Permalänk
Skrivet av iBigs:

Min dotter leasar en Toyota Yaris, det kostar henne ca 2.200:- i månaden. I den kostnaden ingår försäkring, vinterdäck, service samt lånebil om bilen är på service eller på reparation. Utöver den kostnaden får hon betala skatten varje år om jag minns rätt. Den ligger på några hundringar eftersom det handlar om en småbil.
Fördelen med denna är att kostnaden är satt så länge du inte kör mer än den överenskomna körsträckan per år. Standard brukar vara 1500 mil per år, men går att sätta både högre och lägre. Det är viktigt att tänka efter före när det gäller detta, då övermil kan bli dyrt när bilen ska lämnas tillbaka efter tre år. Andra saker som man ska tänka på vid leasing är också hur bilen slits. Om du är en person som sliter ordentligt på grejerna så får du räkna med att det kommer kosta en slant vid leasingperiodens slut. Repor, parkeringsskador, slitage utöver det normala typ trasig inredning etc kommer debiteras leasingtagaren.

Min äldsta son köpte en Volvo S60 för 27.000:- och fick direkt lägga ett par tusen på länkarmar fram, men utöver det har bilen varit helt felfri, och innan årets besiktning var han tvungen att köpa nya sommardäck. Årsskatten är 2560:-

Yngsta sonen är en bilintresserad yngling som mer än gärna spenderar veckor spanandes på blocket efter bilfynd, han är ägare till en fin V70, som trots 30000 mil är fräschare än brorsans S60. Den är större och har starkare motor, men han betalade bara 14.000:- för den. Den ska besiktigas nu i Augusti och så vitt vi vet finns det ingen anledning att oroa sig inför detta. Jag tror skatten på den bilen är ungefär som den andra, ca 2500-2700 kanske.

För egen del kör jag Golf från 2011. Eftersom det är en lite nyare bil, så servas bilen på märkesverkstad. Nu senast kostade servicen ca 5000:-, och då byttes alla vätskor och filter, och säkert nåt mer. De äldre volvobilarna som grabbarna har servas av yngste sonen eller på någon lokal mekonomenverkstad, och jag har för mig att de kanske tar ett par tusingar i normal service. Så länge bilen sköts om ordentligt ska den hålla länge, oavsett märke i stort sett.

Skillnaden? Ja, med en leasad bil vet du kostnaden, och slipper överraskningar om något händer. En volvo för 30.000 kan vara helt okej att glida runt i, men kan också kosta en ordentlig slant om nåt pajar.
Ska du köpa en billig volvo så är din första fråga till säljaren att få se serviceboken där datum och miltal för senaste kamremsbytet var, eftersom det är en stor utgift som man inte kommer undan.

Dold text

Slår ett slag för leasing jag med. Leasar idag min BMW 1 serie och innan denna hade jag en Mini Cooper. När jag lämnade tillbaka minin så var den mindre påkörd både bak och fram(fickpakering i stad i tre år), hade dörröppslag på höger framdörr samt några repor ytligt på ett skinnsäte. Fick inte betala en krona när jag lämnade tillbaka den.

Enda jag fick byta var ena dimljuset fram som spruckit, men gjorde det själv för 550kr innan jag lämnade tillbaka bilen.

Ett tips med leasing är att titta på blocket, bilhandlare "rear" ut bilar via leasing ibland. Jag hade min Mini fullutrustad för 1890kr/månad utan vinterdäck. kostade närmare 3000kr hos Mini direkt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Mitt tips vid köp av begagnad bil är att kolla upp vad för typ nästa service är. Kostar den 2000 eller kanske 6000 isåfall kan det vara ett argument för att få ned priset.

Permalänk
Medlem

Hur ofta ska ni åka till stugan? Är det enstaka resor är hylbil faktiskt prisvärt.

Jag har själv en gammal V70 från 2004 och innan dess en S80 från 2001. Båda har fungerat klanderfritt med lite förebyggande underhåll och är bekväma bilar att köra långt i. Särskilt S80 med sina fotöljer. Men hur man än vrider på det kostar det ett par tusen* i månaden att bara ha bilen. Beroende på intresse, hur du värderar att ha något eget där man kan ha bra att ha saker liggande och så kan den kostnaden räcka till rätt många resor med hyrbil eller poolbil.

