Permalänk
Medlem

Fick Bahnhof 100/20 anslutet idag.

I dag blev jag ansluten till Bahnhof fiber 100/20. Jag gjorde en mätning med bredbandskollen och resultatet var följande.

Nedladdning: 96,21 Mbit/s

Uppladdning 37,92 Mbit/s

Jag har en nätverkskabel direkt från dosan i väggen in i datorn. Är detta godkänt eller borde jag ringa dem och säga till att jag inte får 100 i nedladdning?

Permalänk
Medlem

Helt klart godkänt. Programmen som man mäter med brukar ha lite overhead i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du får 3.8% mindre downstream, men 90% mer upstream än du betalar för, och överväger att klaga?
Allt över ~90% är absolut godkänt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hur har du fått 100/20? Helt klart godkänt resultat förövrigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid kolla hastigheten i aktivitetshanteraren. Någon som vet om den visar "rätt"? Jag får också ibland 95/9 kanske, men i aktivitetshanteraren brukar det vanligtvis stå runt 105/12.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur har du fått 100/20? Helt klart godkänt resultat förövrigt.

Hur har du fått?

Jag har aldrig tidigare haft bredband 100 men slog till eftersom telia höjde priset på bredband 10/10 från 220 månad till 279 månad. Nu betalar jag 239 månad för 100/20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur har du fått?

Jag har aldrig tidigare haft bredband 100 men slog till eftersom telia höjde priset på bredband 10/10 från 220 månad till 279 månad. Nu betalar jag 239 månad för 100/20.

Menar, finner bara 100/10. Vad för fibernät använder du för att få 100/20?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Herregud. Givetvis är det godkänt. Skall du klaga på att din upload är för bra, eller?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Men det där är ju MER än godkänt var glad att du har mer upp än vad du "betalar" för jag har själv Bahnhof 100/100 och jag får ut ca 95-98mbps helt ok i min mening sen är det ju beroende på belastningen med på olika tidpunkter på dygnet dvs

Så jag skulle inte klaga hehe

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Och jag är ganska säker, om du läser ditt avtal så står det lite fint "Upp till" innan hastigheterna.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du _kan inte_ få ut mer än ~94 Mbps över nätet med TCP, speciellt via HTTP, allt annat är felmätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Du _kan inte_ få ut mer än ~94 Mbps över nätet med TCP, speciellt via HTTP, allt annat är felmätning.

Wut? Vad snackar du om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Wut? Vad snackar du om?

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir alltid lite overhead med TCP eftersom det hela tiden skickas ack-meddelanden att packeten har kommit fram korrekt.

Permalänk
Medlem

Overhead på vad? Vi vet ju inte om Bahnhof matar ut precis 100 Mbit. De kanske har en viss marginal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

I dag blev jag ansluten till Bahnhof fiber 100/20. Jag gjorde en mätning med bredbandskollen och resultatet var följande.

Nedladdning: 96,21 Mbit/s

Uppladdning 37,92 Mbit/s

Jag har en nätverkskabel direkt från dosan i väggen in i datorn. Är detta godkänt eller borde jag ringa dem och säga till att jag inte får 100 i nedladdning?

ehh, det där ju mer än vad du betalar för så det är bra

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Wut? Vad snackar du om?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av frostfield:

Det blir alltid lite overhead med TCP eftersom det hela tiden skickas ack-meddelanden att packeten har kommit fram korrekt.

Skrivet av Hubertus:

Overhead på vad? Vi vet ju inte om Bahnhof matar ut precis 100 Mbit. De kanske har en viss marginal?

(Jag inkluderade även dig @frostfield för att förtydliga)

Under förutsättningen att porten är konfad till 100 Mbps och inte 1000 Mbps med shaping så kan man överföra max ~94 Mbps _användbar data_ över nätet via TCP, då antar vi en MTU på 1500. Resten är overhead. Lägger vi dessutom till applikationsprotokoll som HTTP så faller effektiviteten ännu mer då vi får mer overhead.

Räknar "speedtestet" över ~94Mbps på Fast Ethernet så räknar den fel eller så försöker den räkna ut hur mycket det blir totalt inklusive overhead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

I dag blev jag ansluten till Bahnhof fiber 100/20. Jag gjorde en mätning med bredbandskollen och resultatet var följande.

Nedladdning: 96,21 Mbit/s

Uppladdning 37,92 Mbit/s

Jag har en nätverkskabel direkt från dosan i väggen in i datorn. Är detta godkänt eller borde jag ringa dem och säga till att jag inte får 100 i nedladdning?

Ja du bör helt klart ringa och klaga på att du har för hög uppladdningshastighet, inte acceptabelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

(Jag inkluderade även dig @frostfield för att förtydliga)

Under förutsättningen att porten är konfad till 100 Mbps och inte 1000 Mbps med shaping så kan man överföra max ~94 Mbps _användbar data_ över nätet via TCP, då antar vi en MTU på 1500. Resten är overhead. Lägger vi dessutom till applikationsprotokoll som HTTP så faller effektiviteten ännu mer då vi får mer overhead.

Räknar "speedtestet" över ~94Mbps på Fast Ethernet så räknar den fel eller så försöker den räkna ut hur mycket det blir totalt inklusive overhead.

Det är ingen som ens antytt att porten är konfad till 100 Mbps.

Permalänk
Medlem

Du får definitivt mer än vad du betalar för, som många redan skrivit, finns inget att klaga på.
Står även klart och tydligt på deras sida när man beställer/väljer hastigheten, "Angiven hastighet gäller optimala förhållanden och kan variera.".

Och de diffar upp och ner varje gång man gör en hastighetskontroll. Ena gången lite lägre nedladdning & högre uppladdning, vice versa.

Men som sagt, inget att klaga på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt.. mer än acceptabelt. Du får ju även högre uppladdningshastighet än du ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

(Jag inkluderade även dig @frostfield för att förtydliga)

Under förutsättningen att porten är konfad till 100 Mbps och inte 1000 Mbps med shaping så kan man överföra max ~94 Mbps _användbar data_ över nätet via TCP, då antar vi en MTU på 1500. Resten är overhead. Lägger vi dessutom till applikationsprotokoll som HTTP så faller effektiviteten ännu mer då vi får mer overhead.

Räknar "speedtestet" över ~94Mbps på Fast Ethernet så räknar den fel eller så försöker den räkna ut hur mycket det blir totalt inklusive overhead.

Man kan ha komprimering på högre lager som gör att testet kan visa mer data som överförd. Ex http är rätt vanligt att gzippa, dock försöker man ofta komma runt det i mätningar på olika sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är ingen som ens antytt att porten är konfad till 100 Mbps.

Så är nästan alltid fallet. Det är enklaste sättet att se till att strypa bandbredden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Så är nästan alltid fallet. Det är enklaste sättet att se till att strypa bandbredden

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du? Hur gör man om kunden ska ha 250 Mbps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Hur menar du? Hur gör man om kunden ska ha 250 Mbps?

Då sätter man gigabit och shapar. Men i de fall man ska ha 100 eller mindre begränsar man oftast porten till 100 Mbps ethernet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Hur menar du? Hur gör man om kunden ska ha 250 Mbps?

Policy / police

Visa signatur

Chassi:NZXT Switch 810 White PSU:CM V-Series Mobo:ASUS Z170 PRO GAMING CPU:i7-7700K Kylare:CoolerMaster Air Maker 8 RAM:Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU:Asus 1070 SSD: 6x Samsung 830 128GB RAID10 in IcyDock HDD:Seagate/WD->21TB & LSI 9211 Controller OS:unRAID + 2x Virtual Gaming Win10 Tillbehör:Logitech G402, DeathAdder Chroma / QPAD MK-85 / Sennheiser Momentum 2.0 Wireless Skärmar:BenQ 24" LCD+Oculus Rift Mobiler:LG G6 + Samsung S6 Edge + Gear VR SM-R323 HTPC:Raspberry Pi3 LibreELEC Network:Cisco / HP / Meraki

Permalänk
Medlem

Jag gick in på mina sidor i dag på Bahnhof för att kolla när räkningen kommer. Då fick jag en obehaglig överraskning. På tjänster så står det att jag har bredband 100/20 239 kr månad. På betalning stod det inget datum när räkningen skulle komma men på att betala stod det 724 kr. Vad sjutton är det för summa? Det står att dem skickar räkningar en gång i månaden som standard. Jag ska ringa i morgon och fråga dem varför det står 724 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag gick in på mina sidor i dag på Bahnhof för att kolla när räkningen kommer. Då fick jag en obehaglig överraskning. På tjänster så står det att jag har bredband 100/20 239 kr månad. På betalning stod det inget datum när räkningen skulle komma men på att betala stod det 724 kr. Vad sjutton är det för summa? Det står att dem skickar räkningar en gång i månaden som standard. Jag ska ringa i morgon och fråga dem varför det står 724 kr.

Bahnhof är 3 månader i förskott + fakturaavgift brukar det vara!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Bahnhof är 3 månader i förskott + fakturaavgift brukar det vara!

Skämtar du? Dem har inte berättat det för mig.

239x3 = 717 kr. Skulle fakturaavgiften va 7 kr?

Så här står det på deras sida:

Betalnings- och aviseringsalternativ
Faktureringen sker i förskott, med en månad som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Så är nästan alltid fallet. Det är enklaste sättet att se till att strypa bandbredden

Skickades från m.sweclockers.com

Sveriges största operatör (Telia) i Telias "öppenfibernät" gör iaf inte så. Jag får ca 120 Mbit på bredbandskollen (jag har sett att många andra med Telia 100/100 får liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag gick in på mina sidor i dag på Bahnhof för att kolla när räkningen kommer. Då fick jag en obehaglig överraskning. På tjänster så står det att jag har bredband 100/20 239 kr månad. På betalning stod det inget datum när räkningen skulle komma men på att betala stod det 724 kr. Vad sjutton är det för summa? Det står att dem skickar räkningar en gång i månaden som standard. Jag ska ringa i morgon och fråga dem varför det står 724 kr.

Du får väl kolla vad det står på Fakturan.
I mitt fall var det 3 månader + startavgift som gjorde den initiala kostnaden högre än senare.