Sambo får plötsligt faktura från Radiotjänst

Permalänk
Inaktiv

Sambo får plötsligt faktura från Radiotjänst

Hej,

Jag skaffade egen lägenhet för ett år sedan.
När jag köpte "TV" såg jag till att skaffa en skärm utan TV-mottagare från SWEDX för att slippa betala någon avgift (Snart kommer den ändå hamna på skatten, jag vet).

För några månader sedan ringde Radiotjänst till min flickvän och sade att hon måste betala TV-avgiften, samt ville att hon skulle ge ut mitt nummer, vilket hon vägrade.

I dag öppnade jag ett brev adresserat till henne som var en påminnelse om inbetalning för kvartalet juni-augusti. Jag visste inte att hon fått något brev tidigare.

Får Radiotjänst göra så här? Om jag minns rätt / tolkar deras hemsida rätt MÅSTE man ha en TV-mottagare av något slag för att behöva betala deras avgift.
Om det stämmer, hur går hon/vi till väga?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ring upp dem och berätta att det blivit ett missförstånd. Ska inte vara några konstigheter.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

De gör så där ibland. Det har hänt mig med. Tyvärr är inte radiotjänst som ett normalt företag så att tjafsa med dom när de gjort fel brukar vara enormt frustrerande. Det enklaste är att betala och en vecka senare meddela att man nu inte längre har nån teve. Även om det känns surt och som onödiga pengar så slipper man mycket besvär.

Man tycker att de borde slutat med sina bondfångerier nu när systemet ändå ska bort.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Sötast

Har hamnat i liknande situation tidigare (ej relevant till tråden länkad ovan) och då har det räckt med att ringa upp dem och förklara att det inte finns någon mottagare och därmed ingen faktura att betala.

På det viset har de varit tillmötesgående och strukit kostnaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

De gör så där ibland. Det har hänt mig med. Tyvärr är inte radiotjänst som ett normalt företag så att tjafsa med dom när de gjort fel brukar vara enormt frustrerande. Det enklaste är att betala och en vecka senare meddela att man nu inte längre har nån teve. Även om det känns surt och som onödiga pengar så slipper man mycket besvär.

Man tycker att de borde slutat med sina bondfångerier nu när systemet ändå ska bort.

Sorgligt att man ska behöva betala dessa parasiter..

Jag hade ringt och klagat, sedan bestridit fakturan, jag hade aldrig givet de ett rött öre nu när man ska bestraffas via skatten.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Sorgligt att man ska behöva betala dessa parasiter..

Tror inte riktigt parasiter är rätt ord i detta fall, snarare maffa-metodik!

Men håller absolut med att man ska bestrida något som inte är korrekt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Tror inte riktigt parasiter är rätt ord i detta fall, snarare maffa-metodik!

Men håller absolut med att man ska bestrida något som inte är korrekt!

Juste maffiametoder, hade glömt bort det ordet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Min sambo hat stått på TV-licensen i snart 30år och vi är folkbokförda på samma adress, trots det har jag nog fått 3-4st sådanna räkningar på alla dessa år. Jag har helt enkelt bara slängt dom i sopbingen

Permalänk

Min erfarenhet är att om man ringer upp och trevligt förklarar att det är ett missförstånd så är det ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleon.Solo:

Min erfarenhet är att om man ringer upp och trevligt förklarar att det är ett missförstånd så är det ingen fara.

Vilket märkligt koncept.
Alltid när något företag/organisation felar så är det normala förfarandet är att skriva om situationen på samtliga forum och sociala medier man har tillgång till, gärna med aggressiva tongångar om vilka jävla svin de är. Att faktiskt kontakta avsändaren är helt otänkbart.

Permalänk

De som ringer är ofta "extrapersonal" som ringer på sin fritid mot provision, vilket gör att det ligger i deras intresse att "missuppfatta". Går det så går det.
Bluffakturor som detta torde kategoriseras under ska polisanmälas, försök till bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Fick ett samtal för några veckor sen efter att jag registrerade ett nytt telefonnummer på mig själv.
Märktes tydligt på frågorna och sättet personen frågade på att det inte fanns något som helst intresse att ödsla dyrbara sekunder om det nu inte gick att pracka på mig en faktura. Dessutom så klickade hon mig i örat mer eller mindre när jag berättade att "jag bestämt inte har någon TV-mottagare".

Inte fått någon faktura hemskickad ännu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Fick ett samtal för några veckor sen efter att jag registrerade ett nytt telefonnummer på mig själv.
Märktes tydligt på frågorna och sättet personen frågade på att det inte fanns något som helst intresse att ödsla dyrbara sekunder om det nu inte gick att pracka på mig en faktura. Dessutom så klickade hon mig i örat mer eller mindre när jag berättade att "jag bestämt inte har någon TV-mottagare".

Inte fått någon faktura hemskickad ännu..

Med andra ord; handläggaren ifråga var mån om att inte slösa varken din eller sin egen tid med irrelevanta frågor, så höll sig helt och hållet till det relevanta, och försökte avsluta ärendet i rask takt.

Detta gjorde dig extremt upprörd, och på något sätt blev du ännu mer förbannad av att personen lade på när samtalet var slut.

Hade du varit mer nöjd om du hade blivit tvungen att snacka skit om en massa saker som inte har något med saken att göra?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogadishu:

De som ringer är ofta "extrapersonal" som ringer på sin fritid mot provision, vilket gör att det ligger i deras intresse att "missuppfatta". Går det så går det.

Jag undrar var folk får denna information från. Jobbar du på Radiotjänst? Erkänner du att det är exakt så du gör utan några som helst samvetskval?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Med andra ord; handläggaren ifråga var mån om att inte slösa varken din eller sin egen tid med irrelevanta frågor, så höll sig helt och hållet till det relevanta, och försökte avsluta ärendet i rask takt.

Detta gjorde dig extremt upprörd, och på något sätt blev du ännu mer förbannad av att personen lade på när samtalet var slut.

Hade du varit mer nöjd om du hade blivit tvungen att snacka skit om en massa saker som inte har något med saken att göra?

Nu överdramatiserar du det hela en aning. Jag blev varken förbannad eller upprörd, det var mer en förvånande känsla efter klicket. Inte som så att jag drog ut på handläggarens tid för att verka motvillig eller "dryg".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Jag undrar var folk får denna information från. Jobbar du på Radiotjänst? Erkänner du att det är exakt så du gör utan några som helst samvetskval?

Nu för tiden räcker det med en känsla av att det är så, fakta har inget värde längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lcars:

Nu har jag ingen riktigt fakta just angående radiotjänst. Men samtliga telefonförsäljare jag känner, har hört talas om eller jobbat med har jobbat mot provision.

Jag tror inte radiotjänst skiljer sig på något sätt och har svårt att veta varför de inte skulle jobba mot provision.

Det är också inte ovanligt, när det jobbas för provision att de får betalt per "sälj", även om det skulle backas i framtiden. Därav kan det vara vanligt att "missförstå" eller felinformera så att en faktura kan skickas och provision tjänas in, oavsett om kunden ringer upp och säger att det inte ska betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Vilket märkligt koncept.
Alltid när något företag/organisation felar så är det normala förfarandet är att skriva om situationen på samtliga forum och sociala medier man har tillgång till, gärna med aggressiva tongångar om vilka jävla svin de är. Att faktiskt kontakta avsändaren är helt otänkbart.

Problemet är att det finns så mycket bluff, fiffel och båg nuförtiden. Därför kan det vara till ens egen fördel att vara påläst innan man ger sig in i fighten.

T ex förlorade jag mot radiotjänst för en herrans massa år sedan. Min tv hade en analog mottagare och som det numera är så skicks det numera bara ut digitala signaler.
Jag var ju därför stensäker på min sak: det är orimligt att jag ska betala avgift för en tv med en mottagare som öht inte längre har några signaler att ta emot.
Men det tyckte inte lagen, det är en tv-mottagare som var licenspliktig, helt horribelt.

Hade jag då frågat på ett forum innan så hade jag gjort bättre i att t ex säga att jag slängt tvn då den inte längre kunde ta emot signaler.

Mer ontopic så har ju nu ts genom denna tråd fått info om att det är ett inkorrekt förfarande, att han har rätten på sin sida och att det även hänt att andra fått felaktiga fakturor.
Mao så är ju ts nu betydligt bättre förberedd för ett samtal till kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nu har jag ingen riktigt fakta just angående radiotjänst. Men samtliga telefonförsäljare jag känner, har hört talas om eller jobbat med har jobbat mot provision.

Jag tror inte radiotjänst skiljer sig på något sätt och har svårt att veta varför de inte skulle jobba mot provision.

Det är också inte ovanligt, när det jobbas för provision att de får betalt per "sälj", även om det skulle backas i framtiden. Därav kan det vara vanligt att "missförstå" eller felinformera så att en faktura kan skickas och provision tjänas in, oavsett om kunden ringer upp och säger att det inte ska betalas.

Så ingen fakta, bara tro och känsla i sann 2018-anda.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Det där stämmer inte. Det skickas fortfarande ut analoga signaler, te.x i kabeltv-näten. Så det gäller att vara påläst som sagt var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Så ingen fakta, bara tro och känsla i sann 2018-anda.

Det finns ju förvisso vissa indikationer på att företaget i fråga i oproportionerligt många fall har agerat på sätt som man, milt sagt, kan ifrågasätta. (även om ditt påstående stämmer generellt sett)

Permalänk
Inaktiv

@keyser: Precis. Jag har heller ingen fakta på internet som säger att jag vaknade imorse, men jag tror och känner att jag gjorde det, så är rätt säker på att det är sant :).

Här är en artikel från Aftonbladet (första träffen jag hittade, vet inte vad du räknar som sanning), som hänvisar till radiotjänst och unionen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1jBkl/satt-dit-tv-agare... 2012 jobbade de för provision. De verkade inte intresserade av att ändra modellen.

Jag kan tycka att det är helt ok att i många fall anta att saker är som de brukar vara utan att i detalj undersöka det, särskilt när det verkar väldigt rimligt. Bilar har för de mesta fyra hjul, flygplan rör sig i luften och telefonförsäljare arbetar för provision. Detta är inget jag brukar fundera på från fall till fall. Jag kommer inte ringa SAS och fråga om vi verkligen ska flyga i luften och jag kommer inte heller fråga radiotjänst om de jobbar för provision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

@keyser: Precis. Jag har heller ingen fakta på internet som säger att jag vaknade imorse, men jag tror och känner att jag gjorde det, så är rätt säker på att det är sant :).

Här är en artikel från Aftonbladet (första träffen jag hittade, vet inte vad du räknar som sanning), som hänvisar till radiotjänst och unionen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1jBkl/satt-dit-tv-agare... 2012 jobbade de för provision. De verkade inte intresserade av att ändra modellen.

Jag kan tycka att det är helt ok att i många fall anta att saker är som de brukar vara utan att i detalj undersöka det, särskilt när det verkar väldigt rimligt. Bilar har för de mesta fyra hjul, flygplan rör sig i luften och telefonförsäljare arbetar för provision. Detta är inget jag brukar fundera på från fall till fall. Jag kommer inte ringa SAS och fråga om vi verkligen ska flyga i luften och jag kommer inte heller fråga radiotjänst om de jobbar för provision.

I så fall kan man börja sitt inlägg med en lite disclaimer, så man inte ger intrycket av att det är en absolut sanning. Det är väldigt mycket som presenteras som fakta nu för tiden som inte riktigt räcker hela vägen fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

I så fall kan man börja sitt inlägg med en lite disclaimer
Skickades från m.sweclockers.com

Här kommer mina tankar och åsikter om ditt svar. Det är inte fakta utan bara helt enkelt mina åsikter.

Jag tyckte jag var väldigt tydlig. Jag började såhär:
Nu har jag ingen riktigt fakta just angående radiotjänst...

Och fortsatte såhär:
Jag tror inte radiotjänst skiljer...

Det hade gått att skriva samma text utan det, och då hade jag kunnat tänka mig att hålla med, nu tycker jag att du löjlar dig lite.

JAG tyckte att det var ganska tydligt. Men jag vet inte allt, förstås. Vi kanske behöver något fetare? Det kanske borde läggas in automatiskt på alla inlägg här då i princip ingenting som skrivs är "hård fakta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Här kommer mina tankar och åsikter om ditt svar. Det är inte fakta utan bara helt enkelt mina åsikter.

Jag tyckte jag var väldigt tydlig. Jag började såhär:
Nu har jag ingen riktigt fakta just angående radiotjänst...

Och fortsatte såhär:
Jag tror inte radiotjänst skiljer...

Det hade gått att skriva samma text utan det, och då hade jag kunnat tänka mig att hålla med, nu tycker jag att du löjlar dig lite.

JAG tyckte att det var ganska tydligt. Men jag vet inte allt, förstås. Vi kanske behöver något fetare? Det kanske borde läggas in automatiskt på alla inlägg här då i princip ingenting som skrivs är "hård fakta".

Ditt inlägg var tydligt, ja.
Från början det var detta inlägget som fick (bland annat) mig att undra: #17463036

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@BasseBaba: Det där stämmer inte. Det skickas fortfarande ut analoga signaler, te.x i kabeltv-näten. Så det gäller att vara påläst som sagt var.

Njaooao, det är väl i så fall i vissa fastigheter.
Du får gärna länka till info om att t ex comhem manglar ut analoga signaler i alla sina anslutna hushåll?

Luftsänt är en sak, lite magstarkt att ha kvar en avgift för en signal som kanske på sin höjd täcker in några % av hushållen.

Men som sagt, det hela löser sig snart ändå då vi alla sossianskt tvingas på avgiften via sossesedeln!

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Com Hem skickar ut analog signal i alla fastigheter de levererar till i Sverige.

https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/analogt-grundut...

Men jag håller med dig.

Analogt utbud är kabelleverantörerna som aktivt valt göra så.
Marknätet är digitalt enbart och borde vara riktmärke.

Redigerad för mer tydlighet

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@BasseBaba: Com Hem skickar ut analog signal i alla fastigheter de finns i hela Sverige.

https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/analogt-grundut...

Du är välkommen hem till min lägenhet, den ligger i Sverige. Jag har inte comhem

Men tack för infon! Förra lgh jag bodde fanns ej analog signal trots Comhems nät, ringde deras KT vilka bara kunde bekräfta, men var det någon lokal trasig avvikelse.

Och jo, du har givetvis helt rätt, vilket även radiotjänst hade mot mig. Men ändå helt sjukt hur märkligt radiotjänst/SVT fungerat över åren.... väldigt magstarkt att fortsätta hävda att en analog mottagare ska avgiftsbeläggas då det kräver att man i kombination bor i ett comhem hus

Permalänk
Medlem

Varför öppna brev från Radiotjänst?

Stryk över personuppgifterna och skriv ÅTER AVSÄNDARE