Komplett´s Prismatchning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Dom erbjuder exakt det dom säger att dom ska erbjuda + 60 dagars öppet köp och folk blir ändå missnöjda och upprörda. Välkommen till Sverige 2018.

Gör dom ju inte.
Och deras presentkort har ju ett bäst-före-datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Gör dom ju inte.
Och deras presentkort har ju ett bäst-före-datum.

Vad är det dom utlovat som dom inte lever upp till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Vad är det dom utlovat som dom inte lever upp till?

Prismatchning.

Man ska ju tjäna pengar på det.
Vilket man inte gör.
Du har ändå spenderat summan.

Och de flesta köper nog inte såpass ofta, att prestentkortet säkert går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nej Komplett. Detta är inte prismatchning. Ni får ta och byta namn på detta.
Prismatchning innebär att man får TILLBAKA mellanskillnaden. I ert fall får man inte tillbaka något. Man betalar fullpris och får ett presentkort med värdet av mellanskillnaden, för att spendera på ytterligare en produkt hos er.
För majoritet av befolkningen (alla utom komplett?) innebär prismatchning att man faktiskt får tillbaka mellanskillnaden.

Har du frågat tillräckligt många slumpmässigt utvalda individer hur de tolkar ordet "prismatchning" för att med någon form av statistisk säkerhet kunna uttala dig om hela befolkningen, eller tar du bara din egen åsikt och extrapolerar den på alla andra?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Spontant betyder matcha att man anpassar.
Kompletts tolkning av matchning liknar mer kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har du frågat tillräckligt många slumpmässigt utvalda individer hur de tolkar ordet "prismatchning" för att med någon form av statistisk säkerhet kunna uttala dig om hela befolkningen, eller tar du bara din egen åsikt och extrapolerar den på alla andra?

Det sistnämnda.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det kränkta sverige... hur orkar folk.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Det är ju patetiskt hur kränkta och krävande (entitled) alla är idag, och framförallt anse sig ha rätten att döma privata företag till HÖ och VÄ särskilt när det gäller Goodwill som detta är.

Prismatchning är subjektivt, Komplett som är ett privat bolag har valt att göra på detta sätt, och det är 100% frivilligt att handla hos dem, om man ej gillar det kan man låta bli och vända sig till någon annan aktör, mig veterligen är det ingen annan som har någon form av "prismatchning" ÖHT, dvs varken presentkort eller lägre pris. mao inget tillbaka ÖHT.

Istället för gnäll så vore det på plats med någon form av tacksamhet istället.

Komplett har utmärkt support, dom är lätta att ha att göra med och dom byter ut grejer om det är trasigt utan problem, denna form av kompensation är bara ett plus i min bok.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

det hemliga knepet är ju att köpa där varan är billigast istället om man inte vill ha ett presentkort.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är ju patetiskt hur kränkta och krävande (entitled) alla är idag, och framförallt anse sig ha rätten att döma privata företag till HÖ och VÄ särskilt när det gäller Goodwill som detta är.

Prismatchning är subjektivt, Komplett som är ett privat bolag har valt att göra på detta sätt, och det är 100% frivilligt att handla hos dem, om man ej gillar det kan man låta bli och vända sig till någon annan aktör, mig veterligen är det ingen annan som har någon form av "prismatchning" ÖHT, dvs varken presentkort eller lägre pris. mao inget tillbaka ÖHT.

Istället för gnäll så vore det på plats med någon form av tacksamhet istället.

Komplett har utmärkt support, dom är lätta att ha att göra med och dom byter ut grejer om det är trasigt utan problem, denna form av kompensation är bara ett plus i min bok.

Mvh

Elgiganten har.

Permalänk
Medlem

Känns ju som en snikvariant av det man tänker när man ser "prismatchning", det går inte att komma ifrån. Dock står det ju iaf tydligt vad villkoren är.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Det är ju patetiskt hur kränkta och krävande (entitled) alla är idag, och framförallt anse sig ha rätten att döma privata företag till HÖ och VÄ särskilt när det gäller Goodwill som detta är.

