Permalänk
Medlem

Min favorit är, troligtvis en kopia av GB's Magnum. Jag köper Gelato Almond (mandel) pinnglass i 6-pack för en billig penning på Netto. GB Glace, vet ej varför GB kallar glass för Glace, köper jag mycket ogärna då jag tycker deras glass är i dyraste laget. Nu är Gelato-lagret på Netto helt slut i den gassande värmen, så jag får ge mig till tåls.

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Måste fråga er här på GlassClockers, är det någon som gillar kulglass med lakrits? Triumf-Glass saluför detta i alla fall.

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gautar:

Måste fråga er här på GlassClockers, är det någon som gillar kulglass med lakrits? Triumf-Glass saluför detta i alla fall.

Lakrits plus glass fungerar bra i alla former.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Finns 2 vettiga alternativ:
1. Riktig gelato
2. Lohilo

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag är en enkel man med enkel smak och känner mig väldigt träffad av Björn Rosenströms muffins. Därför finns det naturligtvis ingen annan glass än den enda sanna glassen, nämligen mjukglass! Och som Björn hade sagt, "utan strössel och utan choklad, en vanlig jävla mjukglass".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Engelholmsglass har ju Sotarn, den fungerar alltid. Lakritsglass i allmänhet är jag ganska stor på, så den nya Daimstruten är bra.
Men eftersom att jag är laktosintolerant och hellre spenderar pengar på hobbies än magen så blir det en låda Piggelin om det blir någon alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick glatt in på tråden och det första man ser är en glassbåt....
Hade hoppats på att det vart en tråd för folk som tycker om fina glas

Ta ett svenskt ord(som har en annan betydelse på engelska) och pressa ihop det med ett
Engelskt ord, och du ber om förvirring .

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Gamla Solero som fanns var favoriten. Blir en magnum mandel bägare nu om jag inte gör egen glass. Sjukt gott att göra egen med passionsfrukt eller smultron (tar dock närmare en timme med min maskin).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Calippo Cola jäkligt god i sommar värmen

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

piggelin eller vaniljglass med jordgubbs rippel.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Har sett mängder med recept på Facebook och överallt där de använder kondenserad mjölk och det ser alltid så gott ut, så när jag för en tid sedan var i affären och råkade snubbla på en burk så köpte jag hem den för att utforska.

Satte mig och googlade och hittade ett recept på glass med kondenserad mjölk så gav det ett försök nu i veckan och herrej***ar vad gott det blev! Smaksatte med kakao men tänker prova färska blåbär nästa gång.

Här kommer receptet:

1 burk kondenserad mjölk
5 dl vispgrädde
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Blanda kondenserad mjölk och smaksättning (vispa inte, rör bara samma ingredienserna). Vispa grädden fluffig och rör sedan samman alltsammans i en bunke. Häll över i en brödform (eller annan lämplig form) och frys minst 6 timmar.

Klart! Så enkelt men grymt gott och riktigt härlig konsistens.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Äter sällan glass men Magnum mandel har alltid varit en favorit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Glimras "Svarta vinbär och vit choklad" är favoriten denna sommar. Även Magnum Double Raspberry är en höjdare.

Min absoluta favorit har dock inte funnits på många år; Hemglass hade en glass i 0,5l-paket som hette Dallas, en mild chokladglass med nougatfyllning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Har nu förätit mig på skummjölkspulver. Kan någon tipsa om riktig glass som går att köpa till humant pris?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hemglass har slutat med min favorit, Lakrits-Smack. Men den nya dubbellakrits är god den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Har nu förätit mig på skummjölkspulver. Kan någon tipsa om riktig glass som går att köpa till humant pris?

Skummjölkspulver? Är du laktos?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Proffsmoddare

Piggelin och Sandwich <3

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Gallerikonnässör

Glass i stora lass!
Jag stor förespråkare för vaniljglass och själv köper jag helst Gute Glass Vanilj.
Men har en glassmaskin som går kall den här tiden om året, där gillar jag att testa lite olika smaker och kombinationer. Men inget slår en god vanilj!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har snöat in oss på Haagendasz Strawberry Cream, men dom har även en med typ skogsbär som är makalöst god. Väldigt bra konsistens, känns inte alls sådär vattnig.

Annars brukar det bli en liten bägare GB-mjukglass med tuttifrutti-strössel för 13kr på Coop

Permalänk
Inaktiv

Jag börjar bli gubbe så jag är okej med det

Permalänk
Medlem

SIA Glass Cassata Var en riktig favorit! Hade inga problem att äta en stor 5L förpackning skälv . Synd att den försvann

Nu är det SIAs Kaktus Citrus sorbet, Lemoncurd och Eko Kokos som är favoriter

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skummjölkspulver? Är du laktos?

Nej jag är en mycket tolerant person. Jag söker efter riktig glass med grädde och inte för mycket luft.
Allt jag hittar är guarnkärnmjöl, vassle, gelatin eller skummjölk å annat jag inte står ut med längre.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har ett lokalt glass-företag (Otto & glassfabriken) som står med en stuga på torget på sommaren.
Massor av märkliga, men oftast goda smaker.
1 kula 30kr, dyrt kan en del tycka, men ack så gott.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skummjölkspulver? Är du laktos?

Många billiga glassmarken använder mjölkpulver som bas i sin glass, vissa (lite dyrare) har grädde upp till med men ytterst få gör utan pulver. Läs på innehållsförteckningen

Edit: Står det "mjölk" så är det mycket troligt mjölkpulver blandat med vatten för att få mjölk igen. Pulver är lättare att förvara, arbeta med och billigare att köpa in.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej jag är en mycket tolerant person. Jag söker efter riktig glass med grädde och inte för mycket luft.
Allt jag hittar är guarnkärnmjöl, vassle, gelatin eller skummjölk å annat jag inte står ut med längre.

Haha Går ju faktiskt att göra egen glass är inte så krångligt om man inte vill ha det som finns i butikerna.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Haha Går ju faktiskt att göra egen glass är inte så krångligt om man inte vill ha det som finns i butikerna.

Jag är inne på det.

Men grädde är såpass dyrt bara det, att det kan vara värt att köpa färdig. Kanske.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Att ingen har nämnt den bästa glassen än. Salmiakki av Triumf glass!

Därefter är det Texas Pecannöt av GB, och Strawberry White också det av GB.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Barebells Strawberry Vanilla, GB Strawberry White och päronsplitt(man får akta sig så man inte råkar ta en av de nya ekologiska... de är ju inte ens gröna ) är dom jag varvat mellan i sommar

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tips på bra kaffeglass? Älskade Ben & Jerry's coffe coffe Buzz buzz buzz innan den togs bort.
Annars är en favorit GB Strawberry White

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz