Permalänk
Medlem

@Kakann:

Säg att man är 45 år, Har 6 milioner på banken/fonder/aktier, Arbetslös by choice ("Förtidspensioner"). Har ingen annan inkomst än det man får från räntor osv.
Så vill man ta ett lån för att köpa ett hus för 2 milioner. Är det möjligt? Eller blir det tvärnej eftersom man är arbetslös?

Permalänk
Medlem

Jag tror det berörts lite men hittade inget specifikt när jag sökte.

Fick mail från villaägarna i veckan med reklam för landshypotek.
Jag skulle få 1,08% eller 1,13% beroende på vad jag kan få villan värderad till.

Jag vet att det var lite frågetecken i diskussionen om enkla vad som händer efter 3 år och hur de löser finansiering. Vet du hur det är med de här andra aktörerna?
Några direkta risker jämfört med storbankerna?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

@Kakann:

Säg att man är 45 år, Har 6 milioner på banken/fonder/aktier, Arbetslös by choice ("Förtidspensioner"). Har ingen annan inkomst än det man får från räntor osv.
Så vill man ta ett lån för att köpa ett hus för 2 milioner. Är det möjligt? Eller blir det tvärnej eftersom man är arbetslös?

Tror det blir svårt om ni nolltaxerar bägge två, vi får räkna 2% per år av kapital i vår KALP vilket ger 10k i månaden och det räcker absolut inte. Bäst chans har ni iaf hos er nuvarande bank

Skrivet av Json_81:

Jag tror det berörts lite men hittade inget specifikt när jag sökte.

Fick mail från villaägarna i veckan med reklam för landshypotek.
Jag skulle få 1,08% eller 1,13% beroende på vad jag kan få villan värderad till.

Jag vet att det var lite frågetecken i diskussionen om enkla vad som händer efter 3 år och hur de löser finansiering. Vet du hur det är med de här andra aktörerna?
Några direkta risker jämfört med storbankerna?

Det som är risken hos Enkla är den otroligt korta löptiden (3 år) vilket helt enkelt betyder att ert lån förfaller till betalning efter perioden. Har man då svårt att få ett nytt lån beviljat kan man hamna i skiten och kanske tvingas sälja. Landshypotek är väl inga bekymmer med på det viset vad jag vet (storbankerna har i regel 30-50 års löptider).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tror det blir svårt om ni nolltaxerar bägge två, vi får räkna 2% per år av kapital i vår KALP vilket ger 10k i månaden och det räcker absolut inte. Bäst chans har ni iaf hos er nuvarande bank

Det var väl det jag trodde. Ta lån lite innan man slutar jobba då med andra ord
Tack ska du ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tror det blir svårt om ni nolltaxerar bägge två, vi får räkna 2% per år av kapital i vår KALP vilket ger 10k i månaden och det räcker absolut inte. Bäst chans har ni iaf hos er nuvarande bank

Det som är risken hos Enkla är den otroligt korta löptiden (3 år) vilket helt enkelt betyder att ert lån förfaller till betalning efter perioden. Har man då svårt att få ett nytt lån beviljat kan man hamna i skiten och kanske tvingas sälja. Landshypotek är väl inga bekymmer med på det viset vad jag vet (storbankerna har i regel 30-50 års löptider).

Att enkla bara har 3 år stämmer dock inte.

Citat:

Ditt tre åriga bolån med 40 års löptid går automatiskt över till en rörlig (3 månaders) flexibel ränta som är baserad på marknadsmässig Stibor (Stockholm Interbank Offered Rate). Stibor är en referensränta som visar ett genomsnitt av räntor som stora banker i Sverige är villiga att låna ut pengar under en viss löptid.

https://www.enkla.com/faq/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Att enkla bara har 3 år stämmer dock inte.
https://www.enkla.com/faq/

Ah, bra info! Fortfarande betydligt mer osäkert än ett lån hos en vanlig bank dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det som är risken hos Enkla är den otroligt korta löptiden (3 år) vilket helt enkelt betyder att ert lån förfaller till betalning efter perioden. Har man då svårt att få ett nytt lån beviljat kan man hamna i skiten och kanske tvingas sälja. Landshypotek är väl inga bekymmer med på det viset vad jag vet (storbankerna har i regel 30-50 års löptider).