Prismatchning är subjektivt, Komplett som är ett privat bolag har valt att göra på detta sätt, och det är 100% frivilligt att handla hos dem, om man ej gillar det kan man låta bli och vända sig till någon annan aktör, mig veterligen är det ingen annan som har någon form av "prismatchning" ÖHT, dvs varken presentkort eller lägre pris. mao inget tillbaka ÖHT.

Istället för gnäll så vore det på plats med någon form av tacksamhet istället.

Komplett har utmärkt support, dom är lätta att ha att göra med och dom byter ut grejer om det är trasigt utan problem, denna form av kompensation är bara ett plus i min bok.

Mvh

Flertalet företag som kör prismatchning delar inte ut presentkort, utan ger tillbaka mellanskillnaden. Bör kallat detta PR jippo något annat, är ju lite som man ska reklamera en vara och få presentkort i stället för pengarna tillbaka.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Enligt många i tråden kan man kalla vad som helst för prismatchning. "Står det nåt om prismatchning i lagen?! Har du gjort en enkätstudie som definierar begreppet?!"

Härlig inställning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Enligt många i tråden kan man kalla vad som helst för prismatchning. "Står det nåt om prismatchning i lagen?! Har du gjort en enkätstudie som definierar begreppet?!"

Härlig inställning!

Skickades från m.sweclockers.com

Sett till att detta är ett forum för konsumenträtt är det nog inte helt fel att beakta just konsumenträtten framför personliga åsikter och fria fantasier. Däremot är det uppenbart så att många inte läst vad Komplett faktiskt skriver utan själva definierat vad det borde innebära, så pass många att det nog kan finnas anledning för Komplett att se över sin kommunikation kring detta.

Även om prismatching nog inte har någon speciell betydelse ur juridisk mening (så länge det inte uppenbart missvisande) så får det nog ändå anses vara ett rätt vedertaget begrepp i betydelsen att man få tillbaka mellanskillnaden i faktiska pengar. Jag kan ha förståelse för att de som inte läser villkoren/informationen har en tro på att det innebär något annat än vad det faktiskt gör i detta fall, det är dock inte samma sak som att Komplett skulle gjort något fel ur juridisk mening.

Permalänk
Medlem

Eftersom det var så många upprörda i tråden undrade jag hur dolt det var hur deras prismatchning fungerade, tänkte att det måste ju vara riktigt snirkliga villkor eftersom folk var upprörda.

Blev rätt förvånad när jag efter ett klick på Kompletts hemsida och 5 sekunders läsning konstaterade att det står i klartext mitt på sidan så det framgår ju klart och tydligt innan man köper produkten iaf.

Själv tycker jag det låter super att vi konsumenter får fördelar från en butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Prismatchning.

Man ska ju tjäna pengar på det.
Vilket man inte gör.
Du har ändå spenderat summan.

Och de flesta köper nog inte såpass ofta, att prestentkortet säkert går ut.

Tjäna? Du menar väl spara?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Edit: pucktvåa

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Eftersom det var så många upprörda i tråden undrade jag hur dolt det var hur deras prismatchning fungerade, tänkte att det måste ju vara riktigt snirkliga villkor eftersom folk var upprörda.

Blev rätt förvånad när jag efter ett klick på Kompletts hemsida och 5 sekunders läsning konstaterade att det står i klartext mitt på sidan så det framgår ju klart och tydligt innan man köper produkten iaf.

Själv tycker jag det låter super att vi konsumenter får fördelar från en butik.

Men de matchar inte priset på produkten.

Butik X och butik Y säljer produkt A, butik X "prismatchar". Produkt A finns för 650:- på butik X och 500:- på butik Y. Du köper produkten på butik X då det ligger på väg hem från jobbet. På ditt konto står det -650:- inkl. den s.k. prismatchningen. Skulle du åkt till butik Y istället skulle det stått -500:- på kontoutdraget, skulle balansen på ditt konto MATCHA i slutet på månaden om vi hade två tidslinjer där du handlade på vardera butik?

