Nvidias nya variant av GT1030 har avsevärt sämre prestanda än tidigare GT1030!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Är inte hela den här GT1030 hysterin storm i ett vattenglas? Om vi tittar på de som faktiskt är de som i praktiken använder GT1030, spelar det någon roll om det är GDDR5 eller DDR4?

Borde Nvidia använt ett annat namn? Det hade absolut varit att föredra! Till deras "försvar" kan man ändå konstatera att modellnumret för deras GPUer refererar i väldigt nära 100 % av fallen (finns ett par undantag nämnda i tråden) till GPU-kretsen.

Man har gjort detta med GT750M, GTX850M m.fl. Lade väldigt mycket tid på att säkerställa att en laptop jag köpte för ett antal år sedan var utrustad med GDDR5 varianten av GT750M, inte DDR3. I slutändan blev det ändå fel då GDDR5 varianten drog upp prestandan till en nivå när skiten började trottla... I valet mellan DDR3 och konsekvent lägre prestanda och GDDR5 med throttling problem är det förra ett rätt mycket bättre val (GPUn var i praktiken oanvändbar när den trottlade). Så även med massor av research kan resultatet ändå bli fel ("lösning" blev helt sonika att stänga av dGPU och köra iGPU).

Har faktiskt ett GT1030 parat med en R7-2700X.
Varför då? Enda orsaken är därför AMD inte har några vettiga CPUer med integrerad GPU och på en dator som används för arbete, inte spel, är det totalt irrelevant om det handlar om GDDR5 eller DDR4, datorn kör Ubuntu. (AMD måste fatta att det finns en marknad för "starka" CPUer med iGPU, priset för GT1030+2700X hamnar ju på en rätt ofördelaktig nivå jämfört med motsvarande Intel, hade aldrig valt detta om det inte var för att jag specifikt ville ha en Zen CPU).

Går det att spela på GT1030? Beror på spel men i många fall kan man kanske hävda att det går, ingen större upplevelse dock. Finns en anledning till att modellen kallas "GT" 1030 och inte GTX 1030. Nvidia själva menar att GTX märkta kort är lämpliga för spel medan GT märkta kort fungerar för arbete, film och liknande.

Så Nvidia borde absolut ha gett DDR4 versionen en bättre märkning. GT 1030LE eller liknande hade varit helt OK (är trots allt samma GPU).

För den avsedda marknaden är det i praktiken ändå irrelevant, GT1030 köper man för att den är passiv, kräver ingen extra strömmatning och för att systemet inte ska används till spel. Prislappen upp till GTX1050 är så liten att ingen som ens funderar på att spela ska välja något under det, man får rätt mycket bättre pris/spelprestanda med ett GTX1050!

Spel, spel och mer spel. Det finns mycket annat som utnyttjar grafikkort, vissa saker betydligt mer än just spel.
Nå 1030 grafikkort sitter i allt i allodatorer och de används i videoredigering, cad etc.
Att vissa modeller av dessa grafikkort är dåligt utmärkt är lika betydelselöst som om cpun i deras datorer är dåligt märkt och de köper en sämre än vad de trodde. Majoriteten av användarna klarar sig på Intel G4500 prestanda så kanske märker de ej någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

@Jimemy: i5 3200 varianten

Har han möjlighet att prova så bör det ju räcka att skifta skärmkabeln från grafikkortet till moderkortet förutsatt att det är samma typ av kontakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har han möjlighet att prova så bör det ju räcka att skifta skärmkabeln från grafikkortet till moderkortet förutsatt att det är samma typ av kontakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Får nog testa nästa gång jag besöker honom han är RIKTIGT oteknisk. Han rör bara ström knappen, inget annat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt märkligt med de som försvarar nVidias tilltag.

Ni säger att man ska kolla upp innan man köper. Om man söker på google efter reviews av GT 1030 så undrar jag hur många som skulle skriva med GDDR5/DDR4 i sin sökning.

Av alla reviews som finns ute så handlar de till 99% om GT 1030 med GDDR5 vilket gör det väldigt missledande om man inte vet att man måste ha med DDR4 i sin sökning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker det är väldigt märkligt med de som försvarar nVidias tilltag.

Ni säger att man ska kolla upp innan man köper. Om man söker på google efter reviews av GT 1030 så undrar jag hur många som skulle skriva med GDDR5/DDR4 i sin sökning.

Av alla reviews som finns ute så handlar de till 99% om GT 1030 med GDDR5 vilket gör det väldigt missledande om man inte vet att man måste ha med DDR4 i sin sökning.

Japp och man släppte ju såklart inte en cripplad version först, den smyger man in efteråt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som du såg skrev jag två gånger att bättre märkning hade varit att föredra.

Har testat att spela lite med en MX150 laptop (är faktiskt marginellt bättre teoretisk prestanda med MX150 jämfört med GT1030). Har med SweC mått mätt rätt långa krav, föredrar att spela på konsol... Skulle ändå klassificera som MX150 (och därmed GT1030) som rent värdelös för spel, det är pengarna i sjön om målet är att köra spel. GTX1050 har så mycket bättre spelprestanda/pris kvot.

Så åter igen: ja, det borde finnas en skillnad i namnet. Men detta måste vara en av årets största icke-problem. Har man gjort misstaget att köpt GT1030 för spel (DDR4 eller GDDR5): utnyttja ångerrätten och köp ett GTX1050 eller RX550 i stället!

Uselt att du försöker dribbla bort och blanda korten genom att dra in någon form av icke objektiv sanning angående vilka grafikkort som är ok att spela med eller inte.

Kan upplysa dig om att GTX 750 ti är ett av de mest använda grafikkorten i steams statistik och det är bara marginellt bättre i spel än GT 1030. Så nog går korten att spela på.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Nvidia släpper en ny version av ett grafikkort = Scam ?

Är detta ett skämt eller? Hur kan ni påstå att detta är en scam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var inte det som jag frågade.
Om du tar reda på fakta från t ex SweClockers så går ju inte den informationen att lita på, utifall att det har kommit en ny modell sedan SweCs recension, med samma namn och pris, som presterar sämre.

Då får man leta fram recensioner av den nya produkten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Uselt att du försöker dribbla bort och blanda korten genom att dra in någon form av icke objektiv sanning angående vilka grafikkort som är ok att spela med eller inte.

Kan upplysa dig om att GTX 750 ti är ett av de mest använda grafikkorten i steams statistik och det är bara marginellt bättre i spel än GT 1030. Så nog går korten att spela på.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Lägg också märke till att GT 1030 bara finns i listan en gång, trots att de olika modellerna presterar så olika.
(Detsamma är ju sant för 1060, som också har olika antal CUDA-kärnor i olika modeller.)

Skrivet av Exxovion:

Då får man leta fram recensioner av den nya produkten.

Men hallå. Hela poängen är ju att köparen inte vet att det finns olika modeller, utan går på modellnamnet.
Självklart så är det inget problem att hitta recensioner om/när man vet att man behöver leta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Nvidia släpper en ny version av ett grafikkort = Scam ?

Är detta ett skämt eller? Hur kan ni påstå att detta är en scam?

En ny version med hälften så mycket fps.

Permalänk
Medlem

Betalade 699 för mitt GT1030 med GDDR5 som enbart köptes för användning i en HTPC, tyst, svalt, billigt och spelar upp vad jag skickar på den. Jag är nöjd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

intressant är den alltså sämre än en gtx 930 om en sån nu existerade?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Uselt att du försöker dribbla bort och blanda korten genom att dra in någon form av icke objektiv sanning angående vilka grafikkort som är ok att spela med eller inte.

Kan upplysa dig om att GTX 750 ti är ett av de mest använda grafikkorten i steams statistik och det är bara marginellt bättre i spel än GT 1030. Så nog går korten att spela på.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Om vi går efter steam så är det fler som spelar med HD4000 än med någon AMD GPU...

Går det att spela på GTX750Ti och GT1030? Skrev redan i första posten att det finns absolut spel som går att köra på dessa, finns till och med spel som fungerar alldeles utmärkt även på HD4000.

Men GT1030 är inte ens enligt Nvidia en lämplig GPU för spel. Det var däremot GTX750Ti när den lanserades, spel har blivit mer krävande sedan dess.

Om du faktiskt försökt spelat på GT1030/MX150 så borde problemet vara rätt uppenbart. Om det inte är det, kolla in detta test och notera specifikt tabellerna för "Uneveness index" (beskrivet här).

"This rating ranges from a score of zero (perfect, no interfering influences) to a score of five (the limit of acceptance) up to level 10 (real stuttering and dropped frames). The most sensitive enthusiasts will perceive micro-stuttering at a score of three or four."

Skrev fel ovan, man ska välja RX560, inte RX550, alt. GTX1050 om spel överhuvudtaget finns på menyn. Det ger klart bättre värde för slantarna. Men notera att även RX550 har betydligt mindre problem med hög varians jämfört med GT1030, den är mer konsekvent usel medan GT1030 är både usel, det med inkonsekvent nivå på uselheten (i princip konsekvent >=5 på "uneveness")...

För tredje gången: självklart är det dålig av Nvidia att inte märka korten bättre, men givet att det handlar om ett kort med "GT" märkning måste detta vara ett totalt icke-problem. För de som borde köpa GT1030, d.v.s. sådana som jag då GPUn endast ska användas för desktop-arbete, så finns faktiskt en fördel med DDR4 versionen i form av TDP på 20 W i stället för GDDR5 versionen med TDP 30 W. Fast givet vad kortet gör när man jobbar i skrivbordet är TDP mest kuriosa.

Så visst är Nvidia asholes här, men man har liksom redan klantat sig i läget när man valde GT1030 som spel GPU... Nvidia gör heller inget olagligt i detta, något som antyds i tråden. Man har gjort detta flera gånger tidigare, så lite lustigt att så många denna gång drog på sig sina vita rustning och tar upp kampen med varje väderkvarn för att skydda de försvarslösa konsumenterna som redan från start valt fel produkt för ändamålet.

Måste ändå tillägga att jag är väldigt nöjd med min GT1030 (som har GDDR5). Orsak: den saknar fläktar och gör det jag vill att den ska göra!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om vi går efter steam så är det fler som spelar med HD4000 än med någon AMD GPU...

Går det att spela på GTX750Ti och GT1030? Skrev redan i första posten att det finns absolut spel som går att köra på dessa, finns till och med spel som fungerar alldeles utmärkt även på HD4000.

Men GT1030 är inte ens enligt Nvidia en lämplig GPU för spel. Det var däremot GTX750Ti när den lanserades, spel har blivit mer krävande sedan dess.

Om du faktiskt försökt spelat på GT1030/MX150 så borde problemet vara rätt uppenbart. Om det inte är det, kolla in detta test och notera specifikt tabellerna för "Uneveness index" (beskrivet här).

"This rating ranges from a score of zero (perfect, no interfering influences) to a score of five (the limit of acceptance) up to level 10 (real stuttering and dropped frames). The most sensitive enthusiasts will perceive micro-stuttering at a score of three or four."

Skrev fel ovan, man ska välja RX560, inte RX550, alt. GTX1050 om spel överhuvudtaget finns på menyn. Det ger klart bättre värde för slantarna. Men notera att även RX550 har betydligt mindre problem med hög varians jämfört med GT1030, den är mer konsekvent usel medan GT1030 är både usel, det med inkonsekvent nivå på uselheten (i princip konsekvent >=5 på "uneveness")...

För tredje gången: självklart är det dålig av Nvidia att inte märka korten bättre, men givet att det handlar om ett kort med "GT" märkning måste detta vara ett totalt icke-problem. För de som borde köpa GT1030, d.v.s. sådana som jag då GPUn endast ska användas för desktop-arbete, så finns faktiskt en fördel med DDR4 versionen i form av TDP på 20 W i stället för GDDR5 versionen med TDP 30 W. Fast givet vad kortet gör när man jobbar i skrivbordet är TDP mest kuriosa.

Så visst är Nvidia asholes här, men man har liksom redan klantat sig i läget när man valde GT1030 som spel GPU... Nvidia gör heller inget olagligt i detta, något som antyds i tråden. Man har gjort detta flera gånger tidigare, så lite lustigt att så många denna gång drog på sig sina vita rustning och tar upp kampen med varje väderkvarn för att skydda de försvarslösa konsumenterna som redan från start valt fel produkt för ändamålet.

Måste ändå tillägga att jag är väldigt nöjd med min GT1030 (som har GDDR5). Orsak: den saknar fläktar och gör det jag vill att den ska göra!

De största spelen i världen just nu som exempelvis Fortnite, League of Legends, Dota 2, PUBG, Overwatch, GTA V osv går alla att spela på ett GT 1030 på 1080p (helt ok settings i det flesta fall) med runt 60 fps med undantag PUBG som landar runt 50 fps minimum beroende på vilken CPU man har. Många av dem går också långt över 100 fps med detta kort.

Tvärtom så har kraven gått ner ganska rejält gällande de stora och populära spelen, där Fortnite och Overwatch är riktigt bra exempel på detta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men hallå. Hela poängen är ju att köparen inte vet att det finns olika modeller, utan går på modellnamnet.
Självklart så är det inget problem att hitta recensioner om/när man vet att man behöver leta.

Tycker man borde ta reda på det innan man köper iallafall.

Permalänk
Inaktiv

@Yoshman Jag har faktiskt aldrig sett att ett kort av samma modell har begränsats så kraftigt att den tappar över halva prestandan av ordinarie kortet. Att det sedan fortfarande kostar lika mycket är att hälla bensin på elden. Kanske finns det något fall som jag har missat men kan i alla fall inte komma på någonting liknande under den tid jag har haft någon koll på komponenter.

Som någon annan nämnde så köpte även jag ett FX5200 när de kom. Detta då jag var ute efter ett grafikkort med stöd för pixel shaders som var väldigt hett då. Hittade någon modell till bra pris och ersatte mitt GeForce 4 MX440 och förväntade mig såklart en uppgradering.
Så var dock inte fallet då FX5200 även kom som en snikversion med halva minnesbandbredden vilken utpresterades av MX440. Men inte ens i det fallet så rörde det sig om liknande försämringar som detta GT 1030 visar upp.

Sedan, att fulspel har skett tidigare ursäktar inte på något sätt att det sker igen. Förstår inte varför du försvarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

@Yoshman Jag har faktiskt aldrig sett att ett kort av samma modell har begränsats så kraftigt att den tappar över halva prestandan av ordinarie kortet. Att det sedan fortfarande kostar lika mycket är att hälla bensin på elden. Kanske finns det något fall som jag har missat men kan i alla fall inte komma på någonting liknande under den tid jag har haft någon koll på komponenter.

Som någon annan nämnde så köpte även jag ett FX5200 när de kom. Detta då jag var ute efter ett grafikkort med stöd för pixel shaders som var väldigt hett då. Hittade någon modell till bra pris och ersatte mitt GeForce 4 MX440 och förväntade mig såklart en uppgradering.
Så var dock inte fallet då FX5200 även kom som en snikversion med halva minnesbandbredden vilken utpresterades av MX440. Men inte ens i det fallet så rörde det sig om liknande försämringar som detta GT 1030 visar upp.

Sedan, att fulspel har skett tidigare ursäktar inte på något sätt att det sker igen. Förstår inte varför du försvarar det.

Han försvarar systematiskt Intel och Nvidia vad de än hittar på. Borde vara tydligt vid det här laget då det skett i tråd efter tråd under lång tid.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

@Yoshman: Varför kastar du bort din erkänt stora kunskap och intelligens på att skriva ihop olika fantasifulla förklaringar till varför nvidias (historiska) snubblande med sanningen inte skulle ha någon betydelse? Ser du verkligen inte att det inte finns något att försvara, oavsett synsätt, utan det är ett solklart fall av att grumla vattnet till fromma enbart för deras partners som ska kunna kränga sämre produkter till större marginaler? Konsumenterna struntar man i.

Nu har det tyvärr pågått ett tag och har inneburit att jag inte längre läser, eller alternativt inte litar på vad du skriver i andra inlägg. Det tycker jag är en verkligt tråkig utveckling.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nvidia hade kunnat göra det enkelt för sig och döpt det nya kortet till gt1020 eller liknande. Jag hoppas att Nvidia lär sig att det inte är speciellt uppskattat att släppa 2 kort under samma namn med olika prestanda. Först gtx 1060 och nu GT1030.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nu har det tyvärr pågått ett tag och har inneburit att jag inte längre läser, eller alternativt inte litar på vad du skriver i andra inlägg. Det tycker jag är en verkligt tråkig utveckling.

Trist att se att du "rökt ut dig" så rejält på grund av hans inlägg. Hoppas du kan återhämta dig och börja läsa inläggen i framtiden, trots att du inte gillar vad det står.

Hoppas du inte går så långt att du tar bort kontot på Sweclockers, som hans som inte gillade en MSI grafikkorts-recension gjorde.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon12433:

@Yoshman Jag har faktiskt aldrig sett att ett kort av samma modell har begränsats så kraftigt att den tappar över halva prestandan av ordinarie kortet. Att det sedan fortfarande kostar lika mycket är att hälla bensin på elden. Kanske finns det något fall som jag har missat men kan i alla fall inte komma på någonting liknande under den tid jag har haft någon koll på komponenter.

Som någon annan nämnde så köpte även jag ett FX5200 när de kom. Detta då jag var ute efter ett grafikkort med stöd för pixel shaders som var väldigt hett då. Hittade någon modell till bra pris och ersatte mitt GeForce 4 MX440 och förväntade mig såklart en uppgradering.
Så var dock inte fallet då FX5200 även kom som en snikversion med halva minnesbandbredden vilken utpresterades av MX440. Men inte ens i det fallet så rörde det sig om liknande försämringar som detta GT 1030 visar upp.

Sedan, att fulspel har skett tidigare ursäktar inte på något sätt att det sker igen. Förstår inte varför du försvarar det.

Alla gånger Nvidia gjort detta har man kapat RAM-bandbredden med en faktor ~2,5. En GPU som GT750M är inte fullt lika begränsad av minnesbandbredd som GT1030.

Det värsta fallet så här långt borde ändå vara GTX850M (skrev GTX860M tidigare, den finns bara med GDDR5 men GTX850M finns både med GDDR5 och DDR3 och enda skillnaden är lite lägre GPU-frekvens). GTX850M är i princip identisk med GTX750 och GTX750Ti

Skrivet av MultiMan:

@Yoshman: Varför kastar du bort din erkänt stora kunskap och intelligens på att skriva ihop olika fantasifulla förklaringar till varför nvidias (historiska) snubblande med sanningen inte skulle ha någon betydelse? Ser du verkligen inte att det inte finns något att försvara, oavsett synsätt, utan det är ett solklart fall av att grumla vattnet till fromma enbart för deras partners som ska kunna kränga sämre produkter till större marginaler? Konsumenterna struntar man i.

Nu har det tyvärr pågått ett tag och har inneburit att jag inte längre läser, eller alternativt inte litar på vad du skriver i andra inlägg. Det tycker jag är en verkligt tråkig utveckling.

Har aldrig sett detta som någon popularitetstävling. Nu kanske du inte läser detta givet ovan, men om du mot förmodan gör detta: läs vad jag säger här.

Invänder inte mot att det är ett ashole move att produkten har samma namn fast olika RAM. T.ex. GT1030LE, eller varför inte GTE1030LP (Low Power) hade varit helt OK.

Påpekar bara att det är långt ifrån den första gången så varför exploderade det så mycket denna gång? Min gissning, har främst drabbat bärbara tidigare (där det är omöjligt att byta GPU om man är nöjd med produkten i övrigt, så tycker det är värre) och alla som av någon outgrundlig anledning hyser privat agg mot vissa framgångsrika företag helt enkelt missade möjligheten att gnälla på något som aldrig ändå kommer drabba dem själva.

Huvudanledning att ens skriva något i denna tråd var mest för att nämna att ingen bör köpa ett GT1030 om spel är något systemet ska användas till. Jämförelsen med GT750Ti haltar, dels då GT1030 presterar mer som ett GT750. En stor nackdel med GT 1030 när det kommer till spel är dess extremt dåliga minnesbandbredd även med GDDR5, GT750Ti har nästan 70 % mer minnesbandbredd (mot GDDR5 varianten av GT1030).

Väldigt låg minnesbandbredd ger en inkonsekvent upplevelse i spel. Har man sedan den passiva versionen av GT1030 tillkommer även problemet att 30 W inte kan kylas helt passivt, man får då också ett viss mått av throttling ovanpå det.

Så är jag då betald av Nvidia? Faktum är att man kan i någon mening hävda det för AMD och Intel i bemärkelsen att jag tjänat mer pengar på deras aktier än vad jag spenderat på deras produkter. Men mitt förhållande till Nvidia är tyvärr enbart tagande från deras sidan, köpt totalt tre dGPU från dem (köpte GeForce256 men körde sedan konsekvent Radeon från första modell fram till att Maxwell lanserades). Har däremot helt missat deras fantastiska resa på börsen, en resa de förtjänar givet deras teknik (framförallt ska de ha en enorm eloge för CUDA, där är orsaken till att de totalt dominerar GPGPU i datacenter).

Vad du refererar till "pågått en längre tid" är inte helt klart, men kan gissa att mina Ryzen-inlägg inte varit tillräckligt odelat positiva. Det är en lysande produkt, men det har nog inte mottagits så väl när man pekat på att den trots allt bara tagit ~2 % av x86 försäljningen (vilket är fakta, inte tyckande) och det finns en del brister i plattformen (vilket är helt förväntat givet att den är helt ny och AMD har väldigt lite FoU resurser).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan försvara dem i detta fall. Om man inte har hört talas om detta, tack för trådskaparen som informerade oss. Hur många skulle märka att det är en annan version när det är samma namn. Det är som BMW skulle sälja en 320 och den kallas BMW 320 men när man tittar under huven är det en hälften så svag motor. Det är inget fel med att de skapar en ny modell men finns ingen som helst anledning att inte kalla den GT1020 eller något liknande för att visa att det är en svagare modell. Att kalla den samma namn kan inte annat än vara vilseledande. Speciellt när detta kort vänder sig till de med liten budget som t.ex. tånåringar. Kanske det är en 13-åring som ska få det i födelsedagspresent och pappa/mamma köper fel sort för de har ingen aning annat än att det heter GT1030.¨

Det kan inte vara svårt att sätta olika namn på olika kort. Oavsett om det är Nvidia eller AMD.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kanske det är en 13-åring som ska få det i födelsedagspresent och pappa/mamma köper fel sort för de har ingen aning annat än att det heter GT1030.

Fast man kan inte bygga ett argument kring saker som inte har hänt. Det här är otroligt typiskt för en viss falang här, man hittar på ett hjärtknipande scenario för att "bevisa" något. Att blanda in känslor blir lätt raka motsatsen till logiskt tänkande, vilket ofta märks på slutledningarna som presenteras av de som använder sig av känsloargument.

Dåligt av Nvidia att inte särskilja modellerna tydligare, ja. Bedrägeri, nej.

En sådan slutsats kan givetvis inte de som känner, snarare än tänker, komma till utan man måste hitta på några starka och upprörande formuleringar för att få med andra på känslotåget.

/train /camp

Permalänk
Hedersmedlem

@Yoshman: Jag kan inte svara på varför andra reagerar så här starkt, men för mig är det två grejer:

För det första: Det är inte okej någonsin att en tillverkare beter sig på det här sättet. Tyvärr är det här inte första gången och säkert inte sista gången som en tillverkare gör så här. Finns gott om exempel från både AMD och Nvidia som gjort så här i GPU-världen. Att jag reagerar den här gången starkare än förut är att jag börjar bli jäkligt trött på detta, och känner att jag behöver säga ifrån. Även om just GT 1030 inte är en produkt på min radar för en PC jag själv kommer köra.

För det andra: Det är en radikal förändring i vad kortet kan prestera. Även om du själv tycker att ett GT 1030 oavsett minnestyp inte är ett bra spelkort, så är det ändå ett kort som man kan spela på och används för spel, i alla fall spel av enklare "e-sport"-karaktär. Det är oavsett om du själv tycker att det är lämpligt för ändamålet eller inte. Var gränsen går för detta är högst subjektivt.

För det tredje: Det här är på en produkt i ett lågprissegment, där det ofta svider så pass mycket mer relativt i plånboken för någon som luras att köpa fel. Det känns som att trampa på den som ligger.

För mig är GT 1030-grejen som om att (t.ex.) Intel plötsligt skulle släppa en ny version av CPU:n i3-8100 under samma namn som skulle vara en 2C/4T-processor med endast stöd för en minneskanal. Det hade ju varit fullkomligt absurdt. Eller?

Några hypotetiska (påhittade) citat inspirerade av några argument tidigare i tråden:

"Spelar väl ingen roll för de flesta, där de bara sitter i low end kontorsdatorer, där flera kärnor inte spelar någon större roll och man ändå bara ofta populerar en av minneskanalerna ändå."

"Den som köper en i3-8100 för tyngre databehandling eller spel har köpt fel produkt ändå, de borde köpt en i5:a istället."

"Det är kundens ansvar att läsa specen och ta reda på hur många processorkärnor som sitter i"

Visst, det kan man ju säga. Men det hade inte heller vart okej. (Såvitt jag vet har dock Intel aldrig gjort så här, det är bara ett illustrerande exempel.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

man kan inte bygga ett argument kring saker som inte har hänt.

Jodå!

Det går helt utmärkt att bygga argument kring detta. Just en av grejerna med att vara en förnuftig människa (homo sapiens) är att man kan förutse möjliga konsekvenser av ett agerande. Det är därför som vi t.ex. tar på oss bilbältet när vi kör bil. Även om man kan säger att "ingen jag känner har någonsin krockat på just min väg från hemmet till jobbet".

Det finns exempel till och med tidigare i den här tråden där andra Sweclockare köpt "fel" produkt när det funnits två versioner av samma namn. Så att sådant händer är inte bara hypotetiskt.

Permalänk
Avstängd

@pv2b: Jag håller fullt med om att är att sparka på dem som redan ligger ner och att det inte är första gången som Speciellt Nvidia gör så är i det billigare segmentet gör bara värre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det går helt utmärkt att bygga argument kring detta. Just en av grejerna med att vara en förnuftig människa (homo sapiens) är att man kan förutse möjliga konsekvenser av ett agerande.

Fast inte när det handlar om emotionell utpressning snarare än att förutse konsekvenser för konsumenter.

Konsumenter som för svensk del är skyddade av möjligheten att kostnadsfritt skicka tillbaka inom 14 dagar eller t.o.m. reklamera en vara en lång tid efteråt för att den inte motsvarat kundens förväntningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast inte när det handlar om emotionell utpressning snarare än att förutse konsekvenser för konsumenter.

Konsumenter som för svensk del är skyddade av möjligheten att kostnadsfritt skicka tillbaka inom 14 dagar eller t.o.m. reklamera en vara en lång tid efteråt för att den inte motsvarat kundens förväntningar.

Jag ser inte inlägget som du citerade som emotionell utpressning. Det är snarare ett "tänk om"-scenario, som förutspår en rimlig och möjlig konsekvens av Nvidias agerande. Hade det varit långsökt så hade jag köpt ditt resonemang.

Svensk konsumenträtt ger inte riktigt det skydd som du beskriver. Det du beskriver är den ångerrätt som finns inom distanshandel, och gäller inte alls i butik. Den ångerrätten kräver även att kunden betalar returfrakt. (Något som vissa butiker däremot bjuder på, men som inte på något sätt är lagstadgad.) Därmed är inte ångerrätten nödvändigtvis helt kostnadsfri. Beroende på butik kan det dessutom ta flera veckor innan man får tillbaka pengarna, under den tiden kan man inte springa ut och köpa "rätt" kort om man har små marginaler i sin ekonomi.

Det finns 3 års reklamationsrätt mot ursprungsfel, men det är svårt att hävda en reklamation när produkten du köpt faktiskt uppfyller de specar som butiken visat upp. Att produktnamnet är förvirrande skulle kunna vara grund till reklamation i efterhand är tyvärr ganska långsökt, det är ju inte ett ursprungsfel på något sätt att produkten matchar de specifikationer som tillverkaren anger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Något som vissa butiker däremot bjuder på,

Som konsument är man fri att välja rätt butik i det avseendet.

Skrivet av pv2b:

Att produktnamnet är förvirrande skulle kunna vara grund till reklamation i efterhand är tyvärr ganska långsökt, det är ju inte ett ursprungsfel på något sätt att produkten matchar de specifikationer som tillverkaren anger.

Det här är egentligen kontentan av hela tråden, att en konsument bör vänja sig vid att rannsaka vad de köper. Tråden kunde varit lite sedelärande istället för ännu en smutskastning utan proportioner.

Det är också det jag huvudsakligen har mitt personliga korståg mot här i tråden - själva idén om att vuxna i vissa ömmande situationer inte skulle vara ansvariga för högst frivilliga handlingar.

Permalänk
Medlem

What It Feels Like To Get A Nvidia Gt 1030 https://www.youtube.com/watch?v=kabR1qW7Yqo

Visa signatur

janee