Permalänk

Dator för Cad och kodning

Tjena, första inlägget för mig!

Går i tankarna att köpa en dator för programmering och cad (Unity och Solidworks), ingen gaming! Sitter just nu på en sketen laptop som inte hänger med i svängarna.
Har en budget på ca 12 000kr och har slängt ihop denna dator:
https://www.inet.se/produkt/b1015272/datorbygge

Är ingen hårdvaruperson utan fokuserar mer på mjukvaran och behöver därför eran hjälp
Hur ser den datorn ut? Kommer jag klara mig på den eller har ni några andra tips om komponenter osv, är grafikkortet overkill? Behövs det fler fläktar?

Ja, som ni ser behöver jag alla era synpunkter och skulle uppskatta det!
Mvh

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är absolut inte overkill, snarare tvärtom beroende på hur seriöst du ska jobba med det. Ta en titt på Nvidia quadro serie istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har själv kört Catia och Solidworks på min 8 år gamla laptop och det fungerar om man inte ska göra alltför komplicerade modeller. När man kommer upp i ett par hundra parter eller mer så går den på knäna... jaja bara en sidnot, klart att datorn inte ska vara en flaskhals

Jag är ingen expert på datorkomponenter men jag tycker det ser bra ut. Kan generellt vara bra att ha fokus på skärm, minne och grafikkort. En vanlig spelmus räcker långt. Jag känner de som har en 3Dconnexion SpaceMouse men de verkar oftast ha blivit liggande efter ett tag.

Bygg ihop datorn som den är och känn efter om du är nöjd med ljudnivå och temperaturer. Det går ju alltid att köpa till fläktar i efterhand.

Permalänk
Medlem

Tänker kanske att du skulle lagt vantarna på en begagnad Xeon arbetsstation istället (X99 eller liknande) eller kanske alternativt en ny Threadripper som cpu? Då har du i vart fall trådarna till tung grafisk design framöver.
Kolla tradera för begagnade WS för att jämföra.
Jag är inte väldigt insatt i CAD men tror som förra inlägg att ett Quadro kort är vägen att gå istället för et 1050 men du kan också få mycket bättre prestanda av t.ex ett begagnat 970 för mindre pengar och nästan ett nytt 1060 för samma pengar.
Antar Solidworks har stöd direkt för Quadro men om OpenCL finns i någon av de applikationer du designar i kanske ett begagnat grafikkort kan vara en idé, AMD är starka på OpenCl prestanda.

Ska du köpa nytt så kanske mer RAM typ 32gb är att föredra, bättre köpa mest möjligt RAM med en gång vid nybygge.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen slängt i 32 alt. 64Gb RAM, jobbar som systemutvecklare och rätt jädra skönt med mycket RAM.

I alla fall om man som mig kör en uppsjö av virtuella maskiner samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Tänker kanske att du skulle lagt vantarna på en begagnad Xeon arbetsstation istället (X99 eller liknande) eller kanske alternativt en ny Threadripper som cpu? Då har du i vart fall trådarna till tung grafisk design framöver.
Kolla tradera för begagnade WS för att jämföra.
Jag är inte väldigt insatt i CAD men tror som förra inlägg att ett Quadro kort är vägen att gå istället för et 1050 men du kan också få mycket bättre prestanda av t.ex ett begagnat 970 för mindre pengar och nästan ett nytt 1060 för samma pengar.
Antar Solidworks har stöd direkt för Quadro men om OpenCL finns i någon av de applikationer du designar i kanske ett begagnat grafikkort kan vara en idé, AMD är starka på OpenCl prestanda.

Ska du köpa nytt så kanske mer RAM typ 32gb är att föredra, bättre köpa mest möjligt RAM med en gång vid nybygge.

Tror att det är overkill (Quadro-kort, threadripper, etc...), är dock inte insatt i det exakta programmet som ska användas för CAD. För den övervägande majoriteten av CAD-användare lär en ganska klen dator duga. Jag tror att många faller på myten om CAD som något tungt och komplicerat (kan förvisso vara komplicerat och i några fall även tungt), men för de flesta användare skulle jag påstå att det funkar alldeles utmärkt med en ganska klen dator och vanligt grafikkort.

CAD'ens rykte om tungt och komplicerat bygger nog snarast på svunna tiden då hårdvaran generellt var mindre kraftfull, då krävdes en massa hokus pokus och fancy pancy. Redan för 20 år sedan höll ju folk på och caddade, då behövde man nog fundera lite mer på vad man köpte.

Permalänk

Jag CADar och jag behöver så mkt kraft jag få...

Permalänk
Medlem

@Rallemulle87: vilka program kör du?

Permalänk

@joakim99:

Autodesk Alias och Solidworks.

Permalänk
Medlem

CAD är inte särskilt krävande men Solidworks använder sig av "certifierade" grafikkort. Jag vet inte vad som händer med alla funktioner med ett icke certifierat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cadar mest i Creo på jobbet men där är det xeon och quadro som gäller. Även RAM går det åt som bara den när man kör stora sammanställningar(typ 10-20k parter, har inte räknat ).
Hemma däremot om jag ritar privat så gör jag det på min enkla burk med en i5 6-serie, GTX7xx och 8Gb RAM. Hemma blir det ju max en 50 parter dock men det går fint så är det på den nivån duger nog det mesta.
Min erfarenhet är att CADen kraschar innan resurserna tar slut(på Solidworks och Inventor iaf. Catia, Proe och Autocad är sjukt stabila).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Oj, inte tänkt CADa så stora saker hehe! Idag är det omkring 10-20 parts per assembly och då går fläkten på högvarv och solidworks tuggar på 10fps. Det jag söker är egentligen att prestandan ska vara lika bra vid 30 parts som vid 1 part, kommer antagligen aldrig gå över 50 parts på denna dator, det får göras på jobbdatorn! Klarar jag mig med mitt valda grafikkort och/eller ramminne?

Sedan är min programmering inte särskild avancerad heller, pysslar inte med virtuella maskiner eller andra krävande saker. Utan jag kämpar på med arduino och unity med max 1-5k rader kod. Dels är detta pga bristande kunskaper/inspiration för att göra större projekt men även till större del pga min nuvarande laptop ger mig huvudvärk att koda längre projekt på.
Nu med ny dator satsar jag på att göra större och mer avancerade projekt och främst då spelutveckling. Tänker inte göra nya GTA utan ser detta mer som en hobbyverksamhet där jag kommer vara med i ludum dare liknande tävlingar och göra simpla men roliga spel osv.

Permalänk
Medlem

har bara CADat it autodesk inventor och då funkade min 6700hq, 16gb ram och gtx 1060 hur bra som helst dock jag inte super många parts men tror de hade funkat helt ok de med Hade jag varit dig hade jag letat efter en bagagnad x99 rig utan gpu och satt i ett lämpligt grafikkort i så typ 5820k eller de andra i x99 serien, 32gb ram och sen ett grafikkort som funkar bra i solidworks

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelfabricerarN:

Oj, inte tänkt CADa så stora saker hehe! Idag är det omkring 10-20 parts per assembly och då går fläkten på högvarv och solidworks tuggar på 10fps. Det jag söker är egentligen att prestandan ska vara lika bra vid 30 parts som vid 1 part, kommer antagligen aldrig gå över 50 parts på denna dator, det får göras på jobbdatorn! Klarar jag mig med mitt valda grafikkort och/eller ramminne?

Sedan är min programmering inte särskild avancerad heller, pysslar inte med virtuella maskiner eller andra krävande saker. Utan jag kämpar på med arduino och unity med max 1-5k rader kod. Dels är detta pga bristande kunskaper/inspiration för att göra större projekt men även till större del pga min nuvarande laptop ger mig huvudvärk att koda längre projekt på.
Nu med ny dator satsar jag på att göra större och mer avancerade projekt och främst då spelutveckling. Tänker inte göra nya GTA utan ser detta mer som en hobbyverksamhet där jag kommer vara med i ludum dare liknande tävlingar och göra simpla men roliga spel osv.

Well in that case... Kör på med det du valt fast som någon påpekade så kanske du vill fundera ändå på ett 1060 alternativt ett begagnat 970/980, mycket mer för pengarna till ett liknande pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mmarks:

Well in that case... Kör på med det du valt fast som någon påpekade så kanske du vill fundera ändå på ett 1060 alternativt ett begagnat 970/980, mycket mer för pengarna till ett liknande pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar detta bra tros? https://www.inet.se/produkt/5402844/asus-geforce-gtx-1060-3gb...
Eller har du någon rekomendation till min setup?

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med det förutom priset. Är du beredd att leta begagnat här på köp/sälj så tror att att du kan få tag på ett 980ti för det priset. http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-980-Ti-vs-Nvi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har du en annons till exempel på ett 980ti referenskort:
https://m.sweclockers.com/marknad/156116-980ti-ref-1070-armor