Vad kan spela upp 4k mkv filer? Byte från Raspberry Pi 3

Permalänk
Medlem

Vad kan spela upp 4k mkv filer? Byte från Raspberry Pi 3

Hej, sitter i tankarna på en ny tv(LG OLED65B7V) och har idag en Raspberry Pi 3 med OpenELEC för att spela upp allt material. Vad jag har förstått så orkar inte den att driva 4k .mkv material så då är frågan vad jag ska byta ut denna med? Vad har ni för förslag?

Permalänk
Medlem

Nvidia shield ska funka rätt bra med plex

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tvs egna inbyggda grej (smartshare) funkar bäst för mig. Aldrig strul med Hdr eller Dolby Atmos.
Men om jag skulle köpt nått hade det blivit Vero 4k.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Nvidia shield ska funka rätt bra med plex

Av det jag kollat verkar den lysande. Läst bra recensioner om den och många verkar ju välja den eller Apple TV 4k. Men kan jag hålla mig borta från Apple så gör jag det

Skrivet av Defender:

Tvs egna inbyggda grej (smartshare) funkar bäst för mig. Aldrig strul med Hdr eller Dolby Atmos.
Men om jag skulle köpt nått hade det blivit Vero 4k.

Jag vill låta min förstärkare göra jobbet med ljud och tror inte TV:n orkar köra passthrough på DTS-HD t ex

Permalänk
Medlem

@Bluesky1: Frågan är egentligen för generell, eftersom MKV inte är en videokodning utan en behållare för olika typer av multimedia. D.v.s. en MKV-fil kan innehålla flera olika videoströmmar kodade i olika format, t.ex. H.264 eller HEVC. En videospelare kan alltså klara vissa MKV-filer utan problem men vara helt värdelös för andra MKV-filer, beroende på vilka format den har hårdvaruavkodning för.

Både NVIDIA Shield och Vero 4K som nämnts i tråden ska klara de vanligaste formaten i 4K enligt deras specifikationer, men om du kollar på någon annan enhet så bör du se till att den klarar åtminstone H.264 och HEVC i 4K.

Permalänk
Medlem

TV:ns inbyggda videospelare borde funka utan några större problem. Har själv samma TV som du funderar på att skaffa och är väldigt nöjd.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

TV:n inköpt samt en Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Och resultatet?
Provat den inbyggda spelaren i tvn?

Permalänk
Medlem

H265 går väl fint med Shield. Jag är tveksam om den klarar 4k h264 med skaplig bitrate?
Ska man köpa ny htpc idag för 4k så är ryzen 2200g/2400g fantastiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Och resultatet?
Provat den inbyggda spelaren i tvn?

Fantastisk tv! Jag förstår inte alls den dåliga kritik jag läst om webOS. Kan bara jämföra med 5 år gammal SmartHub från Samsung. Men tycker webOS är fantastiskt än så länge. Snabbt och smidigt med pekaren. Jag har inte packat upp min Nvidia Shield än, försöker klura ut om jag verkligen behöver den. Den inbyggda spelaren verkar ju funka klockrent med det jag spelat upp.