*Jag har ett Excelark med alla kostnader. Beroende på hur jag räknar värdeminskning så kostar bilen mig knappt 3000 kr i månaden att äga plus bränslekostnad på ungefär lika mycket till. Dock en fallande månadskostnad då inköpspriset slås ut på fler och fler månader. Har så kört ca 5000 mil med den på två år och gjort en del lite större reparationer som nya stötdämpare och bromsar runt om som jag har glädje av rätta många mil till så länge jag inte kvaddar bilen.

Att leasa en modern småbil vore kanske billigare men att leasa en bil jag skulle vilja ha med rimlig utrustning kostar lätt det dubbla och uppåt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

De går att fynda bilar i 30k-klassen. Min hade bara gått 9600 mil när jag köpte den för 31000kr, 10 år gammal. Kör fortfarande runt i den 11 år senare och det dyraste jag gjort på den är kamremsbyte och stor service för 5500 kr. Bilen är japansk och akilleshälen har varit ett rostigt avgassystem som jag nu köpt helt nytt för runt 2300 kr via ebay/tysk onlinebutik.

Reservdelarna blir dyra om man låter verkstaden beställa hem delar själva, men beställer man på egen hand från Tyskland blir det inte så farligt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Köper man bilmärken som toyotas vissa modellserier som är kända att aldrig i princip gå sönder så behöver inte reparationskostnaden sticka iväg fast det är begagnat och långt över 20000 mil - men det brukar märkas på beg-priserna där och med budget på 30k så är tillgängliga modellserier betydligt äldre inom prisspannet för Toyota än när man titta på andra bilmärken/modeller.

att behöva renovera framvagnens spindelleder inför varannan besiktning förekommer över huvud taget inte på toyota tex., ej heller att behöva renovera drivknutar efter +25000 mil heller...

Dock japaner bit över 10 år så börja reservdelar bli dyra samt kan ta tid att få hem, även för slitage-grejor som bromsbackar bak...
dvs måste man byta en drivknut så kommer det att svida i pengar (eller använda begagnat) - man har eller inget sådant strul som tandhjul för ABS som rostar upp utan är skyddad inne i navet

---

Saker dock att kolla är hur sliten kopplingen är - är den +20000 mil och inte nybytt (med kvitto eller annat som bevisar att jobbet är gjort) så är kostnaden för ett byte som måste tas in i planeringen inom några år och på märkesverkstad då handlar om ~ 10 papp. - man skall också komma ihåg att vissa kan slita ut koppling på 6000 Mil, så det är väldigt inviduellt hur sliten koppling är då det hör ihop med skörstil.

ytterligare att kolla är att AC:n verkligen fungerar - inge kul om den inte fungerar i den här värmen...

Ja, t.ex Toyota Corolla är ju ett märke som håller rätt så bra. Hört mycket bra om den.

Men du skriver ju det jag menar, oavsett märke och ett miltal runt 20000 mil och ett försäljningspris runt 30000kr så bör man vara medveten om vad man ger sig in på. Tycker man det är kul att meka eller inte är rädd för att lära sig så kan man spara en hel del pengar.

Permalänk
Medlem

@Newbranch: För 30k får ni junk, alltså riktigt skräp.
Kolla Teknikens värld, vi bilägare, auto motorsport osv för begagnatguider, långtest osv.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Slår ett slag för leasing jag med. Leasar idag min BMW 1 serie och innan denna hade jag en Mini Cooper. När jag lämnade tillbaka minin så var den mindre påkörd både bak och fram(fickpakering i stad i tre år), hade dörröppslag på höger framdörr samt några repor ytligt på ett skinnsäte. Fick inte betala en krona när jag lämnade tillbaka den.

Enda jag fick byta var ena dimljuset fram som spruckit, men gjorde det själv för 550kr innan jag lämnade tillbaka bilen.

Ett tips med leasing är att titta på blocket, bilhandlare "rear" ut bilar via leasing ibland. Jag hade min Mini fullutrustad för 1890kr/månad utan vinterdäck. kostade närmare 3000kr hos Mini direkt.

Är det 3år man har bilen när man skriver leasingavtal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En halv-kombi är det minsta man skall titta efter, även om man bor i lägenhet utan sommarställe tillgängligt, aldrig att köpa en ren sedan om man inte har det som andrabil - en lekbil.

Permalänk
Medlem

asiatiskt brukar vara tråkiga men håller ofta ganska bra. tyvärr brukar andrahandsvärdet vara rätt högt PGA det.
Saab är något man kan kika på då dom ligger rätt lågt i pris eftersom de dog men reservdelar brukar finnas rätt länge trots det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Bilen är japansk och akilleshälen har varit ett rostigt avgassystem som jag nu köpt helt nytt för runt 2300 kr via ebay/tysk onlinebutik.

Rostig avgassystem är signatur på att bilen bara körts i kortare sträckor större tiden av sin levnad - kör man (minst) 2-3 mil var gång man startar bilen så avstannar rosten nästan helt och efter byte av det sämsta så man kan köra 10 kmil till på samma avgassystem utan fler åtgärder.

bilar med dåliga avgasystem indikerar också en rejäl titt under ventillocket med tandläkarspegel för att se om det är sludge och majonäs, också om möjligt kika i delar delar som har med vevhus-ventilation - då korta körningar där motorn aldrig har chansen att bli genomvarm också samlar på sig klägg inne i motorn och slangar och detaljer för avgasrening och vevhusventilationsdelar. läs på om bilmärket, dess motor och tex. svagheter avseende vevhus-ventilation om bilen är kort-sträcke körd.

modernare bilar har mer rosttröga (och somliga rostfria) avgassystem och bör hålla hela bilen ut - ja om man inte kör 1-3 kilometers körningar hela tiden förstås.

Kör man bara kortsträckor så skall man _inte_ köpa diesel med partikelfilter - gör man det så kommer lampa för partikelfiltret hela tiden lysa och kräver en motorvägskörning på ganska många mil med tung gasfot för att släcka denna igen och rätt snabbt återkommande igen och vitsen med bränslebesparingen nästa borta gentemot bensinbil.

Diesel är bäst om man ligger på vägarna mycket och helst längre sträckor per gång....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Att köpa en vettig bil för 30kkr är bara att glömma, du kommer gå på minus efter nått år ren i service kostnader. 10kkr är startbudgeten för att skaffa en bil du kan lita på i sisådär 10 år.

Vad har du för bilar som kostar över 30 000kr per år i service? Själv köpte jag en saab 9-5 för 38 000kr för ca 3 år sedan Kostat mig max 10 000kr i rep och då räknar jag oljebyten och en uppsättning vinterdäck med det. Man får ju försöka kontrollera så att bilen verkar vara lite vettigt skött innan. Men självklart kan man ju ha otur och köpa en vw.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Newbranch:

Jag och min sambo har börjat bli sugna på att skaffa oss en bekväm pendlarbil då vi fått tag i en sommarstuga 30 mil bort från lägenheten.
Notera att varken jag eller min sambo kan det minsta om bilar, vi har körkort, thats it.

Denna tråd kommer att handla om det köpet, med allt vad det innebär.

I helgen så hyrde vi en äldre Volvo S60, automatlåda, 2.4 liters motor med turbo. Den var bekväm att köra, dock lite stor och drog runt 0.8 liter/mil.
Vi tyckte dock att den var bekväm och har kollat lite på blocket och ser att man kan få liknande bilar för runt 30.000kr. Vilket är den prisnivån jag tänker att vi ska hålla oss på.

Samtidigt så hittar jag andra modeller, typ S40 och S80, men förstår inte riktigt vad skillnaden är. Om inte bara storleksmässigt? Jag försöker googla men hittar inga direkt tydliga jämförelser kring volvos äldre modeller.

Samtidigt så undrade min bror varför jag tittar på Volvo och inte på någon små-bil, typ Opel eller Skoda. Varpå jag inte hade något bättre svar än att "Volvo känns bra".

Jag vet inte, hur ska man tänka när man ska köpa bil? Vi är två personer som vill sitta bekvämt. I framtiden hoppas jag att det kommer ett barn, men det är inte på tal riktigt ännu, så det behöver inte finnas med i beräkningen.
Hur är det med skatt och försäkring? Är volvo bilar dyra att skatta och försäkra?

Hur ofta kommer ni åka till sommarstugan? Kommer ni börja använda bilen mer i vardagen, typ till jobbet och affären? Om ni mest kommer åka till sommarstugan eller ganska långa sträckor till jobbet så kan det gå bra med en diesel, men många korta körningar så är bensin bättre. Ska ni ha hybrid så ska det vara en plug-in om ni inte står väldigt mycket i kö då kan laddningsfria hybrider fungera.

Generellt brukar tyska, japanska och svenska bilar vara att föredra då de håller ganska länge och har bra komfort och utrustning. Men de kostar ju också mer. Om ni har möjlighet så ta med er nån med kunskap om bilar när ni åker och kollar på nån bil.

Kostnader som kommer med bilen är försäkring (hel, halv eller trafik), skatter (hög bränsle förbrukning -> högre skatt), service om ni inte gör det själva. Kolla upp vad lite reservdelar och slitagedelar kostar på förhand, inte kul att köpa en prisvärd bil och sen inse att reservdelar och slitage material kostar massor med pengar.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Köp aldrig Franskt eller Italienskt, särskilt inte begangnat. Dessa har mycket stora underhållskostnader och driftproblem när bilarna börjar bli lite äldre.

Japanskt eller Volvo är tillförlitliga och prisvärda om de har vårdats väl. VW, Audi är också säkra kort MEN det beror på vad det är för person som ägt dem innan. BMW kör bara skitstövlar i Sverige, även om det är bra bilar så är kursen för att bli skitstövel både lång och hård.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

det finns icke-märkes verkstäder som kan göra samma jobb för lägre pengar och när man kommit förbi åldern när man tyckte att det var roligt att meka med bil och bättre stadd vid kassan så är det himla bekvämt att låta någon annan sköta det.

Det finns alltid en punkt där fläckfritt ifylld service-bok, att service görs på närmast milen korrekt intervall inte längre spelar sås stor roll och man kanske börja slarva - det är när bilen värde är mindre än vad en större reparation kostar och man får kalkylera med hur länge bilen troligen kan rulla innan nästa stora reparation. Det finns några punkter förr eller senare som gör att bilen hellre säljs än att betala för rep - som förestående kopplingsbyte eller kammremmsbyte (på modeller där det inte är lätt att byta själv) gillar man själv att meka och har plats och utrustning för det så går det att göra hyffsade fynd just vid dom vägskälen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

VAG-sfären?
Förlåt men jag förstår i princip inget av ditt inlägg..

Volkswagen, skoda, seat, audi, lamborghini, bugatti, porsche och bentley ägs av VAG

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91:

Nu är det faktiskt så att Porsche är huvudägare i VAG

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Begagnat är svårt en på jobbet köpte en Audi där motorn rasade, kamkedjan tror jag och sen är det två jag känner med ca 4-5 år gamla Skoda Fabior där ena har funkat hur bra som helst och den andra haft 2 motorras (kamkedjan) och nu går det visst bara växla mellan 2-3-4 så något är fel på växellådan.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Är det 3år man har bilen när man skriver leasingavtal?

Skickades från m.sweclockers.com

Oftast, endel har även 24 månader. Enda nackdelen enligt mig att man är "låst" med den. Går att avlsuta i förtid men det blir ganska dyrt.

Om ni har djur eller tänkt skaffa är det bra att höra med bolaget man leasar ifrån. Kan vara gnälligt när man lämnar in den om det är hår överallt. Alternativt kan man ta en rekond själv.

Scanna som sagt blocket ibland. Innan sommaren var det någon firma som hade små Seat bilar uppe för 995kr/månad inkl försäkring och 1000mil/år. Dum som jag var tog jag inte det och vi köpte en gammal skoda åt tjejen för 15k istället.

Den där jädra skodan som nu AC:n pajat på också har kostat hittils 25k med reparationer nu över sommaren. Det gäller att ha tur när man köper billiga beg bilar, vissa klarar sig galant men jag lyckas alltid få en skitbil som ska lagas hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Det är tydligt att ni alla tjänar mycket mer än jag.
I mitt sinne är bilen ett färdmedel som ska göra det möjligt för mig och tjejen att ta oss på upptäcktsfärder på helgerna. Utrymmet i S60n jag hade i helgen räckte gott så en sedan är absolut inte för liten för packningen.
Sannolikt kommer den stå mycket på vardagarna då vi försöker hålla oss i form och joggar eller cyklar till jobbet.

Det verkar också som att vi har helt olik syn nödvändig komfort. Jag och brorsan kör hans Astra från 97 nära 60mil enkel väg till mina föräldrar ganska regelbundet och det är absolut inga problem. Ratten vibrerar lite vid 140km/h men annars inga bekymmer, eftersom att man kör lagligt ändå (ja, jag är en av dem..)

Jag blev som sagt också överraskad av komforten i den Volvo S60 jag körde i helgen, ägaren påstod att han räknade med att värdet på den var just 30tusen.

Jag tycker i alla fall att vi kan bortse från kommentarer om att det inte är någon idé att köpa bil för 30tusen, jag är medveten om att jag inte får en Tesla för priset. Sannolikt kommer jag att köra bilen tills den hör hemma på skroten, om det är över 3 år så anser jag det vara en lyckad deal.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Newbranch:

Det är tydligt att ni alla tjänar mycket mer än jag.
I mitt sinne är bilen ett färdmedel som ska göra det möjligt för mig och tjejen att ta oss på upptäcktsfärder på helgerna. Utrymmet i S60n jag hade i helgen räckte gott så en sedan är absolut inte för liten för packningen.
Sannolikt kommer den stå mycket på vardagarna då vi försöker hålla oss i form och joggar eller cyklar till jobbet.

Det verkar också som att vi har helt olik syn nödvändig komfort. Jag och brorsan kör hans Astra från 97 nära 60mil enkel väg till mina föräldrar ganska regelbundet och det är absolut inga problem. Ratten vibrerar lite vid 140km/h men annars inga bekymmer, eftersom att man kör lagligt ändå (ja, jag är en av dem..)

Jag blev som sagt också överraskad av komforten i den Volvo S60 jag körde i helgen, ägaren påstod att han räknade med att värdet på den var just 30tusen.

Jag tycker i alla fall att vi kan bortse från kommentarer om att det inte är någon idé att köpa bil för 30tusen, jag är medveten om att jag inte får en Tesla för priset. Sannolikt kommer jag att köra bilen tills den hör hemma på skroten, om det är över 3 år så anser jag det vara en lyckad deal.

Det många försöker trycka på är det faktum att ju lägre prisklass - Ja ju högre risk blir det också för reparationer med en potentiellt högre total prislapp för hela bilägandet som följd. Inte nödvändigtvis att folk gärna vill att du ska vaska pengar för sakens skull. Detta är särskilt sant för dig TS i och med att allt utöver det allra mest elementära ska utföras på verkstad som jag förstått det? Arbetskostnaden är oftast halva notan för reparationer, ofta lite mer beroende på vad som görs.

Med det sagt kan jag dela din uppfattning om folks höga komfortkrav på bilar. De kraven har jag i och för sig på allt som rör datorer istället så alla är vi olika

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Det är tydligt att ni alla tjänar mycket mer än jag.
I mitt sinne är bilen ett färdmedel som ska göra det möjligt för mig och tjejen att ta oss på upptäcktsfärder på helgerna. Utrymmet i S60n jag hade i helgen räckte gott så en sedan är absolut inte för liten för packningen.
Sannolikt kommer den stå mycket på vardagarna då vi försöker hålla oss i form och joggar eller cyklar till jobbet.

Det verkar också som att vi har helt olik syn nödvändig komfort. Jag och brorsan kör hans Astra från 97 nära 60mil enkel väg till mina föräldrar ganska regelbundet och det är absolut inga problem. Ratten vibrerar lite vid 140km/h men annars inga bekymmer, eftersom att man kör lagligt ändå (ja, jag är en av dem..)

Jag blev som sagt också överraskad av komforten i den Volvo S60 jag körde i helgen, ägaren påstod att han räknade med att värdet på den var just 30tusen.

Jag tycker i alla fall att vi kan bortse från kommentarer om att det inte är någon idé att köpa bil för 30tusen, jag är medveten om att jag inte får en Tesla för priset. Sannolikt kommer jag att köra bilen tills den hör hemma på skroten, om det är över 3 år så anser jag det vara en lyckad deal.

Hör runt med vänner och släkt. I vintras bestämde jag mig för att sälja min stora bil (saab 9-5 2006) för att få ner pendlingskostnaden. Jag lyckades hitta en Opel corsa från 2001, hos en av pappas vänner. Den hade gått runt 6500mil och stått i ett garage efter besiktningen för två år sedan (utan prickar). Han var enda ägaren och inga fel med den förutom att det är hundhår i bilen (därför han inte orkat lägga ut den för försäljning). Så la 499kr på besikning + 6500kr för bilen. Så 7000 kr för en bil som lär gå många tusen mil till. Hade jag hittat liknande opel på blocket så låg de som kostade under 10 000 på 16-22000 mil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hör runt med vänner och släkt. I vintras bestämde jag mig för att sälja min stora bil (saab 9-5 2006) för att få ner pendlingskostnaden. Jag lyckades hitta en Opel corsa från 2001, hos en av pappas vänner. Den hade gått runt 6500mil och stått i ett garage efter besiktningen för två år sedan (utan prickar). Han var enda ägaren och inga fel med den förutom att det är hundhår i bilen (därför han inte orkat lägga ut den för försäljning). Så la 499kr på besikning + 6500kr för bilen. Så 7000 kr för en bil som lär gå många tusen mil till. Hade jag hittat liknande opel på blocket så låg de som kostade under 10 000 på 16-22000 mil.

Låga miltal behöver inte vara bra beroende omständigheter. En bil som stått i varmgarage klarar sig bra men annars är det stor chans att t ex alla bromsdelar blivit förstörda om bilen stått parkerad länge, något år ute kan räcka. Att kolla efter ev majonnäs i motorn är också lämpligt på bilar som inte gått så långt. Kan betyda mycket kortkörning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Det är tydligt att ni alla tjänar mycket mer än jag.
I mitt sinne är bilen ett färdmedel som ska göra det möjligt för mig och tjejen att ta oss på upptäcktsfärder på helgerna. Utrymmet i S60n jag hade i helgen räckte gott så en sedan är absolut inte för liten för packningen.
Sannolikt kommer den stå mycket på vardagarna då vi försöker hålla oss i form och joggar eller cyklar till jobbet.

Det verkar också som att vi har helt olik syn nödvändig komfort. Jag och brorsan kör hans Astra från 97 nära 60mil enkel väg till mina föräldrar ganska regelbundet och det är absolut inga problem. Ratten vibrerar lite vid 140km/h men annars inga bekymmer, eftersom att man kör lagligt ändå (ja, jag är en av dem..)

Jag blev som sagt också överraskad av komforten i den Volvo S60 jag körde i helgen, ägaren påstod att han räknade med att värdet på den var just 30tusen.

Jag tycker i alla fall att vi kan bortse från kommentarer om att det inte är någon idé att köpa bil för 30tusen, jag är medveten om att jag inte får en Tesla för priset. Sannolikt kommer jag att köra bilen tills den hör hemma på skroten, om det är över 3 år så anser jag det vara en lyckad deal.

Min första bil kostade 5000kr man handlar efter vilken plånbok man har. Och har du en släkting som är händig och duktig på att meka så ta med han eller hon när ni kikar på bil. Det ger dock inga garantier att bilen är felfri. Alla bilar går sönder så det är bra att lägga undan lite pengar varje månad utifall att. Och går bilen inte sönder eller om du får pengar över på bilkontot så kan de med fördel sparas till nästa bil.

Skickades från m.sweclockers.com

stavfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad har du för bilar som kostar över 30 000kr per år i service? Själv köpte jag en saab 9-5 för 38 000kr för ca 3 år sedan Kostat mig max 10 000kr i rep och då räknar jag oljebyten och en uppsättning vinterdäck med det. Man får ju försöka kontrollera så att bilen verkar vara lite vettigt skött innan. Men självklart kan man ju ha otur och köpa en vw.

Går nått i motorn blir det lätt över 30kkr, finns alltid en orsak varför de kostar så lite 😉

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy Och hur ofta går något så dyrt sönder? Låter som du har riktigt otur jag känner nog ingen och har aldrig råkat ut för något sånt om man inte räknar med folk som uppenbart inte skött sig med att byta olja eller kamrem osv enligt rekommendation eller så har de buskört. Oftast är det ju någon givare eller slang.

Skrivet av Rattnalle:

Låga miltal behöver inte vara bra beroende omständigheter. En bil som stått i varmgarage klarar sig bra men annars är det stor chans att t ex alla bromsdelar blivit förstörda om bilen stått parkerad länge, något år ute kan räcka. Att kolla efter ev majonnäs i motorn är också lämpligt på bilar som inte gått så långt. Kan betyda mycket kortkörning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo vist är det så finns inga garantier på säkra köp när det gäller begagnat men just detta fallet är det en familj som bor på landet och gubben är utbildad mekaniker. Inte en tant på 85 år som bara kör bilen 2 gånger om året.
De hade 3 bilar och opeln hade de senaste åren varit en extrabil ifall någon av de vanliga krånglade så den har ju körts lite då och då fram till den ställdes av. Och alltid förvarat bilarna i varmgarage de senaste 10 åren i alla fall då de flyttade till hans familjehem där hans far hade haft lastbilsåkeri på 80 talet.

Kan man göra basic saker som oljebyte och byta simplare grejer själv är det ofta riktigt billigt med en beg bil i dessa prisklasser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Går nått i motorn blir det lätt över 30kkr, finns alltid en orsak varför de kostar så lite 😉

Det får vara hela motorn då. Sannolikheten för sånt är löjligt låg. Dyra men sannolika fel på halvgamla bilar är snarare skumma elfel. Hopplöst att ens hitta. Men råkar man väl ut för nåt sånt fel skrotar man bilen (eller säljer som reservdelsbil) och njuter av att hela bilen kostat mindre än ett års värdeminskning på nåt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Jag och min sambo har börjat bli sugna på att skaffa oss en bekväm pendlarbil då vi fått tag i en sommarstuga 30 mil bort från lägenheten.
Notera att varken jag eller min sambo kan det minsta om bilar, vi har körkort, thats it.

Denna tråd kommer att handla om det köpet, med allt vad det innebär.

I helgen så hyrde vi en äldre Volvo S60, automatlåda, 2.4 liters motor med turbo. Den var bekväm att köra, dock lite stor och drog runt 0.8 liter/mil.
Vi tyckte dock att den var bekväm och har kollat lite på blocket och ser att man kan få liknande bilar för runt 30.000kr. Vilket är den prisnivån jag tänker att vi ska hålla oss på.

Samtidigt så hittar jag andra modeller, typ S40 och S80, men förstår inte riktigt vad skillnaden är. Om inte bara storleksmässigt? Jag försöker googla men hittar inga direkt tydliga jämförelser kring volvos äldre modeller.

Samtidigt så undrade min bror varför jag tittar på Volvo och inte på någon små-bil, typ Opel eller Skoda. Varpå jag inte hade något bättre svar än att "Volvo känns bra".

Jag vet inte, hur ska man tänka när man ska köpa bil? Vi är två personer som vill sitta bekvämt. I framtiden hoppas jag att det kommer ett barn, men det är inte på tal riktigt ännu, så det behöver inte finnas med i beräkningen.
Hur är det med skatt och försäkring? Är volvo bilar dyra att skatta och försäkra?

Ohh ännu en biltråd!

Jag säger som jag sagt i tidigare trådar likt denna. Volvo V70 (2000 och framåt).
Blir lite trött på folk som rekommenderar alla möjliga bilar utan att riktigt veta varför (får jag uppfattningen av i alla fall).

Jag är inte typen som gillar ett specifikt märke "bara för att". Jag meckar _mycket_ med bilar, sambon skulle nog säga att det är årets underdrift men skit samma, och skaffar de bilar som helt enkelt ger mest för pengarna. Jag skulle kunna rekommendera andra bilar men det blir då med vissa kompromisser...

Varför just en Volvo V70?

1. Väldigt få fel förutom slitagedelar (som alla bilar har).
2. Väldigt enkelt att mecka med och även om man inte meckar själv så betyder det att det går snabbare för en verkstad och således blir det billigare för er.
3. Delar finns överallt och de är billiga (återknyter till punkten ovan).
4. De lastar bra.
5. De har väldigt bra sätet som standard.
6. Det finns så många av dem på marknaden så priserna hålls nere.

Nackdelar: De drar lite mera bensin (beroende på motor och körsätt), men säg strax under litern/mil. Tänk på att inte gå på "glädjesiffrorna" som alla biltillverkare anger. Det är inte den mest inspirerande bilen att köra men du/ni verkar inte vara ute efter detta i nuläget. En annan sak som är bra att veta med just denna bil är gasspjället/spjällhus/throttel-huset (eng throttle body).

På de tidiga modellerna hade man en stålvajer som styrde gasen. Dvs det gick en vajer mellan gaspedalen och gasspjället. Inga konstigheter alls och det har använts på i princip alla bilar innan man gick över till elektronisk styrning.

Vajer = simplare konstruktion, lätt att fixa, väldigt tillförlitligt men är inte lika effektiv som elektroniska. Så i dagsläget sitter det oftast elektroniska spjäll på bilarna. Efter ett tag bytte även volvo från vajer till elektronisk spjäll. Under en viss tid monterades dåliga spjäll som gav upp. Dessa gav upp ganska tidigt (typ innan 10000 mil) och byttes till en ny modell. Detta gällde inte bara V70 utan ex s60/s80 hade samma problem. Sen finns det så klart exemplar med det "dåliga" spjället som rullar över 20k mil

Nu tänker du, fan va knepigt då vågar man inte ha en V70/s60/s80 men tänk inte så!
De dåliga spjällen användes fram till typ 2001-2002 och de byttes vartefter de gick sönder på de äldre bilarna. Men för att vara säker kan du kika ner i motorn när du provkör en bil.

Bild (från google) på ett gasspjäll som drivs av vajer: https://goo.gl/images/6iCfVu
Bild (från google) på ett elektroniskt gasspjäll: https://goo.gl/images/UUT8yG

När vi har kommit så långt är det enkelt... Om du tittar på bilden på det elektroniska spjället, mellan spjällhuset (gröna pilen) och den tjocka svart slangen så finns det lite utrymme. Här kör du ner en spegel eller mobiltelefon så du kan se UNDERSIDAN på gasspjället. OBS gör inte detta när motorn är på!

Vit etikett = dåliga spjället.
Gul etikett = bra spjället.

Men som sagt detta är endast aktuellt om du tittar på en bil med elektroniskt gasspjäll (jämför bilderna ovan) som är tillverkad innan säg 2002.

De är bra bilar, billiga i drift och underhåll, håller länge, lastar bra, bra komfort, kostar väldigt lite i inköp osv osv.
Tror jag såg någon säga att du skulle köpa en bil för 20k och spara resten till underhåll. Gör du det med en v70 så har du en bil som kommer hålla vääääldigt länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

Det får vara hela motorn då. Sannolikheten för sånt är löjligt låg. Dyra men sannolika fel på halvgamla bilar är snarare skumma elfel. Hopplöst att ens hitta. Men råkar man väl ut för nåt sånt fel skrotar man bilen (eller säljer som reservdelsbil) och njuter av att hela bilen kostat mindre än ett års värdeminskning på nåt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför man satsar på nåt halvgammalt från år 2010-2012. Då slipper man elfel och motorfel på många år :).

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Vill man slippa elfel ska man åtminstone undvika Fiat, Seat och alla franska bilar. Många äldre bilar som Toyota, Honda fungerar hur bra som helst och kräver nästan aldrig några extra reparationer förutom normal service. Det enda man behöver se upp med är rosten. Min gamla Toyota med 35.500 mil på mätaren skulle säkert klara sig bra till 50.000 mil om det inte vore för rosten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Helt oavsett vad man har för prioriteringar kring ålder, mekande och nivå av lyx så bör man börja med att ta sig en rejäl funderare på sitt use case. Hur ofta och hur långt ska man köra. Behöver man äga bil eller är det rimligt med hyrbil eller sunfleet. Vilka rent praktiska krav finns på bilen. Osv. När man väl har någon sorts kravspec är det läge att fundera på vad för bil man köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop