RAM vill ej rulla i 1600MHz efter uppgradering från 8 till 16 GB ( DDR3 )
Fick tag i två st 4GB DDR3 stickor till. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=772726
Nu vill RAM'et inte gå i 1600MHz på första boot utan för att få upp dom i 1600MHz måste jag först in i BIOS/UEFI, sätta all överklockning på standard mode (CPU på stock hastighet och XMP disabled), spara och starta om, sen igen in i bios, sen sätta CPU ratio på 42, som jag vill ha normalt och XMP enabled. Allt detta måste jag göra varje gång jag kommer hem från jobbet och startar datorn och jag tycker det är jävligt störigt. Med 8 GB RAM (2x4 GB) behöver jag inte göra någonting.
När jag kollade i SPD fliken i CPU-Z upptäckte jag dock en sak, RAM stickorna jag hade från början har Part Number: CMZ8GX3M2A1600C9, de nya RAM stickorna har Part Number: CMZ16GX3M4A1600C9. Vad är skillnaden? Bör vel inte vara nån? CMZ8GX3M2A1600C9 är ett 2x4 GB kit och CMZ16GX3M4A1600C9CMZ16GX3M4A1600C9 är ett 4x4 GB kit annars är det exakt likadana RAM stickor eller?
Snälla skrolla ner till botten!
Detta ser jag vid första boot eller en vanlig omstart efter att ha fått upp RAM'et i 1600MHz, det är tillbaka i 1333MHz

RAM'et vill inte köra i 1600MHz även om jag har dessa inställningar i BIOS, lägg märke till att jag till och med har DRAM Frequency manuellt på 1600MHz och inte auto (detta är vid första boot)

Så jag väljer STANDARD mode, sparar och startar om, in i BIOS igen och har då detta

Sen när jag har allt på stock så kan jag välja mina inställningar och när jag sparar och rebootar får jag detta vid boot. Den gula texten före boot brukade aldrig komma innan när jag hade 8 GB RAM

Till slut kan jag se att minnet rullar i 1600MHz eller 799.9 MHz x2 (dual channel)

Min fråga
Vad ska jag göra för att inte behöva göra allt detta efter varje start? Ska jag kanske höja volten lite på minnet? Har för mig att exakt 1.5 V inte finns att välja utan bara manuellt 1.498 V, Auto och sedan manuellt igen 1.506 V, Jag sysslar inte med överklockning i normala fall så jag vill inte ta några risker.
Mycket tacksam för all hjälp!
i9 9900K 5GHz OC - ASUS Z390-F - 32GB - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