Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PS4-konsol utsatt för piss

Permalänk
Medlem

PS4-konsol utsatt för piss

Jag är hundvakt och hunden bestämmer sig för att pissa på min ps4 och två kontroller.

När jag först märker det så har cd-skivan åkt ut och konsolen lyser gult. Ena kontrollen satt på laddning och lyste blått. Så fort jag stängde av all ström så började kontrollen att vibbrera och lysa blått, den vibbrerar fortfarande efter tre timmar (folk klagar på kontrollens batteritid). Jag ser att usb-kabelns ände, som suttit i kontrollen, har tecken på bränt.

Min stora fråga. Vågar man testa om ps4 fungerar? Eller har det blivit kortslutning pga att ena kontrollen satt på laddning. Konsolen var inte påslagen men är väl möjligt att något standbyläge är på?

Permalänk
Medlem

Urin innehåller massa skit, jag skulle försöka göra rent först.. så öppna upp och gör rent först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Urin innehåller massa skit, jag skulle försöka göra rent först.. så öppna upp och gör rent först.

Jo jag har lagat ps4 förr. Men saknar kunskap om el. Kan det bli kortslutning eller få ström i sig om jag startar ps4 nu? Usb-kabeln var ju bränd i uttaget som satt i kontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det är piss kvar i ps4an lär det garanterat kunna bli kortslutning i den, skulle ha plockat ut alla kretskort och gjort rent dom i sprit och låtit det torka innan jag startat den. Att du kommer få en stöt är väl inte helt troligt, tryck på knappen med nån plastpinne som inte leder ström om du vill vara på den säkra sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Om det är piss kvar i ps4an lär det garanterat kunna bli kortslutning i den, skulle ha plockat ut alla kretskort och gjort rent dom i sprit och låtit det torka innan jag startat den. Att du kommer få en stöt är väl inte helt troligt, tryck på knappen med nån plastpinne som inte leder ström om du vill vara på den säkra sidan

Tack för svar. Jag ska nämligen få en ny ps4 av hundägaren, men är ändå nyfiken på att testa!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Piss är jätte koriderande och det behöver göras rent pronto så inga lödningar förstörs. Det går oftast inte sönder så länge du inte kör EL igenom det för då är det energi genom kortslutningen.

Gör rent, TORKA och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Det bästa är att plocka isär den och ren göra den med isopropanol https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst....

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Piss är jätte koriderande och det behöver göras rent pronto så inga lödningar förstörs. Det går oftast inte sönder så länge du inte kör EL igenom det för då är det energi genom kortslutningen.

Gör rent, TORKA och hoppas på det bästa.

Dessvärre har det gått 11-12 timmar sen det skedde. Jag tänker mest att enda stället det kan ta sig igenom är via fläktens hål och då är det väl stänk osv som tar sig in. Det var blött under ps4an

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det bästa är att plocka isär den och ren göra den med isopropanol https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst....

Tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Urin innehåller massa skit, jag skulle försöka göra rent först.. så öppna upp och gör rent först.

urin är rent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

urin är rent...

Hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

urin är rent...

Urin är frätande på metal och elektronik.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Urin är frätande på metal och elektronik.

Okej. Känns som det är ganska kört för denna🤔 Tack för svar och hjälp alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Milito:

Jo jag har lagat ps4 förr. Men saknar kunskap om el. Kan det bli kortslutning eller få ström i sig om jag startar ps4 nu? Usb-kabeln var ju bränd i uttaget som satt i kontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

varför starta den? du behöver ju knappast kolla om den funkar, om din plan nu inte är att du ska stå ut med lukten och det kanske funkar.

plocka isär allt. tandborste diskmedel, batterivatten, låt torka skrubba med isopropanol..

Skrivet av Milito:

Okej. Känns som det är ganska kört för denna🤔 Tack för svar och hjälp alla.

Skickades från m.sweclockers.com

varför inte testa ? urin fungerar som batterisyra när elektroniken är inkopplad eller med Li-ion batterier.. lödtenn/koppar korrigerar så mycket att delarna faller av. +att för mycket volt/ampere går igenom komponenter där det inte ska vara.

har du tur kan du lära dig nånting..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

varför starta den? du behöver ju knappast kolla om den funkar, om din plan nu inte är att du ska stå ut med lukten och det kanske funkar.

plocka isär allt. tandborste diskmedel, batterivatten, låt torka skrubba med isopropanol..

varför inte testa ? urin fungerar som batterisyra när elektroniken är inkopplad eller med Li-ion batterier.. lödtenn/koppar korrigerar så mycket att delarna faller av. +att för mycket volt/ampere går igenom komponenter där det inte ska vara.

har du tur kan du lära dig nånting..

Okej. Det enda jag vill veta är om hushållet eller jag kan bli drabbad av något. Vad händer om man haft tur och den fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Om det är piss kvar i ps4an lär det garanterat kunna bli kortslutning i den, skulle ha plockat ut alla kretskort och gjort rent dom i sprit och låtit det torka innan jag startat den. Att du kommer få en stöt är väl inte helt troligt, tryck på knappen med nån plastpinne som inte leder ström om du vill vara på den säkra sidan

Yep, gör rent och torka, gärna några dagar.

Morsan lyckades hälla kaffe i TV:n (tjock tv-då) en gång, men var snabb på att stänga av den.

Så efter rengöring och torkning några dagar så funkade den igen.

Permalänk
Medlem

min första tanke var bara, är hunden så pissnödig att han pissar inomhus så är du en riktigt dålig hundvakt.
men det kanske rör sig om en inte så rumsren valp?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

urin är rent...

Möjligtvis sterilt typ omedelbart som det lämnar kroppen. Men det innehåller ämnen som kemiskt kan påverka det som urinet kommer i kontakt med. Det har också en temperatur initialt som är väldigt gynnsam för bakterier. Rent kanske i den bemärkelsen att det inte innehåller "traditionell smuts" vad nu det kan tänkas vara Men inte "rent" så att man struntar i att tvätta sig efter att ha varit i kontakt med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem

Om man bortser från allt annat så är urin bland annat kroppens sätt att reglera saltbalansen. Det innehåller massor av salter och bara det är tillräckligt för att du ska städa upp det direkt om det kommer i kontakt med elektronik. Kortslutning deluxe annars.

Permalänk
Skrivet av Milito:

Okej. Det enda jag vill veta är om hushållet eller jag kan bli drabbad av något. Vad händer om man haft tur och den fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

syftar du på innan konsolen är rengjord eller efter ?

innan rengöring- att din konsolen luktar kiss och troligen kommer att dö väldigt snabbt, med dö menar jag inte ingen signal & skärmen är svart utan att konsolen aldrig någonsin kommer att funka, hur mycket man ens försöker med rengöring eller byte av komponenter.

Efter rengöring- att din konsolen kanske funkar & du lärt dig hur man plockar isär en dator och rengör elektronik.
troligtvis behöver du byta ut komponenter som inte klarat av kiss & för mycket volt.

@SAFA: en tjock-TV har teknik som är 30-40år gammal,
bärbara datorer har ytmonterade komponenter små som gruskorn. det går inte riktigt att gämföra dessa två.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644