Permalänk
Medlem

Når inte Internet via min router

Hej!

Har under flera dagar försökt hjälp min dotter att få igång sitt Internet vilket har visat sig vara helt omöjligt!

Har en Netgear r6020 som kopplar upp sig till Internet via fiber ansluten till Göteborgs Stadsnät. Provar man direkt med PC via fiber så är det inga problem men vill man ha WiFi, streamade media tjänster, högre säkerhet och är en ju router nödvändig!

Varken WiFi eller PC via kabel i routern funkar. Går jag in i routern och tittar på dess konfiguration då ser jag ISP IP-adress, DNS server IP adresser, att WiFi 2.4/5 är på, DHCP server på etc. Allt är ok tycks det!

Jag har provat att använda 2 andra routrar men samma sak med dem!

Tack för hjälp i förväg!

Sven

Permalänk
Medlem

Är nätverksinterfejset i din dotterns dator inställd på att få IP via DHCP?

EDIT: Är trött, ser att du kan ansluta om du kopplar in direkt i uttaget vilket talar för att du får IP via DHCP.

EDIT2: Kan du ta lite screenshots från interfejset i routern så vi ser vad den gör och inte gör.

Permalänk
Medlem

Är samtliga testscenarion utförda med samma dator? Jag tänker att problemet kanske ligger med datorn, och då kanske en ipconfig /flushdns i kommandotolken på datorn kan hjälpa.

Annars kanske det kan röra sig om en låsning av mac-adress, om du testat uttaget direkt med dator först innan du kopplat in en router. I vilket fall kan ta ett tag innan låsningen släpper. Däremot är jag tveksam om routern i sådana fall ens skulle få en tilldelad ip-adress.

Edit: Om router är inkopplad, och dator sitter kopplad på den via kabel, får du då rätt lokal ip-adress / gateway / dns-servrar för anslutningen på datorn?

Permalänk
Medlem

Om du har samma problem med övriga routrar låter det onekligen som att felet ligger på ISP-sidan. Skulle rekommendera att du ringer ISP och konsulterar. Kanske de har nåt MAC-lås på? Det du eventuellt skulle kunna testa är att låta allting vara urkopplat nu över natten, och koppla in routern i inkommande uttag igen imorgon bitti. MAC-lås brukar ligga på en timer, men huruvida denna är på minutrar, timmar eller dagar kan vi förstås omöjligen veta.

Om du inte får det att funka imorgon bitti; ring ISP.

EDIT: Förutsatt att du testat med flera enheter på insidan förstås?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Svempa42: Vad har du för ISP föresten?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är ett maclås så kommer det att blockera andra routrar också.
Är det ett maclås så brukar de ha en timer på 20 min - 1 dygn och i så fall låser de mot den macadress den känner av när timern säger att det ska synkas om, dvs kopplar man in routern och låter den vara inkopplad så kommer den att bli den enhet som får kommunicera.

Det går oftast även att i routern klona macadressen från den enhet som låset pekar på och då bör det hoppa igång omedelbart (efter en omstart av allt i lanet)
Det kan även vara ett lås i dhcpservern och då brukar det gå att släppa det via kommandotolken med ipconfig /release och sedan koppa om så rätt enhet sedan frågar efter ett dhcp lån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Undie:

DHCP servern är på

Permalänk
Medlem

@elBenko: Allt med min bärbara PC med Windows 10 med senaste uppdateringen. Har inte kört ipconfig/flushdns!
Jag får IP adresser med datorn rakt in i fiberkonvertern. ITUX har kontrollerat att allt är OK fram till fiberanslutningen!

Permalänk
Medlem

@Gorian: Har pratat länge med ITUX och dom säger att all är ok fram till fiberanslutningen. Hoppas att jag kan lita på dom!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har inte provat ipconfig /release. Skall på plats måndag morgon då testar jag!

Permalänk
Medlem

@Svempa42: Har du testat med fler enheter än datorn då? Mobilen?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Jag har provat med mobiltelefon och google tv. De kopplar upp mot routern med medger inte Internet access.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att fiberomvandlaren har ett inbyggt modem? Så routern och omvandlaren krockar med varandra?
Kan @Svempa42 fixa en bild på din fiberomvandlaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FearKill:

Det är inte så att fiberomvandlaren har ett inbyggt modem? Så routern och omvandlaren krockar med varandra?
Kan @Svempa42 fixa en bild på din fiberomvandlaren.

I så fall bör den egna routern få ett privat ipnummer på wanporten, får den ett publikt borde det funka,
TS kan du kolla om din egen router tilldelas ett publikt eller privat ip nummer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@FearKill: Kommer en bild på fiberomvanlaren när jag har varit i min dotters lägenhet i morgon måndag!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Enligt tidigare upplagd bild på konfigurationen så tycks den få en publik IP adress!

Permalänk
Medlem

Når inte internet via min router

Felet visade sig ligga i fiberomvandlaren. Något med macadressen felade!

Tack till er alla som försökt hjälpa mig.