Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem

Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Tråd för alla som vill diskutera att köpa, installera och driva solcellsystem som producerar elektricitet, sälja eller lagra electricitet och/eller lösningar för att styra elförbrukning hemma.

Permalänk
Medlem

Då ska jag tipsa om denna kanalen på YT (swe/eng)
https://www.youtube.com/channel/UCI6ASwT150rendNc5ytYYrQ

Han har jättemycket videor där han går igenom en massa spännande saker.

Permalänk
Medlem

Synd att denna tråd inte fått sin förtjänade uppmärksamhet.
Kanske går bättre nu efter den soligaste sommaren någonsin (förmodligen).

Börjar bli allt mer sugen på att eventuellt investera i solceller och på något vis bli delvis självförsörjande av el.. Vart börjar man?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Jag är också lite sugen, men kluven.. Jobbar på en elgrossist så kan få tag på paneler till hyfsad peng men tror ändå det tar tid tjäna in det.

Någon på forumet som har installerat en anläggning som kan ge lite input?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Relevant för tråden tycker jag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nytt-verktyg-ska-hitt...
Gissar på att många som funderat sätter fart nu när kommunerna inte längre kan sätta käppar i hjulen.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Ja den här har fått mig att fundera igen på solceller.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd

Man ringer Svea Solar och sedan öppnar man sin plånbok.
Det är värt det.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag räknade lite grovt (en amatörmässig uppskattning) på detta någon gång, då enbart med hänsyn till vad panelerna kostade.

Vill minnas att de troligen tagit slut sedan länge när du fått tillbaka el för det värdet du betalat för anläggningen. En kWh el kostar inte så mycket att köpa som det ofta gör att tillverka den hemma när du skall ha utrustningen för att framställa den. Solpaneler är fullt effektiva rätt liten del av året.

Det finns en anläggning här i Gislaved, som sitter på ett tak hos Gislaved energi, det är ganska många paneler och jag vill minnas att de kunde ge 7,5kW eller liknande, totalt. På väggen hänger en skylt som visar hur många % av anläggningens kapacitet som faktiskt levereras. Det är förvånansvärt sällan den faktiskt är uppe i 100%. Någon riktigt solig dag låg den på typ 80%, kanske för varma paneler ? Jag kör och cyklar förbi denna anläggning 2-4 ggr per dag (på väg till jobbet etc) så jag får se verkningsgraden rätt ofta.

Förstå mig rätt, jag tycker det vore fantastiskt att kunna framställa el hemma, men jag betalar inte massa pengar för att få den dyrare än jag har den nu. Jag tror högeffektiva värmesolfångare är lättare att räkna hem faktiskt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

All el man inte använder säljs tillbaka till bolagen för övrigt.
man förlorar inte på att ha solpaneler men det ÄR en liten summa att investera initialt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har för mig att jag räknade lite grovt (en amatörmässig uppskattning) på detta någon gång, då enbart med hänsyn till vad panelerna kostade.

Vill minnas att de troligen tagit slut sedan länge när du fått tillbaka el för det värdet du betalat för anläggningen. En kWh el kostar inte så mycket att köpa som det ofta gör att tillverka den hemma när du skall ha utrustningen för att framställa den. Solpaneler är fullt effektiva rätt liten del av året.

Det finns en anläggning här i Gislaved, som sitter på ett tak hos Gislaved energi, det är ganska många paneler och jag vill minnas att de kunde ge 7,5kW eller liknande, totalt. På väggen hänger en skylt som visar hur många % av anläggningens kapacitet som faktiskt levereras. Det är förvånansvärt sällan den faktiskt är uppe i 100%. Någon riktigt solig dag låg den på typ 80%, kanske för varma paneler ? Jag kör och cyklar förbi denna anläggning 2-4 ggr per dag (på väg till jobbet etc) så jag får se verkningsgraden rätt ofta.

Förstå mig rätt, jag tycker det vore fantastiskt att kunna framställa el hemma, men jag betalar inte massa pengar för att få den dyrare än jag har den nu. Jag tror högeffektiva värmesolfångare är lättare att räkna hem faktiskt.

Effekten på solceller är ju beräknat på ideala förhållanden såklart.
Så perfekt vinkel mot solen en bra dag runt ekvatorn så bör man kunna närma sig 100%.
Men ett tak kan ju bara vara i perfekt vinkel en väldigt kort stund på dygnet.
Och oavsett hur varmt vi har det här så är ju solen aldrig så högt på himlen, och har då en hel massa atmosfär i vägen som suger effekt.
Så 80% i Sverige låter bra ändå tycker jag.

Och för många är nog egen elförsörjning både en potentiell ekonomisk fördel.
Och en chans att peka finger åt elbolag och staten.

Men chansen kanske bara varar ett litet tag.
Blir det för poppis med egen elförsörjning så kommer vi garanterat att få skatta för den egna produktionen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Perwis:

Vinsten är alternativkostnaden man sparar in, speciellt om man kombinerar med batterilagring. Intjäningen sker inte på återförsäljning då försäljningspriset är väldigt lågt i förhållande till inköp.

Det är ingen svår beräkning att beräkna vad man har för återbetalningstid men det beror på rätt många personliga faktorer så det går inte att säga exakt tid utan att veta omfattning.

Livslängden på solpaneler är generellt 20-25 år men total kapacitet att generera energi faller över tid så panelerna är inte lika effektiva sista åren.

När jag räknat på det till ett potentiellt snittboende för mig så skulle de handla om 9-11 år för paneler enbart, 13-14 år för ett system med ett batteri på 7 kWh (vilket är lite litet batteri).

Så det är ju helt klart en vettig investering, men om man vill spara pengar så är en investering som dubblerar värdet på 20 år rätt dåligt. Finns många bättre investeringsmöjligheter även om det kanske inte ger samma frihet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Relevant för tråden tycker jag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nytt-verktyg-ska-hitt...
Gissar på att många som funderat sätter fart nu när kommunerna inte längre kan sätta käppar i hjulen.

Det lär inte bli någon skillnad i praktiken med om du får eller inte får montera solgångare utan det handlar bara om att bygglovsavgiften försvinner för det är nog inga kommuner som specifikt har förbud mot solfångare utan det handlar om hurvida det strider mot detaljplanen och detaljplanen gäller fortfarande.
Det blir alltså billigare men inte "lättare"

Investeringskostnaden brukar ta ca 10 år att tjäna in så efter det går man med vinst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär inte bli någon skillnad i praktiken med om du får eller inte får montera solgångare utan det handlar bara om att bygglovsavgiften försvinner för det är nog inga kommuner som specifikt har förbud mot solfångare utan det handlar om hurvida det strider mot detaljplanen och detaljplanen gäller fortfarande.
Det blir alltså billigare men inte "lättare"

Investeringskostnaden brukar ta ca 10 år att tjäna in så efter det går man med vinst.

Inte förbud.
Men många kommuner är extremt långsamma att hantera ansökningar.
Och gör du handläggaren grinig kan h*n bolla din ansökan fram och tillbaka hur länge som helst nästan...
Utöver det så kan du ju ha oturen att få en granne som vill lägga sig i allt.

Men nu är det ju stopp för sånt

Permalänk
Medlem

Priserna på tekniken har gått ned väldigt mycket de senaste åren och lagstiftarna har gjort det enklare att producera egen el och subventionerar även en hel del fortfarande så nu är bra läge att investera i solceller.

Kortfattat så kan man sälja elen för minst spotpris och man får dessutom 60 öre i skattereduktion per såld kWh vilket gör att man många gånger får mer för en såld kWh än vad man tjänar på att inte köpa in en kWh. Det gör att man kan sälja elen på sommarn då man typiskt producerar mer än vad man gör av med. På vintern köper man el som vanligt. Batterier är fortfarande för dyra särskilt då man får så bra betalt för att sälja elen. Man får dessutom 30% av kostnaden av anläggningen betald av staten.

Om ni är intresserad av att räkna lite på det så rekommenderar jag att börja med Vattenfalls webbsida (googla) där man kan rita ut en yta på sitt tak för att få en grov uppskattning av vad taket kan ge.
Sen går ni in på solcellskollen.se som har en jättebra kalkylator och laborera med lite olika upplägg.
Tredje steget är att mäta upp taket ordentligt och ta in några offerter från olika leverantörer.

Själv håller jag precis på att sätta upp min anläggning själv (30 st 275Wp paneler som kommer ge ca 6500 kWh/år). Det är numera standarddelar som man kopplar ihop så det är inte mer komplicerat än att bygga ihop sin egen dator. Ganska kul faktiskt. Jag kunde inget för ett år sedan men har nu ganska bra koll så jag svarar gärna på frågor här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte förbud.
Men många kommuner är extremt långsamma att hantera ansökningar.
Och gör du handläggaren grinig kan h*n bolla din ansökan fram och tillbaka hur länge som helst nästan...
Utöver det så kan du ju ha oturen att få en granne som vill lägga sig i allt.

Men nu är det ju stopp för sånt

Låter som en långsam kommun du har erfarenhet av, vi har 2 veckor som mål men det är sällan något tar mer än 1 vecka, lämnar man in en komplett ansökan som inte strider mot ev detaljplan och har tid för tekniskt samråd pratar vi oftast om nån timme, lagen säger däremot 10 veckor.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/h...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perwis:

Priserna på tekniken har gått ned väldigt mycket de senaste åren och lagstiftarna har gjort det enklare att producera egen el och subventionerar även en hel del fortfarande så nu är bra läge att investera i solceller.

Kortfattat så kan man sälja elen för minst spotpris och man får dessutom 60 öre i skattereduktion per såld kWh vilket gör att man många gånger får mer för en såld kWh än vad man tjänar på att inte köpa in en kWh. Det gör att man kan sälja elen på sommarn då man typiskt producerar mer än vad man gör av med. På vintern köper man el som vanligt. Batterier är fortfarande för dyra särskilt då man får så bra betalt för att sälja elen. Man får dessutom 30% av kostnaden av anläggningen betald av staten.

Om ni är intresserad av att räkna lite på det så rekommenderar jag att börja med Vattenfalls webbsida (googla) där man kan rita ut en yta på sitt tak för att få en grov uppskattning av vad taket kan ge.
Sen går ni in på solcellskollen.se som har en jättebra kalkylator och laborera med lite olika upplägg.
Tredje steget är att mäta upp taket ordentligt och ta in några offerter från olika leverantörer.

Själv håller jag precis på att sätta upp min anläggning själv (30 st 275Wp paneler som kommer ge ca 6500 kWh/år). Det är numera standarddelar som man kopplar ihop så det är inte mer komplicerat än att bygga ihop sin egen dator. Ganska kul faktiskt. Jag kunde inget för ett år sedan men har nu ganska bra koll så jag svarar gärna på frågor här.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får igång min anläggning i slutet september. 6kWh 20st, 300w paneler. Kanske klämmer dit 4 paneler till under installationen, beror på hur tight allt blir. Kör Nibe anläggning där värmepumpen och växelriktaren ligger på samma kommunikation och styrning. Nibe är långt från billigast men deras system och koncept verkar väldigt genomtänkt.

I framtiden så kommer jag eventuellt byta ut/sälja växelriktaren och ta en större och bygga ut en 6+kW slinga på garagetaket också, har förberett för slangdragning och markslang, men det får bli om några år.

Kommer äga hybrid/elbil om något år, inom 5-6 år så är sannolikt alla bilarna i hushållet el eller hybrid så hushållselen kommer att börja dra iväg. Äger nya bilar via företagsleasing var tredje år och köper loss bilen sen som andra bil privat så det kommer nog gå relativt fort.

Kanon om om man kan producera bilens bränsle delvis själv

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sunnis:

Kanon om om man kan producera bilens bränsle delvis själv

Ja, en av mina grannar har både vindkraftverk och en Tesla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lyfter en gammal tråd här. Vi är på gång att installera solceller på vår villa i Skåne. 14,4 kWp totalt 40 360 watts paneler helsvara paneler 2x1m från perlight. Solar edge med optimerare (tre väderstreck så enda lösningen) Totalpriset 198 tusen ink allt innan något bidrag eller rot. Känns detta som ett bra pris. Kommer få vind o snöbelastningsberäkningar samt att anläggningen jordas på rätt sätt. Känns som firman har bra koll på läget. Vad tror ni där ute som har installerat anläggningar? Kan jag räkna med en produktion runt 13-14 kilowatt? eller mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Lyfter en gammal tråd här. Vi är på gång att installera solceller på vår villa i Skåne. 14,4 kWp totalt 40 360 watts paneler helsvara paneler 2x1m från perlight. Solar edge med optimerare (tre väderstreck så enda lösningen) Totalpriset 198 tusen ink allt innan något bidrag eller rot. Känns detta som ett bra pris. Kommer få vind o snöbelastningsberäkningar samt att anläggningen jordas på rätt sätt. Känns som firman har bra koll på läget. Vad tror ni där ute som har installerat anläggningar? Kan jag räkna med en produktion runt 13-14 tusen kilowatt? eller mer?

Menar du 13-14 tusen kilowattimmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Menar du 13-14 tusen kilowattimmar?

13 000-14 000 kWh

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Lyfter en gammal tråd här. Vi är på gång att installera solceller på vår villa i Skåne. 14,4 kWp totalt 40 360 watts paneler helsvara paneler 2x1m från perlight. Solar edge med optimerare (tre väderstreck så enda lösningen) Totalpriset 198 tusen ink allt innan något bidrag eller rot. Känns detta som ett bra pris. Kommer få vind o snöbelastningsberäkningar samt att anläggningen jordas på rätt sätt. Känns som firman har bra koll på läget. Vad tror ni där ute som har installerat anläggningar? Kan jag räkna med en produktion runt 13-14 kilowatt? eller mer?

Det är sällsynt att du producerar mer än ditt kWp..men visst, optimala förhållanden och en bra sommar så! Använder du en solcellskalkyl som den hos t.ex. Hemsol.se eller Fortum.se så ser du att även med optimal lutning och vädersträck aldrig kommer upp till en högre effekt än systemets peak.

Permalänk
Medlem

Kan följa upp tråden att anläggningen är beställd och kalkylerad årsproduktion är 13300 kWh kan slå +- 10-15% på bra och dåliga år. Skall installeras mitten av Juni.
Bild på taket

Permalänk
Medlem

Har beställt en intresse anmälan så får vi se vad det kostar och hur dom räknar.
Vist 300 watt per panel men hur räknar dom ger den 300 watt per dygn eller hur räknar dom?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har beställt en intresse anmälan så får vi se vad det kostar och hur dom räknar.
Vist 300 watt per panel men hur räknar dom ger den 300 watt per dygn eller hur räknar dom?

300W är max effekten per panel när du har optimala förhållanden. Så effekten kommer variera från 0-300W beroende på sol och läge ja du förstår.

Permalänk
Medlem

Bild på min lilla anläggning.

24st 300w panaler. Hela systemet är från Nibe, styrenhet till frånluftsvärmepumpen (Nibe F730) och kan justera varmvatten/värme produktionen viktat mot solproduktionen (och aktuellt spotpris på elbörsen).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft solpaneler uppe nu sedan mitten av april, 27 st LG 335w.
De levererar fint när solen ligger på, stundtals uppe över 10kW men allt som oftast runt 8kW vid fint väder.
Men det är inget man investerar i för att bli rik...
Däremot räknar jag lite längre fram, räknar kallt med att vi kommer få betala rejält mycket mer för el inom några år i och med att kärnkraften prompt ska dödas, så återbetalningstiden tror jag kommer att kortas ned.
Man får dock riktigt riktigt uselt betalt för den el man säljer, Eon är till och med så vidriga så de tar BETALT för att jag säljer el till dom, inte mycket, 4 öre per kwh typ men rent principiellt är det vidrigt.
Man får se till att så gott man kan lägga om förbrukning och använda det man producerar, för absolut största vinsten är att använda sin egen el.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Har haft solpaneler uppe nu sedan mitten av april, 27 st LG 335w.
De levererar fint när solen ligger på, stundtals uppe över 10kW men allt som oftast runt 8kW vid fint väder.
Men det är inget man investerar i för att bli rik...
Däremot räknar jag lite längre fram, räknar kallt med att vi kommer få betala rejält mycket mer för el inom några år i och med att kärnkraften prompt ska dödas, så återbetalningstiden tror jag kommer att kortas ned.
Man får dock riktigt riktigt uselt betalt för den el man säljer, Eon är till och med så vidriga så de tar BETALT för att jag säljer el till dom, inte mycket, 4 öre per kwh typ men rent principiellt är det vidrigt.
Man får se till att så gott man kan lägga om förbrukning och använda det man producerar, för absolut största vinsten är att använda sin egen el.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför väljer du ingen annan köpare till försäljningen? Låter ju sjukt dumt att välja någon när man kan få extra betalt för solelen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Varför väljer du ingen annan köpare till försäljningen? Låter ju sjukt dumt att välja någon när man kan få extra betalt för solelen!

Pga att jag är bunden till året ut...annars hade Eon åkt i soptunnan för länge sedan.
Nu blir det dock ingen jättestor skillnad med annan leverantör/köpare, men av princip kommer jag byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Pga att jag är bunden till året ut...annars hade Eon åkt i soptunnan för länge sedan.
Nu blir det dock ingen jättestor skillnad med annan leverantör/köpare, men av princip kommer jag byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du bundit ditt avtal på produktionsanläggningen också?

För du har nämligen två olika anläggningsnummer på din förbrukning och produktionsanläggning.
Du behöver inte ha samma elhandelsföretag på dessa två.

Permalänk
Medlem

Så vilket bolag betalar bäst då? antar att Elon betalar bäst första året med sin extra krona

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro