Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Nu har du inte så mycket koll på vad du säger.

Mikrovågor jobbar på mycket högre frekvens än radiovågor, just frekvens och typen på väglängden orsakar skador på kroppens celler och rubbar hormonproduktionen. Sen ska vi lägga till Watt, WiFi (mikrovågor) jobbar på en Watt som är mer än 1000 ggr starkare än radiovågor.

Jag kan tillägga att radiovågor mer eller mindre är ofarliga. Mikrovågor o andra sidan:

En ny undersökning genomförd bland ungdomar i Schweiz som använder mobiltelefon visar att strålningen från mobilerna försämrar minnet och den kognitiva förmågan. Detta bekräftar tidigare forskning om att mikrovågsstrålning från trådlös teknik försämrar minnet.

Den nya undersökningen som publicerades den 23 juli 2018 är en uppföljning av en tidigare studie från 2015. Studien omfattar 670 ungdomar i åldern 12-17 år.

Studien visar att kumulativ exponering för mobiltelefoner försämrar minnet särskilt när det gäller förmågan att känna igen objekt, mönster och former. Denna minnesfunktion finns huvudsakligen i den högra hjärnhalvan. Forskarna rapporterar att de såg ett samband mellan ungdomars användning av mobiler och försämrad minnesfunktion men sambandet blev starkare för de som använde mobilen vid just den högra sidan.

https://ehp.niehs.nih.gov/EHP2427/

Nu har jag inte läst forskningsartikeln, men det finns en rad tänkbara orsakssamband. T ex så ger smartphoneanvändning lätt problem med sömnen av den enkla anledningen att man stimuleras sent på kvällen av spel, sociala medier etc. Även att stirra i en ljus display sent på kvällen gör det svårare att somna. Och problem med sömn ger just minneproblem och ökad risk för psykiska problem.
Så det krävs en hel del för att visa att just wifi är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Tack men jag mår jättebra utan strålning, jag behöver inte betala nån för att intala mig att jag behöver en dos strålning varje dag.

Behöver inte bevis heller, är man tillräckligt med förnuftig som inser man faror själv, och tillräcklig självförtroende för att inte köpa dit dravel.

Men majoriteten av befolkningen har inte denna egenskap och de behöver en myndighet som talar om för dom vad de ska göra och hur de ska göra. Lätt att styra dagens befolkning dessutom, lite anti-depressiva medel och allt blir bra igen.

Aha, du är alltså en sådan där "Upplyst" som vet mycket bättre än fårskocken? Typ som en anti-vaccer?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känns som det forskas rätt lite på området, känns som vi är försökskaniner snarare. Oavsett vad jag tycker om strålning eller om den är helt ofarligt. Ser jag det ansvarslöst att sätta upp master på skolor, känns ju helt snedvridet (nu när det varken går att bekräfta eller dementera farligheten, så bör det inte sitta några master i närheten av skolor i alla fall).

Men strålning från wifi skulle jag påstå är icke problem och lär inte påverka sömnen (kanske om man intalar sig själv det). Månen sägs ju påverka sömnen för många, kan den också orsaka cancer kanske (finns ju garanterat någon form av strålning på den med)?

Man får inte glömma strålningen från jorden (den kan vara betydligt högre än från mobiltelefon på vissa platser), kan ju diskutera vad skillnaden är emot den och mänskligt skapad strålning.

Ett problem här är att det känns som att det inte forskas speciellt mycket. Men hur vet du det? Vad är det som gör att du upplever att det forskas lite?

Skrivet av nicoX:

Tack men jag mår jättebra utan strålning, jag behöver inte betala nån för att intala mig att jag behöver en dos strålning varje dag.

Behöver inte bevis heller, är man tillräckligt med förnuftig som inser man faror själv, och tillräcklig självförtroende för att inte köpa dit dravel.

Men majoriteten av befolkningen har inte denna egenskap och de behöver en myndighet som talar om för dom vad de ska göra och hur de ska göra. Lätt att styra dagens befolkning dessutom, lite anti-depressiva medel och allt blir bra igen.

Som sagts ett antal gånger så är det säkert fullt möjligt att du mår dåligt i miljöer med mycket strålning, den det kan bero på andra saker än strålningen i sig. Det är inte otänkbart att dina problem korrelerar med miljöer med mycket strålning, problemet uppstår när man drar en självklar koppling till att det är strålningen i sig som är problemet när det lär finnas en hel drös med andra tänkbara orsaker. Det KAN vara strålningen, men det kan även vara en massa andra saker. Dina upplevelser är i sig inget bevis, precis som att mina upplevelser av att inte ha några problem av strålning är något bevis. Det krävs betydligt mycket mer än så för att faktiskt visa på orsakssamband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Tack men jag mår jättebra utan strålning, jag behöver inte betala nån för att intala mig att jag behöver en dos strålning varje dag.

Behöver inte bevis heller, är man tillräckligt med förnuftig som inser man faror själv, och tillräcklig självförtroende för att inte köpa dit dravel.

Men majoriteten av befolkningen har inte denna egenskap och de behöver en myndighet som talar om för dom vad de ska göra och hur de ska göra. Lätt att styra dagens befolkning dessutom, lite anti-depressiva medel och allt blir bra igen.

Skulle du kunna göra ett blindtest där du bevisar att du mår dåligt av det? Jag tänker mig något i stil med att en kompis/partner/barn placerar en mobil i din väska varje dag i några veckor där den antingen är avstängd eller på (och självklart inte berättar för dig om den är avstängd eller på) och därefter får du varje dag bedöma om den har varit på eller av efter hur du har mått? Du säger ju att du känner av det så tydligt, så det borde ju vara superenkelt för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Nu har du inte så mycket koll på vad du säger.

Mikrovågor jobbar på mycket högre frekvens än radiovågor, just frekvens och typen på väglängden orsakar skador på kroppens celler och rubbar hormonproduktionen. Sen ska vi lägga till Watt, WiFi (mikrovågor) jobbar på en Watt som är mer än 1000 ggr starkare än radiovågor.

Ironiskt eftersom du själv har ännu mindre koll på vad du säger. Mikrovågor och radiovågor är inte två olika kategorier, enda distinktionen är att radiovågor mellan 300Mhz och 300Ghz kallas för mikrovågor. Sedan undrar jag, vad i hela friden har sändareffekt med frekvensen att göra? Du inser väl att effekten (i watt) inte magiskt ökar med 1000ggr bara för att du sänder radiovågor i 2.4Ghz istället för 200Mhz?

Varför skadar radiovågor över 300Mhz kroppens celler och skadar hormonproduktionen, till skillnad från lägre frekvenser? Beskriv mekanismen bakom det tack.

Som andra redan tidigare påpekat, kanske vore läge att konsultera studiematerialet från gymnasiet igen för du verkar blanda ihop termer fullständigt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Skulle du kunna göra ett blindtest där du bevisar att du mår dåligt av det? Jag tänker mig något i stil med att en kompis/partner/barn placerar en mobil i din väska varje dag i några veckor där den antingen är avstängd eller på (och självklart inte berättar för dig om den är avstängd eller på) och därefter får du varje dag bedöma om den har varit på eller av efter hur du har mått? Du säger ju att du känner av det så tydligt, så det borde ju vara superenkelt för dig

Det var ju så jag upptäckte att strålning påverka mig negativt, läs lite längre upp i tråden.

Jag är inte ensam dock, många som upplever samma sak som mig. Ännu fler som vägrar se ett samband eller inte kan se ett samband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Det var ju så jag upptäckte att strålning påverka mig negativt, läs lite längre upp i tråden.

Jag är inte ensam dock, många som upplever samma sak som mig. Ännu fler som vägrar se ett samband eller inte kan se ett samband.

Jag har redan läst hela tråden
Jag undrar om du kan göra det och anteckna resultaten och återkomma till Sweclockers med dina resultat
Tror det är VÄLDIGT många forskare i Sverige som är intresserade av att ha dig som forskningsperson om du kan visa att det du säger stämmer. Och om du kommer fram till att det inte påverkar dig negativt, så är det ju en vinst för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag är lite äldre till skillnad från många här som inte växt upp i en strålningsfri miljö, vi gjorde samma saker, vi titta på tv, spela dataspel, lekte ute, hade pengar att göra allt, dock utan nån trådlös strålning och då var inte psykmottagningarna fulla med ungdomar, dagens ungdomar gör samma saker vi gjorde och har samma förutsättningar om inte mer, dock så är dagens psykmottagningar fulla med deprimerade ungdomar som inte vet varför de mår dåligt, strålning kanske?? Själv så känner jag direkt olust och mår dåligt om jag har nått som strålar på mig. Visst vissa är känsligare men i det hela så påverkas vi lika mycket, och i längden kommer den även bryta ner den starkaste.