Den juridiska betydelsen ordet "prismatch" har eller inte har spelar mindre roll i sammanhanget då varenda person du skulle frågat på stan skulle säga att prismatch är vad 98% i denna tråden beskriver det som. Det vill säga att priset matchas mot en annan butiks pris och man får mellanskillnaden avdraget. Detta vet såklart de som valt att marknadsföra kampanjen som "Prismatch".

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Men de matchar inte priset på produkten.

Butik X och butik Y säljer produkt A, butik X "prismatchar". Produkt A finns för 650:- på butik X och 500:- på butik Y. Du köper produkten på butik X då det ligger på väg hem från jobbet. På ditt konto står det -650:- inkl. den s.k. prismatchningen. Skulle du åkt till butik Y istället skulle det stått -500:- på kontoutdraget, skulle balansen på ditt konto MATCHA i slutet på månaden om vi hade två tidslinjer där du handlade på vardera butik?

Den juridiska betydelsen ordet "prismatch" har eller inte har spelar mindre roll i sammanhanget då varenda person du skulle frågat på stan skulle säga att prismatch är vad 98% i denna tråden beskriver det som. Det vill säga att priset matchas mot en annan butiks pris och man får mellanskillnaden avdraget. Detta vet såklart de som valt att marknadsföra kampanjen som "Prismatch".

Därför läser man villkoren för att se vad som gäller, hur annars skall man veta om det är fysiska butiker, internetbutiker osv som prismatchas och vilka andra villkor som gäller.

För övrigt har priset ingenting att göra med vad ditt konto står på efter transaktionen och din kostnad för varan är lägre oavsett om du fått tillbaka kontanter, pengar på kontot eller tillgodokvitto.

De jag skulle frågat på stan skulle inte kunna skilja på kostnad/utgift, tjäna/spara eller andra saker heller så att fråga random person på stan någonting alls är ganska meningslöst.

Permalänk
Medlem

Den här trådens existens är ju bevis på att kampanjen tolkas fel av många. Så kass kampanj.

Och det finns lagar om vilseledande reklam. Och prismatchnig skulle även jag påstå är ett vedertaget begrepp vad det innebär. Testa att googla ordet. Hittar bara det de flesta här tycker att det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Därför läser man villkoren för att se vad som gäller, hur annars skall man veta om det är fysiska butiker, internetbutiker osv som prismatchas och vilka andra villkor som gäller.

Du missar poängen. Det är missledande med mening och det har såklart de som arbetat med kampanjen då de säkerligen har stött på ordet prismatch förr, då det jobbar med professionell marknadsföring, och vet hur det används överallt annars, vad jag vet. "Kreditmatch" eller något ringer kanske inte lika bra i ögonen då folk är vana vid prismatch och de fördelar som man fått vid den "klassiska" prismatchen. Nu använder man samma ord som man gjort förr men man ändrar innebörden av ordet. Det är problemet, inte vad som står i villkoren eller ej. F.ö. är väl enbart kostnaden lägre för varan om du bestämmer dig för att handla på Komplett igen inom tidsramarna för presentkortet.

Googla prismatch eller prisgaranti och berätta gärna på vilken sida du hittar ett företag som använder det ordet och har liknande villkor som Komplett.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du missar poängen. Det är missledande med mening och det har såklart de som arbetat med kampanjen då de säkerligen har stött på ordet prismatch förr, då det jobbar med professionell marknadsföring, och vet hur det används överallt annars, vad jag vet. "Kreditmatch" eller något ringer kanske inte lika bra i ögonen då folk är vana vid prismatch och de fördelar som man fått vid den "klassiska" prismatchen. Nu använder man samma ord som man gjort förr men man ändrar innebörden av ordet. Det är problemet, inte vad som står i villkoren eller ej. F.ö. är väl enbart kostnaden lägre för varan om du bestämmer dig för att handla på Komplett igen inom tidsramarna för presentkortet.

Googla prismatch eller prisgaranti och berätta gärna på vilken sida du hittar ett företag som använder det ordet och har liknande villkor som Komplett.

