Hör ljud endast i ena örat såvida jag inte finjusterar headset-kabeln

Permalänk
Avstängd

Hör ljud endast i ena örat såvida jag inte finjusterar headset-kabeln

Hej alla,

Varje gång jag sätter in ett headset i min dators "audio jack" så är det så att ljudet oftast endast kan höras via ena örat. För att fixa detta måste jag pilla lite direkt på "audio jack"-stället för att det ska höras från båda sidor. Jag har provat två headset, så det är inte kabeln i sig som verkar vara problemet.

Felet ligger alltså på datornivå. Finns något jag kan göra för att fixa detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lothric:

Hej alla,

Varje gång jag sätter in ett headset i min dators "audio jack" så är det så att ljudet oftast endast kan höras via ena örat. För att fixa detta måste jag pilla lite direkt på "audio jack"-stället för att det ska höras från båda sidor. Jag har provat två headset, så det är inte kabeln i sig som verkar vara problemet.

Felet ligger alltså på datornivå. Finns något jag kan göra för att fixa detta?

Det är troligen fel på honkontakten och endera har lödningarna släppt och då går det löda om eller så behöver den bytas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova annat jack. t.ex fram ist för bak eller vice versa. Är ju inget fix men kan lösa ditt problem.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

säkert att det inte är kabeln? menar du att du "ruckar" lite på själva kontakten utan kabeln? kan vara skit i hålet eller glapp i lödningen till mobot?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

@Aka_The_Barf: Jag ruckar headsetets mest distala del, den som körs in i audio-jacket. Det får ljudet att uppstå i båda öronen. Om jag dock fortsätta röra vid kabelns distala del så går det fram och tillbaka mellan att höras i båda öronen och endast höras i ena örat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Aka_The_Barf: Jag ruckar headsetets mest distala del, den som körs in i audio-jacket. Det får ljudet att uppstå i båda öronen. Om jag dock fortsätta röra vid kabelns distala del så går det fram och tillbaka mellan att höras i båda öronen och endast höras i ena örat.

har du wd 40, 55-6 eller elektronik rengöring så testa det. jag har gamla förstärkare(60-70tal) vars volym rattar kan knastra rätt bra vilket försvinner efter en trevlig dränkning av wd 40, 55-6 eller liknande. skadar inte att pröva.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Aka_The_Barf: Har inget sådant rengöringsmedel, tyvärr! Finns inga andra huskurer, t.ex. öronpetare eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med typ mina 2 senaste headset, oavsett hur försiktig man är så verkar det som att det alltid blir glapp efter några månader och man får sitta som Charles Ingvar Jönsson för att sikta in precis rätt rotation där man får ljud i båda kanalerna, sen får man försöka sitta stilla för att inte kabeln ska råka röra sig ens en mm.

Förstår att det säkert kan vara problem med mina portar frampå chassit och har försökt med förlängningen ifrån baksidan istället, men då måste man ju verkligen in och rota där bakom varje gång man vill byta, dra ut högtalarna osv.

Jag har länge varit emot USB headsets för hur de krånglar till det så mycket med ljudet i Windows men är för närvarande på jakt efter ett USB eller trådlöst headset för under 500 bara så att jag slipper skiten med 3.5tums glappet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sevenix:

Har haft samma problem med typ mina 2 senaste headset, oavsett hur försiktig man är så verkar det som att det alltid blir glapp efter några månader och man får sitta som Charles Ingvar Jönsson för att sikta in precis rätt rotation där man får ljud i båda kanalerna, sen får man försöka sitta stilla för att inte kabeln ska råka röra sig ens en mm.

Förstår att det säkert kan vara problem med mina portar frampå chassit och har försökt med förlängningen ifrån baksidan istället, men då måste man ju verkligen in och rota där bakom varje gång man vill byta, dra ut högtalarna osv.

Jag har länge varit emot USB headsets för hur de krånglar till det så mycket med ljudet i Windows men är för närvarande på jakt efter ett USB eller trådlöst headset för under 500 bara så att jag slipper skiten med 3.5tums glappet.

Man kopplar väl in kablarna en gång och sedan rör man dem inte innan man ska flytta på datorn/ljudsystemet
Håller du på dra i kablarna så borde du verkligen fixa så du kan växla ljudutgång i mjukvara eller så skaffar du en riktig extern växel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På lite nyare moderkort brukar man väl kunna använda vilken 3.5mm ingång som helst, man ställer in i Windows vad som ska användas efter inkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Aka_The_Barf: Har inget sådant rengöringsmedel, tyvärr! Finns inga andra huskurer, t.ex. öronpetare eller dylikt?

Kan ju pröva öron petare. Nån granne kanske har nån burk? Borde finnas i alla väl sorterade garage? Bara spraya på pinnen och dra in och ut ett par gånger, ja jag vet hur det låter 😏

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Aka_The_Barf: Om nu jacket på baksidan fungerar utan konstigheter, kan jag då konstatera att datorn tagit skada på den frontala sidan? Vad kan det kosta att reparera något sådant?

Jag har iallafall beställt ett USB-headset från CDON. Jag har aldrig testat USB-headset förut men det var ett schysst pris de erbjöd iaf.

Permalänk
Medlem

När jag har haft liknande problem har jag tagit en tandpetare och skrapat runt lite på kontakter. Inte ovanligt att lite smuts följer med in och sätter sig.
Vad gäller från om att reparera, det beror på vilket chassi du har. När mitt Fractal Define R3 var sönder (trasig kabel), slickade de ut en ny gratis, mot att jag själv fick byta ut den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lothric:

@Aka_The_Barf: Om nu jacket på baksidan fungerar utan konstigheter, kan jag då konstatera att datorn tagit skada på den frontala sidan? Vad kan det kosta att reparera något sådant?

Jag har iallafall beställt ett USB-headset från CDON. Jag har aldrig testat USB-headset förut men det var ett schysst pris de erbjöd iaf.

Det finns generiska paneler som ansluts internt till moderkortet som har uttag/kortläsare de monteras i fronthålen om du har en standardlåda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

det är alltså kontakten i chassit som fungerar dåligt? det bör gå att få tag i en ny, alternativt köpa ny kontakt och löda dit på kortet den gamla sitter på i chassit.

Visa signatur