På radion i dag:

"Bör undvikas."
En tredjedel av tonåringar och unga vuxna i Sverige som får ångestdämpande medel behandlas längre än ett halvår, vilket strider mot internationella rekommendationer

Sen så gäller SSM:s gränsvärden för strålning bara för 6 minuters användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Det var ju så jag upptäckte att strålning påverka mig negativt, läs lite längre upp i tråden.

Jag är inte ensam dock, många som upplever samma sak som mig. Ännu fler som vägrar se ett samband eller inte kan se ett samband.

Jo, de flesta kräver nog mer än så för att man ska acceptera ett orsakssamband. Även om man ser ett samband (korrelation) så innebär det inte att det är ett orsakssamband (kausalitet). Det lär som sagt finnas en hel del mer eller mindre tänkbara andra faktorer som också kan korrelera med din upplevelse, att då dra slutsatsen att det måste vara just strålningen är lite vanskligt. Även om vissa är strålningsöverkänsliga så behöver inte heller det innebära att just du är det. Det finns många variabler som gör det svårt att dra speciellt långtgående slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jo, samma människor som käka popcorn när andra villa ta klimatförändringarna och växthusgaser på allvar, nu springer dom från bränderna när hela världen kokar av värme. Men som någon sa att strålning kan leda till infertilitet så kanske vi om några generationer inte ens kommer kunna få barn lika lätt.

Att man kunde bli infertil sa dom när jag gjorde lumpen, var stationerad på en radarstation. Max 8 timmar i sändarrummet vid drift och max 2 timmar om vissa skåpdörrar var öppna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Kan du hänvisa till, säg 10, av dessa tusentals studier?

Här finns en sammanställning av några för den intresserade:

http://www.bioinitiative.org/

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Ett problem här är att det känns som att det inte forskas speciellt mycket. Men hur vet du det? Vad är det som gör att du upplever att det forskas lite?

Som sagts ett antal gånger så är det säkert fullt möjligt att du mår dåligt i miljöer med mycket strålning, den det kan bero på andra saker än strålningen i sig. Det är inte otänkbart att dina problem korrelerar med miljöer med mycket strålning, problemet uppstår när man drar en självklar koppling till att det är strålningen i sig som är problemet när det lär finnas en hel drös med andra tänkbara orsaker. Det KAN vara strålningen, men det kan även vara en massa andra saker. Dina upplevelser är i sig inget bevis, precis som att mina upplevelser av att inte ha några problem av strålning är något bevis. Det krävs betydligt mycket mer än så för att faktiskt visa på orsakssamband.

Kanske forskas hel del, men enligt mig är det svårt googla fram något som inte är 10 år gammalt eller mer. T.ex äldre mobilnätet före GSM pratades det om forskarna möjligen såg mönster mellan mobilanvändning och cancer (inget dementerat eller bekräftat). Med nyare näten har vad jag vet inte forskarna sett liknande samband än. Sen med cancer är det vad jag vet svårt i vissa fall att koppla det med viss vana (utan beror mer på gener eller mängd olika faktorer om inte det inte är gener eller kan bevisas vara det, om man inte röker eller snusar eller hanterar annat uppenbart cancerframkallande).

Så koppla cancer till just mobilanvändning eller jordens bakgrunds strålning, eller om du ovetandes utsätts för strålning från bearbetat uran (från kärnkraftverk t.ex). Men kanske forskarna kan bena ut.

Så frågan är finns det nya artiklar, som inte kommer från gamla källor och är pålitliga (inte kommer från strålningsinstitutet eller liknande)?

Sen bör mikron, förklaras hur den fungerar så Svenssons förstår (dom tror ju maten bombas med strålning, alltså radioaktiv strålning åt det hållet i alla fall), sen hur mycket näring som försvinner mellan koka om maten och micra par minuter (så vi får det svart och vitt en gång för alla). Vad jag hört är mikron skonsammare än att koka om resterna på spisen (men är det sant).

Ja det blev lite väl med text Det jag menar är att många andra forskar på, är enklare söka upp info om . Men strålning är väl rätt brett och abstrakt ämne att forska om (svårt att få tillförlitliga mätvärden kanske).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Okej... De tre artiklar herr Weatherall hänvisar till nämner inte ens Wifi eller mobiltelefoner, endast att ungdomar i högre grad _diagnosticeras_ för depression. Han har helt enkelt lagt ihop ett och ett och kommit fram till 53. Den sista artikeln innehåller t.o.m. citat från berörda elever:

Detta går hand i hand med vad övriga här har angett som möjliga (notera att jag säger möjliga och inte definitiva) orsaker till denna depressionsvåg.

Ditt inlägg osar textbook confirmation bias, d.v.s. du letar efter vad som än styrker din tes och totalt ignorerar all annan information, oavsett hur legitim den är.

NicoX, detta är ju ett bevis att du inte vet vad du dillar om! Antar att sedan tandfén introducerades i skolan så har inte tandhälsan blivit bättre heller? Utan alla fick depression per automagik...

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Att man kunde bli infertil sa dom när jag gjorde lumpen, var stationerad på en radarstation. Max 8 timmar i sändarrummet vid drift och max 2 timmar om vissa skåpdörrar var öppna...

Fun fact: fick höra att i lumpen så tog dom radarutrustningen mot skrevet innan en utekväll så vart det inga barn den kvällen!

Visa signatur

● Active

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Det var ju så jag upptäckte att strålning påverka mig negativt, läs lite längre upp i tråden.

Jag är inte ensam dock, många som upplever samma sak som mig. Ännu fler som vägrar se ett samband eller inte kan se ett samband.

Jag förstår att du lider, men du bör kolla upp problmet. För gå runt och ha denna sjukdom kan inte vara kul oavsett vad som orsakar det hela (kan ju vara mer än mobilen som påverkar). Har t.ex hört om en svampliknande parasit som kan göra en aggressiv (har en polare som tittar hel del på märkliga dokumentärer, i för sig är han inte ensam ).

Även mögel och doftöverkänslighet kan påverka människan negativt (stänga av mobilen blir som placeboeffekt och lurar dig själv att du mår bättre).

Du kanske rationaliserar bort mitt inlägg, men placebo är ohyggligt effektivt (du kan få bort huvudvärk genom att du tror du tar en värktablett fast du tog ett sockerpiller (nå inte alltid, om du har rejäl migrän kanske placebo inte räcker)).

Men tycker inte du ska vifta bort ditt problem, utan faktiskt kolla vad källan är till dina besvär (kan ju vara mögelangrepp i ditt hus som kan vara källan lika gärna, något som inte bara huset tar stryk av, utan även du själv kan utveckla allergi). Har jag inte fel kan mögelangrepp orsaka huvudvärk (tänk på att vi också är omringade av mögelsporer både ute och inne, så länge trät inte bli för fuktigt så gror inte sporerna). Så kan ju vara så du inte tål vissa av dessa sporer (men utan riktigt fakta och underlag är det gissning).

Det jag menar är att du bör ta problmet mer seriöst, än stänga av mobilen och låtsas det regnar (kan ju bli värre problem på sikt om du har otur).

En annan sak som kan motivera dig att bevisa att det är din mobil som är problmet, är att det just nu byggs för fullt för 5G och troligen blir det fler master (mest i storstäderna). Så det kanske kan få utbyggnaden att stanna av något (men det kanske är rätt naivt tänkt).

Skrivet av SAFA:

Att man kunde bli infertil sa dom när jag gjorde lumpen, var stationerad på en radarstation. Max 8 timmar i sändarrummet vid drift och max 2 timmar om vissa skåpdörrar var öppna...

Pratades om under andra världskriget, så dog vissa radiooperatörer av cancer (men då jobbade dessa väldigt nära eller reparatörer av radiomaster). En orsak är troligen att dessa hade rätt hög effekt (idag kör man med mindre effekt (troligen betydligt mindre) och har fler master).

Men ta det inte som någon sanning, vet inte om jag kan lägga till eller finns pålitlig källa för påståendet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Även mögel och doftöverkänslighet kan påverka människan negativt (stänga av mobilen blir som placeboeffekt och lurar dig själv att du mår bättre).

Det där med mögel kan vara intressant i sammanhanget, har tyvärr ingen källa, men tydligen har man odlat mögel dels i en faradays bur och dels utsatt för mikrovågsstrålning och konstaterat att det bestrålade möglet skapade betydligt mera gifter än det obestrålade.

Stämmer detta så kan det vara en förklaring till fenomenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag förstår att du lider, men du bör kolla upp problmet. För gå runt och ha denna sjukdom kan inte vara kul oavsett vad som orsakar det hela (kan ju vara mer än mobilen som påverkar). Har t.ex hört om en svampliknande parasit som kan göra en aggressiv (har en polare som tittar hel del på märkliga dokumentärer, i för sig är han inte ensam ).

Även mögel och doftöverkänslighet kan påverka människan negativt (stänga av mobilen blir som placeboeffekt och lurar dig själv att du mår bättre).

Du kanske rationaliserar bort mitt inlägg, men placebo är ohyggligt effektivt (du kan få bort huvudvärk genom att du tror du tar en värktablett fast du tog ett sockerpiller (nå inte alltid, om du har rejäl migrän kanske placebo inte räcker)).

Men tycker inte du ska vifta bort ditt problem, utan faktiskt kolla vad källan är till dina besvär (kan ju vara mögelangrepp i ditt hus som kan vara källan lika gärna, något som inte bara huset tar stryk av, utan även du själv kan utveckla allergi). Har jag inte fel kan mögelangrepp orsaka huvudvärk (tänk på att vi också är omringade av mögelsporer både ute och inne, så länge trät inte bli för fuktigt så gror inte sporerna). Så kan ju vara så du inte tål vissa av dessa sporer (men utan riktigt fakta och underlag är det gissning).

Det jag menar är att du bör ta problmet mer seriöst, än stänga av mobilen och låtsas det regnar (kan ju bli värre problem på sikt om du har otur).

En annan sak som kan motivera dig att bevisa att det är din mobil som är problmet, är att det just nu byggs för fullt för 5G och troligen blir det fler master (mest i storstäderna). Så det kanske kan få utbyggnaden att stanna av något (men det kanske är rätt naivt tänkt).

Du kanske är frivillig till 5G, oftast betalar staten stora pengar till de som accepterar en mast på sin tomt, typ fattiga skolor och hostels brukar man ofta se dom på.

Skicka in en ansökan så kan du tjäna lite pengar, en mast över din trädgård hade inte varit fel. Se det som en win win situation. ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Du kanske är frivillig till 5G, oftast betalar staten stora pengar till de som accepterar en mast på sin tomt, typ fattiga skolor och hostels brukar man ofta se dom på.

Skicka in en ansökan så kan du tjäna lite pengar, en mast över din trädgård hade inte varit fel. Se det som en win win situation. ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Farsan är nätprojektör och aldrig hört att han satt upp en mast på en fattig skola. Dom satts upp där dom ger bäst täckning för minst investering. Om det inte är riktade små antenner dvs (sjukhus, gruvor etc)

Att stänga av sin mobil för att slippa strålning känns lite som att sluta knulla med målet att inga fler barn ska födas worldwide. Minskar strålningen sure, mycket nej.

Jag har inte telefonen vid sängen i onödan och försöker där det är enkelt att dra ner på dosen. Men med tanke på alla andra strålkällor är det inte mödan värt att försöka undkomma den helt. Så segt att bo 100m ner i ett berg utan el.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nicoX:

Du kanske är frivillig till 5G, oftast betalar staten stora pengar till de som accepterar en mast på sin tomt, typ fattiga skolor och hostels brukar man ofta se dom på.

Skicka in en ansökan så kan du tjäna lite pengar, en mast över din trädgård hade inte varit fel. Se det som en win win situation. ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Liten teaser särskilt för dig
https://youtu.be/ki-H6-2gv2Y

Du noterar säkert att "de" med 5G kommer kunna sikta in sig och skicka mikrovågor som bär på onaturlig digital information, rakt mot huvudet på intet ont anande mobilanvändare. Effektivare användning av spektrum, eller bara ännu ett sätt att tysta kritiska röster? Jag vet i alla fall vad jag tror.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ironiska är att många värmeljus ofta är farliga. Det är olja, du eldar utan filtrering inomhus. Ljuset som kommer från den må vara ofarligt, men sotet och "avgaserna" är potentiellt skadliga om du inte vädrar. Så det beror väl på vad man syftar på

Ordet värme betyder inte värmeljus... Det är ett brett begrepp i vardagen, kan t.ex vara en katt som sover i din famn, ångan från en kokande kastrull, vårens sköna solstrålar. I den här tråden syftar vi på strålning - olika spektrum av fotoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Ordet värme betyder inte värmeljus... Det är ett brett begrepp i vardagen, kan t.ex vara en katt som sover i din famn, ångan från en kokande kastrull, vårens sköna solstrålar. I den här tråden syftar vi på strålning - olika spektrum av fotoner.

Förstår det.
Det var ett skämt, i en överdrivet allvarlig diskussion om vad som är farligt. Där av

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Fast frågan var vad som var skillnaden på själva radiovågen, inte skillnaden på hur man modulerar den för att skicka med information. Det är ingen skillnad på själva radiovågen i sig.

Att man kan sända mer information på samma utrymme om man går över till digitalt har till stor del med med komprimering att göra och nya möjligheter till att modulera radiovågen.

Poängen som jag dock gett, redan från mitt första inlägg här är att "vad" du skickar är totalt irrelevant för dens påverkan på oss. AM/FM, digitalt, analogt... spelar ingen roll. (precis som du säger)

Skillnaden är att med digitala sändningar kan du minska effekten. Och där spelar det roll.
För med lägre effekt, är också risken att påverka något, betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

Något som faktiskt kan påverka folk (till olika grad) är flimmer från lampor, främst LED och lysrör. Antar att symtomerna från detta kanske kan uppfattas att komma från wifi eller annan strålning då man inte ser flimret med blotta ögat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Det där med mögel kan vara intressant i sammanhanget, har tyvärr ingen källa, men tydligen har man odlat mögel dels i en faradays bur och dels utsatt för mikrovågsstrålning och konstaterat att det bestrålade möglet skapade betydligt mera gifter än det obestrålade.

Stämmer detta så kan det vara en förklaring till fenomenet.

Ja, det kan vara en förklaring.

Kom och tänka på en dokumentär på TV om en som var elöverkänslig. Detta par hade en mobil avstängd i uthuset i en plåtburk.
Kvinnan kände av om mannen varit ute i uthuset och använt mobilen, min teori är att det är egentligen gifterna som kvinnan regerar på (Men kanske enklare att skylla på strålning, än det som kan vara faktiska problmet).

För vad jag vet stannar inte strålning kvar i kroppen så pass länge att det skulle märkas.

Vet ju att vissa kemikalier är allergiframkallande (något som kan även finnas spår av på mobilens kretskort eller även på utsidan).

Även keyser, har en poäng. så det finns mycket som kan orsaka problem och genom inbillning att bara man stänger av mobilen, kan göra en symtomfri (bara genom att tro det hjälper). Men som sagt innan det bevisas åt något håll, är jag hel öppen för att vissa har problem med mobilen eller el (sen om orsaken är något annat hoppas forskning kommer fram till).

Skrivet av nicoX:

Du kanske är frivillig till 5G, oftast betalar staten stora pengar till de som accepterar en mast på sin tomt, typ fattiga skolor och hostels brukar man ofta se dom på.

Skicka in en ansökan så kan du tjäna lite pengar, en mast över din trädgård hade inte varit fel. Se det som en win win situation. ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Nu hade inte hyresvärden uppskattat om jag tillät en mast på taket dock

Sen verkar du hitta på egna tolkningar, jag misstänker antingen du inte har problem eller inte vill veta vart källan är ditt problmet (antar i det scenariot att du sitter i rävsax och inte vågar få reda på sanningen). Annat problem att du på gränsen sprider desinformation, många lättpåverkade individer kan ju gå på detta du skriver.

För oavsett, verkar du sprida en agenda (kanske för att få bort masten närmast din tomt kanske). Kan säga att det är rätt naivt att tro att master kommer släckas ner, bara för man har problem (det måste ju också kunna bevisas).

Skrivet av Mikaelmannen:

Farsan är nätprojektör och aldrig hört att han satt upp en mast på en fattig skola. Dom satts upp där dom ger bäst täckning för minst investering. Om det inte är riktade små antenner dvs (sjukhus, gruvor etc)

Att stänga av sin mobil för att slippa strålning känns lite som att sluta knulla med målet att inga fler barn ska födas worldwide. Minskar strålningen sure, mycket nej.

Jag har inte telefonen vid sängen i onödan och försöker där det är enkelt att dra ner på dosen. Men med tanke på alla andra strålkällor är det inte mödan värt att försöka undkomma den helt. Så segt att bo 100m ner i ett berg utan el.

Flesta skolor är dock fattiga Sen kan ju diskuteras orsaken det sätts master på vissa skolor, kommunen kan tydligen inte hindra telekombolag att sätta upp master ens på kommunhuset (i Stockholm i alla fall, vad dessa politiker hävdade).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Poängen som jag dock gett, redan från mitt första inlägg här är att "vad" du skickar är totalt irrelevant för dens påverkan på oss. AM/FM, digitalt, analogt... spelar ingen roll. (precis som du säger)

Skillnaden är att med digitala sändningar kan du minska effekten. Och där spelar det roll.
För med lägre effekt, är också risken att påverka något, betydligt mindre.

Då misstolkade jag ditt inlägg, trodde du menade att det fanns en skillnad mellan "digitala" och en "analoga" radiovågor. Att en radiovåg innehåller digitalt kodad information är ju inte en garanti för att den skulle vara svagare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Psykiatrin har alltid skrivit ut mediciner, det är det första dom gör, så har de alltid gjort och kommer att fortsätta att göra om de misstänker t.ex. depression, för ingen vill vara ansvarig för ett självmord om de nu inte erbjud hjälp i form av medicinering.

Folk är sjuka idag, det ser man, unga mår inte bra och hänger med huvudet, speciellt unga tjejer är ifrånkopplade verkligheten. Detta ser man och hör, psykiatrin är fulla med folk som inte vet varför de mår dåligt. Har jag en mobil strålande runt kroppen 24 timmar om dagen, ja då kommer jag också söka hjälp inom en månad, men jag vet vad det är så jag stänger av mobilen, men majoriteten vet inte så de fortsätter att må dåligt. Och det blir inte bättre med hushåll som har en mast som strålar, dessa master strålar till och med mer en en router som år på 24/7, även om de är 300-500m från ditt hus.

Var och en har rätt till sitt påstående, många här grundar sig på att strålning inte är farligt och anklagar folk för foliehattar och brist på bevis, när de själva inte har underlägg för sitt påstående att strålning inte skulle vara farligt.

Som psykolog som varken skriver ut mediciner eller ens förespråkar dem så ser jag dina inlägg som problematiska.

Det finns rätt mycket forskning gällande varför ungdomar rapporterar högre grad av depression och ångest, tillgången till mobiltelefoner gör helt klart en skillnad. Men det är inte på grund av någon strålning utan det verkar, vilket är väldigt rimligt, snarare vara den konstanta tillgången till sociala medier och en uppkopplad tillvaro där man inte får återhämtning och vila och ständigt kan känna en oro för att missa något.

Min inställning efter att både ha mött klientgruppen och försökt läsa in mig på området är att det är människor med stort lidande men som ofta kategoriserar och förklarar sitt mående med felaktiga slutsatser eller orsaker, det gör att man låser in sig själv och förhindrar att man faktiskt kan få ordning på tillvaron och bli av med besvären.

Min rekommendation är att se till att få en ordentlig utredning, både gällande neuropsykologi och en möjlig exponeringsbehandling efteråt, jag upplever att de som lyckats gå in i såna med ett öppet sinne och är beredda att omvärdera sina förklaringsmodeller ofta får stor hjälp av det. Det har då aldrig heller behövts några mediciner.

Hur som helst önskar jag dig lycka till och att du blir kvitt dina besvär!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Här finns en sammanställning av några för den intresserade:

http://www.bioinitiative.org/

Spännande läsning!

Jag finner följande (från rapporten) extra intressant (Section 1):

Citat:

Main Reasons for Disagreement among Experts

  1. Scientists and public health policy experts use very different definitions of the standard of evidence used to judge the science, so they come to different conclusions about what to do. Scientists do have a role, but it is not exclusive and other opinions matter

  2. We are all talking about essentially the same scientific studies, but use a different
    way of measuring when “enough is enough” or “proof exists”.

  3. Some experts keep saying that all studies have to be consistent (turn out the same way every time) before they are comfortable saying an effect exists.

  4. Some experts think that it is enough to look only at short-term, acute effects.

  5. Other experts say that it is imperative we have studies over longer time (showing the effects of chronic exposures) since that is what kind of world we live in.

  6. Some experts say that everyone, including the very young, the elderly, pregnant women, and people with illnesses have to be considered – others say only the average person (or in the case of RF, a six-foot tall man) matter.

  7. There is no unexposed population, making it harder to see increased risk of diseases.

  8. The lack of consensus about a single biological mechanism of action.

  9. The strength of human epidemiological studies reporting risks from ELF and RF exposures, but animal studies don’t show a strong toxic effect.

  10. Vested interests have a substantial influence on the health debate.

Jag noterar speciellt (tolkar fritt) följande saker:

  • i punkt 1 att åsikter vägs in i bevisningen i denna rapporten.

  • i punkt 2 att man talar om i princip samma studier som t.ex. SSM/WHO/IARC redovisar men att man tolkar/värderar resultaten på "ett annat sätt"

  • i punkt 3 att man inte tycker att experiment/studier behöver vara upprepningsbara för att man ska kunna dra slutsatser

  • i punkt 9 att det saknas samstämmighet mellan olika experiment/studier, och att det inte behövs för att kunna dra slutsatser

  • i punkt 10 att "telekomindustrin påverkar myndigheterna"

Läser man vidare i rapporten så ser man (jag) att i de faktiska studierna man hänvisar till används vanligtvis "försiktiga" uttryck som:

  • "possible risk factors for human health..."

  • "show some weak indications for an association..."

  • "may extend to..."

  • "...remains unclear"

  • "not entirely consistent but rather point towards a lack of association"

  • "indicate a possibility of.."

  • "cannot be ruled out"

  • "possibly carcinogenic to humans"

  • "do not provide support for a causal relationship"

  • "no indications for an association have been observed"

  • "it is not possible to state that there is a proven association"

  • "cannot be excluded"

  • "is unclear"

  • "important to continue the ongoing cohort studies evaluating the health effects"

Medans man i rapporten i fråga skriver/tolkar studierna mer kategoriskt och bestämt som t.ex.:

  • "Is not safe"

  • "likely to be a risk factor"

  • "rather strongly suggest that"

  • "consistent pattern of increased risk for"

  • "the very high lifetime risks for developing cancer"

  • "has clearly shown that"

  • "severely effected"

  • "strong evidence"

  • "There is little doubt"

  • "have serious implications"

  • "with great certainty"

Vidare värderas, enligt min åsikt, de studier som inte funnit stöd för "farlighet" som mindre pålitliga/mindre trovärdiga. Medans de studier som anger att det möjligen finns, eller att man ser vissa, samband mellan RF och skada, värderas som mer serösa och pålitliga.

Givetvis får (och bör) man bestämma själv huruvida man anser att den som gör värderingar på ett "icke-konventionellt sätt" och uttrycker sig kategoriskt och bestämt om farligheten är mer trovärdig (eller inte), än de som gör sina bedömningar enligt "konventionell" forskningssed och som uttrycker sig försiktigt och vill se vidare studier för att kunna göra bestämda uttalande (men som ännu inte utesluter att "farlighet" kan finnas och som anser att man tillsvidare bör tillämpa försiktighetsprincipen).

Bäst är såklart att var och en läser in sig på all forskning inom området och bildar sig en egen uppfattning utifrån det, och sen helt ignorerar mitt inlägg som självklart inte är helt "filter-fritt"

Edit: Lägger med länk till SSMs sammanställning av forskningsläget (igen) för den som vill ha en annan källas värderingar av läget

redaktionellt, Edit2: Länk SSM
Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Då misstolkade jag ditt inlägg, trodde du menade att det fanns en skillnad mellan "digitala" och en "analoga" radiovågor. Att en radiovåg innehåller digitalt kodad information är ju inte en garanti för att den skulle vara svagare.

Nej självklart inte. Men det är lättare att skicka mer info, digitalt, över en bärvåg, även om flera av dem krockar med vartannat. Om två radiostationer tex är för nära i samma frekvens på FM bandet, hör du sus och störningar väldigt fort, långt innan du egentligen tappar signalen. Men är den digital kan den hantera med ECC och lite knep, en hel del av dessa problem, och du får felfri signal ändå.

Och man väljer ju att sända analoga signaler väldigt starkt, just för att det inte går att ha två närliggande, utan de måste täcka stora ytor, och ha lite frekvensgap mellan varandra för att inte störa ut varandra. Men digitalt kan du ju ha många mindre sändare, och det fungerar ändå, vilket i sin tur minskar behovet på starka sändare, vilket är lite så Wifi AP fungerar på tex större områden som arenor/företag/konferenser.

Så effektivt blir skillnaden att man kan minska effekten man behöver sända med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Chemtrails, homeopati och antivaccin på ett och samma ställe. Inte illa alls.

Skickades från m.sweclockers.com