Fast prismatchning är ju olika hos alla, man behöver läsa villkoren för att se hur lång tid den gäller, vilka typer av erbjudanden gäller, skall varan finnas i lagar, vilka typer av butiker gäller (online/fysisk). Läser man villkoren ser man direkt att man får tillgodokvitto. Det går inte att missa om man bemödar sig att läsa det minsta om vad som gäller, något som man måste för att veta om man ens kan utnyttja den och vad man behöver skicka in för underlag.

Hade villkoren varit gömda i något långt juridiskt dokument på sida 23 av 50 håller jag med dig. Men nu står det klart och tydligt högt upp i instruktionerna om vad som prismatchas och hur man gör för att få det.

Angående vad andra gör så kan vi lika gärna vända på det, vilken annan butik av datorkomponenter matchar priser både från fysiska butiker och online? Om man bara matchar priser från fysiska butiker så kan vi prata om en faktiskt missbrukning av ordet prismatchning då de inte matchar alla priser till att börja med. Men som sagt, därför man får läsa villkoren istället för att anta saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast prismatchning är ju olika hos alla, man behöver läsa villkoren för att se hur lång tid den gäller, vilka typer av erbjudanden gäller, skall varan finnas i lagar, vilka typer av butiker gäller (online/fysisk). Läser man villkoren ser man direkt att man får tillgodokvitto. Det går inte att missa om man bemödar sig att läsa det minsta om vad som gäller, något som man måste för att veta om man ens kan utnyttja den och vad man behöver skicka in för underlag.

Ja, villkoren skiljer sig men grundkonceptet är detsamma. Återigen missar du poängen. Detta koncept skiljer sig i grunden och inte på något villkor som huruvida produkten skall finnas i lager hos en konkurrent eller ej.

Jag har redan hållt med om man att man skall läsa villkoren, men det är fortfarande inte poängen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

De matchar priset, men utefter deras villkor. Ser inget stort problem med detta förutom att det verkar skapa debatt. Att de binder upp kunden till ett presentkort är kanske inte optimalt utifrån kundperspektiv, men det är likväl deras beslut kan jag tycka.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja, villkoren skiljer sig men grundkonceptet är detsamma. Återigen missar du poängen. Detta koncept skiljer sig i grunden och inte på något villkor som huruvida produkten skall finnas i lager hos en konkurrent eller ej.

Jag har redan hållt med om man att man skall läsa villkoren, men det är fortfarande inte poängen.

Nej jag missar inte poängen det är poängen som är meningslös. Det finns helt enkelt inte ett sätt som alla aktörer hanterar prismatchning på, allas sätt ser lite annorlunda ut. Kompletts är helt enkelt annorlunda på det vis att man får mellanskillnaden i form av tillgodokvitto. Att du tycker att detta är det viktigaste innebär inte att det är Komplett som skiljer sig från alla andra i grunden utan det är bara en faktor bland alla andra.

Kompletts genomgång om vad som gäller är för övrigt en av de tydligare och öppnare jag sett.

Om du tycker detta är viktigt kan du ju handla dina produkter i en annan butik som prismatchar mot onlinebutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du tycker detta är viktigt kan du ju handla dina produkter i en annan butik som prismatchar mot onlinebutiker.

Tack, visste inte att jag fick det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Tjäna? Du menar väl spara?

Du sparar inte genom att betala 1500 om en annan butik har priset på 1200. Där du får ett presentkort med bäst före datum på 300 kr.
Alla handlar inte ofta hos en specifik butik. Handlar kanske max engång om året hos komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sett till att detta är ett forum för konsumenträtt är det nog inte helt fel att beakta just konsumenträtten framför personliga åsikter och fria fantasier. Däremot är det uppenbart så att många inte läst vad Komplett faktiskt skriver utan själva definierat vad det borde innebära, så pass många att det nog kan finnas anledning för Komplett att se över sin kommunikation kring detta.

Även om prismatching nog inte har någon speciell betydelse ur juridisk mening (så länge det inte uppenbart missvisande) så får det nog ändå anses vara ett rätt vedertaget begrepp i betydelsen att man få tillbaka mellanskillnaden i faktiska pengar. Jag kan ha förståelse för att de som inte läser villkoren/informationen har en tro på att det innebär något annat än vad det faktiskt gör i detta fall, det är dock inte samma sak som att Komplett skulle gjort något fel ur juridisk mening.

Fast detta är något som i min mening faller under uppenbart missvisande. Prismatchning har funnits på marknaden väldigt länge och bör ses som ett vedertaget uttryck i marknadsföring. Jag kan dock inte komma ihåg att jag någonsin läst om en aktör som erbjudit prismatchning genom ett tillgodokvitto på mellanskillnaden. Det handlar således inte om villkoren för när prismatchning gäller (vilket såklart är olika från aktör till aktör), utan att prismatchningen inte är vad en konsument förväntar sig att en prismatchning är. Se nedan där jag exemplifierar vad jag menar och några förväntade begrepp.

Skrivet av Valonen:

De matchar priset, men utefter deras villkor. Ser inget stort problem med detta förutom att det verkar skapa debatt. Att de binder upp kunden till ett presentkort är kanske inte optimalt utifrån kundperspektiv, men det är likväl deras beslut kan jag tycka.

Skrivet av Aktsu:

Nej jag missar inte poängen det är poängen som är meningslös. Det finns helt enkelt inte ett sätt som alla aktörer hanterar prismatchning på, allas sätt ser lite annorlunda ut. Kompletts är helt enkelt annorlunda på det vis att man får mellanskillnaden i form av tillgodokvitto. Att du tycker att detta är det viktigaste innebär inte att det är Komplett som skiljer sig från alla andra i grunden utan det är bara en faktor bland alla andra.

Kompletts genomgång om vad som gäller är för övrigt en av de tydligare och öppnare jag sett.

Om du tycker detta är viktigt kan du ju handla dina produkter i en annan butik som prismatchar mot onlinebutiker.

Det är alltså villkoren för när en prismatchning gäller som är olika mellan butiker, inte vad en prismatchning är.

Om du reklamerar en vara, eller ifall butiken debiterat för mycket pengar för ett köp, så skulle man aldrig någonsin acceptera att få pengarna tillbaka/mellanskillnaden i form av ett tillgodokvitto. Alltså kan vi konstatera att det är väsentlig skillnad på att få pengar i handen, kontra ett tillgodokvitto.

Om ett företag till exempel skulle marknadsföra en superkampanj eller "REA" där priset på en vara är nedsatt med 50%, från 20k till 10k. Så tror jag att de allra flesta skulle bli ganska snopna om det sedan visar sig att man ändå får betala 20k, men får 10k som tillgodokvitto att använda vid framtida köp (även om det står i kampanjens finstilta)...

Man kan till exempel inte marknadsföra 60 dagars Öppet Köp, men sedan villkora att kunden endast får ett tillgodokvitto. För ett Öppet Köp betyder att kunden ska få pengarna åter (förutsatt att man uppfyller de avtalade villkoren), ger man endast ett tillgodokvitto så kallas det för Bytesrätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast detta är något som i min mening faller under uppenbart missvisande. Prismatchning har funnits på marknaden väldigt länge och bör ses som ett vedertaget uttryck i marknadsföring. Jag kan dock inte komma ihåg att jag någonsin läst om en aktör som erbjudit prismatchning genom ett tillgodokvitto på mellanskillnaden. Det handlar således inte om villkoren för när prismatchning gäller (vilket såklart är olika från aktör till aktör), utan att prismatchningen inte är vad en konsument förväntar sig att en prismatchning är. Se nedan där jag exemplifierar vad jag menar och några förväntade begrepp.

Så skulle det nog vara också om inte Komplett tydligt nog redovisar villkoren som gäller. Därför det spelar roll hur detta använts i eventuell marknadsföring och liknande. Jag har endast sett detta på Kompletts egen site och där är det inga problem att samtidigt få tydlig information om vad som gäller avseende villkor och liknande, dvs inte gömt i minimal text mitt i någon wall-of-text eller liknande. Skulle man däremot i t.ex. en annons påstått något i stil med "Komplett Prismatching - pengarna åter om vi inte är billigast" och ingen ytterligare info så vore det något annat.

Skulle t.ex. IKEA ha en annons med "REA 50%!" och det i annonsen även tydligt framgår att det inte gäller t.ex. sängar och soffbord så skulle det nog vara svårt att anföra att REA betyder X och Y och därför skulle även sängarna och soffborden omfattas av REAn.

Sen kan man konstatera att Kompett rent kommunikationsmässigt kanske inte riktigt lyckats här då många uppenbarligen misförstått villkoren, men det faller nog inte inom det konsumentsrättsliga i detta fall. Men det är så klart först vid en eventuell prövning som man kan få detta fastställt med säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så skulle det nog vara också om inte Komplett tydligt nog redovisar villkoren som gäller. Därför det spelar roll hur detta använts i eventuell marknadsföring och liknande. Jag har endast sett detta på Kompletts egen site och där är det inga problem att samtidigt få tydlig information om vad som gäller avseende villkor och liknande, dvs inte gömt i minimal text mitt i någon wall-of-text eller liknande. Skulle man däremot i t.ex. en annons påstått något i stil med "Komplett Prismatching - pengarna åter om vi inte är billigast" och ingen ytterligare info så vore det något annat.

Skulle t.ex. IKEA ha en annons med "REA 50%!" och det i annonsen även tydligt framgår att det inte gäller t.ex. sängar och soffbord så skulle det nog vara svårt att anföra att REA betyder X och Y och därför skulle även sängarna och soffborden omfattas av REAn.

Sen kan man konstatera att Kompett rent kommunikationsmässigt kanske inte riktigt lyckats här då många uppenbarligen misförstått villkoren, men det faller nog inte inom det konsumentsrättsliga i detta fall. Men det är så klart först vid en eventuell prövning som man kan få detta fastställt med säkerhet.

Det spelar ingen roll att villkoren i sig är tydliga (vilket det mig veterligen ingen här motsatt sig heller). Man får fortfarande inte använda "buzzwords" som är vedertagna marknadsföringsuttryck och sedan ändra innebörden av ordet i sina villkor. Som jag skrev i mitt inlägg så får man till exempel inte marknadsföra "Öppet Köp", om kunden endast får ett tillgodokvitto (oavsett om man skrivit det hur tydligt som helst i sina villkor). Detta då "Öppet Köp" innebär att kunden får pengarna åter. Att erbjuda tillgodokvitto kallas för "Bytesrätt".

Gällande din IKEA-analogi så är den extremt bristfällig och redan behandlad i mitt ursprungliga inlägg, men jag har inget emot att förtydliga mig ytterligare en gång. Det är tillåtet att till exempel villkora om vilka produkter som ingår i REAN. Det är däremot inte tillåtet att i sina villkor ändra betydelsen av ordet "REA", genom att till exempel höja priset på varorna under "REAN" istället för att sänka (även om man skriver det som den första punkten i sina villkor)!

Nu är visserligen REA ett oerhört välcementerat uttryck och behandlas specifikt av Konsumentverket, där det framgår vilka krav som ställs för att man ska få använda order REA i sin marknadsföring (REA-och-Nedsatt-pris). Det har (så vitt jag vet) inte gjorts för "prismatchning" på sådant utförligt sätt (ännu). Men det understryker vad jag försöker framhålla, att det inte är tillåtet att använda ord som väcker specifika förväntningar hos kunder, som man sedan avsäger i de mer specifika villkoren.

Så den enda poängen du kan försöka framhålla är att "prismatchning" inte skulle vara ett tillräckligt vedertaget uttryck för att det skulle behäftas med några särskilda krav för att få användas i sin marknadsföring. Vilket jag då inte håller med om, då jag sett ett stort antal välkända bolag använda termen, och alla har sänkt priset på varan, inte givit ett tillgodokvitto. För jag hoppas att vi alla kan vara rörande överens om att det inte går att sätta likhetstecken mellan 5000 kr, och 5500 kr plus ett tillgodokvitto á 500 kr...

Så det avslutande frågan blir ju då, kan du ge exempel på fler andra stora aktörer som använder sig av en liknande prismatchnings-policy som Komplett, som därmed kan ge stöd till din tolkning av dess innebörd?