Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med internt nätverk

Hej

Har ett udda problem. För någon dag sedan (cirka) slutade mitt nätverk få kontakt med DNS-server samt andra datorer. Detta är bara genom datorn. Min Boxee Box hittar DNS utan problem. Jag kommer åt skrivare via Photoshop. Har testat det mesta. Brytit strömmen till nätverksskåpet, återställt nätverkskort mm.

Jag ser alla anslutna enheter via routern, även DNS
Är det något med Windows 10 efter någon uppdatering? Det är ju uppenbarligen inget fel på mitt nätverk utan borde vara Windows.

Tacksam för hjälp.

Mvh Christoffer

Uppdatering.
Jag har nu laddat ner senaste mjukvaran till routern och startat om. Läget oförändrat

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffie:

Hej

Har ett udda problem. För någon dag sedan (cirka) slutade mitt nätverk få kontakt med DNS-server samt andra datorer. Detta är bara genom datorn. Min Boxee Box hittar DNS utan problem. Jag kommer åt skrivare via Photoshop. Har testat det mesta. Brytit strömmen till nätverksskåpet, återställt nätverkskort mm.

Jag ser alla anslutna enheter via routern, även DNS
Är det något med Windows 10 efter någon uppdatering? Det är ju uppenbarligen inget fel på mitt nätverk utan borde vara Windows.

Tacksam för hjälp.

Mvh Christoffer

Uppdatering.
Jag har nu laddat ner senaste mjukvaran till routern och startat om. Läget oförändrat

Funkar det om du sätter DNS manuellt på datorn?
Om inte prova en live linux på usb/dvd och se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Provat det. Funkar inte. Och Linux fattar jag inte alls

Permalänk
Medlem

Du blandar termer lite hejvilt.

Kommer inte åt DNS?
Testa skriv "nslookup vk.se" samt "nslookup vk.se 1.1.1.1"
det första testar dns uppslag via din DNS som du fått via DHCP eller har ställt manuellt i datorn.
Det andra använder en definerad dns-server för uppslaget.

Båda ska ge samma information.

När du menar dns, menar du då wins/netbios? \\datornamn är inte DNS. Testa skriv då med STORA BOKSTÄVER. \\DATORNAMN är inte densamma som \\datornamn

Permalänk
Medlem

@boibo: Ja jag är inte så himla insatt i detta. Med DNS menar jag en nätverksdisk. Dlink DNS-320 heter den

Det jag menar är att det interna nätverket funkar som det ska. Via routern hittar jag nätverksdiskar, skrivare, TV-apparater och mobiler etc.
Samt att via Boxee-Box hittar jag nätverksdisk
Men via datorerna hittar jag inte andra datorer eller nätverksdiskar.

Ber inte om ursäkt för min okunskap men sträcker ut en hand till er som vet mer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av coffie:

@boibo: Ja jag är inte så himla insatt i detta. Med DNS menar jag en nätverksdisk. Dlink DNS-320 heter den

Det jag menar är att det interna nätverket funkar som det ska. Via routern hittar jag nätverksdiskar, skrivare, TV-apparater och mobiler etc.
Samt att via Boxee-Box hittar jag nätverksdisk
Men via datorerna hittar jag inte andra datorer eller nätverksdiskar.

Ber inte om ursäkt för min okunskap men sträcker ut en hand till er som vet mer

Men datorn kan nå ut på internet ? Det kan vara nån brandväggsregel i datorn eller routern som stoppar trafik i lanet men tillåter dig att nå internet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffie:

@boibo: Ja jag är inte så himla insatt i detta. Med DNS menar jag en nätverksdisk. Dlink DNS-320 heter den

Det jag menar är att det interna nätverket funkar som det ska. Via routern hittar jag nätverksdiskar, skrivare, TV-apparater och mobiler etc.
Samt att via Boxee-Box hittar jag nätverksdisk
Men via datorerna hittar jag inte andra datorer eller nätverksdiskar.

Ber inte om ursäkt för min okunskap men sträcker ut en hand till er som vet mer

HAHA ledsen men här är lite kul du kommer inte åt din NAS (network attached storage) som heter "Dlink DNS-320" från ditt interna nätverk... Saken är den att när du nämner "DNS" så kan man snabbt tro det handlar om "domain name system" vilket handlar om "översättning" av domän namn till IP-addresser (Sweclokcers.com -> 81.201.220.174)....

För att vara hjälpsam Testa inställningar->nätverk&internet->status->delningsalternativ... Leta upp IP-adressen på din NAS och knappa in den i webbläsaren se vad som dyker upp. Testat komma åt med eventuellt existerande dlink desktop program? Testa "Map networkdrives (i win10 file explorer->This PC->Computer (fliken)->Map Network drives->browse).

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja datorn når Internet. Och det interna nätverket funkar. Min router har kontakt med alla enheter även datorer och nätdisk.
Jag har inte själv gjort några ändringar i brandväggen. Senaste installerade programmen är iTunes och iCloud och den "skiten" går inte att få bort
Har svårt att tro att det har med dom att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

HAHA ledsen men här är lite kul du kommer inte åt din NAS (network attached storage) som heter "Dlink DNS-320" från ditt interna nätverk... Saken är den att när du nämner "DNS" så kan man snabbt tro det handlar om "domain name system" vilket handlar om "översättning" av domän namn till IP-addresser (Sweclokcers.com -> 81.201.220.174)....

För att vara hjälpsam Testa inställningar->nätverk&internet->status->delningsalternativ... Leta upp IP-adressen på din NAS och knappa in den i webbläsaren se vad som dyker upp. Testat komma åt med eventuellt existerande dlink desktop program? Testa "Map networkdrives (i win10 file explorer->This PC->Computer (fliken)->Map Network drives->browse).

Ja det blev lite knasigt med namnet

Jag kommer åt Nasen via webben på dess interna IP-adress. Känns som ett Windows-problem. Fattar inte vad bara.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en lösning. Verkar ju väldigt märkligt att Microsoft gör en uppdatering som gör att nätverket slutar funka. Kan ju köpa att jag inte hittar en 10 år gammal NAS. Men att datorer i nätverket med Win 10 inte hittas verkar mycket udda.
Har kollat runt på nätet och följt andras tips med SMB 1.0 mm men inget funkar

Permalänk
Medlem

Jag har nu pratat med en person på Microsoft Support. Enligt dom ska man inte längre kunna kommunicera mellan datorer i ett hemnätverk. Detta verka ju helt sanslöst. Stämmer detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coffie:

Jag har nu pratat med en person på Microsoft Support. Enligt dom ska man inte längre kunna kommunicera mellan datorer i ett hemnätverk. Detta verka ju helt sanslöst. Stämmer detta?

1. Högerklicka på Windows-knappen längst ner till vänster, välj Windows Powershell.

2. Skriv: Get-NetConnectionProfile

3. Klistra in här vad du fick för resultat.

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Name : Nätverk
InterfaceAlias : Ethernet
InterfaceIndex : 7
NetworkCategory : Private
IPv4Connectivity : Internet
IPv6Connectivity : NoTraffic

Permalänk
Hedersmedlem

OK, det är inte ett problem med att ditt nätverk blivit "Public" alltså.

Du kanske har stängt av nätverksidentifiering?

Högerklicka på nätverksikonen i system tray (längst ner till höger)
Öppna nätverks- och Internetinställningar
Nätverks- och delningscenter
Ändra avancerade delningsinställnigar

Kolla under inställningen Nätverksidentifiering

Permalänk
Medlem

@pv2b: Den är igång. Bland det första jag kollade. Känns om jag gjort det mesta
Har startat om allt, kört nätverksåterställning, uppdaterat alla firmwares.
Kommer inte åt nätverket på någon dator hemma. Det enda som syns är Routers och Chromecast.

Allt syns dock via webbgränssnittet i Routern

Permalänk
Medlem

Är väl inte heller aktuellt med en ominstallation eftersom problemet är på samtliga datorer?

Permalänk

Är du säker på att din NAS faktiskt fortfarande delar mappen med dig? Är SMB avstängt?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffie:

@pv2b: Den är igång. Bland det första jag kollade. Känns om jag gjort det mesta
Har startat om allt, kört nätverksåterställning, uppdaterat alla firmwares.
Kommer inte åt nätverket på någon dator hemma. Det enda som syns är Routers och Chromecast.

Allt syns dock via webbgränssnittet i Routern

Kör alla datorer samma firewall?
Jag hade min NOD32 ett tag som satte mitt network på Public trots windows tog det som Private - då hade jag liknande fel som dig att datorn ej hittade andra enheter eller blev hittad.
prova inaktivera firewall fullt ut.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Har provat och ha SMB på aktivt och icke aktivt. Samma sak. Hittar inget

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Windows inbyggda firewall. Har testat och stänga av den samt antivirusprogram. Webshield och allt vad det heter i AVG

Permalänk

Vad händer om du skriver \\ip-address-till-nas\ i fileexplorern?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Då hittas den Men så fort jag klickar på nått annat försvinner den
Det går att lägga till hdd som nätverksenhet

Permalänk

Ja då fungerar det som det skall? Hur är det annars du vill göra? Du kan lägga till den som nätverksdisk eller share om du högerklickar på den här datorn. Då kommer du alltid att se den i din file explorer

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Ja det funkar. Men innan låg ju allt under ikonen Nätverk. Datorer, NAS, Chromecast mobiler etc.

Kommer ju inte å saker på ett smidigt sätt. Vill bara fatta vad som har hänt eller ändrats utan att jag själv gjort något

Permalänk
Medlem

Jaha, du har mao det beryktade SMB1.0 problemet.

Har själv det.

Testa skriv \\NAMN istället för \\namn, dvs med STORA BOKSTÄVER.

Wins/Netbios namn slås inte upp på samma sätt i 1803 av windows 10. skitstörigt, bara windows 10 klienter som har dom problemen. Kan lösas med att aktivera smb1 via lägg till/ta bort program - valfria komponenter.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Nu har jag varit iväg på festival i 3 dagar. Döm om min förvåning att allt funkar när jag kommer hem. Stängde av datorn i torsdags och startade upp idag.

Nu funkar det som innan?! Någon form av Windows-lotteri?

Permalänk
Medlem

Om det händer igen prova att köra
netsh winsock reset
Som admin i cmd

Om inte det fungerar kan det också vara säkerhetsinställningarna
Run the Local Security Policy app - secpol.msc

· Go to Local Policies | Security Options and choose the "Network Security: LAN Manager Authentican Level" item

· Set it to "Send LM & NLTM, use NTMLv2 session if negotiated"

Det kan också vara att nätverksinställningarna är satta som ”public” och inte local och då vill den inte prata med nätverkskompisar.

Skickades från m.sweclockers.com