Tack. Landshypotek skriver också 30-50 år så det låter ju bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tror det blir svårt om ni nolltaxerar bägge två, vi får räkna 2% per år av kapital i vår KALP vilket ger 10k i månaden och det räcker absolut inte. Bäst chans har ni iaf hos er nuvarande bank

Det som är risken hos Enkla är den otroligt korta löptiden (3 år) vilket helt enkelt betyder att ert lån förfaller till betalning efter perioden. Har man då svårt att få ett nytt lån beviljat kan man hamna i skiten och kanske tvingas sälja. Landshypotek är väl inga bekymmer med på det viset vad jag vet (storbankerna har i regel 30-50 års löptider).

Vad har det för praktisk betydelse att lånet har en lång löptid när det är helt upp till banken att förändra villkoren efter att räntans bindningstid löpt ut? Jag har genuint svårt att förstå kritiken mot Enkla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Vad har det för praktisk betydelse att lånet har en lång löptid när det är helt upp till banken att förändra villkoren efter att räntans bindningstid löpt ut? Jag har genuint svårt att förstå kritiken mot Enkla.

Skickades från m.sweclockers.com

Om enkla inte får fortsatt finansiering (de säljer obligationer med tre års löptid) så behöver du ta lånet någon annanstans och har du då inte möjlighet till det blir det en knepig situation. En ”vanlig” bank säger i princip endast upp lånet till betalning om du inte sköter dina betalningar, finns mängder med artiklar som tar upp detta.

Sen finns det vissa praktiska saker som kan vara jobbiga, de ger inte ut lånelöften eller möjlighet till att låna nya pengar på din bostad och har väl idag endast bundna lån.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/03/21/enkla-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Om enkla inte får fortsatt finansiering (de säljer obligationer med tre års löptid) så behöver du ta lånet någon annanstans och har du då inte möjlighet till det blir det en knepig situation. En ”vanlig” bank säger i princip endast upp lånet till betalning om du inte sköter dina betalningar, finns mängder med artiklar som tar upp detta.

Sen finns det vissa praktiska saker som kan vara jobbiga, de ger inte ut lånelöften eller möjlighet till att låna nya pengar på din bostad och har väl idag endast bundna lån.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/03/21/enkla-...

Ok, kan förstå en del av det. Men för en kund med god ekonomi med garanterad möjlighet att få lån i annan bank om tre år ser jag inte några problem med att ta lån där. Däremot är det klart att det skapar rätt mycket problem för andra banker i och med free riding på deras tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Ok, kan förstå en del av det. Men för en kund med god ekonomi med garanterad möjlighet att få lån i annan bank om tre år ser jag inte några problem med att ta lån där. Däremot är det klart att det skapar rätt mycket problem för andra banker i och med free riding på deras tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, är man väldigt säker på att man får lån på nytt om tre år igen så kan man spara en slant på att ha lånet där i tre år, oförutsedda saker kan alltid hända dock (arbetslöshet etc.). Är man sen en kund med väldigt god ekonomi så kan man utan vidare få räntor ner mot 1.10% så man sparar egentligen inte så himla mycket på det.

Permalänk

Hej tänkte be om råd!
Har precis varit i kontakt med min bank (swebank) om att börja amortera på mitt bolån.
Jag frågade om att binda lånet i fem år och hur mycket räntan skulle bli.
Jag blev erbjuden 2.20% så jag berättade att ex. Hypoteket erbjuder för fem år en ränta på 1.76%.
Jag har ungefär 330.000 i lån och enligt swebank skulle min månadskostnad bli 554kr hos dem och 443 kr hos Hypoteket. Stämmer deras uträkning? Huset är värt 1,5 miljoner och jag tjänar 28500 mån.
Min matte är inte med mig idag! Tycker skillnaden är ganska liten.
Tacksam för hjälp och tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Hej tänkte be om råd!
Har precis varit i kontakt med min bank (swebank) om att börja amortera på mitt bolån.
Jag frågade om att binda lånet i fem år och hur mycket räntan skulle bli.
Jag blev erbjuden 2.20% så jag berättade att ex. Hypoteket erbjuder för fem år en ränta på 1.76%.
Jag har ungefär 330.000 i lån och enligt swebank skulle min månadskostnad bli 554kr hos dem och 443 kr hos Hypoteket. Stämmer deras uträkning? Huset är värt 1,5 miljoner och jag tjänar 28500 mån.
Min matte är inte med mig idag! Tycker skillnaden är ganska liten.
Tacksam för hjälp och tips!

330.000*0,022 = 7600:-
330.000*0,0176 = 5808:-

Per år, före avdrag.

Stämmer nog inte helt exakt, har för mig att bankerna använder ekonomimatte så det inte blir exakt samma som riktig matte, men inga stora skillnader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Manne Saint:

Hej tänkte be om råd!
Har precis varit i kontakt med min bank (swebank) om att börja amortera på mitt bolån.
Jag frågade om att binda lånet i fem år och hur mycket räntan skulle bli.
Jag blev erbjuden 2.20% så jag berättade att ex. Hypoteket erbjuder för fem år en ränta på 1.76%.
Jag har ungefär 330.000 i lån och enligt swebank skulle min månadskostnad bli 554kr hos dem och 443 kr hos Hypoteket. Stämmer deras uträkning? Huset är värt 1,5 miljoner och jag tjänar 28500 mån.
Min matte är inte med mig idag! Tycker skillnaden är ganska liten.
Tacksam för hjälp och tips!

Skillnaden mellan 554 och 443 är 111, jag räknade fram att skillnaden är 121 utifrån dina uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Hej tänkte be om råd!
Har precis varit i kontakt med min bank (swebank) om att börja amortera på mitt bolån.
Jag frågade om att binda lånet i fem år och hur mycket räntan skulle bli.
Jag blev erbjuden 2.20% så jag berättade att ex. Hypoteket erbjuder för fem år en ränta på 1.76%.
Jag har ungefär 330.000 i lån och enligt swebank skulle min månadskostnad bli 554kr hos dem och 443 kr hos Hypoteket. Stämmer deras uträkning? Huset är värt 1,5 miljoner och jag tjänar 28500 mån.
Min matte är inte med mig idag! Tycker skillnaden är ganska liten.
Tacksam för hjälp och tips!

Swedbank borde i ditt fall vara ~1450kr dyrare per/år med nuvarande storlek lån om man räknar på räntan.
Så uträkningen verkar stämma rätt bra

Vet du om båda räknar före/efter skatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Fextreme_fa: tack för era svar!
Ingen aning om skatten men känner att då skillnaden/mån är så liten kan jag vara kvar hos min nuvarande bank. Kanske tryggare efter fem år när det blir dags för omförhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

@swetox: tack för era svar!
Ingen aning om skatten men känner att då skillnaden/mån är så liten kan jag vara kvar hos min nuvarande bank. Kanske tryggare efter fem år när det blir dags för omförhandling.

Tycker att du ska fråga din bank varför de ger dig en så usel ränta. Även om det bara är tusen kr per år så är det ju en ockerränta. Det lär väl vara värt en timmes arbete för att få ut 5 000 kr (den kommande femårsperioden).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Hej tänkte be om råd!
Har precis varit i kontakt med min bank (swebank) om att börja amortera på mitt bolån.
Jag frågade om att binda lånet i fem år och hur mycket räntan skulle bli.
Jag blev erbjuden 2.20% så jag berättade att ex. Hypoteket erbjuder för fem år en ränta på 1.76%.
Jag har ungefär 330.000 i lån och enligt swebank skulle min månadskostnad bli 554kr hos dem och 443 kr hos Hypoteket. Stämmer deras uträkning? Huset är värt 1,5 miljoner och jag tjänar 28500 mån.
Min matte är inte med mig idag! Tycker skillnaden är ganska liten.
Tacksam för hjälp och tips!

Flytta på du, Hypoteket har väl inga krav på att du ska flytta någonting annat än lånet? Då skulle jag köra på. Det är antagligen ett för litet lån för att Swedbank ska anstränga sig på räntan, om du vill elda på de lite kan du beställa ett amorteringsunderlag. Hör du ingenting efter att du har beställt det har de nog bestämt sig för att de inte vill ge dig bättre ränta.

Har hänt mig många gånger att bra kunder jag ska byta bank på och som har tackat jag till mitt erbjudande sen får ett minst lika bra erbjudande från befintlig bank när de väl beställer amorteringsunderlaget. Oftast Nordea-kunder dock, de verkar få kämpa lite för att hålla i sina kunder.

Skrivet av bubbelbabbel:

Tycker att du ska fråga din bank varför de ger dig en så usel ränta. Även om det bara är tusen kr per år så är det ju en ockerränta. Det lär väl vara värt en timmes arbete för att få ut 5 000 kr (den kommande femårsperioden).

Skickades från m.sweclockers.com

2.20% är absolut ingen ockerränta för fem års bindningstid, det är under samtliga snitträntor förutom just hos Hypoteket som kanske har någon tillfällig drive nu med bra räntor på fem år: https://www.compricer.se/borantor/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

[...]
2.20% är absolut ingen ockerränta för fem års bindningstid, det är under samtliga snitträntor förutom just hos Hypoteket som kanske har någon tillfällig drive nu med bra räntor på fem år: https://www.compricer.se/borantor/

Om man istället för att sortera enligt deras missvisande standardsortering sorterar på snittränta, så ser man att åtta aktörer i tabellen erbjöd en lägre snittränta än 2,20 % i juni. Tre stycken hade högre snittränta och tre stycken har ingen redovisad. Hur man får det till att en aktör erbjöd lägre ränta framstår för mig som högst oklart. Lägst var räntan hos Danske Bank med 1,56 %.

Fast det är klart, alltid lurar den där standardsorteringen någon, så den fungerar ju.

Permalänk

@Kakann: tack för sitt svar! Jag ska göra som du föreslår! Hade tänkt att vara kvar hos swebank men kan mycket väl tänka mig att göra ett amoteringsunderlag och se vad som händer. Tycker också att de stora bankerna kan anstränga sig lite mer för kunder som inte har stora lån men varit kunder under många år.

Permalänk

Samtidigt är jag i den situationen att jag funderar på en utbyggnad. Ca 600.000 kan tänka mig att låna till utbyggnaden. Då har jag blivit erbjuden av Swebank en ränta på 2.05%.
Hur hade ni gjort i denna situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om man istället för att sortera enligt deras missvisande standardsortering sorterar på snittränta, så ser man att åtta aktörer i tabellen erbjöd en lägre snittränta än 2,20 % i juni. Tre stycken hade högre snittränta och tre stycken har ingen redovisad. Hur man får det till att en aktör erbjöd lägre ränta framstår för mig som högst oklart. Lägst var räntan hos Danske Bank med 1,56 %.

Fast det är klart, alltid lurar den där standardsorteringen någon, så den fungerar ju.

Haha, ja, du har helt rätt. Det var jag som tittade helt fel (tyckte det kändes högt men reflekterade inte mycket över det...), skyller på att det var 32c i Umeå idag

1,56% på Danske är galet bra, det kan jag typ inte ge någon kund ö.h.t.

Permalänk
Medlem

Vi funderar på att flytta ifrån Stockholm till en mindre stad i Sverige. Vi har valt strategin att köpa hus först och ordna med nya jobb när det väl är klart. Kanske låter lite märkligt, men vi känner oss rätt trygga med att hitta nya jobb på orten.

Idag har både min fru och jag fasta jobb och vi bor i en bostadsrätt som kommer säljas när vi väl skrivit kontrakt för det nya. Vi har ordnat med lånelöfte.

Om vi skriver kontrakt och säger upp oss från våra jobb dagen efter (eller säg ca 4-6 veckor före tillträdet då vi har en månads uppsägningstid), är det något banken kan upptäcka och kan de då välja att dra tillbaka lånelöftet? Om jag förstått det rätt så sker väl slutliga betalningen mellan bankerna på tillträdesdagen?

Kanske förstår varför jag inte vill ställa frågan direkt till min bank?

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Vi funderar på att flytta ifrån Stockholm till en mindre stad i Sverige. Vi har valt strategin att köpa hus först och ordna med nya jobb när det väl är klart. Kanske låter lite märkligt, men vi känner oss rätt trygga med att hitta nya jobb på orten.

Idag har både min fru och jag fasta jobb och vi bor i en bostadsrätt som kommer säljas när vi väl skrivit kontrakt för det nya. Vi har ordnat med lånelöfte.

Om vi skriver kontrakt och säger upp oss från våra jobb dagen efter (eller säg ca 4-6 veckor före tillträdet då vi har en månads uppsägningstid), är det något banken kan upptäcka och kan de då välja att dra tillbaka lånelöftet? Om jag förstått det rätt så sker väl slutliga betalningen mellan bankerna på tillträdesdagen?

Kanske förstår varför jag inte vill ställa frågan direkt till min bank?

Tycker det känns bakvänt men om ni har yrken där ni enkelt kan hitta jobb så är det väl bara och köra på. Lånelöftet är garanterat lämnat med någon klausul där det står att ”den slutgiltiga kreditbedömningen sker vid utbetalningstillfället” eller liknande. Chansen att de ska komma på det är låg men det förekommer att man ringer arbetsgivare och dubbelkollar anställningen. Dock gör, iaf jag, detta vid lånelöftestillfället.

Permalänk
Medlem

Om ett par ska köpa ett hus men inte får låna tillräckligt kan de använda en tredje part som går in och köper säg 10-15% kontant i rent investerings syfte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Har nyss köpt en bostadsrätt och fixat bolån till det. Fick en duglig ränta jämfört med befintligt lån på fritidshus. Är därför intresserad av att eventuellt lägga om lånet/byta lånegivare för fritidshuset.

Fritidshuset+tomtens taxeringsvärde har ökat från ca 550k till 900k (pga omgivande försäljningar, är min gissning) sedan inköpet 2015. Jag är dock osäker på vad jag har att förvänta mig. Om jag byter bank verkar det som att en värdering ska utföras. Hur brukar det göras? Är det en värdering baserat på data för området osv, eller är det en värdering på plats?

Fritidshuset håller på att renoveras invändigt och just nu ser det förjävligt ut. Hur ska jag förhålla mig till det här? Just nu är det löpande 3 månaders-ränta tillsvidare på 2,05% hos handelsbanken.

Jag skulle säkert kunna kontakta skattemyndigheten och berätta att taxeringsvärdet är lite väl saftigt map skickat på byggnaderna.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Om ett par ska köpa ett hus men inte får låna tillräckligt kan de använda en tredje part som går in och köper säg 10-15% kontant i rent investerings syfte?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan och kan, men det är nog ingenting som banken är suiperintresserade av (att någon annan äger en del av en fastighet som ni belånar) om jag får gissa. Jag skulle isf rekommendera att ni skriver något avtal mellan er kanske och att ni får dessa 10-15% kontant.

Skrivet av Nightcrawl:

Har nyss köpt en bostadsrätt och fixat bolån till det. Fick en duglig ränta jämfört med befintligt lån på fritidshus. Är därför intresserad av att eventuellt lägga om lånet/byta lånegivare för fritidshuset.

Fritidshuset+tomtens taxeringsvärde har ökat från ca 550k till 900k (pga omgivande försäljningar, är min gissning) sedan inköpet 2015. Jag är dock osäker på vad jag har att förvänta mig. Om jag byter bank verkar det som att en värdering ska utföras. Hur brukar det göras? Är det en värdering baserat på data för området osv, eller är det en värdering på plats?

Fritidshuset håller på att renoveras invändigt och just nu ser det förjävligt ut. Hur ska jag förhålla mig till det här? Just nu är det löpande 3 månaders-ränta tillsvidare på 2,05% hos handelsbanken.

Jag skulle säkert kunna kontakta skattemyndigheten och berätta att taxeringsvärdet är lite väl saftigt map skickat på byggnaderna.

Man kan (iaf vi) gå på ett uppräknat taxeringsvärde istället för en värdering så slipper ni betala för en mäklad värdering. Bättre än listränta ska du så klart få hos Handelsbanken om du har skött dina betalningar, slå en signal eller hör av dig via mail!

Permalänk
Medlem

@Kakann

Jag ska köpa en bostadsrätt snart och undrar hur det går till med lånelöfte. Om jag får ett lånelöfte från bank A och vinner en budgivning innebär det att jag måste ta bolånet från bank A eller kan jag gå till bank B som kanske går med på lägre ränta? Måste man kanske skaffa sig flera lånelöften (läste att detta inte är smart)?

Hur villiga brukar banker vara på förhandla om räntan?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

@Kakann

Jag ska köpa en bostadsrätt snart och undrar hur det går till med lånelöfte. Om jag får ett lånelöfte från bank A och vinner en budgivning innebär det att jag måste ta bolånet från bank A eller kan jag gå till bank B som kanske går med på lägre ränta? Måste man kanske skaffa sig flera lånelöften (läste att detta inte är smart)?

Hur villiga brukar banker vara på förhandla om räntan?

Du kan gå till vilken bank som helst i slutändan, och det räcker med ett lånelöfte. Tror bankerna räknar relativt lika så ingen större mening att kolla runt på varenda.

Bankerna vill så klart ge dig så dålig ränta som möjligt, du får istället jämföra erbjudanden från olika banker för att pressa räntan genom att de får spela ut varandra. Belåningsgrad och storleken på lånet (större är bättre) gör dig mer eller mindre intressant som kund. Vad du än gör så sälj inte ut dig själv genom att flytta allt som banken vill (försäkringar, sparande etc) utan att få igenom så du går med "vinst" (mindre troligt).

Permalänk
Medlem

@Kakann
Angående medlåntagare

Lutar åt att köpa en bostadsrätt i Uppsala nu när jag ska plugga min master där. Är 28 år, aldrig haft några ekonomiska problem och har inga skulder bortsett från studieskulder. De flesta lägenheterna ligger runt 1,5 miljoner (+- 200k) kronor, och har en avgift på ca 2000kr.
Jag kan gå in med 500k kronor i handpenning själv, kommer inte ha någon inkomst (bortsett från studielån/-bidrag) till en början. Förstår förstås att jag måste ha medlåntagare för att kunna få lån. Min pappa har sagt att han ställer upp; han tjänar väl runt 50k kronor brutto i månaden, och har snart betalat av sin villa som lär vara värderad till kanske 3-4 miljoner.

Finns det något som talar emot att jag skulle få lån? Vad i så fall? Är det smartare att skriva hela lånet på farsan?

Som alla andra i den här tråden, skulle jag tro, är jag förstås jätte-tacksam för att du tar dig tid.

Mvh,
G

Visa signatur

---