Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Nuvarande jobb:
Yrke: IT-programmering
Din roll: Systemutvecklare

Tips 1: Långt ifrån alla programmeringsproblem löses bättre/snabbare av att slänga fler personer på att lösa det. Fler personer kan istället öka komplexiteten och göra lösningar mer svårtestade och svårare att bygga ut.

Vettigt, får mig att tänka på Brook's lag:
https://en.wikipedia.org/wiki/Brooks%27s_law

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Din bransch: El

Din roll: F.D Elektriker

Tips: Dom flesta hem elfelen går att fixa själv istället för att ringa en elektriker.
Bara att lära sig basic ellära

Jag är av helt motsatt uppfattning.
Folk ska inte pilla om de ej begriper.

Sen är det inte mycket man får göra som privatperson i sin egen anläggning.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeddyMcSwag:

Bransch: Hotell
Yrke: Städ

Tips: Märker ofta att gästerna försöker hjälpa till genom att exempelvis bädda sängen. Gör inte det, istället, om du vill hjälpa, se till att allt skräp är uppsamlat, ställ upp papperskorgen på ett bord, lägg handdukarna i handfatet. Det låter som små grejer men man går och böjer sig hela dagen och varje gång man slipper det hjälper. Om du vill ha nya lakan, dra ut dina gamla då, det är inte alltid vi byter lakan av oss själva. Dra också gärna ut lakanen när du checkar ut. Ju fler gäster som hjälper desto mindre behöver vi göra och ju snabbare orkar vi jobba, och nästa gäst kan få sitt rum tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

En fråga från en som bor på hotell 200 dagar om året, är det uppskattat att man hänger ut städa ej skylten 6 av 7 dagar i veckan?
Jag behöver inte få mitt rum städat vareviga dag. har aldrig fått återföring på detta.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Alltså menar regler som är helt onödiga och inte är applicerbart i verkligheten. Vissa regler är väldigt viktiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Nämn:
En viktig regel.
En onödig regel.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är det inte bättra att ha en mentalitet att alla kunder som går genom dörren bör vi kunna serva?
Är konstigt att du tycker det är bättre att arbetare står och gör inget... vs att faktiskt hjälpa sina kunder.

Nu var det dock inte jag som kom med ett påstående om hur det ska vara utan jag svarade på att du skrev att om de inte har allt öppet ska de stänga butiken. Jag ser fortfarande inte logiken i att ta bort annan service bara för att en typ inte är tillgänglig för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Din bransch: IT
Din roll: Systemadministratör
Tips/yrkeshemlighet: När du ska be om hjälp med något tekniskt svårt, eller om du ska hjälpa någon, börja alltid från början. D.v.s. inte på det där kluriga stället du fastnat på, utan på den uppgift du försöker lösa. Jag försöker alltid se till att det finns svar på:

- Vad är det du försöker göra?
- Varför försöker du göra det här?
- Vad har du provat?
- Var har du fastnat någonstans?

Anledningen till detta är det s.k. XY-problemet. Ofta när man fastnar någonstans så beror det på att man valt fel lösningsmetod för det problem man har. Det är därför alltid bra att stanna upp och sätta problemet och frågan i ett sammanhang.

Senast igår ställde jag en fråga på en IRC-kanal (om regex) och fick ett helt annat svar än vad jag väntat mig med en mycket enklare lösning, just eftersom jag var tydlig med att förklara sammanhanget och inte bara problemet.

JA. 1000 ggr JA, och om man skickar sin fråga i mailform eller via nån tickethantering, ge en titel som gör att mottagaren förstår dig.
Rubriker som "FEL" "Problem" "Hjälp" tar längre tid att hanteras än "Order 734 saknar fotstöd höger"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Din bransch: Transport
Din roll: fd. Taxislusk / färdtjänst

Det har kanske inte så mycket med ämnet att göra men jag tycker å andra sidan att det kan vara intressant, både för egen del och för allmänheten, att få ställa branschrelaterade frågor som man annars aldrig får svar på.

Jag har alltid undrat hur det fungerar vid långkörningar. Debiterar man mer så att det även täcker hemvägen eller finns det något slags samarbete mellan olika städer för att slippa tomkörningar? Kan man neka körningar man inte vill ha om man kör åt ett taxibolag? Det är orimligt att man skulle behöva ta alla körningar om man till och med kan gå back.

Hur kommer det sig att nästan alla verkar vara egna åkare även om de kör för ett etablerat bolag? Jag förstår så klart att det är en ekonomisk och praktisk fördel för taxibolaget men någonstans måste det väl ha skett en övergång från att ha anställda chaufförer till inhyrda egenföretagare och det är ju nästan slavlika arbetsförhållanden idag.

Man blir givetvis garanterad en del jobb genom att vara ansluten till de stora bolagen men är det verkligen så pass att det ens ger någonting i slutändan efter att uppåt 18TKR går till medlemsavgiften? Ni andra chaffisar får naturligtvis också svara om ni känner er manade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunggrens:

Jag vet att tidigare hade vi inte betalt när vi jobbade över, fram tills vi klagade på det och nu får vi betalt.

Ja, det är väl snarare det här som är problemet. Om jag som kund kommer till en butik strax innan stängning och bara har ett snabbt ärende så förväntar jag mig givetvis att kunna få det fixat men man har så klart även förståelse för er situation om ni inte får betalt och jag tror att det är rätt få som känner till det.

De flesta tar för givet att ni har arbetstid till t.ex. 21.30 om ni stänger 21.00 just för att ha tid för eftersläntrare, räkna kassan, stängning osv. och det är helt galet (och givetvis olagligt) att ni inte skulle få betalt för arbetad tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Din bransch: IT
Din roll: Kommunikations konsult / Nätverk, drift och underhåll
Tips/yrkeshemlighet:
Sluta rycka i kablar,
Om nätverk som fungerat helt plötsligt inte gör det så har inte en kabel flyttat sig själv, vet man inte precis vad man gör så låt bli.!

Har hänt alldeles för många gånger att jag åker ut på uppdrag där nätet har dött hos kund, och grundproblemet är att ex ISPn har haft problem, sen har de själva kopplat om i switchar och dödat server nät etc etc, skapat loopar..
Sen efter det ringt ISP som då fixat sitt problem och då fungerar inget alls.

Även övertro på konsument utrustning...

Finns många bolag som snålar och köper utrustning som är gjord för privatpersoner och sen klagar på att det är dålig prestanda.
IT kostar pengar,
Inga större fel på de flesta konsument routrar ex Asus, Netgear, men de har inget att göra hos företag som är helt beroende av vpn tunnlar och kontakt med molntjänster.

Permalänk
Inaktiv

** Tråd grovt rensad från Off-topic: Försök hålla er någorlunda till ämnet ("Yrkeshemligheter") //Mod **

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Spot on.
Träffade på en kund av den mindre trevliga typen för bara några dagar sen.
Kan ju inte påstå att jag var det minsta intresserad av att hjälpa en människa som inte kan bete sig som folk.

Folk som är trevliga däremot, där anstränger jag mig gärna.

Kan väl lägga till lite jag med

Branch: Handel (livsmedel)
Din roll: Butikspersonal

Tips:
Mycket av brödet (speciellt det från Polarbröd) levereras fryst.
Vill du ha det så färskt som möjligt, fråga om du kan få köpa en påse direkt från frysen.
Gäller även bakeoff, om du orkar slänga in det i ugnen hemma.

pågen har ju faktiskt alltid färskt bröd och fryser aldrig sitt bröd.
tidigare vart butiksarbetare med.
pågen tar även tillvara på gammalt bröd och gör det till jäst för att baka nytt bröd!

köp pågen.

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

En fråga från en som bor på hotell 200 dagar om året, är det uppskattat att man hänger ut städa ej skylten 6 av 7 dagar i veckan?
Jag behöver inte få mitt rum städat vareviga dag. har aldrig fått återföring på detta.

Stör ej-skylten är den bästa synen för en städare! Använd gärna också klar för städning-skylten, de underlättar båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ågren: I den butik jag jobbar i har jag egentligen arbetstid till 22. Butiken stänger 22 och vi har fått order om att vänta på varandra så alla går ut samtidigt (vet aldrig om någon väntar utanför på att en ensam ska komma och tvinga denne att få in dem i butiken ). Så jag jobbar nästan alltid över min tid för att det är väldigt få tillfällen alla kunder är ute ur butiken prick 22 och att vi är klara med det som behöver fixas.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så sant!
De som gnäller och skäller tror att det är det man måste för att få saker att hända. Helt naturligt att de som är trevliga får bättre service och allt blir ju så mycket roligare då! Jag har belönat sådana personer samt de som är ärliga.

Tidigare Kundtjänstmedarbetare.

Haft olika erfarenheter, kunden får absolut extra service om de är trevliga och sakliga överlag, tyvärr i mitt fall fanns det även det helt omvända där de absolut jävligaste kunderna till slut skrikit till sig att få prata med en chef/överordnad och i 95 fall av 100 har denne sedan gett kunden rätt utan att se till sakfrågan sen står man där med en självgod och dryg kund som ytterligare ska påpeka att de haft rätt hela tiden och att man minsann skulle göra sitt jobb istället för att kasta bort deras tid.

Hade även positionen av att vara verkstadsansvarig för rep och reklamationsfrågor som ofta slutade med att först försöka reda ut situationen med kunden sedan komma med svaret att vi lämnar det på verkstadens bord för att någon dag senare återkoppla och ge samma svar.
Väldigt frustrerande då vi lätt kunnat spara både deras tid och vår genom att kunna vara rak och ärlig mot kund direkt vid första kontakten.

Permalänk
Skrivet av stenharl:

Fråga; Måste telefonen vara synlig i detta fall, som i "Jag har tänkt spela in detta samtal Chefen och lägger därmed upp telefonen på bordet" eller kan man ha "råkat" sätta på inspelningen i fickan. Tänkte på rent juridiska grunder. Etiskt sett så vill man ju att båda parter ska vara medvetna om att samtalet spelas in.

Du behöver inte berätta att du bandar samtalet. Det behöver du inte göra om du spelar in ditt telefonsamtal heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din bransch: Kafferosteri/livs
Din roll: Lagerarbetare/Orderplockare

Tips/yrkeshemlighet:
Kundbemötande; Var trevlig och professionell. Be alltid om orderreferens och kund. Vissa skickar bud som inte har en aning om vad som ska hämtas.
Truckkörning; Ser er alltid omkring! Ni ska kunna trucken som era fickor.
Orderplockning; Tungt i botten, lätt i toppen. Tänk tetris

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeddyMcSwag:

Bransch: Hotell
Yrke: Städ

Tips: Märker ofta att gästerna försöker hjälpa till genom att exempelvis bädda sängen. Gör inte det, istället, om du vill hjälpa, se till att allt skräp är uppsamlat, ställ upp papperskorgen på ett bord, lägg handdukarna i handfatet. Det låter som små grejer men man går och böjer sig hela dagen och varje gång man slipper det hjälper. Om du vill ha nya lakan, dra ut dina gamla då, det är inte alltid vi byter lakan av oss själva. Dra också gärna ut lakanen när du checkar ut. Ju fler gäster som hjälper desto mindre behöver vi göra och ju snabbare orkar vi jobba, och nästa gäst kan få sitt rum tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför envisas städare att bädda tillbaka det tjocka täcket när man rivit ur det och vikt ihop snyggt på en stol?

Med tanke på hur sjukt varmt det är i rummet borde det vara väldigt enkelt att förstå att den där tjocka ”filten” är olidlig på natten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det har kanske inte så mycket med ämnet att göra men jag tycker å andra sidan att det kan vara intressant, både för egen del och för allmänheten, att få ställa branschrelaterade frågor som man annars aldrig får svar på.

Jag har alltid undrat hur det fungerar vid långkörningar. Debiterar man mer så att det även täcker hemvägen eller finns det något slags samarbete mellan olika städer för att slippa tomkörningar? Kan man neka körningar man inte vill ha om man kör åt ett taxibolag? Det är orimligt att man skulle behöva ta alla körningar om man till och med kan gå back.

Hur kommer det sig att nästan alla verkar vara egna åkare även om de kör för ett etablerat bolag? Jag förstår så klart att det är en ekonomisk och praktisk fördel för taxibolaget men någonstans måste det väl ha skett en övergång från att ha anställda chaufförer till inhyrda egenföretagare och det är ju nästan slavlika arbetsförhållanden idag.

Man blir givetvis garanterad en del jobb genom att vara ansluten till de stora bolagen men är det verkligen så pass att det ens ger någonting i slutändan efter att uppåt 18TKR går till medlemsavgiften? Ni andra chaffisar får naturligtvis också svara om ni känner er manade.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga Vid normala resor, förbokningar och budkörningar så debiteras det bara enkel väg och bilen rullar hemåt tom (om nu inte nån vill åka gbg-stockholm tur och retur). Budkörningar har 25% moms så åkaren tjänar procentuellt lite mindre än om det hade vart en "vanlig" resa. Är det färdtjänst så är passet betalt från mottagande till passlut. Vid utlandskörningar så skall egentligen eventuella broavgifter betalas av passagerare, eller så kan det kommas överrens med centralen om det skall bakas in i ett fastpris.
Som egen åkare tjänar man väl bättre än som anställd, men utan anställda blir det nästan att köra 25 timmar om dygnet och gå upp innan man går och lägger sig, beroende på omkostnader som avbetalning på bil, försäkringar, bränsle osv. Ekonomiskt sett spelar det ingen roll för huvudbolaget om det är en massa egenåkare eller om det är åkare med anställda. Det enda som de bryr sig om är att få in anslutningsavgiften.

Skulle tro att de flesta av de större bolagen som Pippigul, Räsertaxi (Kurir) och Gubben med kepsen består av ett antal åkare som antingen kör själv eller har ett färre eller större antal anställda.

På bolaget jag körde för så knorrades det väldigt ofta om den dyra anslutningsavgiften och att vi inte fick ut tillräckligt av det. All färdtjänst går dock via växel. Senaste i raden av gestapo-fasoner så instiftades det straffåtgärder om förare loggar in sent (avstängning, böter osv)

Friåkare har väl den fördelen att de inte har den dyra anslutningsavgiften till växeln, men nackdel av att de behöver ragga kunder manuellt. I dagsläget måste alla bilar vara ansluten till någon tömningscentral för att motverka fusk och svartkörningar.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Din bransch: IT
Din roll: Specialistsäljare hos en stor hårdvarutillverkare.
Tips: Om du är privatkund (detta gäller ofta stora, globala kunder) försök inte efterlikna offentlig verksamhet i dina upphandlingar. Dessa resulterar oftast i att prislappen initialt blir låg men i slutändan hög. Använd att du som privat kund får ha en relation och en dialog med leverantören under upphandlingen. Kommunikation är nyckeln till ett framgångsrikt projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Din branch: Handel
Din roll: Postombud
Tips: För er som inte lärt er att man måste ha giltigt legitimation så har nu Postnord lanserat en tjänst så att ni kan hämta ut era paket med BankID. https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/le...

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IQTRM:

om man skickar sin fråga i mailform eller via nån tickethantering, ge en titel som gör att mottagaren förstår dig.
Rubriker som "FEL" "Problem" "Hjälp" tar längre tid att hanteras än "Order 734 saknar fotstöd höger"

Om vi ska ta en riktig yrkeshemlighet:

Vi har ett ticketsystem där vi kan sätta en intern rubrik och extern rubrik. Kunden ser bara sin "dåliga" rubrik medan vi själva kan sätta en mer informativ sådan att använda internt.

Om det kommer in ett ärende med dålig rubrik brukar jag börja med att redigera den just för att det ska vara enklare för mig att hålla koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Håller helt med om att det är respektlöst. Mot kunderna alltså, som valt att storhandla i en butik där dom inte verkar uppskattas. Förhoppningsvis hittar dom en annan butik där dom uppskattas för att dom handlar där, det är iaf vad jag skulle gjort om jag kom till kassan med en överfull kundvagn under normala öppettider och bemöttes på det sättet. Nu är väl det dock kanske en diskussion för en annan tråd

(Ska dock vara ärlig med att jag själv aldrig jobbat i någon butik och att jag gör antagandet att de som gör det får betalt för lite tid utöver de faktiska öppettiderna. Får dom det inte kan jag förstå om man vill gå hem när man inte längre får betalt, även om jag då anser att det är företaget som är problemet och inte kunderna som handlar där).

Tror du på allvar att en kassör bryr sig om sin arbetsplats? Det är ett tillfälligt jobb för de flesta och sen hittar de något bättre, precis som McDonalds och alla andra snarlika jobb. Men till on-topic.

Din bransch: Försäkring
Din roll: Motorskadereglerare, backoffice
Tips/yrkeshemlighet: Var snäll, vi har makt att göra mycket om vi vill. Och skriv för tusan ordentliga i era anmälningar.

Som skadereglerare, speciellt på backoffice hade vi rätt mycket svängrum för att göra kunder nöjda, vi kunde tillåta dem åka till en verkstad vi inte har avtal med, kolla mellan fingrarna på något ni inte hade kvitto på, betala en hyrbil/bärgning eller hjälpa till med en reparation som inte riktigt fanns med i er försäkring. Iallafall jag ville verkligen hjälpa folk som råkat illa däran på olika vis och gick ofta utanför mina arbetsuppgifter för att göra detta. Detta gällde dock ENDAST om man var schysst, de skrikiga och jävliga kunderna med attityd fick endast till punkt och pricka det som stod i avtalet, inget mer, inget mindre. Har vi bara en verkstad 20 mil ifrån, synd, ska du ha pengar ska du dit.

De som höll på att hotas hade jag (och företaget) nolltolerans mot, jag la på, ringde riskavdelningen och de fick ta ett snack med kunden, är kunden fortfarande jävlig så bröts deras kontrakt. Så var schysst när ni ringer, det är en person på andra änden.

När ni har krockat, gör en skadeanmälan så fort som möjligt och var NOGA med händelseförloppet, jag har sett folk skicka in sina skadeanmälningar som de har ritat på en servett, skrivit ett ord på ett A4 och andra helt vrickade saker. Vi kan inte arbeta med detta, ett vållande måste hålla i en rättssal då det faktiskt är ett skadestånd som ska medlas, bevisbördan ligger på er och får vi inget bra underlag så kan vi inte göra något för er. Det håller heller inte att "Han sa att han var vållande till olyckan på plats", vi skiter fullständigt i det, folk vet inte lagarna, kan vara i chock och det finns inget bevis på att han sa det men även i de fall som finns är det oväsentligt. Vad polisen säger är också i de flesta fall oväsentligt, de kan ofta inte lagarna till punkt och pricka och var inte på platsen och såg händelseförloppet.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Tidigare Kundtjänstmedarbetare.

Haft olika erfarenheter, kunden får absolut extra service om de är trevliga och sakliga överlag, tyvärr i mitt fall fanns det även det helt omvända där de absolut jävligaste kunderna till slut skrikit till sig att få prata med en chef/överordnad och i 95 fall av 100 har denne sedan gett kunden rätt utan att se till sakfrågan sen står man där med en självgod och dryg kund som ytterligare ska påpeka att de haft rätt hela tiden och att man minsann skulle göra sitt jobb istället för att kasta bort deras tid.

Hade även positionen av att vara verkstadsansvarig för rep och reklamationsfrågor som ofta slutade med att först försöka reda ut situationen med kunden sedan komma med svaret att vi lämnar det på verkstadens bord för att någon dag senare återkoppla och ge samma svar.
Väldigt frustrerande då vi lätt kunnat spara både deras tid och vår genom att kunna vara rak och ärlig mot kund direkt vid första kontakten.

Ibland vill man fråga, de från start otrevliga, vad de har för jobb. För att sedan fråga vad de skulle tycka om man kom och var otrevlig på deras jobb utan att först försöka vara trevlig. Risk att det bara slutar i mer tjafs.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Otori:

Varför envisas städare att bädda tillbaka det tjocka täcket när man rivit ur det och vikt ihop snyggt på en stol?

Med tanke på hur sjukt varmt det är i rummet borde det vara väldigt enkelt att förstå att den där tjocka ”filten” är olidlig på natten...

Det är olika, jag brukar inte göra det, mest för att jag är lat. Ofta finns dock en städansvarig som kollar igenom rummen, och ibland blir man tillsagd att bädda täcket ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Tror du på allvar att en kassör bryr sig om sin arbetsplats? Det är ett tillfälligt jobb för de flesta och sen hittar de något bättre, precis som McDonalds och alla andra snarlika jobb. Men till on-topic.

Varför skulle en kassör inte bry sig om sin arbetsplats? Oavsett om det bara är tänkt som tillfälligt mellan studier eller under studier så vill de flesta göra bra ifrån sig så att både de och kollegorna mår bra där. Ser ingen vettigt i ditt påstående så du får gärna utveckla om du har någon bakomliggande teori till det förutom "det är tillfälligt" för det håller inte enligt mig.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Tror du på allvar att en kassör bryr sig om sin arbetsplats? Det är ett tillfälligt jobb för de flesta och sen hittar de något bättre, precis som McDonalds och alla andra snarlika jobb.

Tror du på allvar på det du skriver? Tror de flesta har mer innanför pannbenet och inser att goda vitsort/meriter är viktiga, oavsett typ av jobb...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din bransch: Färjetrafik till Finland
Din roll:Vakt

Tips/yrkeshemlighet:Tjafsa inte ombord, du blir avslängd i Finland och hämtad av finska polisen (dom är inte som den svenska polisen om man säger så) och har du betett dig riktigt illa så pratar vakterna med konkurentens vakter så kommer du inte med deras båt heller = flyg hem (blir dyrt)

Tips/yrkeshemlighet: Undvik buffén, där tjänar rederierna mest pengar.

Tips/yrkeshemlighet: Drick drinkar, betydlig mer prisvärt i förhållande till bärsen ombord.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Yrke: Service tekniker

Spenderat ett gäng år och haft några tusen besök hos folk som har problem med internet eller tv, trots att kundtjänst gör en rätt jobbig screening så är det fortfarande relativt vanligt med fel som "Kunden utan tjänster 1 vecka", så kommer du dit och kundens nätverkskabel ligger urkoppad bredvid nätverksuttaget, ström-kabeln har åkt ur när man dammsuger till en router, man har loopat sin router med en patchkabel, man har klamrat julbelysning i sina egna kablar och inte kunnat lägga ihop 1+1 med när internet dog, eller så har en kanin ätit upp varenda kabel bakom en byrå och ingenting fungerar, vissa gräver av sin egna inkommande anslutning i trädgården och menar på att "nee, vadå, jag har inte grävt där" när det står en jävla grävmaskin på tomtem och du ser att allt har varit uppgrävt.

Många blir lite rosiga om kinderna och tycker det känns pinsamt, några få är mer "aha, oj.. ok då tack för hjälpen", medans andra är typ "AHA, Jag var utan nät 2 veckor FÅR JAG NÅGON JÄVLA ERSÄTTNING FÖR DET HÄR?" ja jo vårt fel att din kanin åt upp din utrustning liiksom..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

@ecfor jag säger inte att du har fel, men om öppettiderna är fram till t.ex 21:00 så förväntar jag mig som kund att jag ska kunna komma in 20:55 och få full service. Att ni väljer att börja stänga ned x-tid innan stängning är väl inte något jag som kund ska behöva känna till eller ta hänsyn till?
I så fall får ni ändra öppettider och stänga tidigare för att hinna plocka ihop eller plocka ihop efter stängning.
En restaurang stänger ju många gånger t.ex köket 30-60 minuter innan och är tydliga med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite ot, men..
1) Golv folket bestämmer inte öppettiderna.

2) Jag har en bekant som jobbar åt en klädeskedja.
De har X-minuter hantera kassan och stänga/låsa butiken efter stängning. Övrig tid får de inte ersättning för eftersom det skulle "uppmuntra arbetarna att dra benen efter sig".
Detta har huvudkontoret räknat ut och bestämt.

Tiden bygger på att butiken är tom strax innan stängning så att personalen hinner lägga tid på att avsluta, och att inget övrigt strular.

Men detta är en utopi och nästan dagligen ska någon shoppa/kolla lite extra och de får jobba övertid, gratis.
Jag har dock för mig att de får ta hjälp av väktare att jaga ut folk som stannar längre än 30minuter.

Det är alltså inte superglassigt att vara säljare i alla butiker. Så ha gärna det i åtanke och visa lite respekt när ni handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Förstår din tanke men kan dra ett exempel från när jag arbetade i butik, där två personer kommer till kassan 5 minuter innan stängning med varsin kundvagn överfyllda bägge två.
Det är enligt mig bara respektlöst.

Jobbar du inte under öppettiderna? Det respektlösa skulle vara om din arbetsgivare inte la skiftet och betalade för din tid så att den kund som finansierar ditt moderna och lätta arbete med gott samvete skulle kunna lämna butiken utan sura miner vid tillfället de inte lyckats minutplanera sitt besök i en enligt deras uppfattning inte så perfekt organiserad butik med diverse andra kunder och obefintlig golvpersonal att lotsa vagnen runt.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H