Amiga 500, göra vit igen + spel.

Permalänk
Medlem

Amiga 500, göra vit igen + spel.

Köpte denna i helgen, 500:- knappt använd, fullt fungerande och startade direkt.
Även med RAM-uppgradering.
Men gul och fick inte med några disketter.

Hur göra med gula chassit? Väteperoxid?
Spel och program, blocket och tradera som gäller?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Väteperoxid är nog en bra start, ja.
Om du inte ska börja med såpvatten, ser inte ut att vara bara solen som gjort datorn sådär gul/brun än att det är nog en hel del vanlig smuts också.

Tradera/Ebay/Blocket är nog dina vänner, ja.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Denna kille har gjort många restaureringar utav äldre grejer, värt att kolla in
https://www.youtube.com/user/adric22

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Denna kille har gjort många restaureringar utav äldre grejer, värt att kolla in
https://www.youtube.com/user/adric22

Jo, prenumererar sedan länge på den kanalen.
Ska se om några klipp om att bleka chassit.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Sök på retr0bright, jag gör det inte på mina prylar...

Permalänk
Medlem

Om du har lite tålamod så stöder du denna kampanj för ett nytt skal till Amiga 500.
https://www.indiegogo.com/projects/new-compatible-case-for-am...

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Finns också alternativet med gotek (diskdriveemulator) alt. cf-kort som lagring, istället för att köra enbart diskar alltså (beror ju på hur mycket man vill fippla innan man får igång det man vill). ebay är din vän.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

Kollat så du inte har kvar batteriet på expansionskortet ?

De lär läcka och förstöra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WalterEgo:

Om du har lite tålamod så stöder du denna kampanj för ett nytt skal till Amiga 500.
https://www.indiegogo.com/projects/new-compatible-case-for-am...

I kampanjen ska det också ingå nya tangenter för Mitsum-tillverkade tangentbord, men jag orkar inte ta reda på om det finns svensk layout. (De A500-tangentbord som inte är gjorda av Mitsumi blir inte gula för de är av PBT)

Jag retr0bright'ade några uppsättningar tangenter för en månad sedan, bl.a. tangenter från en Amiga 1200 (som är likadana).
Ett avlångt kärl med lock (varit burk för storpack lingonsylt...) tillräckligt avlångt för den långa mellanslagstangenten. I med väteperoxid och vatten. Värmde i microvågsugnen, lite i taget tills sockertermometern visade 70°C — men inte mer än en grad över. Sen fick burken sitta med handduk om sig i ett par timmar innan jag värmde upp dem igen. Totalt sex timmar tror jag det blev.
Hällde sedan över tangenterna i en tvättpåse för sköljning och torkning alla på en gång.
Jag använde värme. Annars är det vanligaste att man använder ett genomskinligt kärl och solsken (UV-ljus) istället för värme. En del använder UV-lampor istället för solsken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kollat så du inte har kvar batteriet på expansionskortet ?

De lär läcka och förstöra.

Har nu monterat isär maskinen för blekning, även delat expansionskortet.
Lödde bort batteriet, läckt lite. Det behövs ej?
Kortet är inte helt perfekt skick, moderkortet ser bra ut.

Alt. bara köpa ett eftermarknads.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Kanske tandkräm med en tandborste?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Jo, får rengöra kortet helt klart.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

@VadSaDu: Jo, får rengöra kortet helt klart.

Menar att rengöra själva Amigan med tandkräm och sen skrubba nätt, det fungerade för mig när jag skulle få tillbaka den ''nya looken'' på en gammal laptop

Sen avsluta med möbelpolish, eller vinylsilikon som man använder när man ska få tillbaka den där lystern på detaljerna inuti på bilarna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Neutralisera batteriläckage med citronsyra, ättik eller vinäger. Sedan tvätta rent med Isopropanol.
Angående skalet, retrobright eller köpt ett av de kommande nya om du ej har bråttom. Notera dock att ditt skal har mellanmoddelen av C= logga och nya har Rektangulär Ala sena A500 och A500+ så din klistetlapp går ej flytta över.

Angående disketter, strunta i dem (kör whdload och spel från hårddisken till ram) , antingen expanderar du med Wicher 500i, hc508, a ACA500 plus, eller jagar fatt på 68K IDE samt 4/8MB ram expansion alternativt ramförsedd Hårddisk expansion i sidoporten. se till att modifiera så trapdoor blir chip ram. Tänk även på at av dessa acceleratorer är det endast Wicher som är intern.

