Permalänk
Medlem

Ny dator, ingen bild, ingen bios

Hejsan, jag installerade idag ett nytt moderkort och cpu men när jag ska starta datorn så lyser allt upp och börjar snurra men ingen bild på skärmen.

Bild 1: https://imgur.com/a/UEe9YKd

Jag har
asus rog maximus x hero
Intel i7-8700k
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX
Evga 750 g2

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så du har anslutit skärmen korrekt
Dubbelkolla så samtliga strömanslutningar på moderkort och grafikkort sitter ordentligt.
Nollställ bios (Clear CMOS).
Testa med enbart en minnesmodul åt gången.
Värsta fall kontrollera så du inte har lyckats böja några pins i processorsockeln.

Permalänk
Medlem

@elBenko Jag har testat med olika skärmar och utgångar. Jag har även tagit ut Gpun och kopplat skärmen till moderkortet. Jag har testat CMOS och bios Flashback. Har testat med ett helt annat ram från en annan dator men fortfarande ingen video

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mambans: Får du olika koder på moderkortet när du försöker boota? Eller är det alltid 00 ?

Permalänk
Medlem

@elBenko alltid 00. Testade också att dra ut allt förutom cpu, cpu kyllare men samma 00 kod och inget pip ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mambans: Sitter processorn som den ska då?

Permalänk
Medlem

@elBenko japp, jag har även testat att ta ut den och sätta dit den igen. Har även pluggat in mitt gamla moderkort och cpu och det fungerade, så det är inte ramm minnena eller psun.

Värkar nog att jag får lämna tillbaka de :/
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mambans: Japp, det verkar dessvärre som att (mest troligt) moderkortet är dead on arrival Mindre vanligt att processorer är defekta.