Macbook Pro med Coffee Lake nedklockas – föregångaren presterar bättre

Permalänk
Melding Plague

Macbook Pro med Coffee Lake nedklockas – föregångaren presterar bättre

I ett videoklipp ställs fjolårets Macbook Pro mot nya toppmodellen med sexkärniga Core i9-8950HK. På grund av throttling presterar nykomlingen sämre vid videoredigering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog väldigt varmt i ett så pass litet chassi. Har denna modell aktiv kylning (fläkt)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

lol vilket fail.

Permalänk
Medlem

Kanske vore bättre att datorn ifråga utrustades med en (fiktiv, dessvärre) modern CPU med en till två kärnor, men med en ännu högre maxfrekvens..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det blir nog väldigt varmt i ett så pass litet chassi. Har denna modell aktiv kylning (fläkt)?

Ja, den har 2 aktiva fläktar om jag inte minns fel.

Permalänk
Discokungen

Katastrof att de inte testat den ordentligt efter så här lång tid... Det kommer bli dyrt för dem!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Katastrof att de inte testat den ordentligt efter så här lång tid... Det kommer bli dyrt för dem!

Du använder den ju felaktigt!
Men vi får se om detta är något som gäller alla exemplar förhoppningsvis är det något som inte står rätt till med kylaren på hans dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Kanske vore bättre att datorn ifråga utrustades med en (fiktiv, dessvärre) modern CPU med en till två kärnor, men med en ännu högre maxfrekvens..

Dom har ju nått en ganska hård gräns på strax över 4ghz så bara för att du har färre kärnor kommer du ju inte upp i högre hastighet. Ström- och värmeutveckling skalar inte heller linjärt, den skenar totalt när du öker frekvens. Så en 2 kärnig 4.5 ghz hade med största sannolikhet dragit ganska rejält mer än vad en 4 kärnig optimerad för 2.25 ghz hade gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inga problem, ni använder den fel, naturligtvis skall man förvara datorn i frysen innan man börjar jobba med den!

Edit: @jOnÄTÄn var före med felanvändning á la Apple

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Jag kanske har missat en massa gamla (Steve Jobs styre) fails från Apple. Men var de inte förr stört nitiska med funktion och hållbarhet? Nu läser jag då och då om tangentbord på laptops som slutar funka, korkade placeringar av laddkontakter, designfloppar, överhettningar etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är som vanligt att Apple använder en väldigt konservativ fläktkurva som inte börjar köra för ens 60-65 grader och drar långsamt upp i fart. Även under full load som brukar 2016-2017 (troligtvis 2018 med) köra på tysta varvtal vilket skadar prestandan vilket klarade sig på 7de gen men 8de gen brukar köra varmare och då går det inte längre. Får se om notebookcheck kollar igenom den för de brukar vara tydliga på hur prestandan över lite tid förändras med hur varm datorn blir

@anon246659: tyvärr är det inte jättevanligt från Apple. 2014-2015 var rätt bra men alla andra maskiner har haft stora återkallelse efter ståhej men ofta är de så långt senare att folk redan bytt dator och de blir rätt tyst om att maskiner mellan 2009 och 2013 alla med separat grafikkrest återkallas. Även maskiner mellan 2013-2015 med intel iGpu strulade men för få klagade så de görs inget med. Forum poster tas bort från deras forum om problem så det är att det lever kvar från tiden då apple gjorde sina bästa maskiner till skillnad från HP, Dell m. M. Som inte kunde bygga maskiner för 5 öre med tidiga Windows som inte hjälpte saken. Dell, HP m.m. Blev bättre men inte apple och nu syns det mer och mer för varje år som går

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Apple har prioriterat tunn design före funktionalitet på senaste årens MacBook Pro. Inte nog med att kylningen inte är tillräcklig, de har dessutom lött fast SSD:n på logikkortet och limmat fast batteriet i chassit för att spara plats. En SSD kan behöva bytas ut efter ett tag då dom bara klarar ett visst antal skrivningar och batterier åldras också. Batteriet går att byta ut men då måste man byta ut hela topcase. Det är nu mera bara 13" modellen utan Touch Bar som har löstagbar SSD.

Apples senare bärbara datorer får i regel lägsta betyg vad beträffar reparerbarhet i iFixits tester. Annat var det för ett antal år sedan, då gick det mesta att byta. På min MacBook Pro från 2008 sitter både batteri och lagrinsgmedia under en lucka på undersidan. Tar inte många sekunder att byta. Raminnet tar några minuter för då får man skruva loss botten på datorn men det är enkelt gjort.

"Wow! What an incredible machine. We are very impressed by the ease with which the new MacBook Pro came apart. This machine should be a joy to work on."

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+T...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Prestanda? Det är inte viktigt.

Det viktigaste är hur tunn den är. Den nya 13-modellen är 17% tunnare än den föregående modellen, så det är helt klart den bästa modellen hittills.

Permalänk
Medlem

Enligt MSI så drar i9 cpu:n upp till 150w vid max turbo boost, jämfört med ca 60W för den som satt i 2017 modellen.
https://www.msi.com/blog/why-8th-gen-core-i9-i7-and-i5-are-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Prestanda? Det är inte viktigt.

Det viktigaste är hur tunn den är. Den nya 13-modellen är 17% tunnare än den föregående modellen, så det är helt klart den bästa modellen hittills.

En mac är ju ingen gaming eller renderingsdator.
Som en vanlig arbetsdator funkar den bra. Och den måste också se snygg ut. Annars är det ingen mac

Så jag håller faktiskt med dig där

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Apple har prioriterat tunn design före funktionalitet på senaste årens MacBook Pro. Inte nog med att kylningen inte är tillräcklig, de har dessutom lött fast SSD:n på logikkortet och limmat fast batteriet i chassit för att spara plats. En SSD kan behöva bytas ut efter ett tag då dom bara klarar ett visst antal skrivningar och batterier åldras också. Batteriet går att byta ut men då måste man byta ut hela topcase. Det är nu mera bara 13" modellen utan Touch Bar som har löstagbar SSD.

Apples senare bärbara datorer får i regel lägsta betyg vad beträffar reparerbarhet i iFixits tester. Annat var det för ett antal år sedan, då gick det mesta att byta. På min MacBook Pro från 2008 sitter både batteri och lagrinsgmedia under en lucka på undersidan. Tar inte många sekunder att byta. Raminnet tar några minuter för då får man skruva loss botten på datorn men det är enkelt gjort.

"Wow! What an incredible machine. We are very impressed by the ease with which the new MacBook Pro came apart. This machine should be a joy to work on."

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+T...

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/SHdpS4vY1kdqB4TU.huge

Har man inte apple care på denna är man doomed

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pt96hni:

Enligt MSI så drar i9 cpu:n upp till 150w vid max turbo boost, jämfört med ca 60W för den som satt i 2017 modellen.
https://www.msi.com/blog/why-8th-gen-core-i9-i7-and-i5-are-re...

Låter sjukt högt, speciellt för bärbart. Inte konstigt Apple throttlar den hårt, och ja, de gör helt rätt. Vem fasen vill ha en knappt släpbar dator med fläktar som går på högvarv och batteri som dräneras på nolltid? Inte jag iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Låter sjukt högt, speciellt för bärbart. Inte konstigt Apple throttlar den hårt, och ja, de gör helt rätt. Vem fasen vill ha en knappt släpbar dator med fläktar som går på högvarv och batteri som dräneras på nolltid? Inte jag iallafall...

Så då kanske man kan erkänna begränsningarna hos sin egen hårdvarudesign och inte släppa en modell bestyckad med en i9...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag kanske har missat en massa gamla (Steve Jobs styre) fails från Apple. Men var de inte förr stört nitiska med funktion och hållbarhet? Nu läser jag då och då om tangentbord på laptops som slutar funka, korkade placeringar av laddkontakter, designfloppar, överhettningar etc

Skickades från m.sweclockers.com

Njae. Just överhettning har varit ett problem för iMac i alla fall ett decennium. Geforce kretsar hade en del problem med att de grillade sig själva.

Sen är detta långt ifrån ett Apple problem utan gäller alla tumna laptops med högpresterande hårdvara. Dock är Apple lite allergiska mot att låta fläktarna dra på som en dammsugare.

Det finns dock en del datorer som trots tunnheten klarar av stresstest utan att throttla. Därför är det ganska vanligt att recensenter som testar laptops testar just om den throttlar vid hög belastning.

Ingen anledning att lägga tusentals kronor på hårdvara som aldrig får utnyttjas till max.

Permalänk
Medlem

Lustigt hur det saknas mellanting i prestandasegmentet. Ingen vill kompromissa bort det ultraportabla, vilket under flera år var ett helt eget segment. Ser inte någon ingenjörsmässig konst med att bygga tunt om det ändå blir varmt och dysfunktionellt.

Undra just när det kommer släppas toppmodeller för prosumers som har för lite skägg för att kräva att deras bärbara skall vara 10mm tjock, men samtidigt inte känner sig upphetsade av ett 10cm tjockt RGB-inferno med en matchvikt på 3,5kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Lustigt hur det saknas mellanting i prestandasegmentet. Ingen vill kompromissa bort det ultraportabla, vilket under flera år var ett helt eget segment. Ser inte någon ingenjörsmässig konst med att bygga tunt om det ändå blir varmt och dysfunktionellt.

Undra just när det kommer släppas toppmodeller för prosumers som har för lite skägg för att kräva att deras bärbara skall vara 10mm tjock, men samtidigt inte känner sig upphetsade av ett 10cm tjockt RGB-inferno med en matchvikt på 3,5kg.

Kolla på Lenovos Thinkpads.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

En mac är ju ingen gaming eller renderingsdator.

Gaming kan jag hålla med om men bl.a. rendering är väl EXAKT det den är gjord för, med tanke på all proffsnivå mjukvara som är utvecklad för specifikt Mac? Logic, Final Cut osv.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Att köpa en laptop för videoredigering är lite som att köpa en volvo personbil för att köra timmerlast.
Volvo personbilen kan ha 500hk, men den är ändå inte gjort för den typ av last.
Detsamma gäller laptops, belastar man laptopen långvarigt så jobbar man fel.
Att sedan 99,99% av befolkningen jobbar fel är en helt annan fråga, men ofta jobbar de ej professionellt och då blir det ändå rätt val.

Angående Apple idag så är min åsikt att de mest en statuspryl för att visa har gott med pengar, att de flesta kör med hårdvara som nördar hade i sina datorer för många år sedan är irrelevant.
-Jag tänker på budgetmodellerna som säljs utan fullhd, 120GB ssd och 8GB ram.. Den hårdvaru- specifikationen imponerar nog på entusiasterna här i forumet år 2008.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Gaming kan jag hålla med om men bl.a. rendering är väl EXAKT det den är gjord för, med tanke på all proffsnivå mjukvara som är utvecklad för specifikt Mac? Logic, Final Cut osv.

Frågan är varför någon skulle få för sig att göra sånt på en bärbar. Det finns stationära workstations för sånt, och om man är absolut tvungen att göra det från en mobil enhet, varför inte bara fjärransluta till en workstation eller server som är lämplig för sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Frågan är varför någon skulle få för sig att göra sånt på en bärbar. Det finns stationära workstations för sånt, och om man är absolut tvungen att göra det från en mobil enhet, varför inte bara fjärransluta till en workstation eller server som är lämplig för sånt?

Ren gissning är att 99,999% av alla som köper en Macbook Pro för 30,000kr och vill klippa film på den inte har en workstation eller server att fjärransluta till, eller vet hur man fjärransluter till något för rendering. Och en annan spekulation är att folk får för sig att göra sånt på en bärbar för att Apple marknadsför sina bärbara med Pro-suffixet som kapabla att göra det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Ren gissning är att 99,999% av alla som köper en Macbook Pro för 30,000kr och vill klippa film på den inte har en workstation eller server att fjärransluta till, eller vet hur man fjärransluter till något för rendering. Och en annan spekulation är att folk får för sig att göra sånt på en bärbar för att Apple marknadsför sina bärbara med Pro-suffixet som kapabla att göra det.

De skulle ju dock vara kabapla att göra det, om de inte på en och samma gång försökte få en 2 mm tunn dator... Det är just det jag stör mig på med Apple, man kunde få in så mycket mer batteri OCH kylning om datorn hade samma storlek som innan 2012. Vill hellre ha det än problem med kylning...

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon tillverkare som satsat på rejäl kylning till dessa Coffee Lake.
Själv har jag skickat in min bärbara på service för att byta kylningen.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Macbooks har väl alltid haft problem med överhettning som begränsar prestandan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Kolla på Lenovos Thinkpads.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men även hos Lenovo har det skett liknande kompromisser. Jag räknar visserligen inte P-serien som konsumentmodeller, även om du skulle kunna få vissa P-modeller för jämförbart pris med vad t.ex. MBP kostar nuförtiden. T-serien tycker jag uppvisar samma problem som hos andra tillverkare (design>funktion) och det har ju varit dess mest uppskattade serie. Men visst skulle jag hellre ta en TP än MBP i dagsläget, rent prestandamässigt får du så otroligt mycket mer för dina pengar. Och ett fungerande tangentbord är ju aldrig fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Dom har ju nått en ganska hård gräns på strax över 4ghz så bara för att du har färre kärnor kommer du ju inte upp i högre hastighet. Ström- och värmeutveckling skalar inte heller linjärt, den skenar totalt när du öker frekvens. Så en 2 kärnig 4.5 ghz hade med största sannolikhet dragit ganska rejält mer än vad en 4 kärnig optimerad för 2.25 ghz hade gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pratar om högre turbofrekvens.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3