Ryzen 7 1800x Värt att upgpradera för windows 11/som andradator

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 1800x Värt att upgpradera för windows 11/som andradator

Har

Ryzen 7 1800x
16GB Ram
1080 TI
ROG STRIX B350-F GAMING
750W PSU

Ska köpa en ny dator men tänkte ha något som andradator (ungarnas). Är denna värd att uppgradera. T.ex. till en nyare processor som faktiskt stöder windows 11 (har fTPM som verkar stödja 2.0 men CPU:n gillar inte microsoft).

Permalänk
Medlem

1800X har redan TPM 2.0. Har du slagit på fTPM i BIOS?

"men CPU:n gillar inte microsoft"

Förklara vad du menar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väll så att stödet för Windows 11 finns inte förens 2000-serien av Ryzen, iaf inte enligt microsoft, även om CPUn troligtvis inte har några som helst problem att köra det.

Jag hade nog bara skapat media med Rufus och moddat det så att det funka sen varit nöjd.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

"Even though your 1800x has fTPM, the CPU itself doesn't have the security features needed to run Windows 11 which is why it is incompatible."

Har du B350 eller X370 moderkort eller nyare finns det troligtvis bios-uppdatering som du kan ta hem som gör att du kan köra ryzen 5600 som inte är en allt för dyr investering i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Har

Ryzen 7 1800x
16GB Ram
1080 TI
ROG STRIX B350-F GAMING
750W PSU

Ska köpa en ny dator men tänkte ha något som andradator (ungarnas). Är denna värd att uppgradera. T.ex. till en nyare processor som faktiskt stöder windows 11 (har fTPM som verkar stödja 2.0 men CPU:n gillar inte microsoft).

Absolut, 1800x och 1080ti är fortfarande riktigt bra till väldigt mycket idag, skulle även kunna lämna det så. Annars finns massor av alternativ för processoruppgradering på plattformen. Bäst är 5700x3d nytt för 2501kr, troligen bäst för pengarna är 5600x för 1189kr alternativt 3600 för 731kr. Dessa är nypriser, köper du de begagnat blir det såklart ännu bättre val, c.a 2000, 800 och 500kr för respektive i den ordningen.

Finns även andra modeller man kan fynda ibland andrahand som 5500, 5600g, 4600g, 3600x, 3500x etc. Allt från och med 3000 serien är en rejäl uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kör compabilitetstest för windows 11 och får "This processor isn't currently supported for Windows 11"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Kör compabilitetstest för windows 11 och får "This processor isn't currently supported for Windows 11"

Om du orkar spendera en mindre mängd tid är det möjligt på flera sätt att kringgå det inte minst med en så ny processor, bara att söka upp i så fall.

Det kan även vara så att du kan installera Windows 11 helt normalt även om kompabilitetstesten säger "unsupported", det tror jag är fallet med din 1800x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Absolut, 1800x och 1080ti är fortfarande riktigt bra till väldigt mycket idag, skulle även kunna lämna det så. Annars finns massor av alternativ för processoruppgradering på plattformen. Bäst är 5700x3d nytt för 2501kr, troligen bäst för pengarna är 5600x för 1189kr alternativt 3600 för 731kr. Dessa är nypriser, köper du de begagnat blir det såklart ännu bättre val, c.a 2000, 800 och 500kr för respektive i den ordningen.

Finns även andra modeller man kan fynda ibland andrahand som 5500, 5600g, 4600g, 3600x, 3500x etc. Allt från och med 3000 serien är en rejäl uppgradering.

Så en 5700x3d ska funka på mitt moderkort (samma sockel i alla fall) . Sedan kanske 1080Ti får leva kvar tills jag pensionerar datorn. 5600x ger enlist userbenchmark i princip samma värden som 5700x3d gentemot min befintliga processor. Men antar att det är mer komplicerat än så (då priset skiljer sig runt 1000:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Om du orkar spendera en mindre mängd tid är det möjligt på flera sätt att kringgå det inte minst med en så ny processor, bara att söka upp i så fall.

Sant, antar att jag "borde" kunna installera med Rufus eller vad det heter, vet inte om min dator är mindre säker annars bara för att jag installerar Windows 11 . Men men, det fick mig att fundera vad jag ska göra med men gamla trotjänare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Så en 5700x3d ska funka på mitt moderkort (samma sockel i alla fall) . Sedan kanske 1080Ti får leva kvar tills jag pensionerar datorn. 5600x ger enlist userbenchmark i princip samma värden som 5700x3d gentemot min befintliga processor. Men antar att det är mer komplicerat än så (då priset skiljer sig runt 1000:-)

Userbenchmark är inte en en bra sajt för att se eller jämföra prestanda, personen bakom har någon konstig dold agenda och ljuger. Skillnad från 5600x till 5700x3d är stort för spel framförallt, c.a 20-35%

Ja det är samma sockel, AM4, du behöver uppdatera moderkortets bios bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

userbenchmark är riktigt uselt, ignorera allt som står där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

userbenchmark är riktigt uselt, ignorera allt som står där.

Vad borde jag använda istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Vad borde jag använda istället?

Om det nu bara fanns en hemsida som skriver recensioner på sånt här... vad hette den nu igen? Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Om det nu bara fanns en hemsida som skriver recensioner på sånt här... vad hette den nu igen? Sweclockers?

Inte riktigt samma funktionalitet att jämföra men visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Inte riktigt samma funktionalitet att jämföra men visst.

Nej, du har en poäng om att upplägget på UB är ganska bra och simpelt men det hjälper ju inte när siffrorna (och text) är missvisande och falska. Tyvärr inte något till synes lika bra alternativ även om det finns andra mer generella sajter som Versus, Technical City och pcgamebenchmark som i alla fall inte har någon agenda. Kanske bäst sajt är "cpubenchmark.net" vilket visar specs och prestanda från CPUmark och som jag såg nu också har jämförelsefunktion, däremot så visar det inte prestanda i spel vilken Amd's "X3D" processorer får från extra cache-minne istället för fler eller snabbare kärnor vilket inte hjälper i CPUmark tester.

Vad jag oftast brukar göra är att titta på Hardware Unboxed på Youtube, de inkluderar oftast lista över många produkter i jämförelse i slutet av sina videor, annars finns en och annan större lista att hitta på TomsHardware och Techpowerup också. Sweclockers har prestandaindex för grafikkort men inte processorer, däremot ofta listor på recensionerna. Finns även andra pålitliga Youtube-kanaler som testar olika processorer.

Sweclockers för 5700x3d: https://www.sweclockers.com/test/38255-amd-ryzen-7-5700x3d-br...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nej, du har en poäng om att upplägget på UB är ganska bra och simpelt men det hjälper ju inte när siffrorna (och text) är missvisande och falska. Tyvärr inte något till synes lika bra alternativ även om det finns andra mer generella sajter som Versus, Technical City och pcgamebenchmark som i alla fall inte har någon agenda. Kanske bäst sajt är "cpubenchmark.net" vilket visar specs och prestanda från CPUmark och som jag såg nu också har jämförelsefunktion, däremot så visar det inte prestanda i spel vilken Amd's "X3D" processorer får från extra cache-minne istället för fler eller snabbare kärnor vilket inte hjälper i CPUmark tester.

Vad jag oftast brukar göra är att titta på Hardware Unboxed på Youtube, de inkluderar oftast lista över många produkter i jämförelse i slutet av sina videor, annars finns en och annan större lista att hitta på TomsHardware och Techpowerup också. Sweclockers har prestandaindex för grafikkort men inte processorer, däremot ofta listor på recensionerna. Finns även andra pålitliga Youtube-kanaler som testar olika processorer.

Sweclockers för 5700x3d: https://www.sweclockers.com/test/38255-amd-ryzen-7-5700x3d-br...

Stort tack för dina utförliga svar!!