Hur stor del av din nettoinkomst lägger du/ditt hushåll på mat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Va? det blev en nolla för mycket där va? du menar 650 eller? Normalt måste väl vara cirka 800-1000kr per person och hushåll.

Haha ne 6500 ca tror jag att det brukar ligga på
Ja handlar minst varannan dag och brukar inte direkt snåla på varorn.
Blir inte oxfilee varje gång direkt, men lyckas alltid komma upp i dessa nivårer.

Skrivet av AdoringFan:

6500 kr på mat?

Bara Oxfile då?

Själv lägger man under 1000 kr.
Kanske 500 på hämtmat.

2k räcker gott till 2 personer.

Ne verkligen inte oxfile varje gång ^^
Men ja handlar ofta och snålar inte på något så lyckas alltid komma upp i dessa nivåer.

Skrivet av Baxtex:

Vart handlar du?!

I vårt hushåll är vi: 2 person (man och kvinna)
Mat från affär: 3200 kr/månad.
Mat från restaurang/café: absolut max 300 kr/månad, oftast betydligt mindre.

Min tjej är kock så köper livsmedel med hyfsad kvalitet. Äter extremt sällan ute, lagar alltid 2-3 extra portioner till att ha i kylskåpet eller frysen. Lagar i princip all mat från grunden, mycket storpack med bulgur, bönor, llinser och dylikt.

1 gång om året blir det en runda ner till Tyskland och köpa öl och vin, så där blir runt 4-5000kr extra.

Ja jag bor Nordöstra skåne så har flera rökerier i närheten så blir en hel del Fisk/skaldjur etc, sedan har vi en fin styckare i Åhus (jontes kött) där svänger man inom några gånger.

Sedan dom vanliga butikerna och ja tar det jag vill ha.

//skane

Kvällens gotte som det brukar se ut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raffor:

Skulle ni kunna ge exempel på hur en dags mat ser ut för er och kostnader för dessa råvaror.

Jag ser det som normalt att äta 1500-2000kr per person. Det är utan att snåla allt för mycket men att man tänker till när man handlar, detta varierar såklart på hur mycket man äter och kvalitén på det man handlar.

Ett hastigt prisexempel:Handlar man billig kyckling för 60kr/kg så räcker det till kanske 4 portioner. 15kr för kött + 5kr för ris/potatis för en måltid. Lägg på andra råvaror som kryddor, lök, salt, grädde, sås om ni tycker man har tagit i för mycket.
Nu räknar vi även på en billig frukost och något mellanmål/snacks för låt oss säga 10kr om dagen. Vi är uppe i 50kr om dagen vilket resulterar i 1500kr i månaden per person. Hur har ni fått <1000kr i månaden? Det är klart det är möjligt men i mina öron låter det extremt och är nyfiken på hur ni får ihop det.

Handla smart.

Köp inte dyra råvaror.

Köp inte dyra märken.

Enkelt.

En student kan leva på ca 600kr / mån.

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 3 personer
Mat från affär: 4500 kr/månad?
Mat från restaurang/café: 2500kr/månad?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Handla smart.

Köp inte dyra råvaror.

Köp inte dyra märken.

Enkelt.

Du kan ju svara på det som är efterfrågat istället. Antingen så kan du argumentera emot mitt exempel (förklara hur det inte är tillämpbart för dig) eller kom med ett eget exempel på frukost, lunch, middag och mellanmål/snacks ser ut och vad det ska kosta enligt dig.

Hur får man en dagsranson av mat för 20kr som du säger en student kan leva på?

Permalänk
Rekordmedlem

I vårt hushåll är vi: 1 person, 1 innekatt och 1 utekatt.
Mat från affär: ca 1000 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 0 kr/månad.

Har faktisk fuskat lite eftersom jag köpte en pizza på en semesterresa men köper normalt aldrig färdigmat eller "dagens rätt" osv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Handla smart.

Köp inte dyra råvaror.

Köp inte dyra märken.

Enkelt.

Dold text

Inte utan att bli sjuk.

Du kan komma upp i ett kaloriintag så du inte tappar vikt, men bara om du lyckas behålla aptiten. Grönsaker, frukt och kött/fisk/fågel kan du glömma på den budgeten, mejeriprodukter också.

600 kr i månaden är 20 kr om dagen. Utöver pasta, nudlar, ris, bulgur, potatis osv som är/består av stapelföda behöver du andra källor till protein, fett och andra näringsämnen. 20 kr räcker inte till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och något mer mellanmål.

En student får ca 10000 kr i månaden och bör spendera runt 2500 kr på mat. Alltså kanske drygt hälften av det som blir över efter en på tok för hög hyra går till mat och nöjen. Studenter är inte den grupp i samhället som har minst pengar att röra sig med. En student har däremot dåligt skydd vid sjukdom, så denna har ingen anledning att göra sig sjuk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Inte utan att bli sjuk.

Du kan komma upp i ett kaloriintag så du inte tappar vikt, men bara om du lyckas behålla aptiten. Grönsaker, frukt och kött/fisk/fågel kan du glömma på den budgeten, mejeriprodukter också.

600 kr i månaden är 20 kr om dagen. Utöver pasta, nudlar, ris, bulgur, potatis osv som är/består av stapelföda behöver du andra källor till protein, fett och andra näringsämnen. 20 kr räcker inte till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och något mer mellanmål.

En student får ca 10000 kr i månaden och bör spendera runt 2500 kr på mat. Alltså kanske drygt hälften av det som blir över efter en på tok för hög hyra går till mat och nöjen. Studenter är inte den grupp i samhället som har minst pengar att röra sig med. En student har däremot dåligt skydd vid sjukdom, så denna har ingen anledning att göra sig sjuk.

"En student får ca 10000 kr"
Förutsatt att den tar LÅN ja.

2500 kr är skitmycket pengar. Vi är 2 och spenderar under 2500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

"En student får ca 10000 kr"
Förutsatt att den tar LÅN ja.

2500 kr är skitmycket pengar. Vi är 2 och spenderar under 2500.

Antingen lånar en student eller så arbetar den, studenthyra är för fan på 4000-6500 kr om studenten är ensamstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte utan att bli sjuk.

Du har inte varit student heller hur?

2500kr på mat är oerhört mycket pengar för en student. Ifall du räknar med utekvällar samt lunch i skolan kmr du upp i det.

När jag var student spenderade jag i genomsnitt 1500kr på mat och då gymmade jag mycket så åt mkt protein.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte utan att bli sjuk.

600 håller jag med om är lågt men en dryg tusenlapp för en person funkar utmärkt om vi ser till ren mat då. Storkok med billiga råvaror och enkla saker som att dricka vatten till maten gör mycket för kostnaden. 2500 i månaden får jag själv anstränga mig för att komma upp i ensam även om jag inkluderar hygien, städ etc som handlas samtidigt. Då är 30-40 % av beloppet grönsaker allt som oftast. Inga animalier hjälper också till att hålla nere kostnaden även om många verkar tro motsatsen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Du har inte varit student heller hur?

2500kr på mat är oerhört mycket pengar för en student. Ifall du räknar med utekvällar samt lunch i skolan kmr du upp i det.

När jag var student spenderade jag i genomsnitt 1500kr på mat och då gymmade jag mycket så åt mkt protein.

Jag har levt på mindre pengar än så. Idag går det inte att komma undan på genomsnitt 1500 kr för mat, kaffe, kaffebröd, alkoholfri dryck, godis osv. (Själv dricker jag inte kaffe, te eller mjölk). Idag går det under enstaka månader, konsumentverket räknar med att en vuxen person mellan 18-30 år behöver spendera 2500 kr på livsmedel. Med runt menar jag typ ±500 kr från den summan. Är du sambo med en tjej kan du komma lite billigare undan per huvud, då kvinnor inte har lika högt energibehov och äter därför mindre, och då det är lättare att laga mat till två personer än en då. Konsumentverkets uppskattning är alla måltider hemma, inget ute.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undrar var man ens kan köpa kyckling (inte kycklingfile) för 60 kr kilot? Är det kilopriset på McDonalds nuggets om man extraherar kycklingen ?
Hel kostar kyckling sällan över 30 Kr/kilot och en hel grillad kyckling kostar där jag bor 20 kr men det är ju inte riktigt ett kilo.
Låter man bli halvfabrikaten så äter man både bättre och billigare då det är väldigt få bra varor som kostar över 30 kr/kilot, inte ens grönsaker kostar mer för man måste ju inte köpa färdigskuren sallad och liknade som är otroligt dyrt och inte ett dugg nyttigare för det.
Rött kött och skaldjur är inget man behöver utan man kan välja fisk och kyckling i stället och man kan handla efter säsong i stället för att bara "måste ha" nått visst.

Jag tror man kan äta både nyttigare och med klimatsmart/ekologiskt hållbart om man drar ner på sin matbudget genom att främst skita i nästan allt som är "förädlat" för det är där den stora kostnaden tillkommer (och näringen oftast försvinner).
Se bara på mejeriproduker med smak och liknade styggelser som både är mycket dyrare och fullproppade med socker och aromämnen i stället för nån betydande andel av de frukt och bär de sägs smaka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

600 håller jag med om är lågt men en dryg tusenlapp för en person funkar utmärkt om vi ser till ren mat då. Storkok med billiga råvaror och enkla saker som att dricka vatten till maten gör mycket för kostnaden. 2500 i månaden får jag själv anstränga mig för att komma upp i ensam även om jag inkluderar hygien, städ etc som handlas samtidigt. Då är 30-40 % av beloppet grönsaker allt som oftast. Inga animalier hjälper också till att hålla nere kostnaden även om många verkar tro motsatsen.

Att äta vegetariskt är inte billigare. All form av specialkost drar upp kostnaden.

Att äta animalier enligt kostråden kommer du nog finna blir det billigaste. Färsk kyckling (hel) kan du få för 25 kr/kg när det är rabatt exempelvis. Gör du kycklingen till fyra måltider är det 6,25 kr per måltid med kyckling för animalierna. Ordinarie pris är dock det dubbla.

1000 kr i månaden är mindre än 33 kr om dagen. De brukar räkna med att du äter frukost, lunch, middag och tre mellanmål. Är du man behöver du äta mellan 2000-2500 kcal i.a.f. utan att du gör något ansträngande. Du kommer ha svårt att äta två mål om dagen utan grönsaker för den budgeten. Det kommer bli väldigt begränsat intag av grönsaker och rotfrukter, och för den delen frukt. Hur ska du ha råd med en apelsin för 8-9 kr om din dagliga budget är 33 kr? Kommer du verkligen köpa sallat när en romansallad är 25 kr? Pröva så kommer du inte säga att det funkar utmärkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Antingen lånar en student eller så arbetar den, studenthyra är för fan på 4000-6500 kr om studenten är ensamstående.

Snackar du om?
Alla studenter bor inte i egen lägenhet. (finns ju knappt någon ledig lght att hitta i 2018 Sverige)

Och alla studenter lånar eller jobbar inte heller.

De flesta bor nog hemma med föräldrar och har inga utgifter. Då behövs inget lån.
Förövrigt så finns det lägenheter för 2k.

Vore fantastiskt om folk tänkte till INNAN de skriver något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Att äta vegetariskt är inte billigare. All form av specialkost drar upp kostnaden.

Att äta animalier enligt kostråden kommer du nog finna blir det billigaste. Färsk kyckling (hel) kan du få för 25 kr/kg när det är rabatt exempelvis. Gör du kycklingen till fyra måltider är det 6,25 kr per måltid med kyckling för animalierna. Ordinarie pris är dock det dubbla.

1000 kr i månaden är mindre än 33 kr om dagen. De brukar räkna med att du äter frukost, lunch, middag och tre mellanmål. Är du man behöver du äta mellan 2000-2500 kcal i.a.f. utan att du gör något ansträngande. Du kommer ha svårt att äta två mål om dagen utan grönsaker för den budgeten. Det kommer bli väldigt begränsat intag av grönsaker och rotfrukter, och för den delen frukt. Hur ska du ha råd med en apelsin för 8-9 kr om din dagliga budget är 33 kr? Kommer du verkligen köpa sallat när en romansallad är 25 kr? Pröva så kommer du inte säga att det funkar utmärkt.

Det är väl ingen som käkar 6 mål om dagen om man nu inte tränar.

Frukost skippar de flesta jag känner, bara ta ett eller två glas vatten.
Lunch kanske en macka och vatten.
Käk runt kl 17-18, typ en dafgård rätt med vatten.
En macka innan läggdags kanske, med vatten.

Jobbade som målare och behövde inte käka så mycket om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har gjort det. Det var inga som helst problem som sagt. En dryg tusenlapp då, låg väl på ca 12-1300 totalt på ICA i snitt utslaget över ett år när jag bodde själv senast. 2-3 större kok mat i veckan. Säkert 30 % av den totala budgeten på grönsaker. Som sagt noll animalier. Väldigt lite godis. I princip ingen läsk. Inget kaffe eller té.

Men, det förutsätter nog att man handlar på ICA Maxi eller motsvarande. Att lyckas med samma på ett ICA Nära går knappast. Det blir ganska ordentligt mycket dyrare.

Det ska väl ordningens skull sägas att det var 3-4 år sen nu så nån hundring till blir det väl.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Det där låter iofs som en meny man skulle kunna bli om inte sjuk så rätt klen av i längden.

I perioder när jag mest sitter stilla på jobbet utan att träna kör jag dock på något inte helt olikt. Frukost måste jag äta, gillar dock att hålla det enkelt. Sojadryck och havregryn t ex. Lunch är också ett måste för att jag ska funka om jag jobbar. Middag däremot räcker med något litet om jag inte gör något mer fysiskt den dagen. Men jag lagar fortfarande mat, 2-3 gånger i veckan och varvar resterna med varandra.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

Det där låter iofs som en meny man skulle kunna bli om inte sjuk så rätt klen av i längden.

I perioder när jag mest sitter stilla på jobbet utan att träna kör jag dock på något inte helt olikt. Frukost måste jag äta, gillar dock att hålla det enkelt. Sojadryck och havregryn t ex. Lunch är också ett måste för att jag ska funka om jag jobbar. Middag däremot räcker med något litet om jag inte gör något mer fysiskt den dagen. Men jag lagar fortfarande mat, 2-3 gånger i veckan och varvar resterna med varandra.

Folk som skippar måltider helt blir ju inte sjuka så varför skulle man bli sjuk av att äta mindre än en som spenderar halva inkomsten på mat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Folk som skippar måltider helt blir ju inte sjuka så varför skulle man bli sjuk av att äta mindre än en som spenderar halva inkomsten på mat?

Det var nog dafgården jag tänkte på i första hand, inte att skippa nån måltid. På det stora hela är det ju ett betydligt större hälsoproblem att folk äter för mycket

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag har gjort det. Det var inga som helst problem som sagt. En dryg tusenlapp då, låg väl på ca 12-1300 totalt på ICA i snitt utslaget över ett år när jag bodde själv senast. 2-3 större kok mat i veckan. Säkert 30 % av den totala budgeten på grönsaker. Som sagt noll animalier. Väldigt lite godis. I princip ingen läsk. Inget kaffe eller té.

Men, det förutsätter nog att man handlar på ICA Maxi eller motsvarande. Att lyckas med samma på ett ICA Nära går knappast. Det blir ganska ordentligt mycket dyrare.

Hur länge sedan då?

Sedan är det ganska stor skillnad på 1200-1300 kr (även om det inkluderar hygienprodukter/städ) och 1000 kr.

Äter du inga animalier så måste du ta kosttillskott, det går inte att ersätta kött/fisk/fågel och mejeriprodukter med pasta. B12 kan förvisso ta år innan du får någon brist, men tillslut får du brist och har förbrukat reserverna. Kan ta flera år att bli av med skadorna/symtomen dessutom. Kosttillskotten kommer ju oftast ha animaliskt ursprung dessutom. Konsumentverket och Livsmedelsverket kommer aldrig gå ut med rekommendationer som inte är hållbara och ger dig skador över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur länge sedan då?

Sedan är det ganska stor skillnad på 1200-1300 kr (även om det inkluderar hygienprodukter/städ) och 1000 kr.

Äter du inga animalier så måste du ta kosttillskott, det går inte att ersätta kött/fisk/fågel och mejeriprodukter med pasta. B12 kan förvisso ta år innan du får någon brist, men tillslut får du brist och har förbrukat reserverna. Kan ta flera år att bli av med skadorna/symtomen dessutom. Kosttillskotten kommer ju oftast ha animaliskt ursprung dessutom. Konsumentverket och Livsmedelsverket kommer aldrig gå ut med rekommendationer som inte är hållbara och ger dig skador över tid.

3-4 år sen som jag skrev till ovan. Så kanske blir lite till idag.

B12 är också det enda tillskott som behövs mer än för alla andra människor som äter normaldåligt. Givet att man inte äter tillräckliga mängder berikad mat. Och nej de tillskotten är som regel inte animaliska.

För att inte spåra ur tråden helt kan vi väl nöja oss med att det finns rätt olika åsikter om vad som är möjligt respektive inte möjligt. Din är lika lite ett facit som min.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Eller så är man smart och ekonomisk.

Hushållet: 2 personer
Mat från affär: Mellan 500 - 5000 per månad
Restaurang/uteställe: 0 - 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Typ alla som fikar?

En macka med ost är ca 150-200 kcal.

En Dafgård-färdigrätt är ca 500 kcal. Färdigrätterna varierar mellan 352 till 672 kcal beroende på vilken rätt det är.

En till macka med ost är ca 150-200 kcal.

Klarar sig någon i längden på runt 900 kcal? Nej. En Dafgård-rätt kommer också kosta någonstans mellan ~28-50 kr. Kostnaden för ett par mackor är i.a.f. runt 5-10 kr. Det du beskriver är en ätstörning och inte något som är normalt eller hållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Eller så är man smart och ekonomisk.

Ska du som en vuxen person soffsurfa i fem år och sno mat av dina vänner?

Permalänk
Medlem

2000kr från affären, det händer att jag går 2200 kr vissa månader beroende på hur pass snabbt köks- och toalett artiklar går åt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

5 personer, 2 vuxna + 2 barn på heltid plus en tonåring varannan vecka.
Lägger nog runt 8-10k om man räknar in blöjor, hygienartiklar m.m.
Restaurang/hämtmat blir nog runt 5000. Äter lunch ute nästan varje dag och hämtmat/restaurang till middag 1-2 ggr/vecka. Har fördelen dock att ganska ofta kunna köra kundluncher och dra det på reseräkningen.
Vi har försökt vid flera tillfällen att dra ner på våra kostnader, planera och veckohandla på typ willys för att sänka matutgifterna men det håller oftast bara någon vecka. Kanske ska försöka till hösten nu igen...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

I hushållet: 1 Person + 1 katt
Mat från affär: 2500-4500kr/månad
Restaurang/Hämtmat: 700-800kr/månad

Jag får maten hemlevererad och försöker hålla mig till framförallt svenskt kött och där får kvalité gärna kosta lite.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

beror på vem som handlar; mat från mataffärer kan frugan med lätthet lägga 16000kr i snitt, sedan ytligare någon tusenlapp på skräpmat. vi är 4 personer (två vuxna, sam två mycket unga tonåringar) samt en katt som våldgästar, handlar jag lägger vi 8-9000 kr i mat affärer. (1700-2600kr i veckan) samt någon extra tusenlapp för skräp mat.
ett tag var frugan helt förbjuden att handla, (vi har helt gemensam ekonomi med 1 lönekonto) men sista 3 månaderna lovade hon att inte överdriva (slängde stora mängder mat innan)
skulle jag sluta äter granatäpple och kiwi till frukost varje dag skulle nog summan sjunka till 1400-2200kr i veckan när jag handlar.
anledningen till att det skiljer så mycket mellan oss är att jag vägrar handla saker som inte är på listan, har man glömt det så väntar man till nästa vecka, frugan gör så att hon glömmer flera saker, sedan åker hon tillbaka till affären och köper 1 av dom glömda sakerna, när hon gör det kommer hon på andra saker som inhandlas, sedan åker hon och hämta nästa sak och köper då fler saker, osv osv . En månad var hon över 30 gånger i affären (dvs flera gånger om dagen vissa dar)

kan ju nämna att vi dock bara köper eko saker, samt gör frugan 2 lagade mål om dagen, (oftast två olika två gånger om dagen) frugan och jag är till 98% veganer (hon tar ost till maten någon gång i månaden, och jag äter nogger glass 4-5 gånger om året)
ungarna äter dock vanlig kost för det mesta, dvs kött,mjölk,smör,ost. osv
dock gillar dom inte varliga hamburgare, nuggets eller yoghurt längre utan vill ha den vi äter.

kost
Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

3-4 år sen som jag skrev till ovan. Så kanske blir lite till idag.

Lägg på 100-200 kr i kostnads/prishöjningar.

Det finns en hel del vetenskap i ämnet och jag utgår från att man vill ha alla essentiella aminosyror, att man vill ha alla essentiella fettsyror, att man vill ha ett någorlunda intag av vitamin D, B12 och C. Att man inte har någon ätstörning för den delen. Sen kan individer variera mängden, som i energiintag kanske mellan 1700-3000 kcal. Under det räknar jag inte som utan problem. På 1700 kcal får du fortfarande plats med lunch och middag på respektive 600 kcal, frukost på 250 kcal och mellanmål på 250 kcal. Någon som behöver 500 kcal mer kanske också behöver 500 kr extra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Typ alla som fikar?

En macka med ost är ca 150-200 kcal.

En Dafgård-färdigrätt är ca 500 kcal. Färdigrätterna varierar mellan 352 till 672 kcal beroende på vilken rätt det är.

En till macka med ost är ca 150-200 kcal.

Klarar sig någon i längden på runt 900 kcal? Nej. En Dafgård-rätt kommer också kosta någonstans mellan ~28-50 kr. Kostnaden för ett par mackor är i.a.f. runt 5-10 kr. Det du beskriver är en ätstörning och inte något som är normalt eller hållbart.

Jo man klarar sig utan problem på 1000 kalorier.

Du verkar besatt av sjukdomar och dylikt. Jag har inte varit sjuk på över 5 år och har inga problem med energi.

Ätstörning är det ju inte alls. Alla lyfter inte, känner många som håller sig i normal vikt utan att äta så mycket.