Du kan även montera en Gotek floppy emulator med flashfloppy eller HxC firmware som exempel, se till att ej såga I chassit. Finns 3D utskrivna hållare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Satsa på något som en ACA500plus eller liknande som föreslaget.
3,5" DD -disketter är tyvärr kända för att kunna få diskröta efter ett tag, så det kan bli rätt frustrerande.
Men om maskinen i sig är i bra skick så lär ju drivern funka utan problem, det gäller bara att sourca floppies som är fräscha och bra.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Satsa på något som en ACA500plus eller liknande som föreslaget.
3,5" DD -disketter är tyvärr kända för att kunna få diskröta efter ett tag, så det kan bli rätt frustrerande.
Men om maskinen i sig är i bra skick så lär ju drivern funka utan problem, det gäller bara att sourca floppies som är fräscha och bra.

Jag har nog över 4000 DD disketter, %antalet som är felfria gör det inte i närheten värt att jaga och att använda längre.

Men ja en accelerator med CF och ram är att föredra för en trevlig upplevelse.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Nu är den färdig minsann!

Lite roligare i färgen.
Rengjort diskettstation, fast den är inte helt 100 tyvärr. Ska nog sätta in USB.
Fixat till strömkontakten som glappade lite.
Tagit bort batteriet på expansionskortet.
Köpt ~100 disketter på Ebay.

Lite Battlesquadron på det.
På en putsad vägg med projektor.

Före och efter.

Jag penslade på denna 12%
https://www.ebay.com/itm/PROFESSIONAL-OXY-CREAM-DEVELOPER-HYD...

Inplastat och UV-lampa från kjell.com
Det tog en jäkla tid, 2-3 dygn per del, och då hade jag tagit en låda och klätt insidan med alu-folie.
Ute gick på några timmar, men dåligt med sol sista veckan så lampan har fått arbeta.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Stiligt På vilket sätt strular diskettstationen? Disketterna har passerat bäst före datum, stora kvantiteter har fel idag, jag har gått igenom tusentals disketter och felkvoten är hög.
Så om bara vissa spel inte startar är det sannolikt disketterna som är dåliga.

En gotek med FlashFloppy eller HcX firmware är ett bra alternativ, förstör för guds skull inte ditt skal på din A500, finns många ej destruktiva lösningar.
Tänk även på att skall du ha den internt kan ström/34Pinnar kablen vara för kort men en PC floppy kabel fungerar så länge den inte har två korsade kablar (vänd dem själv rätt då) och bara förläng. 4 pinnarn för ström är bara att du klipper och förlänger

Bara gör inte en destruktiv modifikation som den här, blir lite ledsen varje gång man ser sånt här

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@som99: Tjo!
Det är redan gjort faktiskt.
Gotek-biten då.
Köpte en 3d-utskriven ram för den också, blev riktigt bra.
Så idag har jag spelat en del, Battlesquadron, Leisure Suite Larry och Lemmings.
Ska nog gå från projektor till vanlig datorskärm, har beställt VGA-adapter.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Wow vilken skillnad! Min C64 skulle behöva en liknande behandling... att folk rökte inomhus förr känns helt främmande idag...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@som99: Tjo!
Det är redan gjort faktiskt.
Gotek-biten då.
Köpte en 3d-utskriven ram för den också, blev riktigt bra.
Så idag har jag spelat en del, Battlesquadron, Leisure Suite Larry och Lemmings.
Ska nog gå från projektor till vanlig datorskärm, har beställt VGA-adapter.

Suveränt, icke destruktivt gillar jag!

VGA adapter, du menar aktiv RGB till VGA omvandlare? Video signalen från Amiga är 15KHz (H-Sync) så har du bara en passiv adapter så måste man ha en bildskärm/enhet som klarar att synka på så låg frekvens vilket extremt få enheter gör idag så då är ditt alternativ RGB->VGA aktiv omvandlare men det medför även latenser som är påtagliga på snabbare spel.
Alternativt kan du ha en Scandoubler som Indivision ECS men dem är verken lätta att få tag på eller billiga idag (jag har själv en Indivision AGA MKII på min ena Amiga 1200 för att ansluta till modern utrustning över VGA/DVI/HDMI).

Visa gärna vad för lösning du kommer köra med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@som99: Aha, där ser man.
Då får vi se vad det blir när adaptern kommer.
Har en hel hög med skärmar, 4:3 från medelåldern fram till moderna saker.
Får se om det fungerar, annars blir det väl RGB till SCART och en TV.
För som det är nu är det lite för bökigt med projektorn via komposit.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Vackert!

Förresten, du får gärna rapportera här när den börjar gulna igen, mest så man får någon hum om hur länge blekningen håller.
Vet att det kan röra sig om ett antal år, men om det skulle röra sig om månader får du gärna hojta till.

Får nog ta och rota fram min A1200 ur källaren snart, hmmm

Permalänk
Medlem

@elBenko: Blekte musen också, fått hem en TAC-2 joystick som inte alls är så precis som man kommer ihåg, eller så är denna sliten.
Hoppar nog över VGA-biten och skaffar en SCART-kabel istället, och en TV 20-27".

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@elBenko: Blekte musen också, fått hem en TAC-2 joystick som inte alls är så precis som man kommer ihåg, eller så är denna sliten.
Hoppar nog över VGA-biten och skaffar en SCART-kabel istället, och en TV 20-27".

svart/orange eller benvit/svart tac-2? Vill minnas det var lite bättre kvalitet på de förstnämnda.

Vad det gäller skärm för amigan så ta en titt på denna listan: http://15khz.wikidot.com/

Hittar man inte en skärm med stöd för 15khz så finns exempelvis xrgb mini (~300-400usd) eller ossc (~130 gbp) för att omvandla interlaced rgb till progressiv uppskalad hdmi för modern utrustning. Väldigt dyr lösning dock.

Permalänk
Medlem

Det finns tre olika "orginal" tac-2´s.
Två svarta en made in usa (orange knappar) en made in kina (med röda knappar).
O den vita/begia som har röda knappar i övrigt är exakt likadan som den svarta us.
Finns även nyare ej officiella kina kopior som är betydligt sämre än den officiella kina modelen.

Mer info/bilder här https://haxor.fi/the-legendary-suncom-tac-2/
Den stora skillnaden mellan us/kina modellerna är att us använder sig av en gummi "bildäcks ventil" som heter “TR418” medans kina änvänder sig av en grå/vit gummi som inte är i närheten av att ge samma känsla.
Den andra skillnaden är att istället för mässings bricka använda sig av enbart fjädern.

Handlade själv en tac-2 för 2-3 veckor sen det är en svart med orangea knappar men fick även som dig känslan av att den inte alls kändes som man mindes=ganska slapp och högra knappen krävdes ett lite bestämdare tryck för att vara säker på att lyckas.
Så öppnade den och såg att det var en usa modell fast istället för en trTR418 användes grå/vit gummi men mässingsbrickorna var där.
Jag gissar att allt är en svart us utom toppskalet/spak/kula/gummi som är en svart kina dvs ett hopplock av div delar från nån skräp låda.

Tyvärr så går det inte att flytta över kulan från en kina till en us då dessa skiljer sig åt i gängor så går med andra ord inte att handla en TR418 och byta ut.
En sak att påpeka är att vanliga TR418 som kan handlas lite överallt har fel gängor i toppen för styrkulan (dvs den stora svarta) men det går att skruva på den i alla fall och den ska sitta så det räcker men jag skulle nog limma/gänga om.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@elBenko: Blekte musen också, fått hem en TAC-2 joystick som inte alls är så precis som man kommer ihåg, eller så är denna sliten.
Hoppar nog över VGA-biten och skaffar en SCART-kabel istället, och en TV 20-27".

Det gör du rätt i, försök hitta en 20" 4:3 TV om du kan eller om du har plats varför inte en mindre CRT TV
Stål eller plast pinne på TAC2:an?

Skrivet av elBenko:

svart/orange eller benvit/svart tac-2? Vill minnas det var lite bättre kvalitet på de förstnämnda.

Vad det gäller skärm för amigan så ta en titt på denna listan: http://15khz.wikidot.com/

Hittar man inte en skärm med stöd för 15khz så finns exempelvis xrgb mini (~300-400usd) eller ossc (~130 gbp) för att omvandla interlaced rgb till progressiv uppskalad hdmi för modern utrustning. Väldigt dyr lösning dock.

15KHz skärmar är en blandad påse, flera klipper väck bild i flera upplösningar samt att flera inte kommer ihåg placeringen av bild mellan upplöaningarna så man får flytta bilden hela tiden vilket är tråkigt, finns ett par som fungerar bra dock
Skall han hitta andra lösningar så är RGB scart inte så dåligt och för majoriteten mest prisvärt men skall pengar läggas så är Indivision Ecs betydligt trevligare än uppskalning och blir bättre bild för lägre/samma pris.

Skrivet av grizzly666:

Det finns tre olika "orginal" tac-2´s.
Två svarta en made in usa (orange knappar) en made in kina (med röda knappar).
O den vita/begia som har röda knappar i övrigt är exakt likadan som den svarta us.
Finns även nyare ej officiella kina kopior som är betydligt sämre än den officiella kina modelen.

Mer info/bilder här https://haxor.fi/the-legendary-suncom-tac-2/
Den stora skillnaden mellan us/kina modellerna är att us använder sig av en gummi "bildäcks ventil" som heter “TR418” medans kina änvänder sig av en grå/vit gummi som inte är i närheten av att ge samma känsla.
Den andra skillnaden är att istället för mässings bricka använda sig av enbart fjädern.

Handlade själv en tac-2 för 2-3 veckor sen det är en svart med orangea knappar men fick även som dig känslan av att den inte alls kändes som man mindes=ganska slapp och högra knappen krävdes ett lite bestämdare tryck för att vara säker på att lyckas.
Så öppnade den och såg att det var en usa modell fast istället för en trTR418 användes grå/vit gummi men mässingsbrickorna var där.
Jag gissar att allt är en svart us utom toppskalet/spak/kula/gummi som är en svart kina dvs ett hopplock av div delar från nån skräp låda.

Tyvärr så går det inte att flytta över kulan från en kina till en us då dessa skiljer sig åt i gängor så går med andra ord inte att handla en TR418 och byta ut.
En sak att påpeka är att vanliga TR418 som kan handlas lite överallt har fel gängor i toppen för styrkulan (dvs den stora svarta) men det går att skruva på den i alla fall och den ska sitta så det räcker men jag skulle nog limma/gänga om.

Stålpinne från US är absolut trevligast, tråkigt att du fick tag på ett hopplock, var det ändå stålpinne?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Hat själv mängder med Amiga, men just nu är mestadels nerpackat då vi skall flytta till ett större hus. Mestadels är expanderade på någpt vis Här är mina boxade maskiner:

Här är en lite packade maskiner och en A500 per revision samt etikett variation inklusive den ovanliga A500 med mekaniskt tangentbord dvs sub 80K serienummer och är en dröm att skriva på

Men kom över en till A500+ nyligen med minsta batteriläckage jag sett på länge som expanderade med en Wicher och nu rullar i 42MHz samt med 2MB chip och 8MB fast ram den enda jag har framme och igång nu innan flytt Trevlig Ecs maskin för Whdload nu, kan inte hålla mig utan expanderar alla xD

Har dock fler Amiga än det här inklusive bigbox

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

15KHz skärmar är en blandad påse, flera klipper väck bild i flera upplösningar samt att flera inte kommer ihåg placeringen av bild mellan upplöaningarna så man får flytta bilden hela tiden vilket är tråkigt, finns ett par som fungerar bra dock
Skall han hitta andra lösningar så är RGB scart inte så dåligt och för majoriteten mest prisvärt men skall pengar läggas så är Indivision Ecs betydligt trevligare än uppskalning och blir bättre bild för lägre/samma pris.

Ja att hitta en skärm som löser 15khz är ingen baggis, därav länken, där han kan sikta in sig på de med fullt stöd.

Förstår inte hur en Indivision ECS skulle på något sätt vara bättre än exempelvis OSSC. För det första så utför de exakt samma jobb, dvs. scandoubling. Men utöver detta så får du en icke-amigaspecifik scandoubler med digitizer (hdmi ut vs. vga på Indivision) och supersnabb "uppskalning" till 720p/1080p - i stället för att tillförlita sig på att skärmen ska sköta omskalningen, vilket beroende på skärm kan introducera en hel del inputlag.

Indivision ECS är förutom att den är specifik för amiga även låst till A500/600/1000/2000-modellerna, så om OP går och köper en AGA-modell senare så behöver han även köpa en Indivision AGA, helt plötsligt är vi uppe i en rätt ordentlig kostnad enbart för att få scandoubling.

Indivision ECS går på runt 1000 kr, OSSC går på strax under 2000 kr. Personligen, även om Indivision är ett trevligt stycke hårdvara så hade jag hellre köpt en OSSC med vetskapen om att jag kan använda den till ALLA retroenheter som har en rgb-signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ja att hitta en skärm som löser 15khz är ingen baggis, därav länken, där han kan sikta in sig på de med fullt stöd.

Förstår inte hur en Indivision ECS skulle på något sätt vara bättre än exempelvis OSSC. För det första så utför de exakt samma jobb, dvs. scandoubling. Men utöver detta så får du en icke-amigaspecifik scandoubler med digitizer (hdmi ut vs. vga på Indivision) och supersnabb uppskalning till 720p/1080p - i stället för att tillförlita sig på att skärmen ska sköta omskalningen, vilket beroende på skärm kan introducera en hel del inputlag.

Indivision ECS är förutom att den är specifik för amiga även låst till A500/600/1000/2000-modellerna, så om OP går och köper en AGA-modell senare så behöver han även köpa en Indivision AGA, helt plötsligt är vi uppe i en rätt ordentlig kostnad enbart för att få scandoubling.

Indivision ECS går på runt 1000 kr, OSSC går på strax under 2000 kr. Personligen, även om Indivision är ett trevligt stycke hårdvara så hade jag hellre köpt en OSSC med vetskapen om att jag kan använda den till ALLA retroenheter som har en rgb-signal.

Nu sa jag inte att han måste ha en indivision, har han inte anvädning av en OCCS till fler saker så är det dyrare och Indivision sitter direkt på källan dvs Denise chippet och är garanterat snabbare (förmodligen så lite skillnad att ingen märker det men ändå). Men nu är såklart ingen av dem helt perfekta. Men vill han ha HDMI på en A500 så är det det bästa valet ja.

Sen så är internt VS externt, vill man ha något utanför är en ställning man själv får ta, att sätta något internt kan vara extremt trevligt och alltid tillgänglig utan att växla kablar.

Indivision ECS kan med skala supersnabbt så nej skärmen behöver inte göra det eller synca lägen den inte förstår.
Sen så kan man med Inidivsion ECS köra HD720 grafikläga dvs native 1280x720 ut i WB och program (bara att ploppa HD720 direkt i sys:devs/monitors) utan skalning vilket inte går utan Indivision ECS då det inte är ett läga OCS/ECS klarar av utan hjälp.

Men du glömmer en viktig sak (som började nämnas ovan med HD720), Indivision ECS har RTG (p96) drivrutiner och ger fler bildlägen som HighGFX/HD720 och 256 färger i WB vilket är extremt häftigt framförallt om man vill expandera sin Amiga med en accelerator i framtiden, bara att kunna hoppa till 256 färger WB är galet på en A500 och sen Grafitti/Chunky läge som kraftigt snabbar upp hur snabbt saker kan ritas upp på skärmen i dem lägena (utan att röra chip ram) är avsevärt trevligt och inget en OSSC gör.

Så du får inte bara en Scandoubler/flixerfixer utan du får fler funktioner och snabbare/expanderade grafiklägen med en Indivision ECS om du vill leka med sådant, blir ett psudo-grafikkort.

så bortser vi från bara scandoubling/flixerfixer/skalning som båda gör så erbjuder faktiskt Indivision ECS mer för just OCS/ECS Amiga som inte är möjligt utan (inte ens i närheten på flera grafiklägen samt färgantal) och för ett lägre pris.

Så nej dem gör inte bara samma jobb och ja man får köpa en annan om man vill ha en till tex en AGA Amiga, men vad är konstigt med att köpa ny hårdvara till en annan dator? Har du två maskiner och vill spela två personer länkade med nullmodem behöver man ändå två OSSC om man vill spela på moderna skärmar utan RGB scart.

Båda har sina plus och minus, men att på köpet expandera vad sin Amiga kan göra är ju win/win och då framförallt om man vill ha en Accelerator i framtiden (vilket mestadels Amiga användare vill tids nog).

Sen om han inte vill lägga några större summor kanske han tycker att RGB-scart fungerar bra nog och då faller båda produkterna bort oavsett.

Hoppas du fick lite förklarat vad skillnaderna är nu och att dem inte bara gör samma jobb, orkade inte gå in på för mycket tekniska detaljer, inlägget blev redan långt nog och det kändes ej som det behövdes ändå.
Jag har själv både Indivision ECS och Indivision AGA och i princip ingen oexpanderad Amiga (jag har många Amiga, men även mycket annat retro med från TV-spel till andra hemdatorer där OSSC är en kanon lösning så länge dem har RGB ut)

Nu dags att sova, inte många timmar kvar tills lillen vaknar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.