Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Endast TVn som har inbyggt Bluetooth, som krävs lite kodande med fjärrkontrollen för att stänga av. De andra har inte mikrovågsstrålning. De strålar men den typen av strålning är inte alls nått som jag tar skada av. Vissa gör det dock, de som är elöverkänsliga reagerar på EMF strålning.

Det gör de inte alls. Bara om de tror att utrustningen är påslagen. När de tror att utrustningen är avslagen så uppstår inga symtom, oavsett om strålningskällan blåser på totalt.

Det finns inga (dubbel)blinda studier som ger stöd åt att elallergi eller elöverkänslighet är något annat än ett uttryck för ångest, depression och oro. Mycket allvarligt i sig eftersom vi vet idag att detta leder till både fysisk och ytterligare psykisk ohälsa. Men källan är inte elektriska apparater.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag sätter ett direkt samband mellan strålning och den kroniska depressionen som uppstod samtidigt som WiFi och annan trådlös datatrafik spred sig starkt. Folk, speciellt yngre barn och ungdomar går deprimerade utan att riktigt veta varför.

För det kan ju inte vara andra faktorer som:
Social mobbing online, och mobbing i skolan är flertalet gånger vanligare idag.
Väldigt lite fysisk kontakt (man leker med maskiner istället för med vänner)
Kraven på dessa ungdomar går upp för varje generation, och förväntningarna på föräldrarna det samma.

Det är enkelt att skylla på en "orsak", men det är väldigt svårt att uteslutande säga det är den enda, utan att titta på omgivningen. Skulle säga att datorn i sig själv är mer orsak till depression än Wifi strålning, då folk sitter ju med plattorna och inte ens umgås med sina barn. Man parkerar dem framför TVn eller surfplattan och sedan gör något annat.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det korta svaret är att vi vet inte. Det pågår en dansk studie gällande mobiltelefoner som hittills inte kunnat påvisa några negativa effekter. Dagens mobiler är ju både kraftigare och innehåller dessutom fler frekvenser och kortare vågor (bluetooth t.ex.) så att studie i dagsläget inte påvisar något kan förändras om tio till tjugo år. Eller inte.

Vi vet inte men all forskning så här långt tyder inte på att det påverkar kroppen i det korta perspektivet i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Relevant xkcd.

Den där bilden kan man använda för att sätta olika typer av (joniserande) strålning i perspektiv till varandra.
Om vi nu ska oroa oss för någon typ av strålning så hamnar mobiltelefoner, mikrovågsugnar och trådlösa routrar långt ner på min lista.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Väldigt många utan kunskap som postar i denna tråd som inte vet att mikrovågsstålning är farlig. Och jo det finns otaligt med seriösa undersökningar som påpekar detta, flera 1000 kan jag säga.

Jag sätter ett direkt samband mellan strålning och den kroniska depressionen som uppstod samtidigt som WiFi och annan trådlös datatrafik spred sig starkt. Folk, speciellt yngre barn och ungdomar går deprimerade utan att riktigt veta varför.

Kan du hänvisa till, säg 10, av dessa tusentals studier?

Angående ditt andra stycke så innebär inte korrelation ett kausalt samband. För att ta ett klassiskt exempel: drunkningsolyckorna korrelerar starkt med ökad glassförsäljning, med ditt sätt att resonera så orsakar det ena det andra. Är du beredd att skriva under på att drunkningar leder till att det säljs fler glassar eller tvärtom?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Måste säga vad kul att min tråd tog sådan fart, det trodde jag inte ärligt talat.

Ja det är sitt lilla ämne detta, men jag har nu bildat mig en egen uppfattning att min router tillsammans med resten av de maskiner jag har i lägenheten är väldigt/totalt harmlösa.

Som vissa har sagt, och andra förstärker och överdriver uppåt med högre värde så ligger en normal hemrouters styrka på 0,100mw eller 0.1w. Det finns nog inget i våra hem som sätter i sig så liten mängd durr i ledningarna som sändaren i en hemrouter.

Fortsätt allesammans och diskutera detta, det är oerhört intressant att läsa samtligas åsikter och kommentarer.

(yes, "durr i ledningarna" är el, hehe)

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Alltså, påståendet att att mirkovågor inte kan skada DNA, embryos och celler är sanna till sitt drag. Eftersom det är väldigt mycket som kan bli fel om man inte är noga med sina termer måste man förtydliga en del saker.

Att utsätta sig för mikrovågor kanske inte genererar cancer per se, men vibrerar vattnet i din kropp tillräckligt fort resulterar det såklart i andra skador. De är då brännskador eller annan skada på vävnad som uppstår. Att klättra upp för en telefonmast kommer nog göra en del skada på testiklar, ögon och annan känslig vävnad i kroppen. Så istället för att få cellskador så vibrerar de sönder istället.

Man skapade headsets för en anledning tidigt. Detta just för att man skall hålla telefonen så långt bort från sitt huvud som möjligt. De gamla telefonerna hade tillräckligt med kraft, effekt och strålning att penetrera både skallbenet och hela huvudet och sträckte sig förbi huvudet efter penetrationen. Det fanns en dokumentär som täckte detta (60 minutes tror jag) och man kunde visa att strålningen gjorde just detta med hjälp av olika mätinstrument. Sen är ju fråga om strålningen är kraftig nog att orsaka skada.

En annan person på detta forumet postade en länk till SSMs PDF om strålning från master, i den står det att telefonen strålar betydligt mer om täckningen är dålig för att kunna snappa upp signalerna från masten. Återigen, hurvida den här strålningen räcker för att skapa skada kan jag personligen inte bevisa.

Någonting som jag tycker man inte täckt i tråden heller är att vi sen tidernas begynnelse utsatts för strålning från jorden. Bakgrundsstrålning finns överallt runt omkring oss som människan själv inte skapat.

Det viktiga är att man skall inte utsätta sig för onödig strålning. Att det inte är direkt skadligt behöver inte betyda att det i längden inte orsakar skada på oss människor. Vi alla vet att läkare går ut ur rummet vid röntgen på patienter. Främst för att de faktiskt gör de flera gånger om dagen, men du som patient ligger kvar.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det korta svaret är att vi vet inte. Det pågår en dansk studie gällande mobiltelefoner som hittills inte kunnat påvisa några negativa effekter. Dagens mobiler är ju både kraftigare och innehåller dessutom fler frekvenser och kortare vågor (bluetooth t.ex.) så att studie i dagsläget inte påvisar något kan förändras om tio till tjugo år. Eller inte.

Vill poängtera att bluetooth använder 2,4Ghz med ännu svagare signal än Wifi, samma Wifi som vi haft i ca 25 år nu.

Och det ironiska är att det är samma frekvensområde som vatten vibrerar i, och microvågsugnen vi haft sedan 1980-talet använder med mycket, MYCKET högre uteffekt.

Så vi är tillbaka på effekten av sändningen. Med tillräcklig effekt.. ja det kan skada. Alla radiovågor/strålning kan.
Men som jag sa ovan, kolla upp vad grundstrålningen är när du sitter på ett flyg på 10km höjd... och jämför med strålningen från Wifi, bluetooth osv. Och vi har flugit sedan 1950-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Att utsätta sig för mikrovågor kanske inte genererar cancer per se, men vibrerar vattnet i din kropp tillräckligt fort resulterar det såklart i andra skador. De är då brännskador eller annan skada på vävnad som uppstår. Att klättra upp för en telefonmast kommer nog göra en del skada på testiklar, ögon och annan känslig vävnad i kroppen. Så istället för att få cellskador så vibrerar de sönder istället.

Man skapade headsets för en anledning tidigt. Detta just för att man skall hålla telefonen så långt bort från sitt huvud som möjligt. De gamla telefonerna hade tillräckligt med kraft, effekt och strålning att penetrera både skallbenet och hela huvudet och sträckte sig förbi huvudet efter penetrationen. Det fanns en dokumentär som täckte detta (60 minutes tror jag) och man kunde visa att strålningen gjorde just detta med hjälp av olika mätinstrument. Sen är ju fråga om strålningen är kraftig nog att orsaka skada.

Just detta är dock galet fel tänkt. Vattens egenfrekvens är i runda slängar 2,4Ghz, därav micron jobbar på det.
Bluetooth jobbar på det. Äldre Wifi teknik jobbar på det.

Så du tar denna telefon, som sänder på alla möjliga radiofrekvenser, utom just 2,4Ghz, och ersätter det med att lägga telefonen nära din kropp vid organen, och sedan sänder med bluetooth i 2,4Ghz i både headsetet och i telefonen.

Och de flesta tillverkare idag, tar bort 3,5mm kontakten... som annars kanske varit bra poäng för det du säger, förutom att högtalarna är antennen för både FM och radiovågor ändå.

Hemligheten är ju i att allt har väldigt låg effekt. Så det är inte mer effekt i vattnet i din kropp, än att vara ute i 30 graders sommarvärmen... där vätskebrist, IR och UV strålningen redan bombarderar din kropp. Så det som oroar mig mest, är varför man är så besatt av detta. Ja... en värld utan någon strålning hade varit kanon. Men finns den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Det viktiga är att man skall inte utsätta sig för onödig strålning. Att det inte är direkt skadligt behöver inte betyda att det i längden inte orsakar skada på oss människor. Vi alla vet att läkare går ut ur rummet vid röntgen på patienter. Främst för att de faktiskt gör de flera gånger om dagen, men du som patient ligger kvar.

Man bör här också poängtera att vi vet att röntgenstrålar är av det joniserande slaget och vi vet att de ger skada på däggdjursceller vid upprepad eller hög stråldos.

Du har förstås rätt i att man inte bör utsätta sig för onödig strålning. Men det är stor skillnad på röntgenstrålning eller gammastrålning och strålning från exempelvis en ficklampa eller en router.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Det viktiga är att man skall inte utsätta sig för onödig strålning. Att det inte är direkt skadligt behöver inte betyda att det i längden inte orsakar skada på oss människor. Vi alla vet att läkare går ut ur rummet vid röntgen på patienter. Främst för att de faktiskt gör de flera gånger om dagen, men du som patient ligger kvar.

Röntgenstrålning är ju dock joniserande, vilket vi vet är skadligt. Därmed är det inte så konstigt att personer som inte behöver utsättas för denna strålning avlägsnar sig när de har möjlighet.

Dagens mobiltelefoner måste ha ett SAR-värde under 2,0 W/kg vilket är långt under skadlig nivå (appropå kommentaren om gamla telefoner). Faktum är att de flesta telefoner ligger långt under gränsvärdet: https://www.stuk.fi/web/sv/stuk-overvakar/matningar-av-straln...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag sätter ett direkt samband mellan strålning och den kroniska depressionen som uppstod samtidigt som WiFi och annan trådlös datatrafik spred sig starkt. Folk, speciellt yngre barn och ungdomar går deprimerade utan att riktigt veta varför.

Det där föll direkt samman med mobiltelefon masterna i Sverige, när 3-g nätet slogs igång. Det blev en explosionsartat ökning av folk som blev deprimerade och som började käka psykofarmaka helt plötsligt. Naturligtvis så kan man inte prata högt om det här, det klassas som konspirationsteorier, fear mongering, och man blir idiotförklarad.

Oavsett den biten, att tro att all denna smogg INTE skulle påverka analoga varelser är helt befängd, frågan är ju snarare hur mycket påverkan det har och hur skadligt det över tid är. Människor i västvärlden är ju så vana vid det här, samt de flesta föds ju in i det här "systemet" så de vet ju ingenting annat, de kanske rent av tror att tex käka antidepressiva mediciner är normalt, det är ju så många andra som gör det etc. Till och med kanske tro att må dåligt är på något sätt den nya normen, att det är normalt. Dvs, jag har ju alltid mått så här.

Det som kanske är mer intressant att se när sådant här diskuteras, är hur gemene man som regel går man ur huse för att göra allt för att försvara ny teknik som de många gånger också har ett starkt beroende för, samt sedan attackera de som ifrågasätter eller som kommer med motstridig information. De ser det som ett personligt hot av någon anledning. Det blir alert general! All hands on deck!

Jag reagerar inte alls på det sättet. Om "de" kom ut i morgon och sa "Nu ska mobiltelefoner förbjudas av hälsoskäl", så skulle min reaktion bli, ok, vad för allternativ, om något, har ni kommit upp med? Ska vi tillbaka till det fasta nätet eller vad? Blir det fasta nätet igen? Ok, jag kommer då i vart fall alltid veta var jag har min jäkla telefon, samt att den inte kommer att vara stöldbegärlig längre, samt, att jag inte "behöver" uppgradera till en ny version varje år efter att den har blivit "omodern", eller panta fanskapet innan jag köper en ny, som det nu snackas om, för "miljöns" skull (fler skapade problem)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nicoX:

Och du citerar SSMs, det är som att citera ...[Jag tolkar det som: någon källa som du finner mindre trovärdig].

Givetvis är det upp till var och en att bedömma hur pålitlig en källa är.

Personligen sätter jag lika stor tilltro till SSM (Strålsäkerhetsmyndigheten) vad gäller rapporter om strålssäkerhet som till t.ex.:

  • Trafikverket, vad gäller rapporter om trafiksäkerhet

  • Elsäkerhetsverket, dito elsäkerhet

  • Diskrimineringsombudsmannen (DO), dito diskriminering

  • Brottsförebyggande rådet (BRÅ), dito brott

  • Boverket, dito byggprodukter och hissar

  • Arbetsmiljöverket, dito arbetsmiljö och arbetsmiljösäkerhet

  • Inspektionen för vård och omsorg (IVO), dito sjukvården

  • etc.

Man får själv avgöra om man anser att t.ex. Trafikverket går i fordonsindustrins ledband eller inte, och om deras agenda är att "mörka" trafikfarliga fordon och trafikskador.

Vidare kan man fundera på om en sajt som säljer "Radiation free hardwired networks" (d.v.s. t.ex. vanlig Cat6 S/FTP-kabel) och deras agenda är mer trovärdig än tillsynsmyndighetens "agenda".

Litar man inte på de svenska myndigheterna så uppfattas kanske inte heller Världshälsoorganisationen (WHO) och sub-kommiten International Agency for Research on Cancer (IARC) och deras rapport om Non-Ionizing Radiation, Part 2: Radiofrequency Electromagnetic Fields som trovärdiga.

Det är upp till var och en att göra dessa bedömningar om källornas trovärdighet.

Noteras kan att varken de svenska myndigheterna eller WHO garanterar att RF(Radiofrekventa fält) är ofarligt, utan de säger att man hittills inte har hittat något som visar att det finns ett tydligt samband mellan RF och skadliga effekter på människor (så länge vi håller oss under rekommenderade gränsvärden), samma sak gäller t.ex. persilja, morötter och vatten.

Det ligger i sakens natur att man inte kan bevisa att något är ofarligt. Det gäller oavsett om det är t.ex. radiofrekventa fält ("mikrovågsstrålning"), persilja, eller homeopatiska "läkemedel".

Man kan enbart bevisa att något är farligt, vilket man gör genom att finna tydliga och konkreta orsakssamband. Sådana samband har man inte funnit för RF (när man håller sig under rekommenderade gränsvärden).

Vad gäller RF vs. Mikrovågsstrålning:
Radiofrekventa fält är ett samlingsnamn för radiovågor och mikrovågor med frekvenser mellan 300 kilohertz (kHz) och 300 gigahertz (GHz). Radiofrekventa fält räknas till ickejoniserande strålning. Hit räknas även ljus, ultraviolett och infraröd strålning samt elektriska och magnetiska fält.

Som referens kan det väl vara trevligt att ha lite värden att jämföra med:

Sändarstyrka från olika källor

Trådlös telefon (dect)

0,01 W

Basenhet för trådlös telefon

0,01 W

Trådlöst datornätverk (2,4 GHz)

0,1 W

Mobiltelefon

0,25 W

Blåtand (trådlös mus/headset)

0,001 W

Basstation för mobiltelefoni

2 W- 80 W

Digital tv-sändare

1 W- 20 000 W

Radiosändare, fm

5 W- 25 000 W

Jag håller med dig om att det är viktigt att man fortsatt studerar långtidseffekterna av Radiofrekventa fält på människor, speciellt med tanke på den oro som finns för detta.

TL;DR
Tillämpa försiktighetsprincipen och köp utrustning som håller sig under rekommenderade referensvärden (dvs all RF-utrustning som säljs lagligt i Sverige/EU) och du utsätter dig för en mycket liten risk, som med tiden kanske visar sig vara helt obefintlig (eller inte, men fortfarande mycket liten).

redaktionellt
Permalänk
Medlem

Jag tror på sunt förnuft vid sidan av etablerad forskning, andra här litar på vad SSM tycker:

https://www.youtube.com/watch?v=yVV8uT-BJPs

https://youtu.be/F0NEaPTu9oI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larsioni:

Det där föll direkt samman med mobiltelefon masterna i Sverige, när 3-g nätet slogs igång. Det blev en explosionsartat ökning av folk som blev deprimerade och som började käka psykofarmaka helt plötsligt. Naturligtvis så kan man inte prata högt om det här, det klassas som konspirationsteorier, fear mongering, och man blir idiotförklarad.

**Bort//mod**[anm: fritt tolkat som: "Jag håller verkligen inte med dig i din slutsats om att det finns"...//mod] ...orsakssamband mellan företeelser bara för att de råkar sammanfalla någorlunda i tid. Svara gärna på frågan som ställts flera gånger nu, är det sommarens ökade glassförsäljning som orsakar de ökade drunkningsolyckorna eller är det tvärtom?

Citat:

Oavsett den biten, att tro att all denna smogg INTE skulle påverka analoga varelser är helt befängd, frågan är ju snarare hur mycket påverkan det har och hur skadligt det över tid är. Människor i västvärlden är ju så vana vid det här, samt de flesta föds ju in i det här "systemet" så de vet ju ingenting annat, de kanske rent av tror att tex käka antidepressiva mediciner är normalt, det är ju så många andra som gör det etc. Till och med kanske tro att må dåligt är på något sätt den nya normen, att det är normalt. Dvs, jag har ju alltid mått så här.

Ja, en del kanske även tror det är normalt att käka penicillin istället för att såga av ett ben eller två. Depression, alltså det kliniska tillstånd som kommer av att man har en imbalans mellan signalsubstanser i hjärnan, har funnits länge. Det uppstod inte i samband med att man uppfann medicin att behandla det med.

Kan du berätta vad det är som skiljer en analog radiovåg från en digital?

Citat:

Det som kanske är mer intressant att se när sådant här diskuteras, är hur gemene man som regel går man ur huse för att göra allt för att försvara ny teknik som de många gånger också har ett starkt beroende för, samt sedan attackera de som ifrågasätter eller som kommer med motstridig information. De ser det som ett personligt hot av någon anledning. Det blir alert general! All hands on deck!

Det du ifrågasätter är inte bara modern teknik, utan grundläggande fysik. Du får en stor respons för att det är uppenbart för alla som gått ut gymnasiet att du har fel.

Citat:

Jag reagerar inte alls på det sättet. Om "de" kom ut i morgon och sa "Nu ska mobiltelefoner förbjudas av hälsoskäl", så skulle min reaktion bli, ok, vad för allternativ, om något, har ni kommit upp med? Ska vi tillbaka till det fasta nätet eller vad? Blir det fasta nätet igen? Ok, jag kommer då i vart fall alltid veta var jag har min jäkla telefon, samt att den inte kommer att vara stöldbegärlig längre, samt, att jag inte "behöver" uppgradera till en ny version varje år, eller panta fanskapet innan jag köper en ny, som det nu snackas om

Skickades från m.sweclockers.com

Rensat enl. §1 //mod
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag tror på sunt förnuft vid sidan av etablerad forskning, andra här litar på vad SSM tycker:

https://www.youtube.com/watch?v=yVV8uT-BJPs

https://youtu.be/F0NEaPTu9oI

Det är många på detta forum som hänvisar till sunt förnuft i tid och otid men man får aldrig veta vad de menar. Hur definierar du "sunt förnuft"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Just detta är dock galet fel tänkt. Vattens egenfrekvens är i runda slängar 2,4Ghz, därav micron jobbar på det.
Bluetooth jobbar på det. Äldre Wifi teknik jobbar på det.

Så du tar denna telefon, som sänder på alla möjliga radiofrekvenser, utom just 2,4Ghz, och ersätter det med att lägga telefonen nära din kropp vid organen, och sedan sänder med bluetooth i 2,4Ghz i både headsetet och i telefonen.

Och de flesta tillverkare idag, tar bort 3,5mm kontakten... som annars kanske varit bra poäng för det du säger, förutom att högtalarna är antennen för både FM och radiovågor ändå.

Hemligheten är ju i att allt har väldigt låg effekt. Så det är inte mer effekt i vattnet i din kropp, än att vara ute i 30 graders sommarvärmen... där vätskebrist, IR och UV strålningen redan bombarderar din kropp. Så det som oroar mig mest, är varför man är så besatt av detta. Ja... en värld utan någon strålning hade varit kanon. Men finns den?

Vet inte om jag förstår ditt första stycke faktiskt.
När du nämner frekvensen är i form av våglängd som du åsyftar då? Eller menar du bara att bluetooth kör på samma band som mikrovågsugnen men att effekten skiljer dem emellan?

Det handlar inte om att vara besatt av det. Du dör inte direkt av att sitta ner men det KAN medföra hälsorisker. Precis som att alla som röker cigaretter inte får cancer.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

**bort//mod**...orsakssamband mellan företeelser bara för att de råkar sammanfalla någorlunda i tid. Svara gärna på frågan som ställts flera gånger nu, är det sommarens ökade glassförsäljning som orsakar de ökade drunkningsolyckorna eller är det tvärtom?

Alla vet att glassförsäljningen har direkt bevisats vara orsaken till skogsbränderna, för det är så varmt efter man ätit grillade maten att man måste ha en glass.

Skrivet av Aphex:

Kan du berätta vad det är som skiljer en analog radiovåg från en digital?

Effekten. Digital signal kan sändas med lägre effekt och ändå behålla mer mängd användbar data.
Tex FM sändare som kan sända fåtal radiostationer, vs 3G master som med lägre styrka, kan ändå sitta närmare varandra, utan att krocka, med enheter som kan ta emot samma radiosändningar via tex Internet, men i mångfaldigt fler kanaler.

Var ju anledningen varför man ville stänga ner analoga TV-nätet, för man fick plats med samma kanaler på väldigt liten bandbredd, och kunde istället använda samma frekvenser. En del av dessa frekvenser har man idag till mobiltelefoni, i betydligt lägre sändningsstyrka. Och om de inte grillade folk på 1950-2000 talet, lär inte mobilmasterna med märkbart lägre effekt göra det där heller nu.

(Vet att du begriper detta, så det är mer, utveckling av det du sa)

Rensat §1 i citat//Mod
Permalänk
Medlem

@anon257891: Mycket bra post

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

såga av ett ben eller två och lite annat....

Att döma av din agressiva samt pubertala post så bör du ta en chill pill eller två.

Skrivet av Paddanx:

Alla vet att glassförsäljningen har direkt bevisats vara orsaken till skogsbränderna, för det är så varmt efter man ätit grillade maten att man måste ha en glass.

Struntprat, alla vet att skogsbränderna var VITA mäns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

**Bort//mod**[anm: fritt tolkat som: "Jag håller verkligen inte med dig i din slutsats om att det finns"...//mod] ...orsakssamband mellan företeelser bara för att de råkar sammanfalla någorlunda i tid. Svara gärna på frågan som ställts flera gånger nu, är det sommarens ökade glassförsäljning som orsakar de ökade drunkningsolyckorna eller är det tvärtom?

Jag hoppas att du är medveten om att korrelationer är ett slags bevis, om än svag sådan. Korrelationer är ett viktigt verktyg för forskning och används flitigt. Jag vet inte om Larsioni avsåg att korrelationen kan användas som ett konklusivt bevis men jag fick inte det intrycket från inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Vet inte om jag förstår ditt första stycke faktiskt.
När du nämner frekvensen är i form av våglängd som du åsyftar då? Eller menar du bara att bluetooth kör på samma band som mikrovågsugnen men att effekten skiljer dem emellan?

https://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth
"...using short-wavelength UHF radio waves in the ISM band from 2.4 to 2.485 GHz"

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Waves/mwoven.html
"Modern microwave ovens operate at the frequency 2,450 MHz."

De jobbar på typ samma frekvens. Det är inte ideal för micron, men det är rätt smack i mitten på den öppna frekvensen som inte är reglerad, så de kan använda mer styrka och störa minimalt.

På profs Wifi management nät, lägger man ofta in placeringen av Wifi i kartorna, då man vet att dessa kommer påverka 11b/11g/11n och 2,4Ghz Wifi nätet. De kan också störa ut bluetooth utrustning i vissa scenarion. Digitala signalerna är dock väldigt robusta, men råa effekten av micron jämfört, gör sitt.

Micron använder dock resonansen i denna frekvens, i stående vågor, vilket inte Wifi/bluetooth gör. Och det mesta av denna strålning blockeras av skärmningen i micron (därav att de alla har samma typ av galler för rutan med dessa små hålen i. Hålen är för små för den stående vågen att tränga igenom.

Skrivet av rj45:

Det handlar inte om att vara besatt av det. Du dör inte direkt av att sitta ner men det KAN medföra hälsorisker. Precis som att alla som röker cigaretter inte får cancer.

Jo, förstå mig rätt, jag förstår att det självklart påverkar. Min poäng jag har försökt säga från första början är att det är så otroligt liten påverkan vs mycket annat runt om oss, att man verkligen jagar nålen i höstacken med eldkastaren.

Vi behöver först o främst förstå hur det påverkar. Hur strålningen av bara bakgrundsstrålningen från rymden påverkar oss och vad som är viktigast att ta tag i först.

Är som en jag läste som skulle resa till tjernobyl sa när hans vänner frågade honom om det var farligt. (minns inte exakt citat men ungefär) Han var orolig för att han skulle behöva passera rök-kuren på busshållplatsen och flygplatsen, stålningen ombord på flyget både på resan dit och hem, men inte för det i thernobyl. Varför? Jo för den enda är man rädd för och "vet" är skadlig, de andra har dock visat sig vara mer farliga när man väl tittar på dem.

Typ som bananer... de är radioaktiva (om du inte visste det).
Finns en bra video som sätter lite perspektiv som jag tycker du bör titta... är typ 2,5 min lång.

Men vi kan fortfarande äta dem

Om du har lite mer intresse, kan du ta denna video på ca 11 min, som jämför lite mer.

En av de viktigaste poängen säger han tidigt... routern, micron osv har inte joniserande strålning.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det där föll direkt samman med mobiltelefon masterna i Sverige, när 3-g nätet slogs igång. Det blev en explosionsartat ökning av folk som blev deprimerade och som började käka psykofarmaka helt plötsligt. Naturligtvis så kan man inte prata högt om det här, det klassas som konspirationsteorier, fear mongering, och man blir idiotförklarad.

Detta kan endast klassas som hörsägen. Har du någon källa som bevisar på att detta verkligen har inträffat och kan den styrka sambandet?

Skrivet av Muji:

Jag hoppas att du är medveten om att korrelationer är ett slags bevis, om än svag sådan. Korrelationer är ett viktigt verktyg för forskning och används flitigt. Jag vet inte om Larsioni avsåg att korrelationen kan användas som ett konklusivt bevis men jag fick inte det intrycket från inlägget.

Precis som har påpekats flera gånger tidigare kan man ju också se ett samband mellan antalet drunkningar och ökad glassförsäljning. Med det resonemanget kan man då säga att glass orsakar drunkning.

Läs på om "Confirmation bias".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Struntprat, alla vet att skogsbränderna var VITA mäns fel.

Vissa är desperata till att få en solbränna antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muji:

Jag hoppas att du är medveten om att korrelationer är ett slags bevis, om än svag sådan. Korrelationer är ett viktigt verktyg för forskning och används flitigt. Jag vet inte om Larsioni avsåg att korrelationen kan användas som ett konklusivt bevis men jag fick inte det intrycket från inlägget.

Bevis på vad? Bland det första jag fick lära mig när jag studerade ämnet på universitet var att inte tro att en korrelation säger något om orsakssammanhang. Bland det som hade en mycket stark korrelation var att de som älskade chocklad hade stora fötter. Dvs saker och ting kan hända samtidigt utan att ha något gemensamt. Korrelationer kan användas som grund för att ställa frågor - inte mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rj45:

Alltså, påståendet att att mirkovågor inte kan skada DNA, embryos och celler är sanna till sitt drag. Eftersom det är väldigt mycket som kan bli fel om man inte är noga med sina termer måste man förtydliga en del saker.

Att utsätta sig för mikrovågor kanske inte genererar cancer per se, men vibrerar vattnet i din kropp tillräckligt fort resulterar det såklart i andra skador. De är då brännskador eller annan skada på vävnad som uppstår. Att klättra upp för en telefonmast kommer nog göra en del skada på testiklar, ögon och annan känslig vävnad i kroppen. Så istället för att få cellskador så vibrerar de sönder istället.

Man skapade headsets för en anledning tidigt. Detta just för att man skall hålla telefonen så långt bort från sitt huvud som möjligt. De gamla telefonerna hade tillräckligt med kraft, effekt och strålning att penetrera både skallbenet och hela huvudet och sträckte sig förbi huvudet efter penetrationen. Det fanns en dokumentär som täckte detta (60 minutes tror jag) och man kunde visa att strålningen gjorde just detta med hjälp av olika mätinstrument. Sen är ju fråga om strålningen är kraftig nog att orsaka skada.

En annan person på detta forumet postade en länk till SSMs PDF om strålning från master, i den står det att telefonen strålar betydligt mer om täckningen är dålig för att kunna snappa upp signalerna från masten. Återigen, hurvida den här strålningen räcker för att skapa skada kan jag personligen inte bevisa.

Någonting som jag tycker man inte täckt i tråden heller är att vi sen tidernas begynnelse utsatts för strålning från jorden. Bakgrundsstrålning finns överallt runt omkring oss som människan själv inte skapat.

Det viktiga är att man skall inte utsätta sig för onödig strålning. Att det inte är direkt skadligt behöver inte betyda att det i längden inte orsakar skada på oss människor. Vi alla vet att läkare går ut ur rummet vid röntgen på patienter. Främst för att de faktiskt gör de flera gånger om dagen, men du som patient ligger kvar.

Det du refererar till är värme...dina vattenmolekyler vibrerar alltid! Om de inte är vid 0 grader kelvin.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

Jag tror på sunt förnuft vid sidan av etablerad forskning, andra här litar på vad SSM tycker:

https://www.youtube.com/watch?v=yVV8uT-BJPs

https://youtu.be/F0NEaPTu9oI

Vad är sunt förnuft om inte vetenskap? Lol.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Det där föll direkt samman med mobiltelefon masterna i Sverige, när 3-g nätet slogs igång. Det blev en explosionsartat ökning av folk som blev deprimerade och som började käka psykofarmaka helt plötsligt. Naturligtvis så kan man inte prata högt om det här, det klassas som konspirationsteorier, fear mongering, och man blir idiotförklarad.

Oavsett den biten, att tro att all denna smogg INTE skulle påverka analoga varelser är helt befängd, frågan är ju snarare hur mycket påverkan det har och hur skadligt det över tid är. Människor i västvärlden är ju så vana vid det här, samt de flesta föds ju in i det här "systemet" så de vet ju ingenting annat, de kanske rent av tror att tex käka antidepressiva mediciner är normalt, det är ju så många andra som gör det etc. Till och med kanske tro att må dåligt är på något sätt den nya normen, att det är normalt. Dvs, jag har ju alltid mått så här.

Det som kanske är mer intressant att se när sådant här diskuteras, är hur gemene man som regel går man ur huse för att göra allt för att försvara ny teknik som de många gånger också har ett starkt beroende för, samt sedan attackera de som ifrågasätter eller som kommer med motstridig information. De ser det som ett personligt hot av någon anledning. Det blir alert general! All hands on deck!

Jag reagerar inte alls på det sättet. Om "de" kom ut i morgon och sa "Nu ska mobiltelefoner förbjudas av hälsoskäl", så skulle min reaktion bli, ok, vad för allternativ, om något, har ni kommit upp med? Ska vi tillbaka till det fasta nätet eller vad? Blir det fasta nätet igen? Ok, jag kommer då i vart fall alltid veta var jag har min jäkla telefon, samt att den inte kommer att vara stöldbegärlig längre, samt, att jag inte "behöver" uppgradera till en ny version varje år efter att den har blivit "omodern", eller panta fanskapet innan jag köper en ny, som det nu snackas om, för "miljöns" skull (fler skapade problem)

Det kan inte ha nånting att göra med bättre och effektivare diagnosticering, mer hemma sittande, sociala medier och dylikt? Det kom ju också med 3G.

Att tro att centimetervågor påverkar människor är helt befängt. Finns inga bevis för det!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Precis som har påpekats flera gånger tidigare kan man ju också se ett samband mellan antalet drunkningar och ökad glassförsäljning. Med det resonemanget kan man då säga att glass orsakar drunkning.

Läs på om "Confirmation bias".

Jag är mycket medveten om att korrelationer inte implicerar orsakssamband. Men jag har märkt att det har blivit jättepoppis att anmärka detta och tro att man är jättesmart. Korrelationer är inte värdelösa och kan användas i legitima argument så länge man formulerar sig varsamt. D.v.s. att man förstår att de inte är konklusiva bevis. På den noten vill jag även anmärka att vetenskapliga studier sällan presenterar konklusiva bevis och att vetenskapen är en långsam process, något som många har missat i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag tror på sunt förnuft vid sidan av etablerad forskning, andra här litar på vad SSM tycker:

https://www.youtube.com/watch?v=yVV8uT-BJPs

https://youtu.be/F0NEaPTu9oI

Återigen håller du på med argumentum ad Youtube.

Sunt förnuft är att arbeta mot att ens övertygelser skall stå i proportion till tillgänglig evidens. Medan du tycks utgå från att en total omvändning av allting relevanta myndigheter, forskning och industrin säger är vad som egentligen är sant. Ett typiskt konspirationsteoretiskt tänkande. Visst, jag kan underhålla tanken att du har rätt. Men utifrån tillgänglig data finns det oerhört lite som pekar på att du faktiskt har rätt.

Särskilt när i princip varje exempel du tar upp är ett exempel på där du leder evidensen hellre än följer den. Eller kanske mer snyggt formulerat på svenska; du tycks blanda ihop korrelationer för orsakssamband. Du tittar på ett samband mellan strålning från teknik X och, för att ta ett exempel du använt, ungdomsdepression och menar på att strålningen från teknik X orsakat den ökande frekvensen ungdomsdepression. Ett enormt skutt du inte ens gjort ett minimalt försök att försöka brygga.