt en 4G uppkoppling.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Jag använde en USB-Sticka och internet från Tele2 under ca 1 års tid när jag studerade i Grebbestad.
4G täckningen låg precis på gränsen enligt deras täckningskarta, men fungerade förvånansvärt bra!
Bortsett från någon lag-spike en, två gånger i timmen (inte mer än någon sekund som försvann, tappade aldrig connection helt) flöt det på hyfsat, en ping på ca 60-70ms.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Nov 2012

Nu minns jag inte vilken operatör han har men en polare som köpte hus på vischan utan vare sig telefonkabel eller fiber draget till huset spelar alldeles utmärkt via mobilt bredband trots bara två eller tre pinnar på mottagningen. Enstaka kvällar vill det sig inte alls i vissa spel men generellt går det hur bra som helst.

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

Som någon som kört både FPS och e.g. Rocket League över 3G (@hemma) kan jag konstatera att det är fullt spelbart, och borde således inte vara problem med 4G,som väl optimalt har rätt mycket bättre latenser, givet att där är bra täckning. Latensen är klart märkbar, men som sagt, fungerar gör det, hurvida man står ut med det beror som flera sagt på hur känslig man är.

Om polaren tycker det är ospelbart är ju dock lite alarmerande. Kanske kan lösa bättre stabilitet med ett bättre modem/bättra antenn?

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2006

Spelat i snart ett år på PS4 med 4G uppkoppling, fungerat klockrent. Första tiden på abonnemang från Telia 100GB, sedan Tele2 200GB(50 spänn billigare, dubbelt så mycket surf). Kör på modemet som kom med Telia, ett Huawei B525 som sedan går vidare till min Airport Extreme. Snaaart får jag fiber dock, några månader kvar

GTX 260 | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti