Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Mr. Spetsnos a.k.a. Spock njuter av högsta bädden på min nya kattmöbel. Mr. Spetsnos har han förtjänat genom att konstant lägga nosen i blöt i alla situationer. Ingen annan katt kan ha sin mat ifred, lilla Spock är där direkt och skrämmer bort katter flera gånger större (Kara).

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Aurora

Baxter

Percy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ingen annan katt kan ha sin mat ifred, lilla Spock är där direkt och skrämmer bort katter flera gånger större (Kara).

Får mig onekligen att tänka på en katt som jag fick av en granne.
Liten skit på 13-14 veckor, som jagade bort alla 7 katterna jag hade från sina matskålar

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Bascule666: Hur upplevde du att förändringen var när du gick från två katter till tre? Förändrades dynamiken?

Tacksam för svar, har själv två katter med tanke på en tredje.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Bascule666: Hur upplevde du att förändringen var när du gick från två katter till tre? Förändrades dynamiken?

Tacksam för svar, har själv två katter med tanke på en tredje.

Mvh

Ett direkt svar på din fråga är, yepp dynamiken förändrades ganska tydligt.

Tidigare när jag bara hade Zelda och Kara så var båda katterna ganska inkörda i sin rutin när det gällde var man ska sova, hur man hanterar blötfodret och var man går på lådan. Jag kunde förutse att Kara skulle sova i min säng och att Zelda alltid sov i en igloo i soffan, samma sak med kattlådan som bara var en då. De höll för det mesta sams men typ varannan dag så var det ett slagsmål.

När lilla Spock gjorde sitt intåg på nationaldagen så förändrades rutinen ordentligt för Zelda och Kara. Alla regler luckrades upp avsevärt och nu med tre kissar så är saker och ting i lägenheten inte lika rutinmässiga som de var tidigare. Katterna har inte några fasta sovplatser utan växlar friskt, Kara som i ett och ett halvt år gått på lådan i badrummet har plötsligt kommit på att det är mycket bättre att bara gå på nya lådan i sovrummet. Zelda och Kara har i princip slutat med sina slagsmål och slåss istället lite sporadiskt med Spock. De jagar inte heller varandra genom lägenheten som var dagligt återkommande utan nu är det Spock som jagar/jagas.

Nya tillståndet är på både gott och ont, men på det stora hela så är det övervägande gott. De gamla katterna (inte så gamla egentligen, tre respektive knappt två år) verkar ha fått en energikick av den nya lilla spetsnosiga krabaten. Allt har blivit mer slumpmässigt vilket för mig som kattägare är helt klart roligare.

Sedan kan jag tillägga att ha tre katter istället för två är klart mer jobb. Utfodringen av blötmat blir lite av ett logistiskt pussel (Spock snor all mat, även ur Zeldas foderautomat) och det känns som att när jag tömmer kattlådorna är det dubbelt så mycket. Men det är kärt besvär, jag lägger gärna min tid på att katterna ska må bra.

Disrubtive force i förgrunden.

PS! Orientaler/Siameser är fantastiska katter. Lilla Spock är mästarnas mästare på apportering, han liksom Kara älskar Zooplus noppbollar. Jag kan lat som jag är sitta i soffan och dra iväg en noppboll var som helst i lägenheten och Spock kommer tillbaka med den och släpper den i min hand. Detta kan pågå i evigheter...

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Gosigchock!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fina bilder och katter! Vad är det för ras? Är personligen helt kass på raser om man bortser från Ocicat, Turkisk Van och Oriental/Siames som jag har järnkoll på av naturliga anledningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Fina bilder och katter! Vad är det för ras? Är personligen helt kass på raser om man bortser från Ocicat, Turkisk Van och Oriental/Siames som jag har järnkoll på av naturliga anledningar.

Tack! Den första är 25% norsk skogkatt, 25% perser, och 50% bondkatt. De andra två är vanliga bondkatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iron_E:

Tack! Den första är 25% norsk skogkatt, 25% perser, och 50% bondkatt. De andra två är vanliga bondkatter.

Bondkatter är inte att förakta. Är själv sugen på en vit kisse med svarta och bruna fläckar men nu har jag redan fyllt upp min kvot med katter och lägenheten mäktar inte med fler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Bondkatter är inte att förakta. Är själv sugen på en vit kisse med svarta och bruna fläckar men nu har jag redan fyllt upp min kvot med katter och lägenheten mäktar inte med fler.

Vet precis hur det känns, 3 katter är på gränsen till för mycket i vår lägenhet också. Men hade gärna haft fler, om det inte var så svårt att hålla dynamiken bra. När vi skaffade Aurora så började pojkarna (de är kullsyskon) bråka ibland, vilket de aldrig gjorde förut. Men var så jäkla sugen på en sköldpaddsfärgad katt så kunde inte motstå.

Permalänk
Medlem

Mina som är små eller, min Ufo ( MainCoon) väger 17Kg, min Smirre väger en 12Kg, mina som är små eller era som är små ?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Mina som är små eller, min Ufo ( MainCoon) väger 17Kg, min Smirre väger en 12Kg, mina som är små eller era som är små ?

Våra som är små, min största katt Kara väger 6 Kg.

Visa signatur

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Bascule666:

Hyrule Cats borde vara ett givet namn!

Hehe tyvärr får ett stamnamn i SVERAK/FIFe inte innehålla ordet Cats/cattery eller skyddade namn, annars hade det varit bra! Jag har ett namn jag gillar jag ska ansöka om nu och det är en webbsida på g (måste bara fundera ut om jag ska koda allt själv eller köra typ Wordpress och lite sånt) men kan tyvärr inte spoila namnet innan det är godkänt. Uppdaterar när det blir det Ska självklart föda upp ragdolls också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håll oss uppdaterade, har ingen Ragdoll och även om det är trångt med 3 kissar på 75 kvm så finns det alltid lite extra plats för en special kisse...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lilla Mr. Spetsnos a.k.a. Spock är en jäkel på att förstöra min lägenhet. Allt som inte sitter fast är lovligt byte tydligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Lilla Mr. Spetsnos a.k.a. Spock är en jäkel på att förstöra min lägenhet. Allt som inte sitter fast är lovligt byte tydligen.

https://i.imgur.com/yQ5XOQl.jpg

Är det du eller katterna som tränar på skithuset haha?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det du eller katterna som tränar på skithuset haha?

?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ligger ju ett träningsredskap (hantel) på golvet

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ligger ju ett träningsredskap (hantel) på golvet

Hanteln funkar bara som dörrstopp. Men jag kanske borde använda den som avsett. Har två hantlar och en Cross Trainer-maskin som bara samlar damm...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Hanteln funkar bara som dörrstopp. Men jag kanske borde använda den som avsett. Har två hantlar och en Cross Trainer-maskin som bara samlar damm...

Du får släppa in katterna i duschen, min går ibland in och kissar över golvbrunnen och en del har ju lärt dem att gå på toaletten.
Ibland har de en underlig förmåga att klura ut saker och jag har inget större problem med att hon kissar där och i lådan och det hade varit mer irriterande om det varit bajs eller på annan plats men hon håller sig till att ibland kissa i golvbrunnen, kräkas är däremot ok att göra nästan vart som helst så länge det är på golvet (tycker katten)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får släppa in katterna i duschen, min går ibland in och kissar över golvbrunnen och en del har ju lärt dem att gå på toaletten.
Ibland har de en underlig förmåga att klura ut saker och jag har inget större problem med att hon kissar där och i lådan och det hade varit mer irriterande om det varit bajs eller på annan plats men hon håller sig till att ibland kissa i golvbrunnen, kräkas är däremot ok att göra nästan vart som helst så länge det är på golvet (tycker katten)

En honkatt jag hade kissade i badkaret, vilket inte störde mig direkt, men hon kissade även i köksvasken, vilket var mer störande
Eftersom hon struntade i om det var disk där eller inte...

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mina katter sköter kiss och bajsfrågan exemplariskt, har inte haft några olyckor alls faktiskt. Kräkas däremot är precis som du skriver uppenbarligen tillåtet överallt. Katter verkar kräkas en hel del, ibland när Kara kräks (den långhåriga i samlingen) så är det ordentliga hårbollar som kommer upp men de andra två katterna verkar kräkas rent spontant utan hårbollar.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Mina katter sköter kiss och bajsfrågan exemplariskt, har inte haft några olyckor alls faktiskt. Kräkas däremot är precis som du skriver uppenbarligen tillåtet överallt. Katter verkar kräkas en hel del, ibland när Kara kräks (den långhåriga i samlingen) så är det ordentliga hårbollar som kommer upp men de andra två katterna verkar kräkas rent spontant utan hårbollar.

Jo katter kräks en del för att rensa magen, endera så slickar de i sig en massa päls eller om de jagar så kräks de en del osmältbara bytesdelar, de är nästan som ugglor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Percy va lite lik våran Herman Katt ett av sex.
Här ligger han och ålar och fjantar sig lite.

Permalänk
Medlem

En vanlig dag vid vattenautomaten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Katter is the shitt. Har 2st

om man gillar stinkande badrum xD

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Inaktiv

@Bascule666: Mina kissar brukar nästan alltid kräkas i badrummet. När de var små och började hulka så sprang jag alltid in med dom i badrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

En vanlig dag vid vattenautomaten...

https://i.imgur.com/wlIBdHX.jpg

Har samma trixie vattenfontän. Min katt älskar den jämfört med gamla Drinkwell Platinum Vattenfontän. Mycket lättare att rengöra och fylla på. Katten tömmer nästan hela fontänen på vatten inom 1 vecka och dessutom mycket tyst.

Vad gör eran katter, nu när det är så varmt och gör för hjälpa dom mot värmen? Har köpt en kyldyna, men tyvärr tycker inte katten om den och ligger aldrig på den. Sen är hon inte lika aktiv nu när det är så varmt, utan hittar nåt hörn för ligga och sover mycket. Vet inte om det är p.g.a värmen eller hon börjar likna en gammal trött dam. (16 år). Trodde att min katt var gammal, men en arbetskamrat har en katt som är 29 år gammal!. Svensk rekord för levande katt?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har samma trixie vattenfontän. Min katt älskar den jämfört med gamla Drinkwell Platinum Vattenfontän. Mycket lättare att rengöra och fylla på. Katten tömmer nästan hela fontänen på vatten inom 1 vecka och dessutom mycket tyst.

Vad gör eran katter, nu när det är så varmt och gör för hjälpa dom mot värmen? Har köpt en kyldyna, men tyvärr tycker inte katten om den och ligger aldrig på den. Sen är hon inte lika aktiv nu när det är så varmt, utan hittar nåt hörn för ligga och sover mycket. Vet inte om det är p.g.a värmen eller hon börjar likna en gammal trött dam. (16 år). Trodde att min katt var gammal, men en arbetskamrat har en katt som är 29 år gammal!. Svensk rekord för levande katt?

29 år? imponerande. Tidningen borde ta en bild på den katten tycker jag

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare